Ένα θανατηφόρο κάθε δέκα μέρες το 2024, ανήλικοι και νεαροί τα περισσότερα θύματα-Δεν βοήθησαν οι κάμερες

Το 2024 αποτέλεσε αναμφίβολα μια από τις πιο μαύρες χρονιές σε ό,τι αφορά στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, γεγονός που ανάγκασε το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας να συνεδριάσει σε πολλές περιπτώσεις για να εξετάσει τα μέτρα που λαμβάνονται για πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, ώστε να εξευρεθούν λύσεις για να προληφθούν νέες τραγωδίες.

Μάταια όμως... Συνολικά 36 δυστυχήματα είχαν σημειωθεί τη χρονιά που μας πέρασε, με το συνολικό αριθμό των νεκρών να φθάνει στους 41, αφού καταγράφηκαν δύο πολύνεκρες τραγωδίες που είχαν συγκλονίσει ολόκληρη την Κύπρο. Η πρώτη μάλιστα, λίγα λεπτά αφότου είχε φθάσει το 2024, με νεκρούς δύο ηλικιωμένους και τα δύο εγγόνια τους στη Λεμεσό, ενώ η δεύτερη τον περασμένο Νοέμβριο, στο δρόμο Φρενάρους-Δερύνειας, με θύματα τρία νέα παιδιά, ένα 18χρονο και δύο 20χρονους.

Οι τραγωδίες στην άσφαλτο πολλές, όπως πολλές και οι οικογένειες που ντύθηκαν στα μαύρα για το χαμό των δικών τους παιδιών, πατεράδων, μητέρων, αδελφών, παππούδων και γιαγιάδων. Οι ζωές τους έσβησαν σε μια στιγμή, σκοτώνοντας τα όνειρά τους και απομακρύνοντάς τους από τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Ούτε η τοποθέτηση καμερών, αλλά ούτε και οι εκστρατείες που διενεργούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα για να βοηθήσουν στην πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων δεν κατάφεραν να βελτιώσουν την κατάσταση, κάτι που αποτυπώνεται μέσα από τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η Αστυνομία και τα οποία καταδεικνύουν ανάμεσα σε άλλα ότι οι περισσότεροι νεκροί είναι ανήλικοι και νεαροί, 15 με 24 ετών. Από τα στοιχεία, αποτυπώνεται ξεκάθαρα ότι η μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους, αυξάνει κατακόρυφα τις πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους οι οδηγοί ή οι συνεπιβάτες σε μια τροχαία σύγκρουση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Περισσότερα από ολόκληρο το 2023 τα θανατηφόρα μέχρι τον Οκτώβρη-Σε υψηλά επίπεδα η ασυνειδησία οδηγών

Ένα θανατηφόρο κάθε δέκα ημέρες

Από τα στοιχεία, διαπιστώνεται ότι μπορεί τα 36 θανατηφόρα του 2024 να ήταν στο ίδιο επίπεδο με τις προηγούμενες δύο χρονιές, αφού το 2022 είχαμε 35 και το 2023, 32, ωστόσο οι 41 νεκροί, είναι περισσότεροι από τις προαναφερόμενες χρονιές, που καταγράφηκαν 37 και 34 θάνατοι, αντίστοιχα.

Η χειρότερη χρονιά της τελευταίας πενταετίας ήταν το 2020, με 48 νεκρούς σε 48 δυστυχήματα, ενώ ακολουθεί το 2021 με 45 νεκρούς, σε 44 δυστυχήματα. Από ανάλυση των στοιχείων φαίνεται ότι κάθε δέκα ημέρες σημειώνεται ένα θανατηφόρο δυστύχημα στην άσφαλτο, ποσοστό αρκετά υψηλό αν συνυπολογίσει κάποιος ότι σε κάποια από αυτά ενδεχομένως να σκοτώνονται περισσότεροι από ένας συνάνθρωποί μας σε κάθε περίπτωση.

Παράλληλα, διαπιστώνεται ότι η Eπαρχία με τα περισσότερα θανατηφόρα δυστυχήματα είναι η Λευκωσία, στην οποία καταγράφηκαν συνολικά έντεκα νεκροί σε ισάριθμα θανατηφόρα, ενώ ακολουθεί η Λάρνακα με δέκα θανατηφόρα και δέκα νεκρούς. Ο φετινός απολογισμός για την συγκεκριμένη πόλη, είναι και ο χειρότερος της τελευταίας πενταετίας.

Στη Λεμεσό καταγράφηκαν επίσης δέκα νεκροί, ωστόσο σε επτά θανατηφόρα δυστυχήματα. Οι τρεις αυτές πόλεις, έχουν κάποια κοινά στοιχεία, όπως για παράδειγμα ότι διαθέτουν τον μεγαλύτερο αριθμό σταθερών καμερών, που τοποθετήθηκαν για να αποτραπούν κάποιοι παράγοντες τροχαίων δυστυχημάτων, αλλά και ότι έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων που διακινούνται στους δρόμους τους, όντας οι μεγαλύτερες πόλεις της Κύπρου.

Στην μακάβρια λίστα, την τέταρτη θέση κατέχει η ελεύθερη Αμμόχωστος, στην οποία καταγράφηκαν τέσσερα θανατηφόρα δυστυχήματα με έξι νεκρούς, ενώ στο διαμέρισμα Μόρφου σημειώθηκαν τρία θανατηφόρα με τρεις νεκρούς.

Στην καλύτερη, υπό τις περιστάσεις θέση, είναι η Πάφος, με ένα νεκρό σε ένα δυστύχημα, που αποτελεί και τον χαμηλότερο αριθμό που είχε η πόλη την τελευταία πενταετία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μέσα σε πέντε χρόνια 259 νεκροί στην άσφαλτο-Τα παραδείγματα άλλων χωρών που δείχνουν τον δρόμο

Μη χρήση ζώνης και κράνους οι κύριες αιτίες

Σε ό,τι αφορά στην ιδιότητα των προσώπων που έχασαν τη ζωή τους, οι περισσότεροι, έντεκα σε αριθμό ήταν οδηγοί οχημάτων, δηλαδή το 26,8%, ενώ ακολουθούν με 24% οι πεζοί και οι μοτοσικλετιστές, αφού καταγράφηκαν δέκα θάνατοι σε κάθε περίπτωση.

Άλλα εννέα πρόσωπα που έχασαν τη ζωή τους σε θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις ήταν επιβάτες οχημάτων (21,95%), ενώ καταγράφηκε και ένας θάνατος ποδηλάτη (11%).

Εάν επικεντρωθεί κάποιος στους 20 νεκρούς που οδηγούσαν ή επέβαιναν σε οχήματα, είναι ξεκάθαρο ότι η σημαντικότερη αιτία θανατηφόρων δυστυχημάτων είναι η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, αφού εννέα από τα θύματα δεν έφεραν ζώνη (45%), ενώ για άλλους επτά δεν κατέστη δυνατό να ξεκαθαριστεί εάν έφεραν ή όχι ζώνη (35%). Οι υπόλοιποι τέσσερις νεκροί, παρότι φορούσαν τη ζώνη τους, δεν κατάφεραν να επιζήσουν.

Ίδιο είναι το σκηνικό και για τους μοτοσικλετιστές, αφού από τους δέκα νεκρούς, οι έξι δεν το φορούσαν (60%), τρεις (30%) το φορούσαν και ένας παρέμεινε αδιευκρίνιστο εάν το φορούσε ή όχι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έντονη ανησυχία για τα θανατηφόρα-Ανοίγει η συζήτηση για εισαγωγή μαθήματος οδικής συνείδησης

Ανήλικοι και νεαροί τα περισσότερα θύματα

Τα τραγικότερα στοιχεία από όλα όσα δημοσίευσε η Αστυνομία, είναι αυτά που αφορούν την ηλικία των θυμάτων, αφού για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία, οι περισσότεροι νεκροί είναι ανήλικοι και νεαροί, που εντάσσονται στην ηλικιακή ομάδα των 15-24 ετών.

Συνολικά έντεκα πρόσωπα από τα 41 που σκοτώθηκαν (26,8%), ήταν στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα, την ίδια ώρα που το 2023, ο συγκεκριμένος αριθμός ανερχόταν στους τρεις. Άλλοι εννέα νεκροί (21,95%) ήταν ηλικίας 60 ετών και άνω, ενώ οι ηλικιακές ομάδες 25-39 και 40-59 κατέγραψαν από πέντε νεκρούς (12,19%).

Σάββατο απόγευμα τα περισσότερα θανατηφόρα

Από την ανάλυση της Αστυνομίας για ολόκληρη την πενταετία, διαπιστώνεται εξάλλου ότι η χειρότερη μέρα της εβδομάδας, σε ότι αφορά στα θανατηφόρα δυστυχήματα είναι το Σάββατο, με ποσοστό 20%, ενώ ακολουθεί η Κυριακή με 16,92%.

Στην τρίτη θέση είναι η Δευτέρα, με 15,90%, ενώ Πέμπτη καταγράφει το μικρότερο ποσοστό θανατηφόρων με 9,74%.

Σε σχέση με τις ώρες που σημειώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα, αυτά εντοπίζονται μεταξύ 16:00-19:59, σε ποσοστό 22,05%, ενώ ακολουθεί το χρονικό πλαίσιο των 20:00-23:59, σε ποσοστό 18,46%. Στην τρίτη θέση κατατάσσονται οι πρωινές ώρες, μεταξύ 08:00-11:59, όταν και υπάρχει μεγάλη κίνηση στους δρόμους, ιδίως των μεγάλων πόλεων.

Μικρότερη συχνότητα θανατηφόρων, εντοπίζεται στο τετράωρο 04:00-07:59, αφού κατά τις συγκεκριμένες ώρες δεν υπάρχει μεγάλη διακίνηση στους δρόμους.

Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων

Οι κυριότερες αιτίες θανατηφόρων δυστυχημάτων, διαπιστώνεται ότι είναι η απρόσεκτη και αμελής οδήγηση με 17,59%, ενώ στη δεύτερη θέση είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ με 12,82%.

Με πολύ μικρή διαφορά, στην τρίτη θέση είναι η υπερβολική ταχύτητα, με 12,31%, ενώ ακολουθούν η απρόσεκτη στροφή δεξιά και η απρόσεκτη διακίνηση πεζών. Ανάμεσα στις κυριότερες αιτίες είναι ακόμα η μη συμμόρφωση με σήματα τροχαίας, η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών και η μη τήρηση αριστερής πλευράς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φορτωμένο προβλήματα για το Υπουργείο Μεταφορών το 2024-Γεμάτο ανοιχτά ζητήματα το 2025

Τον περασμένο Νοέμβριο, μετά από διαδοχικά θανατηφόρα δυστυχήματα είχε τεθεί στη δημόσια σφαίρα η συζήτηση για το κατά πόσον θα πρέπει τα σχολεία να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμά τους θεματολογία για την οδική συνείδηση, ωστόσο έκτοτε, παρότι έχουν παρέλθει τέσσερις μήνες, δεν άλλαξε κάτι επί της ουσίας, αλλά ούτε και συζητήθηκε ενώπιον της Βουλής το συγκεκριμένο θέμα.

Δειτε Επισης

Στιγμές τρόμου για 68χρονο-Του έστησε καρτέρι κουκουλοφόρος και τον λήστεψε
Απουσιάζει από τον χώρο διαμονής του 18χρονος-Στην δημοσιότητα τα στοιχεία του
Παγετός στους δρόμους που οδηγούν στο Τρόοδος-Πρόσβαση μόνο για οχήματα 4Χ4 ή με αντιολισθητικές
Deepfake απάτες και στην Κύπρο-Πώς η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί την ασφάλεια των πολιτών
Ένα θανατηφόρο κάθε δέκα μέρες το 2024, ανήλικοι και νεαροί τα περισσότερα θύματα-Δεν βοήθησαν οι κάμερες
Όλοι αθώοι μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου, εάν όμως οι θεσμοί τους άφηναν να δικαστούν...
Συνελήφθησαν δυο γυναίκες για κλοπή χρημάτων στην Λάρνακα-Καταζητείται ακόμα ένα πρόσωπο
Συνεχίζει τον αγώνα η χαροκαμένη μάνα του Θανάση-«Με βασάνιζαν για 20 χρόνια, μέχρι που ξέθαψα το παιδί μου»
Χειροπέδες σε 30χρονο για εμπρησμό οχήματος ιδιοκτησίας 70χρονου στη Λεμεσό
Κλείνουν δρόμοι για τις καρναβαλίστικες εκδηλώσεις