Λεωφορεία μεταφέρουν μαθητές Δημοτικού χωρίς συνοδό-Δεν τοποθετήθηκαν κάμερες ασφαλείας
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 21 Μαρτίου 2025

Μαθητές στην Πάφο κατέστρεψαν λεωφορείο. Μαθητές αναγκάζονται να αλλάξουν δύο λεωφορεία για να μεταβούν στο σχολείο τους. Λεωφορεία μεταφέρουν μαθητές Δημοτικής Εκπαίδευσης χωρίς να έχουν συνοδούς, που είναι υποχρεωτικό με βάση υπουργικό διάταγμα. Στις σχολικές διαδρομές δεν τοποθετήθηκαν κάμερες ασφαλείας. Όλα αυτά ακούστηκαν ενώπιον της Βουλής, η οποία για ακόμη μία φορά έθεσε προς συζήτηση το ζήτημα των προβλημάτων στα σχολικά λεωφορεία.
Η Επιτροπή Μεταφορών συζήτησε το ζήτημα της ασφάλεια του σχολικού λεωφορείου ως μέσου μεταφοράς, μετά από διάφορες επιστολές που έχουν λάβει για μαθητές που πρέπει να αλλάξουν δύο λεωφορεία για να προσέλθουν στα σχολεία τους, αλλά και για λεωφορεία που δεν είναι κατάλληλα να μεταφέρουν μαθητές, λόγω ηλικίας. Συγκεκριμένα, τα μέλη της Επιτροπής, αλλά και βουλευτές που δεν ήταν μέλη, ανέφερε πως υπήρξαν διάφορα περιστατικά με λεωφορεία που πήραν φωτιά εν κινήσει, ή που τους έφυγαν οι τροχοί και τόνισαν πως από θαύμα δεν θρηνήσαμε θύματα, αλλά πρόκειται για εγκληματική αμέλεια.
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών Λειτουργός Α’ Δημόσιων Μεταφορών του Υπουργείου Μεταφορών, Ανδρέας Νικηφόρου, απαντώντας για το θέμα των επιστολών που έλαβε η Επιτροπή Μεταφορών, επεσήμανε πως αφορά δύο διαδρομές στην επαρχία Λεμεσού. Σημείωσε πως για τη μία επιστολή που στάλθηκε το 2023, υπήρξε επικοινωνία και η διαφωνία ήταν επειδή το ένα σχολείο βρισκόταν σε άλλη εκπαιδευτική περιφέρεια την προηγούμενη χρονιά και έπρεπε οι μαθητές να μεταβαίνουν με ένα λεωφορείο, να πηγαίνουν σε συγκεκριμένο, ασφαλή χώρο και να πηγαίνουν με άλλο λεωφορείο στο σχολείο τους. Αυτή τη στιγμή, ανέφερε ο κ. Νικηφόρου, έχουν αλλάξει εκπαιδευτική περιφέρεια. Ξεκαθάρισε πως πρόκειται για έξι μόνο μαθητές και να μπει επιπλέον διαδρομή, θα είναι επιπρόσθετο κόστος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τελεσίγραφο για τους βανδαλισμούς σε λεωφορεία-«Άλλοι ξηλώνουν καρέκλες, άλλοι πετούν αντικείμενα»
Όσον αφορά στη νέα διαδρομή, ο κ. Νικηφόρου επεσήμανε πως είναι ενήμεροι για αρκετά θέματα, πήγαν επόπτες και ελεγκτές, εντόπισαν προβλήματα στα λεωφορεία. Σημείωσε πως μεταφέρθηκαν για έλεγχο τα λεωφορεία και ετοιμάζεται η απάντηση για εκείνους. «Είχε λεωφορείο με μηχανικά προβλήματα, σπασμένο φανάρι. Είναι κάτω από τον έλεγχο του λεωφορείου. Τα λεωφορεία πέρασαν από έλεγχο, είχαμε λεωφορεία που δεν πέρασαν τον έλεγχο και ακινητοποιήθηκαν και τώρα έχει λυθεί το θέμα».
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο βουλευτής και εκ των αντιπροέδρων του Δημοκρατικού Κόμματος, Χρύσανθος Σαββίδης, ανέφερε πως μαθητές κατέστρεψαν λεωφορείο στην Πάφο και ζήτησε να μάθει για τα γενικά προβλήματα που καταγράφει το Υπουργείο Μεταφορών, όσον αφορά στα σχολικά λεωφορεία.
Απαντώντας, ο Ανδρέας Νικηφόρου σημείωσε πως «το πρώτο θέμα που πρέπει να θίξουμε είναι πως οι ανάδοχοι πρέπει να έχουν λεωφορεία κάτω των 20 ετών. Αν δεν κάνω λάθος εντοπίστηκαν ένα ή δύο λεωφορεία που ήταν 21 ή 22 ετών. Μέσω της σύμβασης λαμβάνουμε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για το αποτρέψουμε. Είναι ξεκάθαρη η σύμβαση».
Πρόσθεσε πως με τη νέα σύμβαση, πλέον στη μαθητική υπηρεσία θα υπάρχει τηλεματική για να παρακολουθείται ο στόλος, τα χιλιόμετρα και σημείωσε πως είναι κάτι που υπάρχει στη βασική υπηρεσία. «Θα μπουν κάρτες και θα γνωρίζουμε όλες τις κινήσεις των μαθητικών λεωφορείων. Είναι μία προσπάθεια για να γνωρίζουμε τι διαδρομή κάνει το κάθε λεωφορείο, με ποιο οδηγό κλπ. Θα έχουμε όλη την πληροφορία που χρειάζεται για να έχουμε ποιότητα. Είχαμε δελτία κινήσεως, που κάναμε ελέγχους και βλέπαμε πώς διακινείτο η υπηρεσία».
Αναφορικά με το θέμα των καμερών ασφαλείας, ο κ. Νικηφόρου τόνισε πως «σε όλη τη βασική υπηρεσία, υποχρεούται ο ανάδοχος, υπάρχουν εγκατεστημένα συστήματα καμερών. Δεν είναι σε λειτουργία, επειδή προσπαθούμε να κάνουμε τη διαδικασία με την Επίτροπο Προσωπικών Δεδομένων. Η εταιρεία σε Λευκωσία και Λάρνακα έχει λάβει έγκριση και έχει λειτουργήσει τις κάμερες στη βασική υπηρεσία, που είναι οι επιβατικές μεταφορές. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για τις μαθητικές διαδρομές. Στη συνέχεια θα μιλήσουμε με τις υπηρεσίες για να βρούμε λύση».
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών, συνεχίζοντας, επεσήμανε πως «είναι σωρεία τα παραπτώματα έχουμε αρκετά παραδείγματα. Με βάση της πρόσφατης υπουργικής απόφασης, έχουμε τη δυνατότητα μετά από αίτημα της εταιρείας, να χορηγούμε συγκεκριμένα ποσά για να τίθενται φρουροί ασφαλείας. Έχω στείλει τα πρώτα ποσά για διαδρομές στη Λάρνακα. Είναι τέσσερις διαδρομές. Η διαδικασία προνοεί ότι πρέπει να εγκρίνονται από το Υπουργείο Μεταφορών, Υπουργείο Οικονομικών και Υπουργείο Παιδείας. Εξετάζουμε αιτήματα για την Πάφο».
Η τοποθέτηση του Υπουργείου Παιδείας
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας σημείωσε πως όταν λάβουν διάφορα μηνύματα για την κατάσταση των λεωφορείων, ενημερώνουν με τη σειρά τους το Υπουργείο Μεταφορών, καθώς υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία. «Από την άλλη έχουμε και τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω μικρής μερίδας μαθητών. Έχουμε ενημερώσει τους διευθυντές των σχολείων να συνεισφέρουν στο μέτρο του δυνατού, να εντοπιστούν οι μαθητές για να λυθούν τα προβλήματα. Είναι περιορισμένη η δυνατότητα. Δεν έχουμε άτομα μέσα στα λεωφορεία, από πλευράς σχολείων. Είναι ευθύνη των οδηγών να εντοπίσουν και κατονομάσουν μαθητές».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Χάος με τα μαθητικά λεωφορεία-«Έριξαν τσάκρα πάνω σε μαθήτρια, έπαιξε στο κεφάλι της»
Οι θέσεις των εκπαιδευτικών και γονιών
Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, επεσήμανε πως τα προβλήματα υπάρχουν και παραμένουν και σημείωσε πως θεωρεί ο ίδιος πως δεν υπάρχει μηχανισμός αναπλήρωσης των οδηγών. «Έτυχε σε σχολείο, δύο μέρες συνεχόμενες, ο οδηγός δεν παρουσιάστηκε και δεν έγινε η γραμμή. Το δεύτερο, σε κάποια σχολεία υπάρχει πρόβλημα στάθμευσης των λεωφορείων. Είναι τα ιδιωτικά αυτοκίνητα και το λεωφορείο σταματά στο δρόμο. Εμείς απευθυνθήκαμε στη σχολική εφορεία, μας έστειλαν στο Δημαρχείο και δεν λάβαμε απάντηση. Είναι θέμα επικίνδυνο. Τα παιδιά περνούν ανάμεσα σε οχήματα και μπορεί να συμβεί ατύχημα».
Ο κ. Ταλιαδώρος έθεσε και ζήτημα για το θέμα του ωραρίου των λεωφορείων. «Δημιουργούνται κι άλλα προβλήματα. Επίσης, πρέπει να δούμε το θέμα των εκδρομών. Πολλές φορές δεν βρίσκουμε τα λεωφορεία που θέλουμε. Δημιουργούνται δυσκολίες και ζητήματα».
Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι εξακολουθεί να υπάρχει θέμα με τα car seats. «Όταν ένα παιδί είναι κάτω των 6 πρέπει να βρίσκεται σε car seat. Είναι μικρός ο αριθμός που έχουν βάλει τα καθίσματα. Δημιουργείται ζήτημα με τις εκδρομές. Αυτό το μέτρο προσθέτει σε θέματα ασφάλειας. Δεν ισχύει στα θέματα της γραμμής και τα περιφερειακά. Είναι για θέμα εκδρομής».
Ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, από πλευράς του, σημείωσε πως από τη στιγμή που υπάρχουν περιφερειακά σχολεία, πρέπει να υπάρχει και μέσο μεταφοράς και επεσήμανε πως τα λεωφορεία είναι αρκετά σημαντικά, καθώς μεταφέρουν αυτή τη στιγμή 23,000 μαθητές, ενώ αναμένεται να αυξηθούν οι αριθμοί το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι η Κυβέρνηση καλύπτει ένα μέρος του κόμιστρου.
«Έχουμε φτάσει στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων. Έχουμε γεμίσει τα λεωφορεία. Στις πόλεις είναι υπερπλήρεις. Πρέπει να εστιάσουμε στο θέμα των οδηγών, επειδή έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις. Εμείς έχουμε ξεκάθαρη θέση για τους βανδαλισμούς. Δεν μπορεί κανείς να προκαλεί ζημιές σε περιουσία άλλου. Οι γονείς έχουν υποχρέωση να καλύψουν τις ζημιές. Εμείς λέμε ότι δεν θα στηρίξουμε περιπτώσεις βανδαλισμού. Πέραν από το ότι πρέπει να πληρώσουν, να υπάρχει δυνατότητα να στερηθεί η κάρτα μέχρι να συμμορφωθούν. Για τις κάμερες θεωρούμε ότι έπρεπε ήδη να λειτουργούν και για τις σχολικές μεταφορές».
Οι θέσεις των εταιρειών
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών αναφέρθηκαν σε διάφορα ζητήματα που έχουν καταγράψει. Από πλευράς του ο εκπρόσωπος της ΕΜΕΛ ανέφερε πως παρατηρείται μία αύξηση τα περιστατικά παραβατικότητας, ανάμεσα στους μαθητές Γυμνασίου. «Τα προβλήματα είναι πολλά. Πριν 15 χρόνια κάναμε τη μαθητική διαδρομή στο 65% του χρόνου που κάνουμε σήμερα. Τώρα έχουμε φτάσει στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων μας και πρέπει μέσα σε αυτό το περιβάλλον να αξιολογούμε περιστατικά. Δεν υπάρχει πρόθεση να ταλαιπωρήσουμε κανένα. Εμείς κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε. Δεν μπορώ να χαϊδεύω τα αυτιά ότι μπορούμε να ικανοποιήσουμε όλες τις πιθανότητες».
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της ΟΣΥΠΑ, θέλησε να υπερθεματίσει το θέμα της έλλειψης των οδηγών και σημείωσε πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν οδηγοί που πλησιάζουν το όριο των 70 ετών και χάνουν την άδειά τους και δεν παρατηρούνται νέα άτομα να μπαίνουν και το θέμα αυτό θα χειροτερέψει. «Εμείς ζητούμε να γίνει οτιδήποτε για να βρούμε οδηγούς, για να μπορούμε να εξυπηρετήσουμε. Έχουμε περιπτώσεις που δεν μπορούσαμε να κάνουμε σχολικές διαδρομές, επειδή δεν είχαμε οδηγούς. Είναι αλυσιδωτά τα προβλήματα. Αυτό που θέλω να αναφέρω είναι για τα Δημοτικά και τις Προδημοτικές. Με βάση υπουργικό διατάγματος πρέπει να υπάρχει συνοδός, που να συνοδεύει τους μαθητές. Στα μισά λεωφορεία δεν υπάρχει συνοδός, επειδή δεν μπορούν να βρουν. Αφορά στα περιφερειακά λεωφορεία».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σχολικά λεωφορεία μέχρι και 30 ετών-Ζήτησαν περεταίρω μέτρα οι βουλευτές
