Η σύγκρουση εξουσιών στην παιδεία, η κρίση που δεν εκτονώνεται και στη μέση τα σχολεία
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 17 Μαρτίου 2025

Μία κρίση άνευ προηγουμένου φαίνεται ότι έχει ξεσπάσει στον τομέα της παιδείας, μετά τους ισχυρισμούς του προέδρου της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρη Ταλιαδώρου, για βουλευτές που χρηματίζονται από ιδιωτικά σχολεία, ώστε να εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους και να μην προβαίνουν σε αλλαγές στη νομοθεσία, με τη νομοθετική εξουσία να σταματά κάθε επαφή με την εκτελεστική εξουσία, μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Κάτι που κανείς δεν γνωρίζει πότε θα γίνει και το μόνο σίγουρο είναι πως για ακόμη μία φορά, το θύμα στην υπόθεση είναι η παιδεία και οι μαθητές.
Οι αναφορές που ακούστηκαν στην αίθουσα του Κοινοβουλίου, την περασμένη Τετάρτη, κατά την συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας, ότι κάποιοι βουλευτές «είναι πιασμένοι» από ιδιωτικά σχολεία, ώστε να μην προβούν σε αλλαγές της νομοθεσίας για τα παρομοίου τύπου σχολεία, έχουν ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις ανάμεσα στους διάφορους φορείς στον τομέα της παιδείας. Συγκεκριμένα, τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας έκλεισαν τις πόρτες για την πολιτική προϊστάμενη και τους λειτουργούς του Υπουργείου, μέχρι να ξεκαθαρίσει η εικόνα, ενώ τα ιδιωτικά σχολεία από πλευράς τους είναι έτοιμα να λάβουν νομικά μέτρα αν ο κ. Ταλιαδώρος δεν βγει μπροστά και κατονομάσει σχολεία που χρηματίζουν και βουλευτές που χρηματίζονται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Απαράδεκτο και σοβαρά προσβλητικό»-Η επιστολή ΥΠΑΝ σε βουλευτές μετά τις αναφορές για χρηματισμό
Πάντως, μέχρι στιγμής, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ δεν θέλησε να ξεκαθαρίσει το οτιδήποτε, αφήνοντας με αυτό τον τρόπο ανοιχτό ένα σοβαρό ζήτημα, που θίγει τόσο την αξιοπρέπεια των βουλευτών και των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, όσο και των λειτουργών του Υπουργείου Παιδείας, που βρέθηκαν αμφότεροι στο στόχαστρο από δηλώσεις ενός συνδικαλιστή, που δεν έχει καμία εμπλοκή στο θέμα, αφού πρόκειται για ιδιωτική εκπαίδευση και ο κ. Ταλιαδώρος εκπροσωπεί τους καθηγητές της δημόσιας.
Κι ενώ η ίδια η υπουργός Παιδείας βγήκε μπροστά και έστειλε επιστολή στους βουλευτές, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο, σοβαρά προσβλητικό και αντιδεοντολογικό τον ισχυρισμό του κ. Ταλιαδώρου και τόνισε πως αυτές οι πληροφορίες και τα στοιχεία είτε για λειτουργούς του ΥΠΑΝ, είτε για αξιωματούχους, ή ακόμα και για βουλευτές, πρέπει να καταγγέλλονται επίσημα και μέσω της νόμιμης οδού, από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ τηρείται σιγή ιχθύος, προκαλώντας περισσότερους τριγμούς, αλλά και σκιές γύρω από το όνομα του προέδρου της. Επί της ουσίας, αυτό που θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί είναι ότι η εν λόγω αναφορά έγινε δημόσια με σκοπό να εξυπηρετηθούν άλλα συμφέροντα και να πληγούν συγκεκριμένα πρόσωπα. Κι αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι ο κ. Ταλιαδώρος βγήκε στα κανάλια, τουλάχιστον δύο φορές από την ημέρα που έριξε την βόμβα ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ωστόσο παρά τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων, αρνήθηκε να απαντήσει.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στο σκαμνί ο Ταλιαδώρος μετά τα περί χρηματισμού βουλευτών-Είτε αποσύρει, είτε κινούνται νομικά τα ιδιωτικά σχολεία
Από τη μία αυτό μπορεί να ερμηνευτεί ότι ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ θέλει να κατευνάσει τα πνεύματα και να ρίξει τους τόνους που έχουν ανέβει τις τελευταίες ημέρες και επιλέγει να μην προβαίνει σε δημόσιες τοποθετήσεις για να μην θίξει συγκεκριμένα άτομα. Ωστόσο, από την άλλη, αυτό μπορεί να χαρακτηριστεί και σκόπιμη συντήρηση του θέματος, αφού γνωρίζει πως αν δεν ξεκαθαριστεί, δεν μπορεί να υπάρξει συνεργασία ανάμεσα σε Υπουργείο Παιδείας και βουλευτές, αφού οι δεύτεροι επέλεξαν να μην δεχτούν κανένα μέχρι να υπάρξει είτε δημόσια απολογία και απόσυρση, είτε να κατονομαστούν οι βουλευτές που τα παίρνουν. Πάντως, ο κ. Ταλιαδώρος, ως το άτομο που ξεκίνησε την εν λόγω κρίση, είναι αρμόδιος και να την τερματίσει. Σημειώνεται πως και ο ίδιος θεωρείται persona non grata για την Επιτροπή Παιδείας, με βάση δημόσιες τοποθετήσεις του προέδρου της, Παύλου Μυλωνά.
Το μόνο σίγουρο είναι πως το θύμα για ακόμη μία φορά είναι η παιδεία και οι μαθητές. Κι αυτό επειδή η περίοδος που η Βουλή επιλέγει να κλείσει τις πόρτες στο Υπουργείο Παιδείας είναι κρίσιμη, δεδομένου ότι εκκρεμούν αρκετά ανοιχτά κεφάλαια, που χρειάζεται άριστη συνεργασία ανάμεσα στις δύο πλευρές. Ανάμεσα στα βασικά ζητήματα που παραμένουν ανοιχτά είναι το θέμα της βίας και παραβατικότητας και το γεγονός πως το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να ενημερώσει τους βουλευτές για το γεγονός ότι το εναλλακτικό κέντρο έχει αρχίσει τη λειτουργία του, εδώ και κάποιες ημέρες. Πέραν αυτού, ανοιχτό παραμένει το θέμα με τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια, ενώ υπάρχουν κι άλλα σοβαρά θέματα, όπως η εγκατάσταση κλιματιστικών στις σχολικές μονάδες, που είναι σίγουρο ότι θα απασχολήσουν την Επιτροπή Παιδείας το επόμενο διάστημα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Ανυπόστατες και προσβλητικές δηλώσεις»-Αντιδράσεων συνέχεια για τα περί χρηματισμού βουλευτών
Σε περίπτωση που η πρωτοφανής αυτή κρίση δεν ξεπεραστεί, η νομοθετική και η εκτελεστική εξουσία δεν μπορούν να συνεργαστούν, βάζοντας στον πάγο ουσιαστικά όλα αυτά τα σημαντικά θέματα για τον τομέα της παιδείας. Κι αν αυτό συνεχιστεί, τις επιπτώσεις θα τις βιώσουν οι μαθητές και ο τομέας της παιδείας, δεδομένου ότι αν δεν υπάρχει σχέση ανάμεσα στις δύο πλευρές, τίποτα δεν θα προχωρήσει.
Όλα αυτά πρέπει να απασχολήσουν τόσο τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, που προκάλεσε μία άνευ προηγουμένου κρίση, όσο και τους βουλευτές, που αντέδρασαν δικαιολογημένα σε αυτά που τους καταλογίζονται. Το στοίχημα είναι να βρεθεί λύση και να ξεκαθαριστεί η εικόνα, καθώς δεν μπορεί να αιωρείται ο ισχυρισμός ότι μέλη του Κοινοβουλίου είναι διεφθαρμένα. Αν ο κ. Ταλιαδώρος μπορεί να υποστηρίξει τους ισχυρισμούς του, έχει ευθύνη να το πράξει. Πάντως, κοινός στόχος πρέπει να είναι το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών και των σχολείων και όχι τα προσωπικά συμφέροντα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
