Ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός της Αρχής Λιμένων-Ενστάσεις για συμφωνίες σε Λάρνακα και Λεμεσό
19:10 - 27 Φεβρουαρίου 2025

Η Ολομέλεια της Βουλής των Αντιπροσώπων υπερψήφισε το απόγευμα τον προϋπολογισμό της Αρχής Λιμένων Κύπρου για το 2025, ο οποίος είναι πλεονασματικός και προβλέπει δαπάνες ύψους €48.899.460 και έσοδα ύψους €48.925.100.
Βουλευτές επέκριναν τις συμφωνίες για το λιμάνι Λεμεσού που εκχωρούν αρμοδιότητες σε ιδιώτες με τις τιμές να παραμένουν ψηλές εξαιτίας μονοπωλίου και κάλεσαν να γίνουν δεύτερες σκέψεις για το λιμάνι Λάρνακας. Κάποιοι μάλιστα διερωτήθηκαν αν κρύβονται συμφέροντα πίσω από την ανάθεση, σε ελληνική εταιρεία, μελέτης για τα έργα ανάπτυξης στη Λάρνακα.
Η συζήτηση έφερε και ένα mea culpa από τον Πρόεδρο του ΔΗΚΟ Νικόλα Παπαδόπουλο για την ψήφο του κόμματός του για το λιμάνι Λεμεσού, λέγοντας ότι «μαθαίνουμε από τα λάθη μας».
Στη συζήτηση αναδείχθηκαν εκ νέου οι διαφορές προσέγγισης ΑΚΕΛ-ΔΗΣΥ σε σχέση με θέματα κρατικού μονοπωλίου και ιδιωτικοποιήσεων.
Επίσης η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου επέκρινε, για άλλη μια φορά, το γεγονός ότι καθυστερημένα κατατίθενται στη Βουλή οι προϋπολογισμοί ημικρατικών οργανισμών και ότι εκκρεμεί ακόμη η ψήφιση προϋπολογισμών άλλων επτά Ημικρατικών.
Τοποθετήσεις Βουλευτών
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας ανέφερε ότι η Αρχή απέστειλε εγκαίρως, από τον Ιούνιο, τον προϋπολογισμό στα αρμόδια Υπουργεία αλλά κατατέθηκε καθυστερημένα στη Βουλή. Στο σημείο αυτό η Πρόεδρος της Βουλής τόνισε ότι δεν είναι θέμα του Σώματος να ερευνά σε ποια Υπουργεία βρίσκεται ο κάθε προϋπολογισμός αλλά της εκτελεστικής εξουσίας να τους καταθέτει εγκαίρως.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ συνέχισε λέγοντας ότι η ΑΛΚ έφερνε διαχρονικά έσοδα στον τόπο και έψεξε το γεγονός ότι τα λιμάνια έφυγαν, επί προηγούμενων κυβερνήσεων, από τη δικαιοδοσία της και δόθηκαν σε ιδιώτες που λάμβαναν μόνο τα έσοδα και δεν προέβησαν σε έργα.
Ο κ. Κουλίας ανέφερε επίσης ότι ενώ λεγόταν ότι οι τιμές θα έπεφταν με τους ιδιώτες, οι ταρίφες διπλασιάστηκαν και πρόσθεσε ότι το λιμάνι Λάρνακας επιβάλλεται να μείνει στα χέρια της ΑΛΚ και κάλεσε την κυβέρνηση να κάνει δεύτερες σκέψεις.
Ο ανεξάρτητος Βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους διερωτήθηκε γιατί ακόμη παραμένουν τα συμβόλαια με ιδιώτες και κάλεσε την κυβέρνηση να καταγγείλει και τη συμφωνία που αφορά το λιμάνι Λεμεσού, όπως έπραξε με τη Λάρνακα.
Ο Βουλευτής Αλέκος Τρυφωνίδης της ΔΗΠΑ-Συνεργασία αναφέρθηκε στο ρόλο της ΑΛΚ και στα έργα που προγραμματίζονται για το αμέσως επόμενο διάστημα. Διατύπωσε τον προβληματισμό του κόμματός του για την επιβάρυνση της ΑΛΚ, ως το τέλος του 2025, για την αποζημίωση των υπαλλήλων της ΚΙΤΙΟΝ.
Χαρακτήρισε επίσης κάκιστη τη συμφωνία για το λιμάνι Λάρνακας.
Ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ Μαρίνος Σιζόπουλος ανέφερε ότι δεν έχουμε χερσαία επικοινωνία και είμαστε σε εμπόλεμη περιοχή και είναι αδιανόητο να μην έχουμε κρατικό φορέα που να ελέγχει τα λιμάνια μας. Ανέφερε ότι το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων θα αυξηθεί με την εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες.
Ο Χρίστος Ορφανίδης, Βουλευτής ΔΗΚΟ, ανέφερε ότι οι φορείς της Λάρνακας είχαν ενημερωθεί για τις συμφωνίες για το λιμάνι της πόλης και εξέφρασε την ελπίδα να μην μετατραπεί σε ένα ακόμη σκάνδαλο με την εμπλοκή του ελληνικού ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) με "αμαρτωλό παρελθόν".
Ο Βουλευτής ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς, αναφέρθηκε στη συμφωνία που έχει προκύψει από την ανάληψη της διαχείρισης του λιμανιού Λεμεσού από ιδιώτες και τα ποσά που καταβλήθηκαν, ως αποζημίωση, στην εταιρεία που το διαχειρίζεται.
Ο Ανδρέας Πασιουρτίδης, επίσης Βουλευτής ΑΚΕΛ, αναφέρθηκε στις επενδύσεις που ανακοινώθηκε ότι θα γίνουν λέγοντας ότι υπήρξε πίεση για να αλλάξει η απόφαση για το λιμάνι Λάρνακας και να δοθούν έργα στην ΑΛΚ. Δεν θα δεχθούμε, είπε, το ταλαιπωρημένο θέμα, να είναι έρμαιο συμφερόντων.
Ο Πρόδρομος Αλαμπρίτης, Βουλευτής ΔΗΣΥ, ανέφερε ότι αναμένονται ακόμη τα αποτελέσματα της μελέτης για την ανάπτυξη στο λιμάνι και κάλεσε τον Υπουργό Μεταφορών να εξεύρει λύσεις ώστε εταιρείες να εξυπηρετούνται από το λιμάνι Λάρνακας.
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου υπενθύμισε ότι το κόμμα του έλεγε διαχρονικά ότι τα λιμάνια πρέπει να είναι υπό τον έλεγχο του κράτους, και μίλησε για τις ευθύνες που έχουν κάποιοι και έπρεπε να είναι φυλακή, όπως είπε, για την σκανδαλώδη συμφωνία του λιμανιού Λεμεσού.
Κάλεσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, που ασπάζεται την διαφάνεια και μιλά για αντιμετώπιση της διαφθοράς, να εξετάσει ποιοι φέρουν ευθύνη. Αυτό, είπε, είναι μια πρόκληση για τη νέα κυβέρνηση και τον Πρόεδρο.
Για το λιμάνι Λάρνακας χαρακτήρισε ακατανόητη την θέση της κυβέρνησης ότι δεν εμπιστεύεται την ΑΛΚ για την ανάπτυξη του και αναθέτει αντ' αυτού την ευθύνη "σε μια αμαρτωλή εταιρεία" της Ελλάδας, και διερωτήθηκε "αν δικαιούμαστε να υποπτευόμαστε μεγάλα συμφέροντα".
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι αποδέχεται την κριτική του ΑΚΕΛ, αλλά ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του ψήφισε την ιδιωτικοποίηση ενώ είχαν δοθεί δεσμεύσεις και εξηγήσεις και γι' αυτό λέει 'mea culpa" και ότι μαθαίνει από τα λάθη του. Για τη Λάρνακα ζήτησε να γίνει η συμφωνία υπό πλήρη διαφάνεια και ενημέρωση της Βουλής.
Ο Χάρης Γεωργιάδης, Βουλευτής ΔΗΣΥ, αναφέρθηκε σε θέματα διαφοράς ιδεολογίας για διαχείριση δημοσίου πλούτου από το κράτος ή από ιδιώτες και ανέγνωσε απόσπασμα από τον προϋπολογισμό της σημερινής κυβέρνησης για την ΑΛΚ, για το ποια έργα γίνονται από ιδιώτες και πόσα έσοδα είχε από μισθώσεις. Αυτά, είπε, τα λέει η σημερινή κυβέρνηση.
Ανέφερε ότι πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία, δηλαδή ούτε το κράτος να ζημιώνει, ούτε να υπάρχει υπέρμετρο βάρος στην εταιρεία.
Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου είπε ότι δεν είναι η ΑΛΚ ούτε και οποιοσδήποτε υπάλληλός της που συμμετείχε σε διαπραγμάτευση για το λιμάνι Λεμεσού.
Για τη διαχείριση λιμανιών ή αεροδρομίων από ιδιώτες, ανέφερε ότι σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα αυτά δεν είναι υπό την διαχείριση του κράτους. Για τις συμβάσεις, ανέφερε ότι τα τέλη διαχείρισης εξαρτώνται από τους όρους που τίθενται και πρέπει κάποιοι να κατανοούν πως λειτουργεί η αγορά.
Ο προϋπολογισμός
Τα έσοδα της ΑΛΚ προέρχονται κυρίως από τη λειτουργία των λιμανιών (€28.785.100), την εκμίσθωση των λιμανιών Λεμεσού και Λάρνακας (€13.700.000), κονδύλια από ευρωπαϊκά ταμεία (€1.900.000), καθώς και από επενδύσεις, τόκους τραπεζών και διάφορα 2 χρηματοοικονομικά έσοδα (€3.400.000).
Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών αφορούν τις τακτικές δαπάνες (€34.097.115) στις οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται οι αποδοχές προσωπικού (€11.502.885), ενώ στις κεφαλαιουχικές δαπάνες περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η απόκτηση γης και βελτίωση κτιρίων (€3.473.010) και οι θαλάσσιες κατασκευές (€4.301.100).
Οι στρατηγικοί στόχοι της ΑΛΚ για την επόμενη πενταετία συνοψίζονται στην επέκταση του εμπορικού λιμανιού στο Βασιλικό, ώστε να καταστεί σύγχρονο βιομηχανικό λιμάνι, στην επέκταση του λιμανιού Λατσιού, ώστε να καταστεί το πρώτο πράσινο λιμάνι της Κύπρου με πλήρη αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στην ολοκλήρωση της κατασκευής του αγκυροβολίου στη λιμενική περιοχή Ζυγίου, στην εγκατάσταση σταθμού παρακολούθησης ναυσιπλοΐας στη λιμενική περιοχή Ζυγίου και έργα ψηφιακού μετασχηματισμού.
Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργικό Συμβούλιο τον περασμένο Δεκέμβριο αποφάσισε όπως διατηρηθεί η διαχείριση του λιμανιού Βασιλικού στην ΑΛΚ και ενέκρινε την ανάληψη από την Αρχή της προώθησης του έργου για επέκταση του λιμανιού. Η αναμενόμενη δαπάνη για υλοποίηση του έργου ανέρχεται στα €350 εκ.
Για την επέκταση του λιμανιού στο Βασιλικό η ΑΛΚ έχει καταθέσει πρόταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του προγράμματος «Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη-Connecting Europe Facility (CEF)» για συγχρηματοδότηση του έργου, η υλοποίηση του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2029.
Πηγή: ΚΥΠΕ