Η Πράσινη Φορολογία βάζει στον κάλαθο το πληρώνω όσο πετώ-«Μας ζήτησαν ξανά, αλλά δεν τα έκαναν σωστά»
Στέλιος Χαραλάμπους 14:20 - 15 Μαρτίου 2025

Φουντώνει η συζήτηση για την Πράσινη Φορολογία, η οποία θα φέρει αυξήσεις σε τέλη, τα οποία θα μετακυληθούν αναπόφευκτα στους πολίτες. Το νομοσχέδιο οδεύει προς την ολοκλήρωσή του και σύντομα αναμένεται να περάσει από τον νομοτεχνικό έλεγχο, θα τεθεί ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου και εν συνεχεία ενώπιον της Βουλής. Οι αντιδράσεις για την Πράσινη Φορολογία ποικίλουν, καθώς το κόστος των προηγούμενων αστοχιών, όσον αφορά την εκπλήρωση δεσμεύσεων και στόχων της Κύπρου σε ευρωπαϊκούς κανονισμούς, θα κληθούν να το πληρώσουν τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι πολίτες ευρύτερα, ενώ φαίνεται ότι τα τέλη για τα απόβλητα συγκρούονται με το «Πληρώνω όσο Πετώ».
Μιλώντας στον REPORTER, ο βουλευτής των Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, εξήγησε ότι φθάσαμε στην Πράσινη Φορολογία και τα τέλη λόγω τριών σημαντικών ζητημάτων, για τα οποία η Κύπρος το προηγούμενο διάστημα δεν κατάφερε να επιτύχει τους στόχους της, στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ θέλησε να ξεκαθαρίσει ότι η Πράσινη Φορολογία δεν αποτελεί ευρωπαϊκή οδηγία.
Μπορεί η Πράσινη Φορολογία να μην είναι ευρωπαϊκή οδηγία, ωστόσο θεωρείται επιβεβλημένη ανάγκη, καθώς η Κύπρος δεν κατάφερε έγκαιρα να πάρει μέτρα για την πράσινη μετάβαση, παρά το γεγονός ότι βρέθηκε αρκετές φορές σε δυσμενή θέση, ακόμη και με την επιβολή προστίμων.
Όπως εξήγησε ο βουλευτής των Οικολόγων, «είχαμε την υποχρέωση να συντάξουμε ένα ταμείο ανάκαμψης, το οποίο θα περιέχει ορισμένες ενέργειες και μεταρρυθμίσεις που είχαμε την υποχρέωση να υλοποιήσουμε. Στο ταμείο εντάχθηκε το θέμα της ενέργειας, με την Ε.Ε. να θέτει στόχους. Ωστόσο, η Κύπρος δεν κατάφερε να φθάσει στους στόχους, αλλά η Ε.Ε. δεν πήρε μέτρα εναντίον της Κύπρου, γιατί εν τω μεταξύ είχε αρχίσει η διευθέτηση για την επόμενη φάση της εμπορίας ρύπων. Το συγκεκριμένο σύστημα εμπορίας ρύπων επεκτάθηκε και στους εισαγωγείς καυσίμων, με το νομοσχέδιο να βρίσκεται τώρα ενώπιον της Βουλής».
Παράλληλα, όπως σημείωσε ο Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, «τώρα με την Πράσινη Φορολογία θα μπει φόρος στα καύσιμα», ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, η αληθινή φορολογία θα επιβληθεί από την Ε.Ε. το 2027.
Επιπλέον, όπως είπε ο κ. Θεοπέμπτου, «ένα άλλο κομμάτι που δεν κατάφερε η Κύπρος να ανταποκριθεί αφορά τη δημιουργία αποχετευτικών συστημάτων. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενθαρρύνει τη δημιουργία αποχετευτικών για δύο λόγους, για τη βελτίωση των υδάτων στις γεωτρήσεις, καθώς και για το γεγονός ότι μέσα από ένα σύστημα επεξεργασίας λυμάτων μπορεί να παραχθεί περισσότερο νερό για σκοπούς άρδευσης. Ωστόσο, η Κύπρος δεν τήρησε το χρονοδιάγραμμα, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί». Παρά ταύτα, στην Κύπρο δεν επιβλήθηκε πρόστιμο, με την προϋπόθεση να προχωρήσει στη δημιουργία αποχετευτικών, κάτι που ακόμη δεν έχει γίνει.
Επιπλέον, όπως υπογράμμισε ο κ. Θεοπέμπτου, το τρίτο ζήτημα, το οποίο χαρακτήρισε ως το πιο σοβαρό, αφορά τη διαχείριση των αποβλήτων. Ο βουλευτής σημείωσε ότι υπάρχουν τουλάχιστον τρεις διαδικασίες εναντίον μας από την Ε.Ε. αναφορικά με τα απόβλητα, με τον κ. Θεοπέμπτου να σημειώνει ότι η κατάσταση αναφορικά με τη διαχείριση αποβλήτων είναι τραγική. Όπως είπε, η επερχόμενη φορολογία και το τέλος που θα επιβληθεί στα απόβλητα συγκρούεται με την έννοια του «πληρώνω όσα πετώ», καθώς, όπως υπογράμμισε ο κ. Θεοπέμπτου, θα ακυρώσουν το πλεονέκτημα του «πληρώνω όσα πετώ».
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στα τέλη των αποβλήτων, καθώς το κόστος για τους Δήμους και τις κοινότητες θα αυξηθεί. Ο Πρόεδρος του ΕΟΑ Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, ανέφερε ότι και στο παρελθόν υπήρξαν αυξημένα τέλη για σκοπούς περιβαλλοντικής προστασίας, αλλά οι στόχοι δεν επιτεύχθηκαν. Παράλληλα, έφερε ως παράδειγμα το 2012, όταν «την συγκεκριμένη χρονιά επιβλήθηκε στους Δήμους και τις κοινότητες αύξηση του τέλους εισόδου στην ΟΕΔΑ Κόσιης από επτά ευρώ σε 40 ευρώ τον τόνο στερεών αποβλήτων, αυξάνοντας το κόστος, το οποίο ανά έτος ξεπερνούσε το ένα εκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο, το κόστος που επωμίστηκαν οι πολίτες δεν κατάφερε να οδηγήσει στην υλοποίηση των στόχων».
Παράλληλα, όπως είπε, πέραν του 77% των αποβλήτων καταλήγει σε χώρους υγειονομικής ταφής και τώρα μας ζητούν να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο τα 40 ευρώ το χρόνο. Μας το ζήτησαν ξανά και τελικά δεν λειτούργησαν σωστά. Πρώτα το Κράτος να τα κάνει σωστά και μετά να μας ζητήσει περισσότερα». Επιπλέον, όπως είπε, εκκρεμεί η δημιουργία υποδομών και πλαισίου για την αύξηση της επαναχρησιμοποίησης υλικών, κάτι που θα μείωνε τη ροή αποβλήτων προς τους ΟΕΔΑ.
Σημειώνεται ότι η Πράσινη Φορολογία προορίζεται να επιβληθεί στα καύσιμα, στο νερό, στα απόβλητα και στο τέλος διανυκτέρευσης, το οποίο αφορά τον τουριστικό κλάδο και θα ανέρχεται στα €2,5, ενώ μαζί με την Πράσινη Φορολογία το αρμόδιο Υπουργείο αναμένεται να ανακοινώσει και αντισταθμιστικά μέτρα.
