Πώς τα αεροπορικά δυστυχήματα βελτιώνουν την ασφάλεια των πτήσεων-«Καθημερινά υπάρχουν μικρά συμβάντα»

Παγκόσμια ανησυχία έχουν προκαλέσει τα δύο τελευταία αεροπορικά δυστυχήματα, που είχαν ως αποτέλεσμα τον θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων. Παρά τα δυστυχήματα που συμβαίνουν κατά καιρούς, το αεροπλάνο παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς, καθώς πριν από κάθε ταξίδι υποβάλλεται σε αυστηρούς μηχανικούς και άλλους ελέγχους, ώστε να περιοριστεί στο ελάχιστο η πιθανότητα βλάβης που μπορεί να οδηγήσει σε τραγωδία. Ωστόσο, πάντα υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας, που δεν μπορεί να προβλεφθεί.

Οι αιτίες των πρόσφατων αεροπορικών δυστυχημάτων θα διαλευκανθούν μετά το πέρας των ερευνών, οι οποίες ενδέχεται να διαρκέσουν αρκετό καιρό. Άλλωστε, η πλήρης διερεύνηση μιας αεροπορικής τραγωδίας απαιτεί χρόνο και πόρους. Ωστόσο, οι πρώτες ενδείξεις δίνουν κατεύθυνση για τα δύο δυστυχήματα.

Όσον αφορά την πολύνεκρη τραγωδία στη Νότια Κορέα, προκλήθηκε κατά την προσγείωση του αεροσκάφους και φαίνεται να παρουσιάστηκε πρόβλημα στα συστήματα προσγείωσης, με αποτέλεσμα την απότομη κάθοδο του αεροσκάφους και τη σύγκρουσή του σε κεραίες μετάδοσης σημάτων, που βρίσκονταν αγκιστρωμένες στο έδαφος.

Αναφορικά με το δυστύχημα της Azerbaijan Airlines στις 25 Δεκεμβρίου, φαίνεται να οφείλεται σε πυρά που δέχθηκε το αεροσκάφος από την αεράμυνα της Ρωσίας. Και τα δύο δυστυχήματα φέρνουν στο προσκήνιο ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των πτήσεων.

Μιλώντας στον REPORTER, ο διευθυντής της Υπηρεσίας Ασφάλειας Πτήσεων της Πολιτικής Αεροπορίας, Χάρης Αντωνιάδης, διευκρίνισε ότι το αεροπλάνο παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς. Όπως σημείωσε, «στην Ευρώπη πραγματοποιούνται καθημερινά 33.000-35.000 πτήσεις και τα συμβάντα είναι ελάχιστα». Εξήγησε επίσης ότι «μετά από κάθε δυστύχημα εντοπίζονται πιθανά κενά ασφαλείας, τα οποία διορθώνονται άμεσα. Κάθε συμβάν αναλύεται, εντοπίζονται οι αιτίες του και γίνονται εισηγήσεις ασφαλείας, οι οποίες υλοποιούνται. Αυτή η προσέγγιση εφαρμόζεται την τελευταία δεκαετία και έχει οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση της ασφάλειας των πτήσεων».

Όσον αφορά το δυστύχημα στη Νότια Κορέα, ο κ. Αντωνιάδης επισήμανε ότι «το αεροσκάφος βγήκε πλευρικά από τον διάδρομο και συγκρούστηκε σε περιτοίχισμα, γεγονός που συνδέεται με την ασφάλεια του αεροδρομίου. Πρέπει, όμως, να περιμένουμε τα αποτελέσματα της διερεύνησης». 

Παρότι οι έρευνες βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, ο κ. Αντωνιάδης τόνισε ότι το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί δεν λειτούργησε το σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους, καθώς οι τροχοί του δεν άνοιξαν. Εξήγησε ότι «το σύστημα προσγείωσης αν υπάρχει πρόβλημα, μπορεί να λειτουργήσει με τη βαρύτητα ενώ μπορεί να ενεργοποιηθεί χειροκίνητα από το πλήρωμα. Υπάρχουν, λοιπόν, πολλά ερωτήματα γιατί δεν λειτούργησε».

Όσον αφορά τη σύγκρουση του αεροσκάφους με περιτοίχισμα, ο κ. Αντωνιάδης ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα, οι πλευρικές ζώνες του διαδρόμου προσγείωσης πρέπει να είναι καθαρές. Ωστόσο, εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο τοίχος βρισκόταν εκτός της ζώνης προστασίας, γεγονός που τον καθιστά νόμιμο και σημείωσε ότι το αεροσκάφος έφυγε πλευρικά και όχι ευθεία, καθώς αν έφευγε ευθεία ο χώρος θα ήταν καθαρός χωρίς εμπόδια.

Παράλληλα, ο κ. Αντωνιάδης ανέφερε ότι καθημερινά συμβαίνουν μικρά περιστατικά με αεροσκάφη, τα οποία οι πιλότοι αντιλαμβάνονται έγκαιρα χάρη στην τεχνολογία και ως εκ τούτου αυτά δεν απειλούν την ασφάλεια των πτήσεων.

Έρευνες της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing κατέδειξαν ότι το 50% των αεροπορικών δυστυχημάτων σημειώνονται κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, η οποία αποτελεί μόλις το 4% της συνολικής διάρκειας του ταξιδιού. Το δεύτερο πιο επικίνδυνο στάδιο είναι η απογείωση και η άνοδος.

Αναφορικά με το δυστύχημα της Azerbaijan Airlines, ο κ. Αντωνιάδης τόνισε ότι το περιστατικό αφορά την ασφάλεια του εναέριου χώρου. Επεσήμανε ότι «στην Ευρώπη γίνεται μεγάλη προσπάθεια για τη διαχείριση των εμπόλεμων ζωνών και την ενημέρωση των χωρών σχετικά με τους κινδύνους που υπάρχουν στους εναέριους χώρους τους. Συχνά εκδίδονται απαγορευτικά για πτήσεις πάνω από επικίνδυνες ζώνες».

Σημείωσε επίσης ότι για να πετάξει μια αεροπορική εταιρεία πάνω από απαγορευμένη ζώνη, πρέπει να υποβληθεί αξιολόγηση κινδύνου και μελέτη ασφάλειας στην αρμόδια εποπτική αρχή, η οποία έχει τον τελικό λόγο. «Σε πολεμικές ζώνες, είναι πολύ εύκολο να γίνει λάθος και να χτυπηθεί αεροσκάφος αντί του στόχου», ανέφερε.

Η ασφάλεια των αεροπορικών μεταφορών αποδεικνύεται και από την έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), που έδειξε ότι στην Ευρώπη τα ατυχήματα μειώθηκαν από 0,98 ανά εκατομμύριο πτήσεις το 2022 σε 0,48 το 2023. Παράλληλα, η IATA υπογραμμίζει ότι οι αερομεταφορές συνεχίζουν να σημειώνουν πρόοδο όσον αφορά την ασφάλεια σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ η Ευρώπη παραμένει η ασφαλέστερη περιοχή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ:

Δειτε Επισης

Ο παλαιότερος οίνος στον κόσμο έχει Κυπριακή προέλευση-800 χρόνια ιστορίας και παραγωγής της κουμανταρίας (vid&pics)
Συννεφιασμένος ο καιρός, επιστρέφουν οι βροχές και οι καταιγίδες-Στους 16 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία
Αυξημένες οι επιθέσεις εναντίον ΛΟΑΤΚΙ το 2024-«Η ρίζα του κακού στη ρητορική μίσους»
Δεν έκλεισε το κεφάλαιο ωράριο καταστημάτων τις Κυριακές-Ξανά στη Βουλή για εξηγήσεις ο Παναγιώτου
Η Λευκωσία γιόρτασε με λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια τα Χριστούγεννα
Συννεφιές και βροχές στο μενού του καιρού-Στους 17 βαθμούς Κελσίου η θερμοκρασία
Στο ακουστικό οι αγροτικές οργανώσεις, περιμένουν κλήση για σύσταση Συμβουλευτικής για λαϊκές αγορές
Διασωληνωμένοι νοσηλεύονται τέσσερις ασθενείς λόγω γρίπης Α
Το Υπουργικό αναβάθμισε το ρόλο του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου
Τελέστηκε η κηδεία του Άλεξ Ευθυβούλου-«Θρύλος για τους δημοσιογράφους»