Δήλωσαν άπαντες άγνοια για τους ΤΑΚΑΤΑ-«Γνώριζε για την εγκύκλιο του 2017 ο ΓΔ του Υπουργείου Μεταφορών»
10:25 - 29 Μαΐου 2025

Με την κατάθεση άλλων έξι προσώπων που διετέλεσαν υπουργοί Μεταφορών από το 2004 μέχρι και σήμερα, συνεχίστηκαν οι εργασίες της Ερευνητικής Επιτροπής που συστάθηκε για να διερευνήσει το σκάνδαλο των ελαττωματικών αερόσακων TAKATA.
Μετά τις καταθέσεις των Αλέξη Βαφεάδη, Γιάννη Καρούσου και Βασιλικής Αναστασιάδου, εκ των οποίων οι δύο τελευταίοι ανέφεραν ότι ούτε ενημερώθηκαν από τους προκατόχους τους, αλλά ούτε ενημέρωσαν τους διαδόχους τους για το ζήτημα των ΤΑΚΤΑ, ενώπιον της Ερευνητικής βρέθηκαν και κατέθεσαν οι Μάριος Δημητριάδης, Ευθύμιος Φλουρέντζου, Νίκος Νικολαΐδης, Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, Μαρία Μαλαχτού-Παμπαλλή και Χάρης Θράσου.
Πριν την έναρξη της διαδικασίας, ο Πρόεδρος της Ερευνητικής, Μιχαλάκης Χριστοδούλου ενημέρωσε πως η τελευταία συνεδρία της Επιτροπής θα διεξαχθεί τη Δευτέρα 2 Ιουνίου, με την κλήση μέλους της Αστυνομίας.
Πρώτος κατέθεσε ο Μάριος Δημητρίαδης, ο οποίος κλήθηκε να απαντήσει σε τρία ερωτήματα. Πριν την κατάθεσή του, εξέφρασε τα συλλυπητήρια του στις οικογένειες των θυμάτων. Όπως υπέδειξε, δεν έτυχε οποιασδήποτε ενημέρωσης από τον κ. Μητσόπουλο για το θέμα.
Για την εγκύκλιο του 2017, είπε πως δεν είχε οποιαδήποτε ενημέρωση και «δεν ήταν πρακτική να στέλνεται ενημέρωση στους υπουργούς για τεχνικά θέματα». Ο πρόεδρος της Ερευνητικής διέκοψε τον μάρτυρα και ανέφερε ότι δεν ήταν μόνο τεχνικά τα θέματα, με τον κ. Δημητριάδη να υποδεικνύει ότι «η εν λόγω επιστολή κοινοποιήθηκε στον Γενικό Διευθυντή, Αλέκο Μιχαηλίδη».
Διευκρίνισε ότι είδε δημοσιευμένη την επιστολή και ανέγραφε ότι ήταν κοινοποιημένη στον τότε Γενικό Διευθυντή. «Ένας τρόπος να τύχεις ενημέρωσης είναι από τον τύπο. Δεν περιμέναμε να έχουμε οτιδήποτε από τους υπηρεσιακούς». Όπως είπε, κάθε μήνα είχε συναντήσεις με τους Γενικούς Διευθυντές και με όλους τους αρμόδιους. «Δεν ήρθε οποιοδήποτε θέμα στη δική μου αντίληψη. Ο τρίτος τρόπος είναι το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, που συμμετέχει μεταξύ άλλων και η Αστυνομία. Δεν ήρθε ποτέ θέμα ανακλήσεων στο Συμβούλιο».
Στη συνέχεια υπέδειξε ότι «δεν θυμάμαι να τέθηκε το θέμα των ανακλήσεων στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας. Αναφέρθηκα στην Αστυνομία γιατί, ενημέρωσε ότι την απέστειλε στην Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία».
Σημείωσε ακόμα πως «ένα πράγμα που διαπιστώθηκε ότι λείπει, είναι το θέμα της διάχυσης πληροφοριών. Δεν κρίνω οποιοδήποτε δεν το σκέφτηκε προηγουμένως, όπως και εγώ δεν το σκέφτηκα προηγουμένως».
Υποστήριξε ότι ενημερώθηκε για τους ΤΑΚΑΤΑ το 2024, μετά το θάνατο της Στυλιανής. Τότε ο πρόεδρος της Επιτροπής τον διέκοψε και είπε ότι αυτά τα πράγματα δεν έγιναν γνωστά ούτε το 2018, ούτε το 2024, αλλά από πολύ προηγουμένως. «Έχοντας υπόψιν μας τον ορισμό ευθύνη, θεωρείται ότι πετύχατε στην αποστολή σας στο κομμάτι που δεν είχατε ενημέρωση;». Ο μάρτυρας απάντησε πως «δεν είχα ενημέρωση. Όσον αφορά και την Ε.Ε. δεν συζητήθηκε το θέμα ΤΑΚΑΤΑ. Κανένας όσο ήμουν υπουργός δεν δοθεί ή αξιολογηθεί σωστά ο κίνδυνος. Θεωρώ ότι στα μέτρα των δυνατοτήτων μου και όσων είχα ενώπιόν μου, θεωρώ ναι έχω επιτύχει. Αλλά αν με ρωτάτε με την παράμετρο ότι χάθηκαν δύο παιδιά, σίγουρα νιώθω ευθύνη».
Είπε ακόμα, «να είστε σίγουρος εάν εγώ επί υπουργίας μου είχα οτιδήποτε ενώπιον μου για το θέμα, θα έπραττα τα δέοντα».
Το μέλος της Επιτροπής, Μιχάλης Βορκάς, ρώτησε τον μάρτυρα επί αναφορά του ότι χρειάζονται εξιδεικευμένα άτομα, εάν ο διευθυντής του ΤΟΜ δεν είναι υπεύθυνο άτομο, με τον Μάριο Δημητριάδη να απαντά «είναι υπεύθυνο. Ο σκοπός της πρόσληψης δύο ή τριών ατόμων, είναι για να ενισχύεται η εργασία και ο συντονισμός».
Σε ότι αφορά στο πόρισμα για το τροχαίο του Αλέξανδρου Λούγκου που εξέδωσε η ΗΜΥ, είπε πως θα έπρεπε να ενημερωθεί το Υπουργείο, ωστόσο «τη μεγαλύτερη ευθύνη την έχει η Αστυνομία».
Δεν γνώριζε ούτε ο Ευθύμιος Φλουρέντζου
Επόμενος μάρτυρας που κατέθεσε ήταν ο Ευθύμιος Φλουρέντζου, ο οποίος είπε ότι δεν έτυχε ενημέρωσης από την προκάτοχό του, Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλή, αλλά ούτε ενημέρωσε τον Τάσο Μητσόπουλο που τον διαδέχθηκε, γιατί δεν υπέπεσε οτιδήποτε στην αντίληψή του. «Δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου οποιοδήποτε θέμα όταν προήδρευα του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, το θέμα των ΤΑΚΑΤΑ». Όπως εξήγησε, κατά τη διάρκεια των Συμβουλίων Οδικής Ασφάλειας, συζητούνταν άλλα ζητήματα. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής ξεκαθάρισε στον μάρτυρα ότι η ερώτηση αφορά στο κατά πόσον ενημερώθηκαν οποιαδήποτε θέματα οδικής ασφάλειας και όχι μόνο για τους ΤΑΚΑΤΑ. «Τυγχάνατε ενημέρωσης από το ΤΟΜ; Ενδεχομένως να σχηματίζει κανείς την άποψη ότι το ΤΟΜ λειτουργούσε ως κράτος εν κράτη». Ο κ. Φλουρέντζου είπε πως «δεν θεωρώ ότι λειτουργούσε ως κράτος εν κράτη. Όταν τειθόταν θέμα χάραξης πολιτικής, πήγαινε στο Γενικό Διευθυντή και από εκεί στον υπουργό».
Αναφέρθηκε επίσης σε ένα παράδειγμα που ήθελε να αποφύγει να αναφέρει, λέγοντας ότι «ενώ το κράτος είχε μια συγκεκριμένη πολιτική για την είσοδο Τουρκοκυπρίων στις ελεύθερες περιοχές, στάλθηκε άτομο από το ΤΟΜ να ελέγχει για τις ασφάλειες, ώστε να περνούν. Αυτό το άτομο καθ' υπέρβαση εξουσίας, αρνείτο να επιτρέπει σε άτομα να περνούν. Ενημερώθηκα από την Προεδρία και πήγα εκεί και ρύθμισα το θέμα».
Έδωσε ουσιαστικά το συγκεκριμένο παράδειγμα, για να εξηγήσει ότι διενεργούνταν έλεγχοι και εποπτεία στο ΤΟΜ, εκεί και όπου χρειαζόταν.
«Αδικαιολόγητη η στάση της ΗΜΥ να μην δώσει την έκθεση στον υπουργό»
Τρίτη κατά σειρά που κατέθεσε, ήταν η Ερατώ Κοζάκου Μαρκουλή, η οποία συλλυπήθηκε τους συγγενείς των θυμάτων και υπέδειξε ότι με τον προκάτοχό της είχε μακρά συνάντηση κατά την παράδοση παραλαβή του Υπουργείου και της έδωσε ένα box file με πλήρη ενημέρωση για όλα τα εκκρεμούντα ζητήματα.
Από την πλευρά της δεν ενημέρωσε τον διάδοχό της, λόγω των πολιτικών εξελίξεων που προέκυψαν, αφού αποχώρησε το ΔΗΚΟ από την Κυβέρνηση και ως εκ τούτου εντός λίγων ωρών αντικαταστάθηκαν.
«Οι σχέσεις μου με τους Γενικούς Διευθυντές, ήταν πάρα πολύ καλή και αγαστή. Ξεκίνησα επισκέψεις σε όλα τα τμήματα του Υπουργείου. Είχε εννέα τμήματα και ήταν πολύ επίπονη εργασία», είπε η κ. Μαρκουλή.
Σε σχέση με το ερώτημα των ανακλήσεων και τον εναρμονισμό με τους κανονισμούς της Ε.Ε., είπε πως «δεν θυμάμαι να είχε έρθει ενώπιόν μου οτιδήποτε. Ζήτησα από τον διευθυντή του ΤΟΜ για να μου πει τις εναρμονίσεις έγιναν. Μου είπε ότι έγινε μια μεγάλη εναρμόνιση».
Ο Πρόεδρος της Ερευνητικής ρώτησε τη μάρτυρα εάν θεωρεί επιτυχία ή αποτυχία ενός υπουργού να μην ενημερώνεται από τα τμήματά του. «Όταν ενημερωθεί και δεν κάνει τίποτα, έχει τεράστια ευθύνη. Όταν όμως δεν ενημερωθεί από τους υφιστάμενούς του, νομίζω δεν έχει ευθύνη. Ήμουν αμείλικτη στη θητεία μου και τότε ήταν διευθυντής ελέγχου ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης που έλεγχε τα πάντα, ήταν σαν λυκόσκυλο. Έφερνα στο γραφείο μου όλους τους αρμόδιους και ζητούσα ενημέρωση για όλα τα εκκρεμούντα ζητήματα».
Χαρακτήρισε αδικαιολόγητη τη στάση της ΗΜΥ, που αρνήθηκε να ενημερώσει τον Υπουργό για την έκθεση που εκδόθηκε μετά τον τραυματισμό του Αλέξανδρου Λούγκου. «Θα έπρεπε να ενημερώσει τον Γενικό Διευθυντή κι εκείνος με τη σειρά του τον υπουργό».
Η κατάθεση Νικολαΐδη
Ακολούθως, κατέθεσε ο Νίκος Νικολαΐδης, που ανέφερε ότι ενημερώθηκε για τα ανοιχτά ζητήματα από την προκάτοχό του και ενημέρωσε με τη σειρά του την διάδοχό του.
Χαρακτήρισε παράλληλα ως εξαιρετική τη σχέση του με τους Γενικούς Διευθυντές, ενώ αναφέρθηκε και σε τακτικές συναντήσεις που είχε με τα αρμόδια τμήματα. «Είχαν την ευκαιρία να σηκώνουν τα τηλέφωνα οι υπηρεσιακοί για οποιοδήποτε θέμα ήθελαν καθοδήγηση. Προσπάθησα να εισαγάγω μια φόρμουλα ανάληψης ευθυνών».
Ο κ. Χριστοδούλου, ανέφερε στον μάρτυρα ότι «υπήρχε παγιωμένη τακτική στην ΗΜΥ να ενημερώνουν μόνο την Αστυνομία και διερωτήθηκε από που ξεκίνησε αυτό, με τον κ. Νικολαΐδη να υποδεικνύει ότι όποια υποχρέωση είχαν τα υπόλοιπα τμήματα να ενημερώνουν, άλλη τόση είχε και η ΗΜΥ».
Είπε ακόμα πως «το ΤΟΜ επιβαλλόταν να διαχειρίζεται ένα θέμα χωρίς να χρειάζεται συνεχώς καθοδήγηση. Ήταν θέμα κρίσης της εκάστοτε διεύθυνσης. Για θέματα σοβαρά, όπως η οδική ασφάλεια, επιβαλλόταν να ενημερώνουν. Δεν διαπίστωσα ότι μου αποκρυβόταν η ενημέρωση».
Από την πλευρά της, η πρώην υπουργός, Μαρία Μαλαχτού Παμπαλή είπε πως ουδέποτε είχε ενημέρωση για το θέμα των ανακλήσεων, ενόσω ήταν υπουργός. Περιέγραψε παράλληλα τον τρόπο διαχείρισης του Υπουργείου και πώς γινόταν η ενημέρωση και οι συναντήσεις με τους υπηρεσιακούς.
Ο Χάρης Θράσου στη δική του κατάθεση, είπε πως η θητεία του συνέπεσε με την ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. Χαρακτήρισε τους δύο Γενικούς Διευθυντές που συνεργάστηκαν, είπε πως είχαν μια αγαστή συνεργασία.
Σε σχέση με την έκθεση της Ηλεκτρομηχανολογικής, το μέλος της Επιτροπής, Θεοδόσης Χατζημιχαήλ, εξέφρασε την άποψη ότι όλοι όσοι βρέθηκαν ενώπιον της Ερευνητικής χαρακτήρισαν ως λάθος τη μη παράδοση της, ωστόσο κανείς δεν το άλλαξε μέχρι σήμερα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Από το 2013 κοινοποιήθηκε αναφορά RAPEX για τους ΤΑΚΑΤΑ-«Δεν υπήρξε ανταπόκριση από τον ΤΟΜ»
- Καυτή πατάτα η ανάληψη ευθύνης ενώπιον της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ-Όλοι εναντίον όλων
- Μοίρασαν ευθύνες και δεν ανέλαβαν καμία οι Γενικοί Διευθυντές-Έντονες αντιδράσεις μελών της Ερευνητικής για ΤΑΚΑΤΑ
- Κατέθεσε στην Ερευνητική για ΤΑΚΑΤΑ ο Αλέξανδρος Λούγκου-Ακολουθούν Βαφεάδης, Καρούσος και Αναστασιάδου
- Σε ενενήντα λεπτά ο Βαφέαδης έδειξε ευθύνες και έβαλε φρένο στο blame game-Αιχμές και προς τους Γενικούς Διευθυντές