«Καθηγητές γνωρίζουν για ναρκωτικά στα σχολεία, αλλά δεν καταγγέλλουν επειδή φοβούνται»

Σοβαρές καταγγελίες ακούστηκαν ενώπιον της Βουλής, αναφορικά με τη χρήση ναρκωτικών στα σχολεία, αλλά και περιστατικών βίας και παραβατικότητας, καθώς κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφέρθηκε πως εκπαιδευτικοί γνωρίζουν για ναρκωτικά στα σχολεία, αλλά φοβούνται να μιλήσουν, ενώ υπήρχε άλλη καταγγελία για ένα παιδί, που κλειδώνεται στην τουαλέτα και καλεί τη μητέρα του να τον πάρει, επειδή δεν νιώθει ασφάλεια στο χώρο του σχολείου. Πάντως, τα μέλη της Επιτροπής ζήτησαν από το Υπουργείο Παιδείας λήψη άμεσων μέτρων και προώθηση πολιτικών ώστε να μπορούν να βοηθηθούν όλα τα παιδιά. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας τόνισε πως εντός των επόμενων ημερών, αναμένεται να υπάρχει ανακοίνωση για τη λειτουργία του κέντρου εναλλακτικής φοίτησης για τους μαθητές με ακραία παραβατική συμπεριφορά.

Η Επιτροπή Παιδείας έθεσε για ακόμη μία φορά προς συζήτηση το θέμα της βίας και παραβατικότητας στα σχολεία, με τη συζήτηση να περιστρέφεται γύρω από σοβαρά ζητήματα, όπως τη χρήση ναρκωτικών από μαθητές, αλλά και τα περιστατικά ακραίας βίας. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, βουλευτές είχαν αναφέρει πως καθηγητές γνωρίζουν για την ύπαρξη ναρκωτικών στα σχολεία, αλλά δεν προβαίνουν σε καταγγελία επειδή φοβούνται.

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, επεσήμανε πως από το 2020 έχει ψηφιστεί η νομοθεσία και ήταν μία ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής, η οποία δούλεψε σκληρά για να την πετύχει. «Ακόμη δεν εφαρμόζεται. Για ποιο λόγο; Δεν θα λύσει όλα τα προβλήματα όμως είναι μία αρχή. Κατά τη σοφία της η Βουλή αποφάσισε κάτι. Ψηφίσαμε μία νομοθεσία για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα φαινόμενα και σήμερα δεν εφαρμόζεται».

Πάντως, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, από πλευράς τους, τόνισαν ότι έχουν ληφθεί μέτρα και υπάρχουν διάφορες αποφάσεις για το συγκεκριμένο θέμα, ανάμεσα των οποίων και η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη των φαινομένων βίας και παραβατικότητας. «Εκείνο που προσπαθούμε είναι σε κάθε περίπτωση να γίνεται πρόληψη, με προαγωγή της σωματικής και ψυχικής υγείας. Υπάρχουν μέτρα όταν παρουσιάζεται παραβατική συμπεριφορά, επειδή οι περισσότεροι μαθητές που ενδεχομένως να προβαίνουν σε παραβατική συμπεριφορά, να έχουν άλλα ζητήματα. Εμείς ψάχνουμε και σε διάφορες δράσεις για να δούμε την οικογενειακή τους κατάσταση», τόνισε η γενική επιθεωρήτρια Μέσης Εκπαίδευσης, Πόλα Χατζηνεοφύτου.

Από πλευράς της, η προϊστάμενη της υπηρεσίας εκπαιδευτικής ψυχολογίας, Έρνη Σισμάνη, αρχικά θέλησε να αναφέρει πως δεν πρέπει να υπάρχει υπερβολή, όσον αφορά στο θέμα των περιστατικών παιδιών με παραβατική συμπεριφορά, ενώ προέβη στην παραδοχή ότι τα περιστατικά αυξάνονται. «Αυτό συμβαίνει επειδή αυξάνονται τα παιδιά που έχουν τραυματικές εμπειρίες, που έχουν κοινωνικά θέματα και άλλα προβλήματα».

Η κα. Σισμάνη υπέδειξε, δε, ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ένας ψυχολόγος για 1,850 παιδιά, ενώ η αναλογία έπρεπε να είναι ένας ανά 500, ενώ τόνισε πως στο ζήτημα για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων, εμπλέκονται και άλλα Υπουργεία, όπως για παράδειγμα το Υπουργείο Υγείας σε περίπτωση που χρειάζονται θεραπεία ή το Υφυπουργείο Κοινωνικής Πρόνοιας και συγκεκριμένα οι Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας, σε περίπτωση που το παιδί και η οικογένειά του χρειάζεται στήριξη.

Από πλευράς της, η εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής, Ελένη Παπαστεφάνου, επεσήμανε πως υπάρχει πρωτόκολλο, βάσει του οποίου υπάρχει μία συνεργασία Υπουργείου Παιδείας, Υπουργείου Δικαιοσύνης και Αρχής Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων, για τις περιπτώσεις που υπάρχουν υποψίες για χρήση ναρκωτικών από μαθητές. Η κα. Παπαστεφάνου σημείωσε πως έγινε μία τροποποίηση στο εν λόγω πρωτόκολλο και ανέφερε πως προστέθηκε πρόνοια για αυτεπάγγελτη παραπομπή των χρηστών στις ΥΚΕ, όταν δεν υπάρχει συνεργασία. Όπως εξήγησε, υπάρχουν τρεις τρόποι για να εφαρμοστεί το πρωτόκολλο, ωστόσο ανέπτυξε μόνο τον δύσκολο, που είναι όταν ο μαθητής και η οικογένεια αρνούνται ότι υπάρχει χρήση.

«Τότε με δεδομένα, τα στοιχεία που έχουμε, επικοινωνούμε εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά, για να μπορέσουμε να υπάρξει παραδοχή. Όταν παραπεμφθεί το παιδί στις ΥΚΕ, τότε το παιδί είναι στα χέρια των θεραπευτών του θεραπευτικού κέντρου».

«Παιδί κλειδώνεται στις τουαλέτες επειδή δεν νιώθει ασφάλεια στο σχολείο»

Η πρόεδρος του Συνδέσμου Εργοθεραπευτών, Δέσποινα Καΐμη, στη δική της τοποθέτηση σημείωσε πως το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι δεν είχαν παρθεί μέτρα πρόληψης στο παρελθόν. Μάλιστα αναφέρθηκε σε ένα περιστατικό που βίωσε η ίδια και αφορούσε κακοποίηση παιδιού, σε δημόσιο χώρο. «Έτυχε να είμαι σε σούπερ μάρκετ και να βλέπω γονιό να κακοποιεί το παιδί και κανείς να μην παρεμβαίνει. Εγώ παρενέβηκα και παραλίγο να με χτυπήσει ο γονιός και ένας υπάλληλος παρενέβη για να μην με χτυπήσει ο γονιός. Όλοι έχουμε ευθύνη για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση».

Στη συνέχεια, η κα. Καΐμη επεσήμανε πως υπάρχουν προγράμματα, όμως για να μην υπάρχει μείωση σημαίνει ότι κάτι δεν γίνεται καλά. «Μπορεί το παιδί να λαμβάνει βοήθεια, όμως το κυριότερο θέμα που υπάρχει είναι η υποτροπή και το παιδί αντιμετωπίζει τα ίδια. Παιδιά κλειδώνονται στις τουαλέτες. Υπάρχει παιδί που κλειδώνεται το παιδί στην τουαλέτα και καλεί τη μητέρα του, για να τον πάρει επειδή δεν νιώθει ασφάλεια στο σχολείο».

Η τοποθέτηση εκπαιδευτικών και γονιών

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, ενώ ερωτήθηκε για τη διαδικασία που ακολουθείται εντός των σχολικών μονάδων, ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά που έχουν ανάγκη, ο ίδιος θέλησε να εξαντλήσει το χρόνο του ασκώντας κριτική στο Υπουργείο Παιδείας για το κέντρο εναλλακτικής φοίτησης, που ενώ είχε αποφασιστεί να εφαρμοστεί το πρώτο τετράμηνο, δίπλα από το Παγκύπριο Γυμνάσιο, μετά από υπόδειξη ειδικών, ωστόσο μετά από αντιδράσεις κυρίως από τους εκπαιδευτικούς, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να αλλάξει τα πλάνα του και να λειτουργήσει το κέντρο το δεύτερο τετράμηνο, σε άλλο χώρο.

Ο κ. Ταλιαδώρος, συγκεκριμένα, ανέφερε στην τοποθέτησή του «ένα πράγμα που είχαμε χαιρετίσει ήταν η εφαρμογή του εναλλακτικού προγράμματος, όμως εξαγγέλθηκε γράφτηκε ένα δισέλιδο, που δεν ήταν ολοκληρωμένο. Υπήρξε αντίδραση να τοποθετηθεί σε ένα σχολείο. Είπε η υπουργός ότι ανέστειλε την εφαρμογή και θα εφαρμοστεί το δεύτερο τετράμηνο, που ξεκίνησε εντός Ιανουαρίου και είμαστε Φεβρουάριο και δεν έγινε κάτι».

Στη συνέχεια, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε πως υπάρχει συνεργασία με την ΥΚΑΝ και εξήγησε πως όταν βλέπουν ύποπτες συμπεριφορές από παιδιά, προβαίνουν σε καταγγελία.

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου επεσήμανε πως όταν υπάρχει ένα παιδί με παραβατική συμπεριφορά μέσα στην τάξη, τότε επηρεάζονται όλοι και δεν μπορεί να γίνει μάθημα. «Το θέμα των ναρκωτικών είναι αιμορραγία της νεολαίας μας και θα πρέπει να αντιληφθεί ο καθένας ότι τα σχολεία είναι ο τρόπος για εκμάθηση, για να αντιμετωπιστούν. Με αυτό το σκεπτικό πρέπει να το δούμε».

Αναφερόμενος στους κανονισμούς που εφαρμόζονται, ο κ. Λυσάνδρου τόνισε πως «συνήθως οι κανονισμοί και νόμοι έχουν το πρόβλημα της εφαρμογής. Στην Κύπρο τίποτε δεν εφαρμόζεται όπως ψηφίστηκε. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Το πιο σημαντικό είναι να εντοπιστεί το παιδί και να το προωθήσει ο εκπαιδευτικός. Αυτό μπορεί να μην γίνει, είτε επειδή ο εκπαιδευτικός φοβάται να μπλέξει με κυκλώματα. Όλοι θέλουν βοήθεια για να το αντιμετωπίσουν. Ας μην τα ρίχνουμε σε μεμονωμένες υπηρεσίες».

Από πλευράς του, ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους, σημείωσε ότι υπάρχουν σχολεία που δεν μπορούν να λειτουργήσουν για ένα ή δύο μαθητές. «Το θέμα είναι να βοηθήσουμε αυτά τα παιδιά. Γίνονται πολυθεματικές, σπαταλούνται ώρες και μπορεί να μην γίνει κάτι. Δεν μπορεί να μην υπογράφει ο γονιός για να μην εξεταστεί ο γονιός από τους ειδικούς. Πρέπει να γίνει κάτι με τις νομοθεσίες. Επιμόρφωση γίνεται συνέχεια, όμως πρέπει να δούμε τις νομοθεσίες».

Ο εκπρόσωπος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας οργανωμένων γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Γιάννης Ζέλιος, σημείωσε πως «εμείς αυτό που εντοπίζουμε είναι η πρόληψη και παρατηρούμε ότι δεν έχει δοθεί έμφαση σε αυτό. Στα Δημοτικά υπάρχουν αρκετά περιστατικά παραβατικότητας. Βλέπουμε ότι γίνονται πολυθεματικές συνέχεια. Υπάρχει παιδί που θέλει βοήθεια, έγινε δύο φορές πολυθεματική, η απόφαση είναι να γίνει τρίτη φορά αυτό, για να πουν ότι στο τέλος ότι χρειάζονται βοήθεια. Καλό είναι στα Δημοτικά να υπάρχουν ειδικοί για να παρέχουν βοήθεια».

Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, στη δική του τοποθέτηση σημείωσε πως «ως γονείς, θέλουμε να απολογηθούμε στα παιδιά επειδή έχουμε αποτύχει. Όταν τα παιδιά παρεκτρέπονται είναι αποτέλεσμα της κοινωνίας, που οφείλει να αγκαλιάζει τα παιδιά και να τα βοηθήσει. Πρέπει να κάνουμε αυτοκριτική και εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε πιέσει την πολιτεία, για να προχωρήσει να υλοποιήσει εκείνα που έχει να εξαγγείλει».

Στη συνέχεια, επεσήμανε πως η υπουργός Παιδείας είχε τονίσει πως «τα 35 παιδιά είναι ακραίες περιπτώσεις μη διαχειρίσιμες εντός σχολικής μονάδας. Όταν το Υπουργείο Παιδείας λέει ότι είναι μη διαχειρίσιμες εντός της σχολικής μονάδας, η επόμενη ερώτηση είναι τι κάνετε; Πώς τα στηρίζετε; Ακούσαμε για το εναλλακτικό πρόγραμμα, περιμένουμε να εφαρμοστεί. Οι νομοθεσίες πρέπει να εφαρμόζονται. Εμείς ό,τι χρειαστεί θα στηρίξουμε. Εμείς απαιτούμε εφαρμογή των νομοθεσιών που είναι στα χαρτιά και δεν εφαρμόζονται».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Ανάπτυξη πλατφόρμας για επιτήρηση αντιβιοτικών και λοιμώξεων στην Κύπρο
Προς ποινικοποίηση η ρητορική μίσους για ανάπηρους και ηλικιωμένους-Κραυγή απόγνωσης από ΑμΕΑ
Ικανοποίηση ΠΙΣ για αποδοχή εισηγήσεών του για πειθαρχική ευθύνη γιατρών
Θέμα για την ετοιμότητα σε σεισμό και τσουνάμι έγραψε το ΑΚΕΛ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος
Για αύξηση του κόστους στα εγχώρια γεωργικά προϊόντα από τους νέους κανονισμούς ανησυχούν οι βουλευτές
Ολοκληρώθηκε η απομάκρυνση των 14 τόνων χημικών αποβλήτων από το εργοστάσιο Astrasol στα Λατσιά
Συνεχίζεται το μπέρδεμα με την Αστυνομία για τον ευρωπαϊκό αγώνα-Δεν εγγυάται την ασφάλεια αλλά αστυνομεύει
Άνοιξε η συζήτηση για πλαφόν θητειών των βουλευτών-Προβληματισμός για εξαιρέσεις και αναδρομικότητα
Από παθολογικά αίτια απεβίωσε ο 75χρονος που ενεπλάκη σε τροχαίο στην Λάρνακα
Η Βουλή των Αντιπροσώπων τιμά την ηθοποιό και σκηνοθέτρια Δέσποινα Μπεμπεδέλη