Συνεχίζεται το μπάχαλο με τους ΤΑΚΑΤΑ-Διάταγμα στο παρά πέντε, ζήτημα οι επιλεκτικές ακινητοποιήσεις
06:00 - 26 Ιανουαρίου 2025
Λίγες μέρες πριν την εφαρμογή του Νόμου για τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, αλλά και μία εβδομάδα πριν ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης εκδώσει το πρώτο του διάταγμα, συνεχίζεται το μπάχαλο, αφού ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες διαβούλευσης με τη Νομική Υπηρεσία, επί των προνοιών του διατάγματος.
Το Υπουργείο Μεταφορών, βρίσκεται σε συνεχή επαφή με τη Νομική Υπηρεσία για να ολοκληρώσει τη διαδικασία συγγραφής του διατάγματος, ώστε να μην προκύπτουν οποιαδήποτε κενά και συγκρούσεις με το Σύνταγμα, ωστόσο ο χρόνος πιέζει πλέον ασφυκτικά και εντός της εβδομάδας αναμένεται να προκύψουν οριστικές εξελίξεις και κατάληξη στο τελικό κείμενο.
Παρόλα αυτά, είναι εξαιρετικά απίθανό να δημοσιευτεί το διάταγμα πριν την ημέρα εφαρμογής του, δηλαδή την 3η Φεβρουαρίου, όπως ήλπιζε ο υπουργός Μεταφορών, για να ενημερωθεί το κοινό από προηγουμένως και να λυθούν απορίες που πιθανότατα να προέκυπταν.
Ωστόσο, δεν αποκλείεται οι διαβουλεύσεις να συνεχιστούν ακόμα και το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, εάν και εφόσον οι διεργασίες για υλοποίηση του διατάγματος δεν ολοκληρωθούν, μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή που θα τεθεί σε εφαρμογή ο Νόμος.
Ερωτήματα για τις ακινητοποιήσεις
Το διάταγμα αναμένεται με μεγάλη αγωνία από τους πολίτες, ώστε να ξεκαθαριστεί εάν και κατά πόσον θα εμπεριέχει πρόνοια για ακινητοποίηση οχημάτων, αφού σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να ξεκαθαρίζει ποια οχήματα θα ακινητοποιούνται, για πόσο διάστημα, αλλά και ποιες είναι οι εναλλακτικές επιλογές που θα δίδονται στους πολίτες για τη διακίνησή τους.
Εξάλλου, ένα άλλο εύλογο ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν οι αρμόδιοι, είναι τι θα συμβεί στις περιπτώσεις που οι εταιρείες δεν ενημέρωσαν το ΤΟΜ για τα οχήματα που φέρουν τους ελαττωματικούς αερόσακους.
Ουσιαστικά, πέραν των εταιρειών Mazda και Honda, που έδωσαν στη δημοσιότητα τις λίστες με τα οχήματα που ανακαλούνται, καμία άλλη εταιρεία δεν ενημέρωσε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών κι ως εκ τούτου, είναι άγνωστος ο συνολικός αριθμός οχημάτων που επηρεάζονται. Εάν λοιπόν εκδοθεί διάταγμα για ακινητοποιήσεις, πώς θα ακινητοποιηθούν οχήματα για τα οποία δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση και πώς θα ελέγχονται εάν διακινούνται από τις αρμόδιες Αρχές, χωρίς να είναι καταχωρημένα στη βάση δεδομένων;
Παράλληλα, τίθεται και ζήτημα ανισότητας ανάμεσα στους πολίτες, αφού εάν ακινητοποιηθούν οχήματα Mazda και Honda, αλλά όχι οχήματα μιας άλλης μάρκας που επίσης φέρουν ελαττωματικούς αερόσακους, δημιουργούνται ομάδες δύο ταχυτήτων ανάμεσα στους πολίτες, καθότι οι μεν θα είναι υποχρεωμένοι να ακινητοποιήσουν τα οχήματά τους, ενώ οι δε θα μπορούν να διακινούνται κανονικά. Στόχος, τόσο του Υπουργείου, όσο και της Βουλής που ψήφισε τον Νόμο, είναι η ασφάλεια των πολιτών κι ως εκ τούτου εάν οι αποφάσεις που θα ληφθούν δεν είναι οριζόντιες, πιθανότατα να δημιουργήσουν νέα αναστάτωση στην κοινωνία για το συγκεκριμένο θέμα.
Τα συγκεκριμένα ερωτήματα τέθηκαν ενώπιον αρμόδιας πηγής από το Υπουργείο Μεταφορών, χωρίς να απαντηθούν, και η οποία παρέπεμψε στο διάταγμα που θα εκδοθεί στις 3 Φεβρουαρίου.
Όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενο ρεπορτάζ του REPORTER, το Υπουργείο είναι ενοχλημένο από τη στάση που τηρούν αρκετοί εισαγωγείς, οι οποίοι συνεχίζουν να σφυρίζουν αδιάφορα στις εκκλήσεις για παραχώρηση στοιχείων στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, σχετικά με τα οχήματα που επηρεάζονται.
Πέραν του γεγονότος ότι δεν παραχώρησαν στοιχεία, δεν δείχνουν την πρόθεση να τα παραχωρήσουν, σύμφωνα με την ίδια πηγή. Παρόλα αυτά, τα χέρια του Υπουργείου Μεταφορών είναι δεμένα, όπως υπέδειξε, αφού δεν μπορούν με οποιοδήποτε νομικό όπλο να τους υποχρεώσουν να τα παραδώσουν.
Ως εκ τούτου, τηρούν στάση αναμονής για να δουν τις ενέργειες που θα γίνουν από πλευράς των εταιρειών μέχρι την ημέρα που θα εφαρμοστεί ο Νόμος.
Το Υπουργείο ξεκαθάρισε εξάλλου πως όσες εταιρείες ενημερώνουν τους ίδιους τους πολίτες ότι τα οχήματά τους φέρουν αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, δεν είναι αρκετό, αφού πρέπει η ενημέρωση να φθάσει και στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών, για να σκιαγραφηθεί το μέγεθος του προβλήματος και να γνωρίζουν πόσοι αερόσακοι θα χρειαστούν για αντικατάσταση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Μπαράζ διαβουλεύσεων του διατάγματος για ΤΑΚΑΤΑ-Δυσφορία Υπουργείου για μη παράδοση στοιχείων από εταιρείες
- Έγινε η πρώτη διαβούλευση των διαταγμάτων για ΤΑΚΑΤΑ με Εισαγγελία-Παράπονα για μη ανταπόκριση εταιρειών
- Περισσότερα από ένα τα διατάγματα που θα εκδοθούν για ΤΑΚΑΤΑ-Στόχος η δημοσιοποίηση πριν τις 3 Φεβρουαρίου
- Στο περίμενε το ΤΟΜ για τις λίστες οχημάτων με ΤΑΚΑΤΑ από τις εταιρείες-Περνούν από κόσκινο τα διατάγματα