«Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’αυτό μένειν»-Σε δύο στρατόπεδα οι φορείς και στη μέση η παιδεία

Σε δύο στρατόπεδα έχουν χωριστεί, για ακόμη μία φορά, οι εμπλεκόμενοι φορείς στον τομέα της παιδείας, με αφορμή τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει με την κατάθεση των κανονισμών που διέπουν την παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια, με τους εταίρους στη Μέση Εκπαίδευση να βρίσκονται στη μία πλευρά και τους εμπλεκόμενους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην άλλη. Και στη μέση το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο προσπαθεί να εξελίξει την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Κύπρο, αλλά να μην δυσαρεστήσει τους εταίρους του από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η Επιτροπή Παιδείας έθεσε προς συζήτηση το θέμα των ξενόγλωσσων προγραμμάτων, μετά την κατάθεση των κανονισμών από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, σε μία προσπάθεια να βρεθεί λύση επί του θέματος, καθώς μετά την ψήφιση της νομοθεσίας το 2016 που θεσπίζει τη δυνατότητα να παρέχονται ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, από τα δημόσια πανεπιστήμια. Εντούτοις, το μοναδικό σημείο που δεν θεσπίστηκε ήταν η παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών, χωρίς να υπάρξει πρώτα το αντίστοιχο ελληνόφωνο πρόγραμμα.

Κι ενώ το συγκεκριμένο σημείο εδώ και σχεδόν μία δεκαετία παρέμενε ανοιχτό, η παρούσα Κυβέρνηση επιχείρησε να το ρυθμίσει, σε μία προσπάθεια να γίνει το επόμενο και απαραίτητο βήμα για την εξέλιξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο. Όμως, διαφάνηκε πως η Κύπρος δεν είναι έτοιμη για το συγκεκριμένο βήμα ή τουλάχιστον οι εμπλεκόμενοι φορείς στον τομέα της παιδείας δεν είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν κάποιες πραγματικότητες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η πονεμένη συζήτηση για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών και η ανάγκη για θέσπιση νομοθεσίας

Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας έκρυβε αστοχίες, τις οποίες θα έπρεπε να είχε προβλέψει πριν την κατάθεση ενώπιον της Βουλής για συζήτηση και ενδεχόμενη ψήφιση. Ωστόσο, διαφάνηκε πως αυτά τα κενά αποτελούσαν την αφορμή και όχι την αιτία για κάποιους να τα εκμεταλλευτούν και να βγουν μπροστά, προτάσσοντας ότι θέλουν να θωρακίσουν τον θεσμό των Παγκύπριων Εξετάσεων, αποκαλύπτοντας έτσι τις θέσεις τους.

Αυτό διαφαίνεται από το γεγονός ότι οποιοσδήποτε κανονισμός, πριν κατατεθεί ενώπιον της Βουλής, περνά από δημόσια διαβούλευση, με όλους τους φορείς και η πορεία της υπουργού Παιδείας μέχρι στιγμής, έχει αποδείξει ότι ακούει τις εισηγήσεις των εταίρων και αποφεύγει τις συγκρούσεις. Κι όμως, ενώ οι διαδικασίες προχώρησαν και το κείμενο κατέληξε στη Βουλή, διαπιστώθηκε ότι όλοι είχαν ενστάσεις και δεν συμφωνούν.

Η διαφωνία ενός φορέα στην οποιαδήποτε πολιτική προωθεί η Κυβέρνηση είναι αποδεκτή και φυσικά δεν μπορεί κανείς να αφαιρέσει σε κανένα αυτό το δικαίωμα. Ωστόσο, όταν αυτή η διαφωνία εκφράζεται με τρόπο που κρύβει έμμεσο εκβιασμό για κλιμάκωση της κατάστασης, την ώρα που μία συζήτηση βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, υποδεικνύει ότι οι φορείς είναι σε άγουρη κατάσταση, για να γίνει το επόμενο βήμα. Στο μεταξύ, το επιχείρημα ότι ενδέχεται να επηρεαστεί ο θεσμός των Παγκύπριων Εξετάσεων αποδεικνύεται ότι είναι έωλο, καθώς καμία κίνηση από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας υποδεικνύει ότι υπάρχει τέτοια πρόθεση. Και είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί πως ούτε η Βουλή ενδέχεται να αποδεχθεί κάτι τέτοιο, που στην τελική είναι και εκείνη που θα πάρει την απόφαση και πρέπει να ασκήσει και τον κατάλληλο έλεγχο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έμειναν με απορίες οι βουλευτές για τα ξενόγλωσσα προγράμματα πανεπιστημίων-Αναμένουν απαντήσεις

Σημειώνεται πως η ένταση που προκλήθηκε στην προκειμένη περίπτωση έρχεται χρονικά λίγες εβδομάδες μετά, από την απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής να εγκρίνει το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης, που διέπει το πλαίσιο ελέγχου για την κάθοδο παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων. Αυτό από μόνο του δημιουργεί νέα δεδομένα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς εκείνα τα παραρτήματα θα παρέχουν τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, που τα δημόσια κυπριακά πανεπιστήμια δεν είναι σε θέση να προσφέρουν.

Στην αντίπερα όχθη, οι εμπλεκόμενοι θα έπρεπε να θέλουν να προχωρήσει η συζήτηση, αφού θα θέσει επί τάπητος τις παθογένειες του συστήματος και να βελτιωθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στα παιδιά. Κάτι που είναι και βασικός στόχος του Υπουργείου Παιδείας και έχει ήδη προβεί σε διάφορες κινήσεις για να έρθει η πολυπόθητη αλλαγή, με την πρόσφατη παρουσίαση του νέου συστήματος αξιολόγησης εκπαιδευτικών, να είναι μία από αυτές.

Επί της ουσίας, αυτό που όλοι πρέπει να έχουν στο μυαλό είναι ότι η παιδεία δεν πρέπει να μένει στάσιμη, ειδικά την ώρα που «τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’αυτό μένειν». Το μόνο που χρειάζεται είναι καλή διάθεση από όλους, χωρίς βαριές κουβέντες και βεβιασμένες κινήσεις, που δημιουργούν την εντύπωση ότι αν δεν γίνει το δικό τους, δεν πρόκειται να αποδεχτούν την απόφαση που θα παρθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ζήτησε να δει οργανωμένους γονείς το ΥΠΑΝ για τα ξενόγλωσσα προγράμματα-Περιμένει απαντήσεις η Βουλή

Δειτε Επισης

Βροχές και καταιγίδες στο καιρικό μενού-Η πρόγνωση των επόμενων ημερών
Κενό στη νομοθεσία για τη ρητορική μίσους-Πρόταση για ποινικοποίηση των μισαναπηρικών αναφορών
«Τα πάντα ρει, μηδέποτε κατά τ’αυτό μένειν»-Σε δύο στρατόπεδα οι φορείς και στη μέση η παιδεία
Σε προσωρινή απόσυρση από την Βουλή κανονισμών Δημόσιας Υπηρεσίας καλεί το ΥΠΟΙΚ η ΙΣΟΤΗΤΑ
Τμ. Περιβάλλοντος: Σε εξέλιξη διαβούλευση για Φόρο Υγειονομικής Ταφής Δημοτικών Αποβλήτων
Κυκλοφορούν στην αγορά ζελεδάκια, μπισκότα και σοκολάτες με κανναβινοειδή-Συστήνουν προσοχή οι αρμόδιοι
Ενημέρωσε τους συγγενείς αγνοουμένων για την πρόταση που έθεσε σε Τατάρ για Επιτροπή Αλήθειας ο ΠτΔ
Αυτή είναι η αρχική πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
Πάνω από 4 χιλιάδες οι επισκέψεις στον «Οδηγό του Ασθενή»-Τι περιλαμβάνει
Βγαίνουν ξανά στους δρόμους οι αιγοπροβατοτρόφοι-«Στόχος η προστασία του χαλλουμιού μας»