Σήκωσε το γάντι και απάντησε σε Οδυσσέα για Αρχαιολογικό Μουσείο και δρόμο Πάφου-Πόλης το Τμήμα Δημοσίων Έργων
19:15 - 27 Φεβρουαρίου 2025

Το Τμήμα Δημοσίων Έργων απαντά σε πρόσφατη ανάρτηση του τέως Γενικού Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη για το Αρχαιολογικό Μουσείο, ενώ με ξεχωριστή ανακοίνωση αναφέρεται και στις δηλώσεις του Οδυσσέα Μιχαηλίδη, ημερομηνίας 25 Φεβρουαρίου για τον αυτοκινητόδρομο Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς. Σε ό,τι αφορά το αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το Μουσείο αναφέρει η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των μελετών και κατ’ επέκταση στην προκήρυξη του διαγωνισμού του έργου, συνδέεται με τις επιπτώσεις της πανδημίας, ενώ σε ό,τι αφορά αυτοκινητόδρομο Πάφου - Πόλεως Χρυσοχούς το Τμήμα δηλώνει ότι ο κ. Μιχαηλίδης επανέρχεται σε θέματα για τα οποία έχει λάβει εμπεριστατωμένη απάντηση από το Τμήμα πολλές φορές στο παρελθόν, ως τότε Γενικός Ελεγκτής, ωστόσο, «δεν φαίνεται να λαμβάνει υπόψη τις τεκμηριωμένες απαντήσεις του Τμήματος Δημοσίων Έργων, θεωρώντας τον σχεδιασμό δαπανηρό και αχρείαστο».
Συγκεκριμένα αναφορικά με το Αρχαιολογικό Μουσείο, σημειώνει ότι θα αποτελεί ορόσημο για την Κύπρο και πόλο έλξης για μουσειακό τουρισμό.
Προσθέτει ότι το Τμήμα προκήρυξε σχετικό διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με προϋπολογισμό €42 εκ. για την Α΄ Φάση, η οποία και εκτελείται επί του παρόντος και αναφέρει πως ο τότε Γενικός Ελεγκτής πρότεινε, μετά τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, να προκηρυχθεί διαγωνισμός έργου με τη μέθοδο μελέτη/ κατασκευή/ συντήρηση (ΜΚΣ) για την εκτέλεση του έργου, όπου ο μειοδότης εργολάβος θα υλοποιούσε το έργο, εργοδοτώντας τον νικητή αρχιτέκτονα και την ομάδα του.
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναφέρει ότι γνωρίζει τα πλεονεκτήματα της μεθόδου αυτής και συμφωνεί με τη χρήση της, αρκεί να εφαρμοστεί ορθόδοξα, αλλά αναφέρει πως η πρόταση του τότε Γενικού Ελεγκτή περιλάμβανε παραλλαγή της μεθόδου, η οποία θα μπορούσε να δημιουργήσει ιδιότυπη και ενδεχομένως συγκρουσιακή σχέση μεταξύ εργολάβου και αρχιτέκτονα, με ορατό κίνδυνο αποτυχίας του έργου.
Μετά από ανασκόπηση της μεθόδου, το Τμήμα Δημοσίων Έργων αποφάσισε να αλλάξει τη μέθοδο και να αναθέσει στον νικητή του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού την ετοιμασία των μελετών και των σχεδίων, ώστε το έργο να υλοποιηθεί με την παραδοσιακή μέθοδο και έτσι, διασφαλίστηκαν τα συμφέροντα του δημοσίου, καθώς οι μελετητές εκπροσωπούν το Τμήμα Δημοσίων Έργων κατά την εκτέλεση του έργου, προσθέτει.
Επισημαίνει ότι η αναθεώρηση της εκτίμησης του έργου δεν σχετίζεται με την αλλαγή της μεθόδου υλοποίησης, αλλά οφείλεται σε άλλες παραμέτρους, προσθέτοντας ότι τα €42 εκ. του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, αφορούσαν την κατασκευή του κτιρίου και του περιβάλλοντα χώρου, χωρίς τις μουσειογραφικές εργασίες, οι οποίες εκτιμήθηκαν στα €23 εκ.
Αναφέρει επίσης, ότι κατά την ετοιμασία των μελετών προέκυψαν επιπρόσθετες εργασίες, όπως η κατασκευή διαφραγματικών τοίχων ως αντιπλημμυρικό μέτρο, ενώ παρατηρήθηκε αύξηση των τιμών των υλικών και άλλων εξόδων λόγω της πανδημίας. Περαιτέρω, δηλώνει πως το αρμόδιο Συμβούλιο Προσφορών, παρά την εισήγηση του τότε Γενικού Ελεγκτή που είχε ενώπιον του για ακύρωση του διαγωνισμού, αποφάσισε την ανάθεση της σύμβασης στη χαμηλότερη προσφορά, κρίνοντάς την ως ρεαλιστική.
Αναφορικά με την κατασκευή του δρόμου Πάφου-Πόλεως Χρυσοχούς το Τμήμα παρατηρεί ότι ο κ. Μιχαηλίδης επανέρχεται σε θέματα για τα οποία έχει λάβει εμπεριστατωμένη απάντηση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων πολλές φορές στο παρελθόν, κατόπιν ερωτημάτων που είχε υποβάλει το 2018 ως τότε Γενικός Ελεγκτής.
Προσθέτει πως η ταχύτητα μελέτης για την τελική μορφή του δρόμου είναι 120χλμ/ώρα, αναφέροντας ότι η όδευση του δρόμου και οι κατά μήκος κλίσεις του δεν έχουν καθοριστεί αυθαίρετα, αλλά μετά από συμβιβασμό πολλών παραμέτρων, στη βάση τεχνικών, οικονομικών και περιβαλλοντικών κριτηρίων και περιορισμών, λόγω της μορφολογίας του εδάφους, των περιβαλλοντικών θεμάτων και των διάσπαρτων αναπτύξεων.
"Στη βάση αυτών των συμβιβασμών, η μέγιστη κατά μήκος κλίση στο έργο είναι 6%, απόκλιση επιτρεπτή από τα εγκεκριμένα γεωμετρικά πρότυπα (Geometric Design Standards for Inter –Urban and Rural Roads in Cyprus)", συνεχίζει το Τμήμα.
Επίσης το Τμήμα επαναλαμβάνει ότι στο πρώτο στάδιο κατασκευής δεν υφίσταται αυτοκινητόδρομος δύο λωρίδων, αλλά υπεραστικός δρόμος με δύο λωρίδες «ώστε να λειτουργεί σε συνθήκες οδικής ασφάλειας, λειτουργικότητας και με ικανοποιητικό επίπεδο εξυπηρέτησης».
Όσον αφορά τη θέση του κ. Μιχαηλίδη ότι θα έπρεπε να γίνει υποβάθμιση των γεωμετρικών προτύπων για σχεδιασμό δρόμου κατηγορίας Α αντί αυτοκινητόδρομου, το Τμήμα Δημοσίων Έργων τονίζει ότι επειδή η χάραξη γίνεται σε μη πεδινή περιοχή, τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της προτεινόμενης όδευσης κυμαίνονται ως επί το πλείστον στα χαμηλότερα επιτρεπόμενα για αυτοκινητόδρομο και δεν μπορούν να θεωρηθούν «άνετα». Επομένως, προσθέτει δεν αναμένεται ότι θα είχε ουσιαστική εξοικονόμηση για το έργο και διαφοροποίηση της όδευσης η περαιτέρω μείωση των προτύπων για δρόμο κατηγορίας Α.
Συμπληρώνει πως κατά συνέπεια, ο σχεδιασμός που έγινε ήταν απαραίτητος και ήταν ο βέλτιστος δυνατός, λαμβάνοντας υπόψη τη μελλοντική κυκλοφορία και τον αριθμό ατυχημάτων στον υφιστάμενο δρόμο, το κατασκευαστικό κόστος, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και πρωτίστως την οδική ασφάλεια.
Επισημαίνει ακόμα ότι η χωρητικότητα του υφιστάμενου δρόμου, ώστε να λειτουργεί σε ασφαλείς συνθήκες είναι της τάξεως των 5.000 οχημάτων το μέγιστο ανά ημέρα (ποικίλει ανάλογα με την ταχύτητα, τους περιορισμούς στις διασταυρώσεις, συμβολές, εισόδους, εξόδους και άλλα εμπόδια).
Τόσο από τεχνική όσο και από οικονομική πλευρά, η απόφαση που υιοθετήθηκε για τον προτεινόμενο σχεδιασμό του έργου είναι «η καλύτερη δυνατή λύση» συνεχίζει και συμπληρώνει πως όσον αφορά τη θέση του τέως Γενικού Ελεγκτή για αστοχία της υπογραφείσας σύμβασης, το Τμήμα Δημοσίων Έργων έχει πλήρως τεκμηριωμένες θέσεις και απόψεις, αλλά δεν θα σχολιάσει περαιτέρω, καθώς το θέμα βρίσκεται ενώπιον της Δικαιοσύνης.
Πηγή: ΚΥΠΕ