Κατέθεσε στην Ερευνητική για ΤΑΚΑΤΑ ο Αλέξανδρος Λούγκου-Ακολουθούν Βαφεάδης, Καρούσος και Αναστασιάδου
06:00 - 24 Μαΐου 2025

Λήφθηκε τελικά την Παρασκευή από την Ερευνητική Επιτροπή, η κατάθεση από το πρώτο θύμα των αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, Αλέξανδρο Λούγκου, ο οποίος τραυματίστηκε το 2017 έπειτα από τροχαίο στο οποίο ενεπλάκη με το όχημα του και μέχρι σήμερα συνεχίζει να υποβάλλεται σε επεμβάσεις για αποκατάσταση των τραυμάτων του.
Ο Αλέξανδρος Λούγκου είχε ζητήσει από τα μέλη της Ερευνητικής Επιτροπής όπως καταθέσει κεκλεισμένων των θυρών, αφού δεν ήθελε να υπάρχει κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης, όπως συνέβη με τις καταθέσεις όλων των υπόλοιπων μαρτύρων που κλήθηκαν για να παραθέσουν τις θέσεις τους για το θέμα των ελαττωματικών αερόσακων.
Το αίτημα του έγινε αποδεκτό από την Επιτροπή, αφού σεβάστηκαν την ταλαιπωρία, ψυχική και σωματική που υφίσταται για οκτώ χρόνια και ως εκ τούτου κατέθεσε όσα γνωρίζει για την υπόθεσή του, η οποία κατά τη διάρκεια των εργασιών της Ερευνητικής ήρθε πολλές φορές στο προσκήνιο.
Μεταξύ άλλων, υπήρξαν αναφορές για την έκθεση της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας, που εκπονήθηκε κατόπιν εξετάσεων που έγιναν στο όχημα του μετά το τροχαίο, ως επίσης και κατά πόσον παραδόθηκε ή όχι στις υπόλοιπες εμπλεκόμενες υπηρεσίες του κράτους.
Θέση της ΗΜΥ είναι πως την παρέδωσε στην Αστυνομία, ως έπρεπε να πράξει, ενώ από την άλλη η Αστυνομία υποστήριξε δια στόματος του εκπροσώπου της, ότι δεν έλαβε ποτέ την εν λόγω έκθεση.
Σε ότι αφορά στην ουσία της κατάθεσης, η Ερευνητική κρατά κλειστά τα χαρτιά της, σεβόμενη το αίτημα του μάρτυρα να καταθέσει κεκλεισμένων των θυρών, ωστόσο διαμηνύει ότι θα αξιολογηθεί με πάσα σοβαρότητα, όπως και όλες οι υπόλοιπες που λήφθηκαν μέχρι σήμερα.
Καταθέτουν Βαφεάδης, Καρούσος και Αναστασιάδου την Τετάρτη
Πλέον, απομένει ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας για να συμπληρωθούν οι καταθέσεις ενώπιον της Ερευνητικής. Πρόκειται για τους οκτώ υπουργούς που υπηρέτησαν την τελευταία εικοσαετία, στο Υπουργείο Μεταφορών (πρώην υπουργείο Συγκοινωνιών), οι οποίοι θα παραστούν στις συνεδρίες που ορίστηκαν στις 28 και 29 Μαρτίου.
Την ερχόμενη Τετάρτη, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταθέσουν οι Αλέξης Βαφεάδης, Γιάννης Καρούσος και Βασιλική Αναστασιάδου. Οι υπόλοιποι έξι υπουργοί, δηλαδή οι Μάριος Δημητριάδης, Ευθύμιος Φλουρέντζου, Νίκος Νικολαΐδης, Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή, Μαρία Μαλαχτού-Παμπαλλή και Χάρης Θράσου, θα δώσουν την μαρτυρία τους την ερχόμενη Πέμπτη.
Οι καταθέσεις τους αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ώστε να διαφανεί εάν οι πρώην υπουργοί μπορούν να φωτίσουν κάποιες από τις σκοτεινές πτυχές του σκανδάλου ή κατά πόσον θα συνεχίσουν τηρώντας τη στάση των πλείστων απ' όσους κατέθεσαν μέχρι σήμερα, προβαίνοντας σε ένα ατέρμονο παιχνίδι αλληλοεπίρριψης ευθυνών.
Ένα βήμα πριν το τέλος οι έρευνες
Οι εργασίες της Ερευνητικής Επιτροπής που συστάθηκε περί τον περασμένο Μάρτιο, αναμένεται στις 29 Μαΐου να ολοκληρώσει τις καταθέσεις από τους εμπλεκόμενους και στη συνέχεια αφού εξετάσει τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιόν της, θα ετοιμάσει έκθεση που θα διαβιβάσει στον Γενικό Εισαγγελέα, Γιώργο Σαββίδη.
Η τριμελής Επιτροπή παρακολουθεί εδώ και δύο περίπου μήνες να εκτυλίσσεται ενώπιόν της ένα ανελέητο παιχνίδι αλληλοεπίρριψης ευθυνών ανάμεσα στους αρμόδιους, εκ των οποίων ελάχιστοι ήταν εκείνοι που είχαν την τόλμη να μιλήσουν για χειρισμούς που θα έπρεπε να γίνουν από τις υπηρεσίες ή τις εταιρείες που εργάζονταν, ώστε να αποφευχθούν ο τραυματισμός του Αλέξανδρου Λούγκου, το 2017 και οι θάνατοι των Κυριάκου Όξινου και Στυλιανής Γιωργαλλή, το 2023 και το 2024, αντίστοιχα.
Ο τρόπος που τοποθετήθηκαν σχεδόν όλοι οι αρμόδιοι έδειξε εξαρχής πως δεν υπήρχε πρόθεση αναγνώρισης των δικών τους λαθών, αλλά στόχος ήταν η ανάδειξη των λανθασμένων χειρισμών από τους υπόλοιπους κρίκους της αλυσίδας που οδήγησε στη χαώδη κατάσταση με τους ελαττωματικούς αερόσακους.
Για παράδειγμα, οι πλείστοι διευθυντές του ΤΟΜ αρνήθηκαν ότι άκουσαν κατά τη θητεία τους τη λέξη ΤΑΚΑΤΑ, αναφέροντας μάλιστα ότι η πρώτη φορά που τέθηκε ενώπιόν τους ήταν μετά τον θάνατο του Κυριάκου Όξινου, προκαλώντας σε αρκετές περιπτώσεις τη δυσφορία της τριμελούς Ερευνητικής Επιτροπής. Παρόμοιο ήταν το σκηνικό και για τους Γενικούς Διευθυντές που πέρασαν από το Υπουργείο Μεταφορών, για την υπό διερεύνηση περίοδο.
Από αυτόν τον φαύλο κύκλο που δημιουργήθηκε από τις αναφορές όσων κατέθεσαν, ξέφυγαν πέντε καταθέσεις. Αυτή του νυν διευθυντή του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Γιώργου Λουκά, ο οποίος παραδέχθηκε ενώπιον της Ερευνητικής ότι ενδεχομένως να έπρεπε να γίνουν περισσότερες δράσεις από πλευράς του Τμήματος του για ενημέρωση του κοινού, ως επίσης και η τοποθέτηση του διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή, Κωνσταντίνου Καραγιώργη, ο οποίος ανέφερε με τη σειρά του πως από το 2013 κοινοποιούνται στο σύστημα RAPEX ανακλήσεις για τους ΤΑΚΑΤΑ και κοινοποιούνται στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Η εν λόγω αναφορά, αφήνει σκιές, επί των αναφορών των πρώην διευθυντών, που δήλωσαν άγνοια για τη συγκεκριμένη λέξη πριν το τροχαίο του Κυριάκου Όξινου, που σημειώθηκε δέκα χρόνια μετά.
Εξαιρούνται επίσης οι καταθέσεις της μητέρας και του πατέρα του Κυριάκου Όξινου, αλλά και του πατέρα της Στυλιανής Γιωργαλλή, οι οποίοι ναι μεν επέρριψαν ευθύνες, ωστόσο δεν μπορεί να τους καταλογιστεί κίνητρο ότι ήθελαν να προστατεύσουν τη δική τους πλευρά, επιρρίπτοντας ευθύνες στο Υπουργείο Μεταφορών, στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών και στις εταιρείες.
Οι 31 καταθέσεις και οι οκτώ που θα συμπληρώσουν το παζλ
Μέχρι στιγμής, ενώπιον της Ερευνητικής κατέθεσαν 31 μάρτυρες. Δέκα από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων, δύο από τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Εμπόρων Αυτοκινήτων, ο ερευνών λειτουργός που διενήργησε την διοικητική έρευνα του Υπουργείου Μεταφορών, τρεις γονείς των θυμάτων, ένας εκπρόσωπος της Αστυνομίας, ο νυν και τέσσερις πρώην διευθυντές του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, η νυν και έξι πρώην Γενικοί Διευθυντές του Υπουργείου Μεταφορών, ο διευθυντής της Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας, ο διευθυντής της Υπηρεσίας Καταναλωτών και ο Αλέξανδρος Λούγκου. Από αυτούς, ο κ. Γιάννης Νικολαΐδης, κατέθεσε τόσο ως πρώην διευθυντής του ΤΟΜ, όσο και ως Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών.
Για να γίνει πιο ξεκάθαρο το παιχνίδι αλληλοεπίρριψης ευθυνών, πιο κάτω καταγράφεται η στάση που τήρησε η κάθε πλευρά, κατά τις καταθέσεις της.
ΣΕΜΗΟ: Επέρριψε ευθύνες στο ΤΟΜ, αφού τα μέλη του Συνδέσμου ενημέρωσαν την Ερευνητική ότι απευθύνονταν το Τμήμα μέσω επιστολών που απέστελναν για το θέμα. Επίσης, στο στόχαστρό τους βρέθηκαν και οι έμποροι οχημάτων, που εισάγουν τα λεγόμενα «γκρίζα» οχήματα.
ΠΑΣΕΑ: Κατήγγειλε το ΤΟΜ για την αλληλουχία γεγονότων που οδήγησαν στο σκάνδαλο με τους ελαττωματικούς αερόσακους, αλλά και τους κατασκευαστές για ελλιπή ενημέρωση.
Αστυνομία: Αναφέρθηκε σε μη παράδοση από την Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία της έκθεσης που δημιουργήθηκε μετά τον τραυματισμό του Αλέξανδρου Λούγκου.
Γονείς θυμάτων: Επέρριψαν ευθύνες τόσο στο Υπουργείο Μεταφορών, στο ΤΟΜ, αλλά και στις εταιρείες που κατέχουν τις αντιπροσωπείες οχημάτων που οδηγούσαν τα παιδιά τους. Στην περίπτωση των γονέων, δεν μπορεί κανείς να καταλογίσει πρόθεση, ως προς τις καταθέσεις τους, αφού δεν κλήθηκαν στην Ερευνητική, όπως οι υπόλοιποι φορείς, αλλά έλαβαν πρόσκληση ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους για ενδεχόμενα κενά στην ενημέρωση, που διαπίστωσαν οι ίδιοι μετά τους θανάτους του Κυριάκου Όξινου και της Στυλιανής Γιωργαλλή.
ΤΟΜ: Πέραν του κ. Λουκά, που παραδέχθηκε ότι ενδεχομένως να έπρεπε να γίνουν επιπρόσθετες ενέργειες από πλευράς του Τμήματος, για να αποφευχθεί σημερινή κατάσταση, οι υπόλοιποι καταλόγισαν ευθύνες στους κατασκευαστές και αναφέρθηκαν σε υποστελέχωση του Τμήματος.
Γ.Δ. Υπουργείου Μεταφορών: Καταλόγισαν ευθύνες στους κατασκευαστές και υποστήριξαν ότι δεν έλαβαν έκθεση της ΗΜΥ για το τροχαίο του Αλέξανδρου Λούγκου, ενώ αναφέρθηκαν με τη σειρά τους στην υποστελέχωση.
ΗΜΥ: Υποστήριξε ότι απέστειλε την έκθεση που ετοίμασε μετά το τροχαίο στην Αστυνομία, ως είθισται και ακολούθως ήταν ευθύνη της Αστυνομίας να την προωθήσει στους επόμενους κρίκους της αλυσίδας.
Υπηρεσία του Καταναλωτή: Αναφέρθηκε στο σύστημα RAPEX και πως ενημέρωσε το ΤΟΜ για το ζήτημα τον ανακλήσεων, για πρώτη φορά, το 2013.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: