Πόσο ακριβά θα πληρώσει η Ευρώπη τους δασμούς Τραμπ-Οι χώρες που δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα

Ισχυρό είναι το οικονομικό πλήγμα για την Ευρώπη από τους δασμούς 20% που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει τη Γηραιά Ήπειρο σε αναπροσαρμογή των πολιτικών της.

H κίνηση δεν σηματοδοτεί μόνο μια απότομη κλιμάκωση των διατλαντικών εμπορικών εντάσεων αλλά ενδεχομένως θα επιφέρει ένα βαρύ πλήγμα στην ήδη υποτονική βιομηχανική δυναμική της Ευρώπης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παγκόσμιο σοκ από τους δασμούς Τραμπ-Βυθίζονται οι αγορές, με αντίμετρα απειλoύν ΕΕ και Κίνα

Μάλιστα οι δασμοί του Τραμπ σε προϊόντα της Ε.Ε. θα μπορούσαν να μειώσουν τις εξαγωγές κατά τουλάχιστον 85 δισεκατομμύρια ευρώ, αναφέρει το Euronews.

Ποιες οι επιπτώσεις για την Ευρώπη

Το 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξήγαγε αγαθά αξίας 382 δισεκατομμυρίων ευρώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Κέντρου Εμπορίου.

Οι ΗΠΑ αντιπροσώπευαν το 12%, καθιστώντας τες τη μεγαλύτερη ενιαία εξαγωγική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η εφαρμογή ενός σταθερού δασμού 20% σε αυτές τις ροές θα μπορούσε να μεταφραστεί σε άμεση μείωση των εξαγωγών κατά 85 δισεκατομμύρια ευρώ - αν και ο έμμεσος αντίκτυπος θα μπορούσε να είναι βαθύτερος, καθώς οι υψηλότερες τιμές μπορεί να μειώσουν τη ζήτηση στην Αμερική.

Πουθενά ο κίνδυνος δεν είναι πιο οξύς όσο στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, έναν παραδοσιακό πυλώνα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και σύμβολο γοήτρου για τη Γερμανία που ηγείται των εξαγωγών στον τομέα αυτό.

Το 2024, οι εξαγωγές οχημάτων της Ε.Ε. στις ΗΠΑ ανήλθαν σε 46,3 δισ. ευρώ. Αυτά θα μπορούσαν τώρα να αντιμετωπίσουν συνδυασμένους δασμούς έως και 45%, 20% σύμφωνα με τα νέα μέτρα του Τραμπ και δεδομένης της εισφοράς 25% που ανακοινώθηκε νωρίτερα τον Μάρτιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δασμούς 20% στην ΕΕ αποφάσισε ο Τραμπ, 25% στα εισαγόμενα στις ΗΠΑ αυτοκίνητα από όλο τον κόσμο

Με αυτόν τον ρυθμό, οι νέοι δασμοί θα μπορούσαν να καταστήσουν τα ευρωπαϊκά οχήματα σε μεγάλο βαθμό μη ανταγωνιστικά στους αμερικανικούς εκθεσιακούς χώρους, αυξάνοντας την προοπτική μιας σχεδόν ολοκληρωτικής κατάρρευσης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

«Οι δασμοί στις εξαγωγές αυτοκινήτων αποτελούν μεγάλη πρόκληση για την οικονομία της Γερμανίας», δήλωσε ο Ντάνιελ Πάρκερ, οικονομολόγος της Capital Economics.

«Η Στουτγάρδη, η Άνω Βαυαρία και η περιοχή του Μπράουνσβαϊγκ -η οποία περιλαμβάνει το Βόλφσμπουργκ- είναι πιθανό να υποστούν τις πιο έντονες επιπτώσεις», τονίζει.

Αυτές οι περιοχές δεν φιλοξενούν μόνο εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων αλλά χρησιμεύουν επίσης ως κρίσιμοι κόμβοι στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων.

Τα εργοστάσιά τους είναι συνδεδεμένα με τις εργασίες συναρμολόγησης των ΗΠΑ και τα θαλάσσια λιμάνια τους διαχειρίζονται σημαντικούς όγκους εξερχόμενων αποστολών στην αμερικανική αγορά.

Ωστόσο δεν πλήττεται μόνο η Γερμανία, καθώς εργοστάσια βρίσκονται και στη Σλοβακία, αλλά και εξειδικευμένα συνεργεία αυτοκινήτων σε Ουγγαρία και Αυστρία. Οποιαδήποτε διακοπή στις γερμανικές εξαγωγές θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλο το εξαιρετικά εξειδικευμένο δίκτυο προμηθευτών της Κεντρικής Ευρώπης.

Τι λένε οι οικονομολόγοι

Ο οικονομολόγος της Goldman Sachs, Τζιοβάνι Πιερντομένικο βλέπει ευρείες μακροοικονομικές συνέπειες δεδομένου ότι οι νέοι δασμοί στα αγαθά της ΕΕ εκτοξεύονται στο 20% από το σημερινό 7%.

Σε μια πιο δυσμενή περίπτωση, η οποία περιλαμβάνει και προσαρμογές των ΗΠΑ για το ευρωπαϊκό σύστημα φόρου προστιθέμενης αξίας, το ποσοστό θα μπορούσε να ανέλθει στο 43%.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, η Goldman προβλέπει ότι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν της ζώνης του ευρώ θα είναι 0,7% χαμηλότερο έως το τέλος του 2026 σε σύγκριση με ένα σενάριο χωρίς δασμούς, με το μεγαλύτερο μέρος της ζημίας να έχει εκ των προτέρων προστεθεί στα τέλη του 2025.

Στο ακόμη πιο αρνητικό σενάριο η ζώνη του ευρώ θα μπορούσε να διολισθήσει σε τεχνική ύφεση το επόμενο έτος, με σωρευτική απώλεια ΑΕΠ 1,2% σε σχέση με τη μη δασμολογική γραμμή βάσης. Η δυναμική του πληθωρισμού, εν τω μεταξύ, πρόκειται να γίνει πιο περίπλοκη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο κήρυξε ο Τραμπ, αγωνία στις αγορές-Οι δασμοί που επιβλήθηκαν ανά χώρα

Επίσης πιθανή φαίνεται η συγκράτηση της κατανάλωσης και των επενδύσεων με όλες τις συνέπειες που θα έχει αυτό στην αγορά. Σε αυτή την περίπτωση ίσως να ήταν πιθανό ένα πακέτο στήριξης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παράλληλα με αντίμετρα προς τις ΗΠΑ, που θα μπορούσε να βοηθήσει στην άμβλυνση των επιπτώσεων για τους τομείς που θα πληγούν περισσότερο, όπως αναφέρει το Bloomberg.

Σε μία τέτοια περίπτωση, βέβαια, θα περιοριζόταν ο βραχυπρόθεσμος αντίκτυπος των δασμών, αλλά το πραγματικό ερώτημα παραμένει πόσο καιρό μπορεί να περιορίσει τις επιπτώσεις της ζήτησης.

Την ίδια στιγμή, άλλες χώρες που πλήττονται από τους δασμούς των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, μπορεί επίσης να προσπαθήσουν να αυξήσουν τις εξαγωγές στην Ευρώπη μειώνοντας τις τιμές. Όσο αντιφατικό κι αν ακούγεται, μακροπρόθεσμα, ένας πλήρης εμπορικός πόλεμος είναι πιθανό να είναι αποπληθωριστικός για την Ευρώπη.

Τα βλέμματα θα στραφούν και στην ΕΚΤ και στις αποφάσεις που θα λάβει για τα επιτόκια.

Σε κάθε περίπτωση είναι ακόμη πολύ νωρίς για να αποτυπωθούν οι ακριβείς οικονομικές επιπτώσεις της απόφασης Τραμπ δεδομένου ότι ο πλανήτης είναι ακόμα μουδιασμένος από τις ανακοινώσεις και οι κυβερνήσεις δεν θέλουν να προχωρήσουν σε βεβιασμένες κινήσεις.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Ευρώπη δεν θα μείνει αλώβητη.

Πηγή: cnn.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πρώτη αντίδραση Ευρωπαϊκής Ένωσης στους δασμούς Τραμπ-«Δεν υπάρχει τάξη στο χάος»

Δειτε Επισης

Βήμα πίσω και από την Κίνα στον πόλεμο των δασμών-Εξετάζει αναβολή της επιβάρυνσης 125% σε ορισμένα προϊόντα
Ο Τραμπ απέφυγε να αναφερθεί στη «γενοκτονία των Αρμενίων»-Η αντίδραση της Αρμενικής Εθνικής Επιτροπής
Πάνω από 90.000 άνθρωποι απέτισαν φόρο τιμής στον πάπα
Εκτελέστηκε στην Αλαμπάμα 50χρονος που είχε ζητήσει ο ίδιος να θανατωθεί
Λαβρόφ:«Είμαστε έτοιμοι να καταλήξουμε σε συμφωνία για την Ουκρανία»
Βροχές και μεμονωμένες καταιγίδες στο καιρικό μενού-Στους 26 βαθμούς η θερμοκρασία
Κλειστές οι δύο λωρίδες κυκλοφορίας του αυτοκινητόδρομου Λεμεσού–Πάφου, λόγω τροχαίου με φορτηγό
Όαση στο υδατικό οι κινητές μονάδες αφαλάτωσης-«Καλοδεχούμενες, αλλά δεν είναι μόνιμη λύση»
«Η νομοθεσία του 2020 για την ενδοσχολική βία ακόμη δεν εφαρμόστηκε»-Καρφιά στην πρόταση Χαρτσιώτη για μειωμένες διαγωγές
Νίκος Αναστασιάδης: Με έστησαν σε λαϊκό δικαστήριο, να μην πω τι έγινε επί Μιλόσεβιτς και στο Μαρί-«Η λάσπη ξηραίνεται»