Ακινητοποιούνται 276 οχήματα λόγω ΤΑΚΑΤΑ και φρένων-Όσα προνοούν τα διατάγματα του Υπ. Μεταφορών
12:06 - 03 Φεβρουαρίου 2025
Η κρίσιμη ώρα της ανακοίνωσης των διαταγμάτων για τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, από τα οποία θα προκύψουν ανακλήσεις οχημάτων, έφθασε, τον υπουργό Μεταφορών να δίδει στη δημοσιότητα λεπτομερείς πληροφορίες γύρω από τα μέτρα που θα ληφθούν.
Ο υπουργός Μεταφορών, αναμένεται να προβεί εξάλλου σε ενημέρωση για τα λεπτομερή αντισταθμιστικά μέτρα που θα λάβει, ώστε οι πολίτες που θα επηρεαστούν από τα διατάγματα, να διαθέτουν μέσο μεταφοράς.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανακοινώνονται τα διατάγματα για ΤΑΚΑΤΑ-Στο ακουστικό για ανακλήσεις και αντισταθμιστικά μέτρα οι πολίτες
Πέραν των ανακλήσεων οχημάτων με αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, στη λίστα του υπουργείου θα συμπεριλαμβάνονται και ανακλήσεις άλλων εξαρτημάτων, που κρίθηκαν ως ακατάλληλα και χρήζουν αντικατάστασης.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών, «εκδίδονται σήμερα, σύμφωνα με τα όσα προνοεί η Νομοθεσία, τα διατάγματα που ρυθμίζουν θέματα ανακλήσεων οχημάτων. Οι ανακλήσεις ρυθμίζονται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και η διαχείριση των περιλήφθηκε σε Εθνική νομοθεσία το 2010 όταν εναρμονίστηκε με την Ευρωπαϊκή Από τότε έγιναν κάποιες προσπάθειες, μέσω εγκυκλίων του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, να ρυθμιστεί η διαδικασία και να εφαρμοσθούν κανόνες υλοποίησης των ανακλήσεων».
Ο Αλέξης Βαφεάδης πρόσθεσε πως «σε όλη αυτήν την περίοδο, από το 2010 μέχρι σήμερα, δεν ρυθμίστηκαν ποτέ οι ανακλήσεις των αυτοκινήτων που εισάγονται από τρίτες χώρες χωρίς Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου. Στην Κύπρο είναι εγγεγραμμένα σήμερα περίπου 810.000 αυτοκίνητα εκ των οποίων τα μεταχειρισμένα είναι περίπου 442.000. Παρ' όλο που κάποιοι διανομείς παρακολουθούν τις ανακλήσεις και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (χωρίς Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου), είναι λογικά παραδεκτό ότι για μεγάλο αριθμό οι ιδιοκτήτες δεν τυγχάνουν ενημέρωσης για ανακλήσεις».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Όλοι γνώριζαν για χρόνια, κανείς δεν μιλούσε-Το χρονικό του προδιαγεγραμμένου εγκλήματος με τους ΤΑΚΑΤΑ
Συνεχίζοντας, ο κ. Βαφεάδης επεσήμανε πως «από το σύνολο των οχημάτων, περίπου 80.000 έχουν ανάκληση για αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ. Τα τελευταία χρόνια πολλά οχήματα έχουν ανάκληση για άλλα θέματα, κάποια επικίνδυνα και κάποια λιγότερα επικίνδυνα. Κατά συνέπεια, καλούμαστε σήμερα όλοι μαζί, ως κοινωνία και ως πολιτεία, να δώσουμε λύσεις σε ένα διαχρονικό πρόβλημα».
Καταλήγοντας, ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως «μέσα από τις δράσεις που θα αναλάβει και μέσα από τις εξουσίες που η νομοθεσία έχει δώσει στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους θα λύσουμε το πρόβλημα. Σύμφωνα με τον Κανονισμό 2018/858 της Ευρωπαϊκής Ένωσης την ευθύνη για την αποτίμηση του κινδύνου και τις ανακλήσεις έχουν οι κατασκευαστές ενώ το ΤΟΜ έχει την ευθύνη της εποπτείας. Οι ευθύνες αυτές δεν διαφοροποιούνται στην νομοθεσία ή στα διατάγματα».
Όσον αφορά στα διατάγματα, ο κ. Βαφεάδης επεσήμανε πως εκδίδονται σήμερα δύο διατάγματα. «Παρ' όλο που προηγουμένως αναφέρθηκε η ετοιμασία 4 διαταγμάτων, μετά τον νομοτεχνικό έλεγχο συγχωνεύτηκαν δύο σε ένα και το άλλο αποφασίστηκε να εκδοθεί αναλόγως με τις εξελίξεις στην αγορά και τους ρυθμούς με τους οποίους θα προχωρήσει η υλοποίηση των ανακλήσεων».
Διάταγμα για Ανακλήσεις
Ο Αλέξης Βαφεάδης ανακοίνωσε το περί της Διαδικασίας Ανάκλησης για Οχήματα Κατηγορίας Μ. Ν και Ο, Διάταγμα του 2025 και εξήγησε πως η διαδικασία ανάκλησης περιγράφεται με λεπτομέρεια στο παράρτημα του Διατάγματος αλλά επιγραμματικά προνοεί τα εξής:
-Άμεση ενημέρωση των ιδιοκτητών από τους διανομείς και το ΤΟΜ. Οι διανομείς ενημερώνουν αμέσως το ΤΟΜ για όλες τις ανακλήσεις σε αντίθεση με προηγουμένως που η ενημέρωση του ΤΟΜ γινόταν μόνο αν οι διανομείς δεν μπορούσαν να εντοπίσουν τους ιδιοκτήτες.
Αυτό επιτρέπει στο ΤΟΜ,
- να ενημερώνει γρήγορα όλους τους ιδιοκτήτες
-να βεβαιώνεται ότι οι διανομείς ενημερώνουν και αυτοί άμεσα τους ιδιοκτήτες
Η προηγούμενη διαδικασία ενημέρωσης από τους διανομείς συνεχίζει να εφαρμόζεται. Ως εκ τούτου καλούνται όλοι οι πολίτες όπως επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους στο TOM.
-Υλοποίηση ανακλήσεων γενικής φύσεως εντός 18 μηνών ή, σε περίπτωση που το ΤΟΜ κρίνει πως πρέπει να επιταχυνθεί η διαδικασία, γρηγορότερα. Παρόμοια προσέγγιση εφαρμόζεται σε χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία όπου η αρμόδια αρχή εποπτεύει τις ανακλήσεις και διαφοροποιεί αναλόγως τους χρόνους υλοποίησης.
- Για περιπτώσεις όπου ο κίνδυνος είναι μικρότερος ο χρόνος υλοποίησης διατηρείται στους 18 μήνες.
-Όταν ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος, το ΤΟΜ μειώνει τον χρόνο αφού λάβει σοβαρά υπόψη την αποτίμηση κινδύνου των κατασκευαστών.
-Αν οι κατασκευαστές, αφού γίνει αποτίμηση του κινδύνου, κρίνουν ότι το όχημα πρέπει να ακινητοποιηθεί, το TOM υιοθετεί αμέσως την σύσταση και επιβάλει την
ακινητοποίηση αφαιρώντας το Πιστοποιητικό Καταλληλόλητας και την άδεια κυκλοφορίας.
-Υλοποίηση της ανάκλησης και ενημέρωση του ΤΟΜ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σκάνδαλο ΤΑΚΑΤΑ: Εγκληματική απραξία, εφαρμογή Νόμων αλά καρτ και ένα κράτος σε ρόλο ηθικού αυτουργού
Διάταγμα για ενημέρωση μέσω βεβαιώσεων και δηλώσεων
Στη συνέχεια, ο υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε στο περί της Βεβαίωσης για Οχήματα Κατηγορίας Μ.Ν και Ο Διάταγμα του 2025, που είναι το διάταγμα υποχρεώνει όλους που εγγράφουν ή μεταβιβάζουν οχήματα να προσκομίζουν στην αρμόδια αρχή βεβαίωση ότι:
-το όχημα δεν υπόκειται σε ανάκληση και ότι
-έχει ενταχθεί στην βάση δεδομένων του διανομέα για μελλοντική ενημέρωση σχετικά με ανακλήσεις.
Η διαδικασία σκοπεύει να εξασφαλίσει μεταξύ άλλων:
-την συμπλήρωση κενών που εντοπίστηκαν στην ενημέρωση των ιδιοκτητών για ανακλήσεις και
- ότι κατά την εγγραφή και μεταβίβαση, τα αυτοκίνητα είναι ελεύθερα ανακλήσεων.
Εξαιρέσεις εφαρμόζονται για τις εξής περιπτώσεις:
-Αν δεν υπάρχει κατασκευαστής (όπως πχ Saab)
-Αν δεν υπάρχει γνωστή διαδικασία ανάκλησης (όπως για οχήματα μεγάλης ηλικίας για τα οποία δεν τηρούνται στοιχεία)
-Αν δεν υπάρχει αντιπρόσωπος ή διανομέας του κατασκευαστή στην Κύπρο (όπως π.χ. για οχήματα που εισάγονται μεταχειρισμένα)
Σημείωση:
Σε περιπτώσεις εξαιρέσεων, οι ιδιοκτήτες θα υποβάλουν δήλωση για τις ανακλήσεις συνοδευόμενες με πιστοποιητικά από έρευνα που θα διεξάγουν στην ιστοσελίδα των κατασκευαστών ή άλλο οργανισμό πιστοποίησης που θα ανακοινώσει το ΤΟΜ. Λεπτομέρειες για την διαδικασία περιλαμβάνονται στην εγκύκλιο του ΤΟΜ που θα δημοσιευτεί. Σημείωση:
Αυτή η διευθέτηση εφαρμόζεται για όσο ισχύουν τα έκτακτα μέτρα που προνοεί η νομοθεσία. Το ΤΟΜ εργάζεται για να ενισχύσει την αλυσίδα ενημέρωσης των ιδιοκτητών οχημάτων και θα επιχειρήσει την ένταξη των οχημάτων αυτών στις βάσεις δεδομένων των κατασκευαστριών εταιρειών ή την συνεργασία με οργανισμούς πιστοποίησης του εξωτερικού που διαθέτουν πρόσβαση στο μητρώο των κατασκευαστών. Η δράση αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Περίπου στα 82.000 τα οχήματα προς ανάκληση-«Αυτά είναι τα δύο θέματα που θα καλύψουμε με τα διατάγματα»
Ακινητοποιούνται 276 οχήματα
Ο υπουργός Μεταφορών, στη συνέχεια επεσήμανε πως για 138 οχήματα που τυγχάνουν ανάκλησης για αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, οι κατασκευαστές αποτίμησαν τον κίνδυνο και έχουν καταλήξει πως πρέπει να ακινητοποιηθούν, ενώ το Πιστοποιητικό Καταλληλόλητας έχει ανασταλεί και ακυρώθηκε η άδεια κυκλοφορίας. Πρόσθεσε, δε, πως οι ιδιοκτήτες θα ενημερωθούν από τον διανομέα και επικουρικά από το ΤΟΜ. Στην ιστοσελίδα όπου θα αναρτηθούν όλα τα οχήματα με ανακλήσεις, τα οχήματα αυτά θα φέρουν και ανάλογη ένδειξη που θα ενημερώνει για την επιβολή ακινητοποίησης.
Ο κ. Βαφεάδης έκανε μία τοποθέτηση, υπογραμμίζοντας πως το ΤΟΜ έχει πρόσφατη ενημέρωση και για ακόμα 138 οχήματα με ανάκληση για φρένα για τα οποία οι οδηγίες του κατασκευαστή είναι να μην κυκλοφορούν. Και γι' αυτά έχει ανασταλεί το Πιστοποιητικό Καταλληλόλητας και ακυρώθηκε η άδεια κυκλοφορίας, ανεβάζοντας στο σύνολο τον αριθμό οχημάτων που ακινητοποιούνται στα 276.
Ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως περίπου 80.000 αυτοκίνητα τυγχάνουν ανάκλησης για αερόσακους. Όλα περιλαμβάνονται σε πίνακα που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΟΜ και του Υπουργείου, που περιέχει πληροφορίες για το κάθε όχημα.
«Οι ιδιοκτήτες καλούνται να αποταθούν στους διανομείς των κατασκευαστών για περισσότερη ενημέρωση σχετικά με την επικινδυνότητα και για ορισμό ημερομηνίας υλοποίησης της ανάκλησης. Με ανακοίνωση του, το ΤΟΜ έχει αναθεωρήσει τον χρόνο που δίνεται για την συγκεκριμένη περίπτωση ολοκλήρωσης των ανακλήσεων για αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ από 18 μήνες σε 8 μήνες».
Ο κ. Βαφεάδης σημείωσε πως η απόφαση αυτή βασίστηκε, στην αποτίμηση κινδύνου των κατασκευαστών που αναδεικνύουν τον κίνδυνο αλλά δεν ακινητοποιούν τα οχήματα, στην πρακτική που εφαρμόζεται σε άλλες χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία που δίνουν χρόνο για την υλοποίηση της ανάκλησης όταν οι κατασκευαστές δεν επιβάλουν την ακινητοποίηση τους.
«Καταληκτικά, για όσα οχήματα υπό ανάκληση αερόσακου δεν έχουν οδηγία ακινητοποίησης από τους κατασκευαστές, δίνεται χρόνος 8 μηνών για υλοποίηση της».
Ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε πως «μέχρι τότε, καλούνται όλοι οι ιδιοκτήτες να λαμβάνουν μέτρα για περαιτέρω μείωση του κινδύνου όπως για παράδειγμα να μετακινούνται όπου μπορούν με άλλα οχήματα και να λάβουν σοβαρά υπόψη την σύσταση μη χρήσης που ανακοίνωσε το Υπουργείο τον Δεκέμβριο του 2024:
-Έλεγχος ανακλήσεων κατά την εγγραφή και μεταβίβαση. Για την εγγραφή ή την μεταβίβαση οι ιδιοκτήτες οχημάτων πρέπει να υποβάλουν βεβαίωση ή δήλωση κατά περίπτωση, για την κατάσταση του οχήματος σε σχέση με τις ανακλήσεις.
-Έλεγχος ανακλήσεων κατά τον τεχνικό έλεγχο. Κατά τον τεχνικό έλεγχο, ο λειτουργός του ΙΚΤΕΟ θα ελέγχει για την ύπαρξη ανάκλησης στο μηχανογραφικό σύστημα του ΤΟΜ. Για όλα τα οχήματα που τυγχάνουν ανάκλησης, ο λειτουργός ΙΚΤΕΟ θα ενημερώνει τον ιδιοκτήτη και θα ακολουθείται η διαδικασία ανάκλησης που περιλαμβάνεται στο διάταγμα. Για περισσότερες πληροφορίες δέστε την Εγκύκλιο που θα δημοσιευτεί σήμερα.
Ο κ. Βαφεάδης τόνισε πως τα διατάγματα διαχειρίζονται θέματα ανακλήσεων γενικά αλλά η πληροφόρηση που διαθέτει το ΤΟΜ για οχήματα χωρίς Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου (γενικά για εισαγωγές, οχημάτων από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη), αφορά μόνο τις ανακλήσεις για τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ.
«Καλούνται όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων χωρίς Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου να απευθυνθούν στους διανομείς των κατασκευαστών για να ενημερωθούν κατά πόσο το όχημα τους υπόκειται σε οποιαδήποτε ανάκληση. Υπενθυμίζεται η προσπάθεια που θα καταβάλει το ΤΟΜ με δικές του ξεχωριστές ενέργειες για να συμπεριληφθούν όλα τα οχήματα αυτά στην βάση δεδομένων των κατασκευαστών».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανακαλούνται και οχήματα που δεν έχουν ΤΑΚΑΤΑ-Διατάγματα για όλα τα ελαττωματικά εξαρτήματα
Εναλλακτική μετακίνηση
Ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε πως για όσους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχει επιβληθεί ακινητοποίηση οχήματος και για όσους επιλέξουν με δική τους πρωτοβουλία να ακινητοποιήσουν το όχημα τους, κατατέθηκε πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο για παροχή δωρεάν μεταφοράς με λεωφορείο που θα εξεταστεί την Τετάρτη. Για περισσότερες πληροφορίες θα εκδοθεί ανακοίνωση του Υπουργείου.
Στη συνέχεια έκανε έκκληση προς όλους για συνεργασία. «Καλούνται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς σε συνεχή συνεργασία για την πιο γρήγορη υλοποίηση των ανακλήσεων. Ιδιαίτερο ρόλο έχουν οι διανομείς των κατασκευαστών, η συνεργασία των οποίων κρίνεται ως σημαντική».
Καταλήγοντας, ο υπουργός Μεταφορών σημείωσε πως «το ΤΟΜ θα επικοινωνήσει ξεχωριστά με όλους τους διανομείς για συζήτηση του πλάνου υλοποίησης των ανακλήσεων και για συνδρομή στην διαχείριση προβλημάτων που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: (ΤΑ)Κατά το δοκούν οι ανακλήσεις οχημάτων και διατάγματα με αστερίσκους-Τίθεται σε ισχύ ο Νόμος