Για 29 επικίνδυνα προϊόντα στην αγορά ΕΕ ενημερώνει η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή
20:09 - 03 Φεβρουαρίου 2025
Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή (ΥΠΚ) ανακοίνωσε ότι την εβδομάδα που άρχισε στις 27/01/25 εντοπίστηκαν στις αγορές διαφόρων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν κοινοποιηθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ταχείας Ανταλλαγής Πληροφοριών για Επικίνδυνα Προϊόντα (RAPEX-Report 05) 29 επικίνδυνα προϊόντα - κυρίως παιδικά, για τα οποία είναι η ΥΠΚ αρμόδια αρχή.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, εκτός από τα 29 προϊόντα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΥΠΚ, 62 εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Τμήματος Φαρμακευτικών Υπηρεσιών, 32 τους Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας με ένα από αυτά να έχει κοινοποιηθεί στο σύστημα από την Κύπρο, 17 τους Τμήματος Περιβάλλοντος, 13 τους Τμήματος Οδικών Μεταφορών, 6 τους Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, και ένα των Υγειονομικών Υπηρεσιών.
Τα 29 προϊόντα και οι αντίστοιχοι συνεπαγόμενοι κίνδυνοι, περιγράφονται εδώ. Στην ανακοίνωση, που αναμεταδίδει το ΓΤΠ, η Υπηρεσία επισημαίνει ότι τα προϊόντα με αύξοντες αριθμούς 1 μέχρι 20 έχουν αξιολογηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προϊόντα σοβαρού κινδύνου, ενώ τα προϊόντα με αριθμούς 21 μέχρι 29 έχουν αξιολογηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προϊόντα χαμηλότερου κινδύνου.
Περαιτέρω η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή καλεί τους εισαγωγείς, διανομείς, πωλητές που τυχόν διαθέτουν τέτοια προϊόντα να σταματήσουν αμέσως την διάθεσή τους και να ειδοποιήσουν την Υπηρεσία.
Καλεί επίσης τους καταναλωτές, σε περίπτωση που κατέχουν τα πιο πάνω προϊόντα, όπου κρίνεται σκόπιμο, να σταματήσουν να τα χρησιμοποιούν και να τα επιστρέψουν στον πωλητή, δηλαδή στο κατάστημα, από το οποίο τα έχουν προμηθευτεί και παράλληλα να ενημερώσουν τον πωλητή σχετικά.
Σημειώνει επίσης ότι σύμφωνα με τον περί Ορισμένων Πτυχών που αφορούν τις Συμβάσεις για τις Πωλήσεις Αγαθών Νόμο του 2021, σε περίπτωση αγοράς μη συμμορφούμενου προϊόντος, ο καταναλωτής δικαιούται σε αντικατάσταση του προϊόντος, ώστε το προϊόν να είναι σύμφωνο προς τους όρους της σύμβασης πώλησης. Διευκρινίζει πως αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε ο καταναλωτής δικαιούται να υπαναχωρήσει, δηλαδή να επιστρέψει το προϊόν στον πωλητή και να λάβει πίσω το πλήρες ποσό που πλήρωσε. Υπενθυμίζει επίσης ότι τα πιο πάνω δικαιώματα ισχύουν για περίοδο δύο (2) ετών από την αρχική παράδοση του προϊόντος στον καταναλωτή και ότι την αποκλειστική ευθύνη έναντι του καταναλωτή έχει πάντα ο τελικός πωλητής.
Συμπληρώνει ότι στην περίπτωση που ο πωλητής αρνείται να ανταποκριθεί στα πιο πάνω δικαιώματα του καταναλωτή, καλείται ο καταναλωτής να υποβάλει γραπτώς το παράπονό του μέσω της ιστοσελίδας της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή.
Πηγή: ΚΥΠΕ