Περιμένουν εντός Μαρτίου τα ανταλλακτικά για ΤΑΚΑΤΑ-Πώς καλύπτει η νομοθεσία τις χρεώσεις
Άντρια Δημητρίου 16:47 - 27 Φεβρουαρίου 2025

Τέλος Μαρτίου με αρχές Απριλίου αναμένεται να φτάσει στην Κύπρο, φορτίο με ανταλλακτικά των αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ, με στόχο να αυξηθούν περαιτέρω οι ρυθμοί αντικατάστασής τους, ώστε να επιτευχθεί το χρονικό περιθώριο που δόθηκε μέσω των διαταγμάτων του Υπουργείου Μεταφορών.
Αυτό αναφέρθηκε κατά τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, στην οποία κλήθηκε ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης και ο Γενικός Διευθυντής του ΤΟΜ, Γιώργος Λουκά, για να ενημερώσουν σχετικά με την πορεία των ανακλήσεων των ελαττωματικών αερόσακων ΤΑΚΑΤΑ και την πορεία αντικατάστασής τους.
Όπως ανέφερε στην τοποθέτησή του ο κ. Βαφεάδης, «μετά την έκδοση των διαταγμάτων, το ΤΟΜ προχωρά με την εποπτεία των ανακλήσεων και υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους διανομείς οχημάτων για τους ρυθμούς που προχωρούν οι ανακλήσεις», ενώ τόνισε πως τα δεδομένα μέχρι στιγμής δείχνουν ότι «θα πετύχουμε την υλοποίηση των ανακλήσεων εντός των χρονικών πλαισίων που θέσαμε στο διάταγμα». Σημείωσε πως αριθμός διανομέων οχημάτων, έχουν ζητήσει παραχώρηση υποστατικών, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει τους λόγους, ενώ τόνισε πως γίνεται προσπάθεια εξεύρεσής τους, με τις ανακοινώσεις να γίνονται μόλις υπάρξει κατάληξη.
Από πλευράς του, ο Γενικός Διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Γιώργος Λουκά, ανέφερε πως μέχρι σήμερα έχουν επιτευχθεί περίπου έξι χιλιάδες ανακλήσεις οχημάτων, τα οποία ήδη αφαιρέθηκαν από τη σχετική λίστα. Την ίδια στιγμή, επισημαίνοντας πως οι ρυθμοί των ανακλήσεων αναμένεται να αυξηθούν, τόνισε πως αναμένεται να φτάσει στην Κύπρο τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, φορτίο με μεγάλη ποσότητα εξαρτημάτων αερόσακων. «Λαμβάνουμε ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα από τους διανομείς, αλλά λόγω του μεγάλου φόρτου εργασίας που έχουν, προσπαθούμε να κινόμαστε και εμείς με εποπτικό ρόλο, ώστε να βλέπουμε την πορεία των ανακλήσεων και να εξυπηρετούνται οι πολίτες όσο το δυνατό γρηγορότερα», σημείωσε.
Ερωτηθείς εάν ανάμεσα στα έξι χιλιάδες οχήματα, συγκαταλέγονται και αυτά από τρίτες χώρες, ο κ. Λουκά ξεκαθάρισε πως πλέον τα οχήματα δεν διαχωρίζονται αναλόγως την χώρα προέλευσης, διότι οι διανομείς αποστέλλουν στοιχεία με τον συνολικό αριθμό αυτοκινήτων που ανακλήθηκαν.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που προέκυψαν για τις εγγραφές οχημάτων, ο υπουργός ξεκαθάρισε πως ο διαχωρισμός των οχημάτων που γίνεται για την χώρα προέλευση τους, προκύπτει από την σχετική νομοθεσία.
Σχετικά με τα όσα ακούγονται για λανθασμένες ενημερώσεις πολιτών, τις μέρες που αποστάλθηκαν τα μηνύματα για ανακλήσεις οχημάτων, αφού διαπιστώθηκε ότι ορισμένα δεν έπρεπε καν να ανακληθούν, ο κ. Βαφεάδης ξεκαθάρισε ότι οι λίστες με τα οχήματα δόθηκαν απευθείας από τους διανομείς, πριν από την έκδοση των διαταγμάτων του Υπουργείου Μεταφορών.
Τόνισε πως «κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει, αν αυτός ο κατάλογος περιλαμβάνει οχήματα τα οποία δεν έχουν ανάκληση ΤΑΚΑΤΑ, εκτός από την κατασκευάστρια εταιρεία», ενώ επισήμανε πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση άρνησης ενημέρωσης, αντιθέτως, «ο καθένας στη θέση μας θα επέλεγε την δημοσιοποίηση της λίστας των οχημάτων και σε περίπτωση που από την διερεύνηση που θα γίνει, διαπιστωθούν οι οποιεσδήποτε παρανομίες, θα γινούν διαβουλεύσεις με την Νομική Υπηρεσία για τα επόμενα βήματα».
Σε επισήμανση των βουλευτών ότι έγιναν επανειλημμένες προσπάθειες να αποφευχθούν οι χρεώσεις από τους ορισμένους διανομείς οχημάτων στην Κύπρο, ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατό με αποτέλεσμα να χρεώνονται οι πολίτες μέχρι και 160 ευρώ διοικητικά έξοδα, κατά την αντικατάσταση των ελλαττωματικών αερόσακων, ο κ. Βαφεάδης ξεκαθάρισε πως ο ίδιος δεν έχει παρακαλέσει κανένα, αντιθέτως κάλεσε τους διανομείς να αναλάβουν την κοινωνική τους ευθύνη. «Το να ερχόμαστε και να λέμε ότι είναι υποχρέωση του διανομέα να μην χρεώνει, είναι ξεκάθαρα νομικό θέμα», σημείωσε.
Τι αναφέρει η νομοθεσία
Οι βουλευτές ζήτησαν την τοποθέτηση της εκπροσώπου της Νομικής Υπηρεσίας, η οποία σημείωσε πως βάσει τον κανονισμό της σχετικής νομοθεσίας, υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες για κάθε κατηγορία, είτε είναι αντιπρόσωπος του κατασκευαστή, είτε διανομέας, είτε εισαγωγέας. «Οποιοσδήποτε εισάγει στην Κύπρο αυτοκίνητα από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, θεωρείται εισαγωγέας και έχει ευθύνη τόσο για τις ανακλήσεις των οχημάτων, όσο και για το γεγονός της εισαγωγής μη ελαττωματικών αυτοκινήτων» σημείωσε.
Όπως εξήγησε, «στο σχετικό άρθρο που γίνεται αναφορά στις χρεώσεις είναι το 53.8 το οποίο για να τεθεί σε εφαρμογή πρέπει, είτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσει ορισμένες εκτελεστικές πράξεις, είτε αν το κράτος μέλος το πράξει, τότε ακολουθείτε μία διαδικασία που ονομάζεται διορθωτικό μέτρο. Στη συνέχεια θα πρέπει η ίδια η ΕΕ να το κοινοποιήσει, να γίνει μία ανταλλαγή απόψεων και αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, τότε το διορθωτικό μέτρο, όποιο και να είναι, να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες στον κάτοχο του αυτοκινήτου, χωρίς να καθορίζεται ωστόσο από ποιον φορέα».
Ωστόσο, συνέχισε η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, «εφόσον ο κανονισμός αναφέρεται ξεκάθαρα στις ευθύνες που έχει ο καθένας σε αυτή την αλυσίδα εφοδιασμού και υπάρχει ένα διορθωτικό μέτρο που έλαβε ήδη το κράτος μέλος της ΕΕ για να διορθώσει μία κατάσταση που θεωρείται προβληματική, τότε όταν γίνουν επισκευές στο αυτοκίνητο, πριν την υιοθέτηση του μέτρου, ο κάτοχος του οχήματος δικαιούται να διεκδικήσει από τον κατασκευαστή τις δαπάνες».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: