Οι κανόνες για τους άλλους, η γραμμή για την κατάχρηση εξουσίας και τα ερωτήματα για το English School

Τα όσα συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες αναφορικά με την Αγγλική Σχολή προκαλούν μεγάλο προβληματισμό. Όπως φαίνεται από τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας -καθώς κανένας θεσμός δεν έχει τοποθετηθεί επίσημα και καμία έρευνα δεν φαίνεται να έχει ξεκινήσει- σε έναν ιδιότυπο μικρόκοσμο της Λευκωσίας, από τον οποίο κάποιοι αισθάνονται ότι αντλούν status, φαίνεται να ξεδιπλώνεται μία τυπική κυπριακή ιστορία του «οι κανόνες είναι για τους άλλους και εγώ δικαιούμαι να κάνω ό,τι θέλω».

Για να μπει ένας μαθητής στο συγκεκριμένο σχολείο παρακάθεται σε εισαγωγικές εξετάσεις και οι θέσεις δίνονται στους μαθητές που εξασφάλισαν τις υψηλότερες βαθμολογίες, ενώ οι πρώτοι λαμβάνουν και υποτροφία. Με βάση τα όσα καταγγέλλονται, πέντε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ασκούσαν πιέσεις στον Βρετανό διευθυντή να αποδεχθεί παιδί, το οποίο απέτυχε να εξασφαλίσει την απαραίτητη βαθμολογία, επειδή έχει γονέα στο Διοικητικό Συμβούλιο. Εάν όντως έτσι έχουν τα πράγματα, πρόκειται για κατάχρηση εξουσίας, ιδιαίτερα από την στιγμή που ο εκάστοτε διευθυντής του σχολείου δεν προέρχεται από το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά συνήθως συνάπτει συμβόλαια περιορισμένου χρόνου με τη διοίκηση και, ως εκ τούτου, η θέση εργασίας του εξαρτάται από αυτήν.

Δεν υπάρχει ακόμη πλήρης εικόνα ως προς το τι έλαβε χώρα πίσω από τις κλειστές πόρτες, αν και διέρρευσαν κάποια αποσπασματικά ηχητικά, για τα οποία τα πέντε μέλη του ΔΣ έχουν προβεί σε καταγγελίες στην Αστυνομία. Μπορούμε, όμως, να γνωρίζουμε με ακρίβεια την κυπριακή νοοτροπία, στην οποία δεν έχει ανοσία ένας οργανισμός επειδή έχει English μπροστά από το όνομά του. Και δυστυχώς το βόλεμα ημετέρων, η απουσία αξιοκρατίας και η λογική του «κάνω ό,τι θέλω» είναι βαθιά χαραγμένα μέσα σε αυτήν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βαθαίνει το σκάνδαλο στο Εnglish School, διέρρευσαν ηχογραφημένες συνομιλίες-Καταγγελία στην Αστυνομία από τους εμπλεκόμενους

Το ζήτημα, δε, αποκτά πολιτικές διαστάσεις, επειδή το ΔΣ διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, λόγω του παράξενου νομικού καθεστώτος που έχει το σχολείο. Οι τελευταίοι διορισμοί έγιναν από την Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη και μάλιστα είχε ενεργοποιηθεί η διαδικασία του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου, δηλαδή προηγήθηκε κοσκίνισμα των υποψηφίων, έγιναν οι εισηγήσεις και το Υπουργικό επέλεξε τα συγκεκριμένα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν ως τα πλέον κατάλληλα για αυτές τις θέσεις. Ήδη ένας αριθμός μελών του ΔΣ που δεν εμπλέκονται έχουν υποβάλει τις παραιτήσεις τους, αλλά εκείνοι που κατηγορούνται για ποδοπάτημα της αξιοκρατίας παραμένουν στις θέσεις τους (ως επιλογές της Κυβέρνησης και καλύτερες από άλλους υποψηφίους που απορρίφθηκαν) και βγαίνουν στην αντεπίθεση. Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί το μεσημέρι στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζεται να πάρει απόφαση για παύση και αντικατάστασή τους, αλλά δημιουργούνται για άλλη μία φορά σοβαρά ερωτήματα για τα κριτήρια επιλογής και τον περιορισμένο έλεγχο που ενδεχομένως υπάρχει.

Ερωτήματα δημιουργεί και η τελευταία ανακοίνωση των πέντε μελών του ΔΣ. Σε αυτήν υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής εξέθεσε ανεπανόρθωτα ένα ανήλικο, ότι υπάρχει εναντίον του έκθεση καταπέλτης της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού και αγωγή. Αφήνουν, δηλαδή, να νοηθεί πως είναι ακατάλληλος για τη θέση του, ωστόσο δεν αναφέρουν τις ενέργειες στις οποίες προέβησαν, ως διοίκηση, για άμεση απομάκρυνση ενός ανθρώπου που θεωρούν ακατάλληλο. Η λογική λέει πως αυτή θα έπρεπε να ήταν η προτεραιότητα του ΔΣ και όχι να μπει στο σχολείο ένα συγκεκριμένο παιδί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επανέρχονται πρόεδρος και μέλη του ΔΣ του English School-Καταγγέλλουν παραποιημένες συνομιλίες

Αποτελεί επίσης ερώτημα τι εννοούν όταν λένε πως «προσπαθήσαμε στα πλαίσια των καθηκόντων μας να εξετάσουμε το κατά πόσο η διακριτική ευχέρεια μπορούσε να εκτελεστεί στα πλαίσια της ποιμαντικής φροντίδας», αφού γίνεται κατανοητό ότι ποιμαντική φροντίδα προσφέρει το συγκεκριμένο σχολείο για τα μέλη της σχολικής κοινότητας και ένα παιδί που δεν πέρασε από τις εισαγωγικές διαδικασίες δεν θεωρείται μέλος της σχολικής κοινότητας. Αν υπήρχαν διαθέσιμες κάποιες θέσεις με διαφορετικά κριτήρια από το καθαρά ακαδημαϊκό, όπως κοινωνικά, οικονομικά κ.α., αυτό ασφαλώς και ήταν δικαίωμα του σχολείου, πλην όμως, για σκοπούς αξιοκρατίας, θα έπρεπε να ανακοινωθούν εκ των προτέρων, ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν τις συγκεκριμένες θέσεις όλα τα παιδιά που πληρούσαν αυτά τα κριτήρια με καθεστώς ισότητας και ισονομίας. Στην ιστοσελίδα του σχολείου, όμως, δεν αναφέρονται τέτοιου είδους εξαιρέσεις.

Κυρίως, όμως, δημιουργούνται τεράστια ερωτήματα σε ό,τι αφορά τα αντανακλαστικά, καθώς, παρά την τεράστια δημοσιότητα που έλαβε το θέμα, ούτε η Αστυνομία έδρασε αυτεπάγγελτα (ενώ υπάρχει πιθανότητα διάπραξης αδικημάτων, με βάση τα όσα καταγγέλλονται), ούτε κάποιος άλλος θεσμός διέταξε έρευνα, λες και περιμένουν το πρόβλημα να λυθεί από μόνο του ή ότι το κράτος δεν ενδιαφέρεται να δράσει εάν υπάρχει υποψία ασυδοσίας σε έναν χώρο που έχει καθεστώς το οποίο παραπέμπει σε Ημικρατικό Οργανισμό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μπάχαλο το English School στη σκιά του σκανδάλου-Μονόδρομος η παύση του ΔΣ, ανάγκη και για ποινική έρευνα

Η απάθεια που επιδεικνύεται από όλους είναι εξαιρετικά προβληματική και παραπέμπει σε πλήρη κανονικοποίηση τέτοιων συμπεριφορών. Λες και το κράτος τις αποδέχεται πλήρως και θέλει απλώς να κλείσει το σκάνδαλο, χωρίς να επιδιώκει να προσφέρει οποιαδήποτε θεραπεία, πέραν του να ξεχαστεί άλλο ένα θέμα. Από έναν Πρόεδρο που προεκλογικά θεωρούσε διαφθορά την προσπάθεια γονέων να εγγράψουν το παιδί τους σε άλλο σχολείο από αυτό που εμπίπτουν γεωγραφικά, θα αναμενόταν να κινήσει πολύ νωρίτερα διαδικασίες για άτομα που φαίνεται να επιχείρησαν να καταχραστούν τις εξουσίες που το ίδιο το Υπουργικό Συμβούλιο τους έδωσε, ώστε να αλλάξουν με «διακριτική ευχέρεια» τη διαδικασία εισαγωγής σε ένα σχολείο.

Ίσως να μην είναι τυχαίο, σε όλο αυτό το πλέγμα κατηγοριών, που η πρόεδρος του ΔΣ, που φέρεται στο ηχητικό να συμβουλεύει τον διευθυντή να πει ψέματα με το επιχείρημα πως όλοι λέμε συνεχώς ψέματα, εργάζεται στη Νομική Υπηρεσία, η οποία στο πρόσφατο παρελθόν γνωμάτευσε πως δεν είναι προς το δημόσιο συμφέρον να διώκεται η κατάχρηση εξουσίας. Αυτή είναι η γραμμή πάνω στην οποία δείχνει να λειτουργεί ολόκληρο το κράτος, εξού και η πλήρης απουσία θεσμικών αντιδράσεων μετά από τόσες ημέρες, πλην κάποιων διαρροών περί ενδεχόμενων παύσεων. Αυτό έρχεται, βεβαίως, σε ευθεία αντίθεση με όλες τις κυβερνητικές διακηρύξεις περί διαφάνειας, χρηστής διοίκησης και μηδενικής ανοχής. Καλά τα λόγια, αλλά όταν είναι η ώρα για πράξεις τα αντανακλαστικά δείχνουν να είναι από μειωμένα έως ανύπαρκτα. Και ανεξαρτήτως τι έγινε και τι θα γίνει στο English School, η Κυβέρνηση οφείλει να το αλλάξει αυτό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η έλλειψη αντανακλαστικών των θεσμών για το σκάνδαλο στο English School και η ανοχή στην κατάχρηση εξουσίας

Δειτε Επισης

Ευελιξία για επιστροφές μεταναστών μέσω οδηγίας αντί κανονισμού από Ε.Ε. ζήτησε ο Ιωαννίδης
Συνεδρίασαν και ζητούν λύση στο πρόβλημα με τις εξουσίες τους οι 93 αντιδήμαρχοι-Αρχίζουν συναντήσεις
Συναντήθηκε με τον Πρόεδρο ο ΥΠΕΞ του Καζακστάν-Έτοιμοι για ενίσχυση των σχέσεων μας, το μήνυμα Χριστοδουλίδη
Επικοινώνησαν Κόμπος και Ρούμπιο-Στο επίκεντρο οι σχέσεις Κύπρου και ΗΠΑ
Φθάνει στην Κύπρο ο Βρετανός Υφυπουργός Ευρώπης για συναντήσεις ενόψει Γενεύης-Βλέπει Πρόεδρο και Τατάρ
Προωθεί πρόταση «go and see» για τους Σύριους η Κομισιόν-Στόχος η αύξηση των επιστροφών
Ταυτίζει τους Τ/κ με τους Παλαιστίνιους ο Τατάρ-«Δεν θα ξεχάσουμε το παρελθόν και τη Γάζα»
Διευκρινίσεις για τη δήλωση περιουσιακών στοιχείων των ΠΕΠ εξέδωσε το Τριμελές Συμβούλιο
Επιβεβαίωσε ότι έλαβε πρόσκληση και ο Τατάρ-Δεν προσκλήθηκαν οι Τουρκοκύπριοι «πολιτικοί»
N. Χριστοδουλίδης: Σημαντικό μήνυμα με πολλές προεκτάσεις η επίσκεψη του βασιλικού ζεύγους