Οι υλικοτεχνικές υποδομές το μεγαλύτερο αγκάθι για επέκταση των Ολοήμερων-Οι θέσεις των φορέων
06:00 - 09 Ιανουαρίου 2025
Η έλλειψη στις αρμόδιες υλικοτεχνικές υποδομές στα σχολεία όλων των βαθμίδων φαίνεται να είναι το μεγαλύτερο αγκάθι για την επέκταση του θεσμού των Ολοήμερων Σχολείων σε όλες τις μονάδες. Αυτό είναι το συμπέρασμα των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών οργανώσεων ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, με τους δασκάλους και τους καθηγητές να ζητούν από το Υπουργείο Παιδείας όπως λάβει αποφάσεις, που θα αποτελούν μόνιμες λύσεις στα προβλήματα.
Η Επιτροπή Παιδείας έθεσε επί τάπητος το θέμα των αναλυτικών και ωρολόγιων προγραμμάτων στα σχολεία και ενώπιον της είχαν παρουσιαστεί τόσοι οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς, για να δώσουν τις θέσεις τους αναφορικά με καίρια ζητήματα, όπως για παράδειγμα το θέμα της αλλαγής ωρών λειτουργίας των σχολείων, αλλά και το θέμα των Ολοήμερων Σχολείων. Με βάση τα όσα ακούστηκαν από τους εκπροσώπους των τριών εκπαιδευτικών οργανώσεων, το μεγαλύτερο αγκάθι για επέκταση του θεσμού είναι η έλλειψη που παρατηρείται στις υλικοτεχνικές υποδομές στα σχολεία.
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, στην τοποθέτησή της, αναφερόμενη στο θεσμό των Ολοήμερων Σχολείων, υπέδειξε πως η προσπάθεια ξεκίνησε από το 1999 και η ΠΟΕΔ ήταν παρούσα σε όλες τις συζητήσεις. «Νιώθουμε ότι είναι δικό μας παιδί και κάναμε αρκετή προσπάθεια για να βελτιωθεί το Ολοήμερο. Έγιναν βελτιωτικές κινήσεις. Μόνο και μόνο που φύγαμε από την αγορά υπηρεσιών είναι σημαντικό, ότι υπάρχει σύνδεση με το πρωινό σχολείο, φάνηκε ότι γίνονται προσπάθειες. Υπάρχουν όμως θέματα. Ειδικά με τις υλικοτεχνικές υποδομές. Πάρθηκαν κάποιες αποφάσεις, όμως πρέπει να τα επιλύσουμε με μόνιμες λύσεις».
Αναφερόμενη στο θέμα των αναλυτικών προγραμμάτων, το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο με το θεσμό των Ολοήμερων Σχολείων, η κα. Βασιλείου σημείωσε ότι στο αρχείο της ΠΟΕΔ υπάρχει μία μεγάλη σειρά από επιστολές προς το Υπουργείο Παιδείας, όλα αυτά τα χρόνια, ωστόσο σημείωσε πως τα τελευταία χρόνια είχαν παρθεί αρκετές αποφάσεις για τη βελτίωση των Ολοήμερων Σχολείων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αλαλούμ στη Βουλή για τα αναλυτικά προγράμματα-Πεδίο αντιπαράθεσης η διδασκαλία ενσυναίσθησης
«Σε ό,τι αφορά στα αναλυτικά, πρέπει να υπάρξουν βελτιώσεις. Δεν έχουμε αναλυτικά σε διάφορα μαθήματα που υπάρχουν στο Ολοήμερο. Είμαστε πρόθυμοι για διάλογο. Έγινε μία προσπάθεια επικαιροποίησης. Ο στόχος ήταν να βελτιωθεί η ύλη. Αναμένουμε να τρέξει μία αξιολόγηση για να δούμε αν μειώθηκε η ύλη. Υπάρχει ανατροφοδότηση. Σε κάποια γνωστικά αντικείμενα μειώθηκε η ύλη, σε άλλα ακόμη. Έγινε προσπάθεια, όμως πρέπει να είναι συνεχής και η αξιολόγηση να είναι το ίδιο».
Ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους, σε μία σύντομη παρέμβασή του, αναφορικά με τα Ολοήμερα Σχολεία, επεσήμανε πως έχει υποβληθεί αίτηση για πλήρης ωράριο, όταν υπογράφονται οι συμβάσεις για τους εκπαιδευτικούς που θα τα στελεχώνουν, εξηγώντας πως η πρόταση τους είναι οι συμβάσεις να είναι για 29 ώρες την εβδομάδα και να καλύπτουν και ώρες του πρωινού σχολείου. Επεσήμανε, δε, ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει, αφού υπάρχουν εκπαιδευτικοί που εργάζονται με βάρδιες και συγκεκριμένα κάποιοι πηγαίνουν από τις 7:00-1:05 και κάποιοι 10:00-4:00. Σημείωσε στη συνέχεια πως η πρώτη αντίδραση του Υπουργείου Παιδείας στο αίτημά τους είναι θετική.
Όσον αφορά στο θέμα της αλλαγής ωραρίων λειτουργίας των σχολείων, η Μύρια Βασιλείου σημείωσε πως «ως ΠΟΕΔ δεν ήμασταν ενάντια καμίας πρότασης. Είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο, όμως εκείνο που καταθέτουμε ως σημαντικό παράγοντα, οι γονείς των παιδιών κάποιοι είναι στο δημόσιο κάποιο στον ιδιωτικό. Η όποια αλλαγή στην ώρα λειτουργίας των σχολείων, αφορά όλη την κοινωνία. Εμείς είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε αλλαγές, στη βάση μίας πρότασης. Επίσης, συμφωνούμε και στην πρόταση για αλλαγή στις ώρες των διαλειμμάτων».
Στη δική του τοποθέτηση, ο γενικός γραμματέας της ΟΛΤΕΚ, Λένος Λοΐζου, επεσήμανε πως όσον αφορά στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα είναι κάτι που τίθεται σε κάθε συνάντηση με την υπουργό Παιδείας και τη Διεύθυνση του Υπουργείου και υπέδειξε πως γίνονται προσπάθειες για να υπάρξουν αλλαγές.
«Εκείνο που βλέπουμε είναι ότι η Τεχνική Εκπαίδευση έχει την ιδιαιτερότητα για τις εξελίξεις στην τεχνολογία και πρέπει να αλλάζουν τα αναλυτικά προγράμματά μας σε τακτά χρονικά διαστήματα, ίσως ανά πενταετία. Να υπάρχει μία επιτροπή που να κάνει κάποιες αλλαγές, ίσως ανά χρόνο, χωρίς να επηρεάζεται το πρόγραμμα. Για τα Ολοήμερα Σχολεία, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι υλικοτεχνικές υποδομές. Υπάρχουν εστιατόρια; Υπάρχουν ΜΜΜ για μεταφορά των παιδιών στο σπίτι τους; Αυτά πρέπει να δούμε».
Διαφορετική εικόνα, όσον αφορά στο θέμα του διαλόγου και της προσπάθειας που καταβάλλεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας για να υπάρξουν αλλαγές, επεδίωξε να παρουσιάσει ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος. Αρχικά, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε πως όσον αφορά στα αναλυτικά προγράμματα, αν και έγινε μία προσπάθεια από το Υπουργείο Παιδείας και συστάθηκαν επιτροπές, με τη συμμετοχή της ΟΕΛΜΕΚ, οι οδηγίες ήταν πολύ στενές και απλά έπρεπε να επικαιροποιηθούν και όχι να αλλάξουν.
«Από εκεί και πέρα, φαίνεται ότι δεν βγήκε ουσιαστική δουλειά. Υπάρχουν σύνδεσμοι της Φυσικής ή από τα φιλολογικά, στο θέμα της λογοτεχνίας, που δεν υπήρξαν συνεναίσεις. Δεν οδηγήθηκαν οι εργασίες σε κοινή συμφωνία. Μιλώντας για το λογοτεχνικό βιβλίο, αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας, από τη νέα χρονιά να το αλλάξει στο Λύκειο. Τώρα πόσο σωστό είναι να εναλλάσσεται κάθε τόσο λογοτεχνικό βιβλίο δεν ξέρω πόσο ορθό είναι. Εμείς είχαμε πει από την αρχή ότι υπάρχει λογοτεχνικό βιβλίο, αλλά δυστυχώς τα παιδιά μας δεν διαβάζουν. Εμείς έχουμε εμπειρία και των παιδιών. Άρα το σύστημα δεν ήταν αποδοτικό».
Σε αυτό το σημείο τον διέκοψε ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, ο οποίος έθεσε το ερώτημα κατά πόσο το γεγονός ότι τα παιδιά δεν διαβάζουν με το ωράριο λειτουργίας των σχολείων, με τον κ. Ταλιαδώρο να απαντά πως «εμείς κάνουμε αξιολόγηση του Υπουργείου Παιδείας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αξιολόγησε τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα η Επ. Παιδίεας-Τέθηκε επί τάπητος ο θεσμός των ολοήμερων
Συνεχίζοντας, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ σημείωσε πως το Υπουργείο πρέπει να εστιάσει το επόμενο διάστημα. «Το πρώτο θέμα που πρέπει να εστιάσει είναι το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Έχουν περάσει δύο χρόνια και τρέχει να καλύψει αυτά που δεν έγινε το προηγούμενο καιρό και το δεύτερο είναι τα Ολοήμερα. Ούτε γι’ αυτό δεν υπάρχει συγκροτημένη πολιτική. Είναι κρίμα μετά από δύο χρόνια της Κυβέρνησης, όσο και για τις προηγούμενες όσο βάρος μπορούν να πέσουν στις άλλες Κυβερνήσεις, δεν είχαν προβεί σε συγκροτημένη πολιτική».
Πάντως, τα όσα είχε αναφέρει ο κ. Ταλιαδώρο δεν έπεισαν τον Παύλο Μυλωνά, ο οποίος τον διέκοψε για ακόμη μία φορά. «Είναι έτοιμες οι εκπαιδευτικές οργανώσεις να προβούν σε εισηγήσεις για το θέμα; Θέλουμε να ακούσουμε τις προτάσεις σας. Πώς θα εφαρμοστεί ένα Ολοήμερο Σχολείο, με τα αναλυτικά προγράμματα που έχουμε; Είναι εφικτό;».
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ υποστήριξε πως ένα από τα σημεία της διαφορετικής άποψης που έχουν ως οργάνωση με το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι δεν γίνεται διάλογος και ότι μαθαίνουν για σημαντικές αποφάσεις από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. «Μάθαμε από τα ΜΜΕ ότι θα γίνει Ολοήμερο στον Άγιο Δομέτιο. Με ποια λογική; Χρειάζεται να ξεκαθαρίσει τι Ολοήμερο θέλουμε και η αντίληψή μας είναι ότι πρέπει να συνδέεται με το πρωινό σχολείο. Δεν μπορούν να πληρώνονται οι εκπαιδευτικοί για να φυλάνε τα παιδιά. Αυτή η απόφαση δεν υπάρχει στο ΥΠΑΝ. Πρέπει να δουν τις υλικοτεχνικές υποδομές. Στην Κύπρο διακηρύσσουμε πολλά πράγματα, μένουμε από καύσιμα και δεν μπορούμε να τα υλοποιούμε».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, για ακόμη μία φορά παρενέβη, θέλοντας να υποδείξει πως το Υπουργείο Παιδείας προβαίνει σε διάφορες ενέργειες, στο πλαίσιο των οικονομικών του δυνατοτήτων. «Κάνει προαιρετικά Ολοήμερα στα Δημοτικά, ακούει αντιδράσεις. Είδαμε και για τα κλιματιστικά. Περιμένουμε από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να προβούν σε εισηγήσεις, να πάρουν πρωτοβουλίες. Να μην είστε ταυτόσημα με τα κόμματα κ. Ταλιαδώρε. Αφού το όραμα όλων είναι να έχουμε Ολοήμερα, αλλά δεν γίνεται να είμαστε όλοι ότι έχουμε όραμα και να μένουμε στην κριτική. Ή θα προβούμε σε εισηγήσεις ή θα βγούμε έξω να πούμε δεν μπορούμε να κάνουμε».
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέως Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, σημείωσε πως σε ό,τι αφορά στο Ολοήμερο Σχολείο, η θέση τους είναι ότι δεν πρέπει να είναι απλά ένας χώρος φύλαξης, για να κρατούν τα παιδιά. «Στη Μέση Εκπαίδευση δεν υπάρχουν Ολοήμερα. Υπάρχουν κάποια προγράμματα αλλά όχι Ολοήμερο. Εμείς δεν είδαμε να υπάρχει και πλάνο για τα Ολοήμερα».
Ο κ. Κωνσταντίνου αναφέρθηκε, επίσης, πως όσον αφορά στις ικανότητες και τις δεξιότητες των μαθητών, είναι κάτι που λείπει από τα σχολεία της Κύπρου. «Δεν είμαστε αρμόδιοι και δεν μπορούμε να ορίσουμε ποια ύλη θα διδάσκεται. Όμως, εμείς είμαστε οι αποδέκτες των αποτελεσμάτων και εκείνο που λαμβάνουμε δεν είναι εκείνο που πρέπει. Για τα STEM, αν πάει κάποιος στο Παγκύπριο θα δει ότι οι μαθητές έχουν βοηθηθεί αφάνταστα. Υπάρχει μία καλή ομάδα εκπαιδευτικών και έχει βοηθήσει αρκετά τα παιδιά. Είναι ένα πρότυπο για μας και πώς πρέπει να λειτουργούν τα σχολεία».
Όσον αφορά στο θέμα της αλλαγής του ωραρίου, ο πρόεδρος των οργανωμένων γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, υπέδειξε πως ως Συνομοσπονδία δεν είναι αρνητική στην αλλαγή και σημείωσε πως θέλουν όπως όλα τα παιδιά να διακινούνται με τα λεωφορεία, αν εφαρμοστεί σωστά η συγκεκριμένη πρόταση. «Εμείς θεωρούμε ότι τα παιδιά πρέπει να κινούνται με τα λεωφορεία, επειδή υπάρχει κοινωνικοποίηση και είναι και μία λύση για το κυκλοφοριακό. Για τα μαθήματα, θεωρούμε υπέρμετρα μεγάλο τον όγκο της ύλης και μικρά τα διαλείμματα. Οι μαθητές ανέφεραν πως έχουν ανάγκη να μιλούν περισσότερες ώρες με τους καθηγητές. Τους λείπει αυτό».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Back to school με ανυπόφορη κίνηση στους δρόμους-Επανέρχεται το ζήτημα ωραρίου των σχολείων