Νέο μπάχαλο με το σύστημα φωτοεπισήμανσης-Προς αναπομπή ο Νόμος για το τελεσίγραφο για χρονοδιακόπτες
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 15 Μαρτίου 2025

Νέο μπάχαλο προέκυψε ξαφνικά με το πολυδιαφημισμένο και ταλαιπωρημένο σύστημα φωτοεπισήμανσης, με τη Βουλή να δίνει τελεσίγραφο στους αρμοδίους, οι οποίοι έχουν δύο επιλογές. Είτε χρονόμετρα στις κάμερες τροχαίας, θέτοντας ως προθεσμία το διάστημα των έξι μηνών, είτε το σύστημα σε φωτοελεγχόμενες διαβάσεις θα καταργηθεί. Ο νόμος πέρασε από την Ολομέλεια της Βουλής, ωστόσο εκφράζεται η άποψη, ακόμη και από βουλευτές, ότι ο εν λόγω νόμος είναι αντισυνταγματικός και θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Όπως ανέφερε στον REPORTER αρμόδια πηγή, υπάρχει ένα χρονικό περιθώριο μέσα στο οποίο, αν κριθεί ότι ο νόμος είναι αντισυνταγματικός, ο Πρόεδρος μπορεί είτε να κάνει απευθείας αναφορά στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο θα κρίνει τη συνταγματικότητα του, είτε να τον αναπέμψει και να επιστραφεί στη Βουλή για νέα ψήφιση. Το πιο πιθανό σενάριο είναι η αναπομπή της εν λόγω νομοθεσίας.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Μαρίνος Μουσιούττας εξέφρασε την άποψη ότι ο νόμος που ψηφίστηκε από τη Βουλή είναι αντισυνταγματικός λόγω δύο σημείων που περιλαμβάνονται σε αυτόν. Όπως είπε, «το πρώτο σημείο είναι η αύξηση του κόστους, καθώς η τοποθέτηση χρονομέτρων προϋποθέτει ότι η Κυβέρνηση θα πρέπει να βγει σε προσφορές, κάτι που θα αυξήσει το κόστος και η Βουλή δεν δικαιούται να αυξήσει ούτε ένα σεντ το κόστος». Το δεύτερο σημείο αφορά την παρέμβαση της νομοθετικής εξουσίας στην εκτελεστική, αφού θεωρεί ότι αν αναπεμφθεί ο νόμος, αυτό θα είναι και το βασικό στοιχείο, εκφράζοντας την άποψη ότι ο εν λόγω νόμος πιθανόν να αναπεμφθεί από τον Πρόεδρο.
Επιπλέον, ο κ. Μουσιούττας ανέφερε ότι, «πέρα από την αντισυνταγματικότητα του νόμου, υπάρχει και ένα ακόμα στοιχείο το οποίο πρέπει να αναφερθεί, ότι όλοι οι αρμόδιοι φορείς και ειδικοί που ασχολούνται με το θέμα αυτά τα χρόνια, διαβεβαιώνουν ότι τα έξυπνα φώτα που έχουμε τοποθετήσει και παραγγείλει, δεν συνάδουν με το χρονοδιάγραμμα, καθώς αυτό θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα».
Επίσης, ο κ. Μουσιούττας αναφέρθηκε σε ένα ακόμα ζήτημα που θεωρεί ότι δεν έπρεπε να ψηφιστεί ο εν λόγω νόμος και αφορά το γεγονός ότι δόθηκε χρονικό περιθώριο έξι μηνών για την τοποθέτηση των χρονοδιακοπτών. Σημείωσε ότι, «για να βγει μια προσφορά και να καθοριστεί το μέγεθος της προσφοράς, υπάρχει μια διαδικασία με ελάχιστα χρονοδιαγράμματα. Οι ενδιαφερόμενοι προσφοριοδότες μπορούν να κάνουν απορίες, οι οποίες, αφού λυθούν, θα οδηγήσουν σε προσφορές. Ακολούθως, αυτές πρέπει να ελεγχθούν, να κατακυρωθούν, να περάσουν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και όταν ολοκληρωθούν όλα αυτά, να κατακυρωθεί η προσφορά για να ξεκινήσει η εγκατάσταση. Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν σε διάστημα έξι μηνών. Με βάση όλα αυτά, θεωρώ ότι αυτή η πρόταση δεν μπορεί να υλοποιηθεί».
Παράλληλα, αρμόδια πηγή από το Υπουργείο Μεταφορών που μίλησε στον REPORTER, εξέφρασε τη διαφωνία του Υπουργείου με την ψήφιση του νόμου, σημειώνοντας ότι αυτή εδράζεται σε συγκεκριμένους λόγους. Όπως είπε, «υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι η τοποθέτηση χρονοδιακόπτη καθιστά το μέτρο πιο επικίνδυνο, ενώ επίσης, από έρευνες προκύπτει ότι με την τοποθέτηση χρονοδιακόπτη δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν τα έξυπνα φώτα».
Από την πλευρά της, αρμόδια πηγή από την τροχαία ανέφερε ότι δεν έχει μελετηθεί το πλήρες κείμενο του νόμου και ως εκ τούτου, δεν μπορεί να υπάρξει τοποθέτηση. Παρόλα αυτά, όπως ανέφερε, «υπάρχουν οι απόψεις και οι εισηγήσεις των ειδικών, τις οποίες εμείς ακολουθούμε».
Πάντως, οι στρεβλώσεις του συστήματος φωτοεπισήμανσης τέθηκαν πολλές φορές ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, όπου ακούστηκαν διάφορες απόψεις και εκφράστηκαν κατά καιρούς ανησυχίες. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι κάμερες τροχαίας θα συνεχίσουν να απασχολούν τόσο τη Βουλή όσο και τις άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την τελευταία Ολομέλεια της Βουλής ψηφίστηκαν επίσης τα νομοσχέδια που προνοούν αύξηση της προθεσμίας από τριάντα σε εκατό πέντε ημέρες, εντός της οποίας δεν ασκείται δίωξη για τροχαίες παραβάσεις. Καθώς επίσης και η πρόταση που τροποποιεί το νόμο, ώστε οι βαθμοί ποινής που επιβάλλονται για τροχαίες παραβάσεις να παραγράφονται ύστερα από δύο χρόνια από την ημερομηνία επιβολής τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πράσινο από την Ολομέλεια για χρονοδιακόπτη στις κάμερες-Τι αλλάζει για τα εξώδικα
