Αντισταθμιστικά μέτρα σε περιοχές γύρω από Αεροδρόμιο Λάρνακας ζητά η Επ. Μεταφορών

Την παραχώρηση αντισταθμιστικών μέτρων στους δήμους και τις κοινότητες της Λάρνακας που επηρεάζονται από τη λειτουργία του Διεθνούς Αερολιμένα ζήτησε την Πέμπτη σε αυτεπάγγελτο θέμα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών.

Στις δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Πρόδρομος Αλαμπρίτης είπε ότι παρότι η Λάρνακα φιλοξενεί το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το οποίο αποτελεί βασική πύλη εισόδου για εκατομμύρια επιβάτες και συμβάλλει στην εθνική οικονομία, η πόλη δεν αποκομίζει τα ανάλογα οφέλη, ενώ ταυτόχρονα επιβαρύνεται με κυκλοφοριακή συμφόρηση, οχληρία, ηχορύπανση, περιβαλλοντική ρύπανση, πίεση στις ιπποδρομίες και στερείται πολεοδομικής ανάπτυξης.

«Διεκδικούμε επιτακτικά από το κράτος την εισαγωγή ενός δημοτικού τέλους αεροδρομίου, ώστε μέρος των εσόδων να επιστρέφει στη Λάρνακα και να επενδύεται σε έργα υποδομών, περιβαλλοντικές δράσεις και αναπτυξιακά έργα», σημείωσε.

Ο κ. Αλαμπρίτης προσέθεσε πως ανάλογα μοντέλα εφαρμόζονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπου τα αεροδρόμια συνεισφέρουν στην τοπική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Είπε επίσης ότι το τέλος μπορεί να ενσωματωθεί στα αεροπορικά εισιτήρια, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, εξασφαλίζοντας ένα δίκαιο μηχανισμό χρηματοδότησης για την πόλη.

«Ζητούμε τη στήριξη του κράτους ώστε να προχωρήσουμε σε αυτή τη διεκδίκηση και να διασφαλίσουμε ότι η Λάρνακα λαμβάνει το μερίδιο που της αναλογεί. Αλλιώς θα προχωρήσουμε με πρόταση νόμου, η οποία θα καθορίζει και το ποσοστό και πώς θα διανέμεται στους δήμους της Λάρνακας και της Δρομολαξιάς-Μενεού. Είναι στιγμή να διεκδικήσουμε αυτό που δικαιούται η πόλη μας», κατέληξε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Αντρέας Πασιουρτίδης είπε ότι είναι δεδομένο ότι η λειτουργία του διεθνούς αερολιμένα Λάρνακας επηρεάζει τις κοινότητες της γύρω περιοχής και τον Δήμο Λάρνακας.

«Μιλάμε για χιλιάδες κόσμου οι οποίοι βλέπουν είτε την ποιότητα της ζωής τους να υποβαθμίζεται λόγω του θορύβου και της οχληρίας, είτε της περιβαλλοντικής ρύπανσης, είτε και τις ιδιοκτησίες τους να εκμηδενίζονται ως αξίες, διότι απαγορεύεται η ανέγερση ή η ανάπτυξη σε συγκεκριμένες περιοχές πέριξ του αεροδρομίου. Προφανώς αυτά που όλοι εμείς θεωρούμε δεδομένα για κάποιους χρειάζεται να τα διεκδικήσουμε δυναμικά για να τα κερδίσουμε ως επαρχία», σημείωσε.

Ο κ. Πασιουρτίδης προσέθεσε ότι δεν νοείται να λειτουργεί αεροδρόμιο και να μην καταβάλλονται αντισταθμιστικά στις περιοχές που επηρεάζονται. «Σε όλον τον κόσμο, σε όλη την Ευρώπη, αεροδρόμια στις πόλεις καταβάλλουν αντισταθμιστικά και με αυτόν τον τρόπο αντισταθμίζεται τουλάχιστον η υποβάθμιση των περιοχών που φιλοξενούν τα αεροδρόμια και των κατοίκων τους», συμπλήρωσε.

«Δεν γίνεται να έχουμε παραδείγματα σε άλλες περιοχές και πολύ σωστά, κάποια μάλιστα με νομοθετική κατοχύρωση όσον αφορά την καταβολή αντισταθμιστικών, και για μια από τις μεγαλύτερες δραστηριότητες του τόπου, όπως είναι το αεροδρόμιο, να συζητούμε δεκαετίες μετά τη λειτουργία τους αν θα πάρουν αντισταθμιστικά οι περιοχές και οι δήμοι οι οποίοι τα φιλοξενούν», ανέφερε.

Από εκεί και πέρα, είπε, «όλα είναι θέμα πολιτικής απόφασης και πολιτικής βούλησης. Το αίτημα υπάρχει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Είναι απλό για μας, μπορεί να είναι ένα κατά κεφαλή ποσό για κάθε επιβάτη. Από εκεί και πέρα θα αναμένουμε την άποψη και τη θέση της κυβέρνησης για τον τρόπο και το χρονοδιάγραμμα καταβολής των αντισταθμιστικών». 

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρίστος Ορφανίδης είπε ότι όπως λειτουργούσε το παλιό αεροδρόμιο της Λάρνακας, υπήρχαν ανά επιβάτη κάποιες εισροές, οι οποίες δίνονταν στους επηρεαζόμενους δήμους.

«Το αεροδρόμιο της Λάρνακας είναι ένα αεροδρόμιο κοινής ωφέλειας και απολαμβάνει τα οφέλη της λειτουργίας του όλη η Κύπρος, ενώ οι Λαρνακείς και οι δήμος Δρομολαξιάς-Μενεού δεν έχουν κανένα όφελος, το αντίθετο, έχουν τους ρύπους, την οχληρία, και επιβαρύνεται το περιβάλλον και η υγεία των κατοίκων», ανέφερε.

Προσέθεσε πως η επιτροπή ζήτησε από την κυβέρνηση και τα αρμόδια Υπουργεία να εξετάσουν την περίπτωση επαναφοράς στο προηγούμενο καθεστώς με κάποια οφέλη για τη δημιουργία έργων υποδομής στους δήμους της επηρεαζόμενης περιοχής.

Ο κ. Ορφανίδης ανέδειξε επίσης και το θέμα της ενοποίησης του παραλιακού μετώπου από το Μακένζι μέχρι και την περιοχή του Μενεού, το οποίο, όπως είπε θα δώσει μια ξεχωριστή ζωή και προοπτική στην περιοχή.

«Και αυτό είναι ένα έργο υποδομής, ένα αντισταθμιστικό έργο, το οποίο αν μη τι άλλο θα έρθει να αντισταθμίσει αυτά τα οποία παραχωρεί η Λάρνακα, η Δρομολαξιά, οι γύρω κοινότητες , προς όφελος της περιοχής, προς όφελος της Λάρνακας», κατέληξε. 

Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου είπε ότι βασικό αίτημα της επιτροπής είναι η παροχή αντισταθμιστικών ωφελημάτων στους επηρεαζόμενους δήμους, αφού το αεροδρόμιο λειτουργεί και στα όρια αυτών των δύο δήμων και επηρεάζονται περιβαλλοντικά, πολεοδομικά, σε επίπεδο ρύπανσης και επίπεδο θορύβου, αλλά και ένα μεγάλο μέρος του Παραλιακού μετώπου της Λάρνακας είναι δεσμευμένο και είναι κομμένο στα δύο, ενώ είναι ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο αρκετό χιλιομέτρων.

«Ούτε χαρταετό δεν μπορούν να πετάξουν οι άνθρωποι την Καθαρά Δευτέρα στην περιοχή εκείνη, λόγω ακριβώς των περιορισμών», ανέφερε.

Προσέθεσε πως όλοι αυτοί οι περιορισμοί εμποδίζουν την υλοποίηση των έργων στις κοινότητες και στους δήμους με πολλαπλά οφέλη.

«Σκοπός και δέσμευσή μας είναι να προωθηθεί άμεσα το θέμα και να επιτύχουμε την παροχή ωφελημάτων προς τους επηρεαζόμενους δήμους. Για αυτό αναμένουμε τις τελικές τοποθετήσεις των αρμόδιων υπουργείων, των Μεταφορών και Οικονομικών, έτσι ώστε να σχηματιστεί και η τελική θέση. Το αίτημα εννοείται ότι είναι δίκαιο, έχει εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις σε άλλες περιοχές και θεωρούμε ότι το λογικό είναι να προχωρήσει», κατέληξε. 

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ανδρέας Αποστόλου είπε ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθούν αντισταθμιστικά για τη λειτουργία του αεροδρομίου, όπως γίνεται και με άλλες περιοχές και όπως γίνεται και με άλλες χώρες του κόσμου που φιλοξενούν αεροδρόμια.

«Δυστυχώς, καμία κυβέρνηση δεν έχει λάβει την σωστή απόφαση που έπρεπε να λάβει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ειδικότερα και μετά και την δημιουργία του νέου αεροδρομίου, οι προηγούμενες δύο κυβερνήσεις δεν έχουν πάρει καμία απόφαση προς αυτή την κατεύθυνση. Ζητούμε από αυτή την κυβέρνηση όπως λήξει και τελειώσει αυτή την αδικία, η οποία υφίσταται στην περιοχή», ανέφερε.

Προσέθεσε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα οι Βουλευτές Λάρνακας θα έχουν μαζί με τους δύο δημάρχους συναντήσεις με τους αρμόδιους υπουργούς, αλλά και με όποιον άλλον χρειαστεί έτσι ώστε να βρεθεί τρόπος να θεσμοθετηθούν και με νομοθεσία αν χρειαστεί τα αντισταθμιστικά οφέλη που θα έχουν οι δύο δήμοι.

Ο κ. Αποστόλου συμπλήρωσε ότι στη συζήτηση θεσμοθέτησης των αντισταθμιστικών θα πρέπει να γίνει μια νομοθεσία και για τις κοινότητες της Ορμήδειας και της Ξυλοτύμπου λόγω της λειτουργίας του ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού της ΑΗΚ, όπως υπάρχει στο Βασιλικό αντίστοιχη νομοθεσία, «ώστε να μην συζητούμε αόριστα, αλλά συγκεκριμένα αντισταθμιστικά οφέλη για τις κοινωνίες που επηρεάζονται». 

Ο Δήμαρχος Δρομολαξιάς-Μενεού, Κύπρος Ανδρονίκου, είπε ότι είναι καιρός πλέον η αδικία στην οποία υπόκεινται οι δύο δήμοι της περιοχής να αρθεί.

«Το διεθνές αεροδρόμιο Λάρνακας λειτουργεί και επιφέρει αρκετά εκατομμύρια έσοδα στο κράτος. Πλέον το κράτος πρέπει να μεριμνήσει, να φροντίσει, ούτως ώστε αυτή ή μεγάλη αδικία που υπάρχει εις βάρος των δύο δήμων να αρθεί με τρόπο ο οποίος να αντισταθμίζει την συνολική επιβάρυνση σε πάρα πολλά επίπεδα, με ένα πάγιο ποσό το οποίο θα καρπούνται οι δύο δήμοι για να προσφέρουν στους δημότες τους καλύτερες υπηρεσίες, καλύτερες υποδομές», ανέφερε.

«Το αίτημά μας αυτό χρονίζει, δεν είναι σημερινό, και είμαστε αποφασισμένοι οι δύο δήμοι να πάρουμε αυτή την υπόθεση μέχρι τέλους, μέχρι και να καταφύγουμε και στα κυπριακά αλλά και ευρωπαϊκά δικαστήρια για να δικαιωθούμε. Γιατί επαναλαμβάνω, αυτή η αδικία δεν μπορεί να συνεχιστεί», κατέληξε.

Ο Αντιδήμαρχος Λάρνακας, Ιάσων Ιασονίδης, είπε ότι από το 1975 η Λάρνακα έχει δώσει τη μεγαλύτερη πύλη εισόδου και εξόδου στον κυπριακό λαό, επωμιζόμενη όλη την οπτική και ακουστική ρύπανση, και είναι καιρός να πάρει τα αντισταθμιστικά μέτρα τα οποία δικαιούται.

«Δεν θέλουμε να φτάσουμε στα άκρα, δεν θέλουμε να αναγκαστούμε από το κράτος να κλείσουμε δρόμους και να πάρουμε πολύ αυστηρά μέτρα. Για αυτό είμαστε εδώ σήμερα, από κοινού, Λάρνακα και Μενεού-Δρομολαξιά, για να διεκδικήσουμε το αυτονόητο, τα αντισταθμιστικά μέτρα που δικαιούμαστε», πρόσθεσε. 

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Πράσινο Βουλής για τον προϋπολογισμό της Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων-Εξήραν το έργο της οι βουλευτές
Σε τρεις μήνες εφαρμογής 3.500 απαντήσεις στο Σύστημα Αξιολόγησης Εμπειρίας Ασθενών
Προς επανεξέταση η προκήρυξη θέσης καλλιτεχνικού διευθυντή στη Συμφωνική Ορχήστρα
Αντισταθμιστικά μέτρα σε περιοχές γύρω από Αεροδρόμιο Λάρνακας ζητά η Επ. Μεταφορών
Προθεσμία 24 ωρών προς το ΡΙΚ από Βουλή για εξόφληση οφειλών προς την Ευδοκία Λοΐζου
Τατάρ: Η συνεργασία σε περίπτωση σεισμού είναι «ανθρωπιστικό καθήκον»
Καταγγέλλου σοβαρά προβλήματα από οικοδομικές εργασίες στο Νοσοκομείο Λεμεσού οι συντεχνίες
Σκέψεις για δημιουργία τραμ στη Λεμεσό-Θέλει να λύσει το κυκλοφοριακό ο Δήμαρχος
Ζήτησε την παραίτηση των μελών του ΔΣ του ΟΚΥπΥ ο Δίπλαρος-«Θέλουν να μας εκβιάσουν»
Μετά τις παρενέργειες δεν πάει στον ΟΑΥ η Γιαννάκη-Την έβαλε στο κάδρο ο ίδιος ο Οργανισμός