Ποινή δύο ετών για κρατούμενους, τρία για δεσμοφύλακες προβλέπει το νομοσχέδιο για χρήση κινητών στις Κεντρικές
06:00 - 07 Σεπτεμβρίου 2024
Ποινή μέχρι δύο έτη για τους κρατούμενους και μέχρι τρία έτη για τους δεσμοφύλακες, προβλέπει το τροποποιητικό νομοσχέδιο που προωθείται από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το οποίο επιδιώκει την ποινικοποίηση της χρήσης κινητών στις Κεντρικές Φυλακές, δεδομένου πως αυτά εντοπιστούν στην κατοχή του οποιουδήποτε και όχι σε κοινόχρηστους χώρους, αφού σε αυτή την περίπτωση θα είναι δύσκολη η ταυτοποίηση.
Σύμφωνα με τις πρόνοιες του τροποποιητικού νομοσχεδίου, το άρθρο 27, προνοεί ότι:
1) Πρόσωπο το οποίο δεν είναι κρατούμενο και το οποίο εισάγει ή αποπειράται να εισάγει στις Φυλακές, ή εξάγει ή αποπειράται να εξάγει από τις Φυλακές, κινητό τηλέφωνο ή οποιοδήποτε άλλο απαγορευμένο αντικείμενο ή απαγορευμένη ουσία, διαπράττει αδίκημα, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης δύο ετών ή με πρόστιμο 6000 ευρώ ή και με τις δύο ποινές, ενώ το εν λόγω αντικείμενο υπόκειται σε κατάσχεση, νοουμένου ότι δεν προβλέπεται μεγαλύτερη ποινή από οποιοδήποτε άλλο νόμο.
2) Ο κρατούμενος ο οποίος μετά την εισαγωγή του στη Φυλακή, εισάγει στις ή εξάγει από τις Φυλακές ή χρησιμοποιεί ή έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο ή αποπειράται να εισάξει στις ή να εξάξει από τις Φυλακές ή να χρησιμοποιήσει ή να έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο, διαπράττει αδίκημα, το οποίο τιμωρείται με ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο έτη ή με το χρηματικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις 6000 ευρώ ή και με τις δύο ποινές, ενώ το εν λόγω κινητό τηλέφωνο υπόκειται σε κατάσχεση νοουμένου ότι δεν προβλέπεται μεγαλύτερη ποινή από οποιοδήποτε άλλο νόμο.
Νοείται ότι η απόπειρα εισαγωγής ή εξαγωγής στις ή από τις Φυλακές, κινητού τηλεφώνου ή άλλου απαγορευμένου αντικειμένου ή απαγορευμένες ουσίας, θεωρείται και η περίπτωση που ο κρατούμενος παραδίδει το κινητό ή το αντικείμενο ή την ουσία σε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο εντός ή εκτός των Φυλακών ή τα εναποθέτει σε οποιοδήποτε μέρος εντός ή εκτός των Φυλακών, με σκοπό να περιέλθουν στην κατοχή κρατούμενου ή άλλου προσώπου.
3) Σε περίπτωση που το αδίκημα διαπράττεται από μέλος του προσωπικού των Φυλακών ή από πρόσωπο που παρέχει αγαθά ή υπηρεσίες στις Φυλακές, το αδίκημα τιμωρείται με ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα τρία έτη ή με χρηματικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τα τρία έτη ή με χρηματικό πρόστιμο που δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές νοουμένου ότι δεν προβλέπεται μεγαλύτερη ποινή από οποιοδήποτε άλλο νόμο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Νέα ιπτάμενα κουτιά με κινητά προσγειώθηκαν στις Κεντρικές-Προωθεί ποινικοποίηση τηλεφώνων το Υπουργείο
Δείχνει γενικότερο πρόβλημα επικοινωνίας ο Σύνδεσμος
Σε σχέση με την τροποποίηση του νομοσχεδίου που προωθεί το Υπ. Δικαιοσύνης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φυλακισμένων και νομικός, Αλέξανδρος Κληρίδης, αναφέρει πως είναι αντιληπτός ο σκοπός της τροποποίησης, δεδομένου της κατάστασης που επικρατεί σήμερα στις Φυλακές, ωστόσο εξέφρασε τους προβληματισμούς του, τονίζοντας την ίδια ώρα στους αρμοδίους πως οι κρατούμενοι διατηρούν δικαίωμα
επικοινωνίας με τον κόσμο έξω από την φυλακή.
Όπως αναφέρει, «το δικαίωμα τους αυτό περιορίζεται ανάλογα στα πλαίσια του νομού και μόνο. Η επικοινωνία με τον κόσμο έξω από την Φυλακή είναι ουσιαστικής σημασίας για σκοπούς σωστού σωφρονισμού και επανένταξης για τους κατάδικους, άλλα και σωστής προετοιμασίας στην υπεράσπιση των υποδίκων, κάτι που είναι συνταγματικό τους δικαίωμα. Όλα τα ευρωπαϊκά κείμενα και Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί Φυλακής (Prison Rules) επιβάλουν στα κράτη να διατηρούν τέτοιες συνθήκες εντός των
Φυλακών που να προσομοιάζουν όσο το δυνατό περισσότερο την ζωή έξω από τις
φυλακές. Αυτό συμπεριλαμβάνει και την επικοινωνία. Η ιδιά η ανάγκη για επικοινωνία, είναι ένας από τους λογούς που ίσως υπάρχει και η ζήτηση για την κατοχή και χρήση κινητών συσκευών».
Ο κ. Κληρίδης εξηγεί πως οι κρατούμενοι στο παρόν στάδιο έχουν δικαίωμα τηλεφωνικής επικοινωνίας μόνο μεταξύ των ωρών 08.00-20.30 από τηλεφωνικός θαλάμους, οι οποίοι δεν βρίσκονται εντός του κλειστού κτηρίου της πτέρυγας άλλα έξω στο προαύλιο. Κάθε πτέρυγα έχει περίπου δύο τηλεφωνικούς θαλάμους, ενώ ο κάθε κρατούμενος πρέπει να έχει λεφτά να αγοράσει τηλεκάρτα για να
χρησιμοποιήσει το τηλέφωνο, ωστόσο όταν πρόκειται για αλλοδαπούς, είναι κάτι εξαιρετικά ακριβό το οποιοδήποτε τηλεφώνημα.
Συνεπώς, αυτό που υποδεικνύει ο πρόεδρος του Συνδέσμου, είναι πως «σε γενικές γραμμές είναι πάρα πολύ ψηλό το κόστος για ένα κρατούμενο που χρησιμοποιεί τις τηλεκάρτες. Δεν υπάρχει μηχανισμός επιστροφής κλήσης προς ένα κρατούμενο και αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ο κρατούμενος τηλεφωνήσει και ο παραλήπτης της κλήσης δεν απαντήσει, τότε δεν υπάρχει τρόπος το άτομο που βρίσκεται έξω από την φυλακή να επιστρέψει αυτή την κλήση άλλα ούτε και να αφήσει κάποιο μήνυμα να τον ξαναπάρει τηλέφωνο. Συνεπώς στη βάση των πιο πάνω, καλό θα ήταν να δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους κρατουμένους να έχουν διευρυμένη πρόσβαση στα τηλεφωνά της φυλακής και στην
επικοινωνία με τους έξω και μετά να δούμε και το θέμα των κινητών. Δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος που υπάρχει ωράριο στο ποτέ μπορεί να πάρει τηλέφωνο κάποιος και ούτε υπάρχει ουσιαστικός λόγος γιατί τα τηλεφωνά να μην μπορούν να είναι εντός της πτέρυγα σε πιο άνετες συνθήκες και περισσότερες συσκευές».
Τα παραδείγματα άλλων χωρών
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, ο Αλέξανδρος Κληρίδης υποδεικνύει πως θα πρέπει οι αρμόδιοι να βλέπουν ποια μοντέλα ακολουθούν άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, σε σχέση με την εφαρμογή του δικαιώματος των κρατουμένων να έχουν επικοινωνία με τον έξω κόσμο, τονίζοντας πως υπάρχουν παραδείγματα χωρών που έχουν τοποθετήσει σταθερά τηλέφωνα σε κάθε κελί, έχουν δώσει ηλεκτρονικούς υπολογιστές με πρόσβαση σε emails και άλλα προγράμματα επικοινωνίας, αλλά και χώρες που έχουν δώσει ακόμα και κινητές συσκευές τηλεφώνων με περιορισμένες ικανότητες.
Εξετάζοντας την εισήγηση για ποινικοποίηση του κινητού, ο πρόεδρος του Συνδέσμους Φυλακισμένων, εξέφρασε μεταξύ άλλων τον προβληματισμό του σε σχέση με την διευρυμένη ευθύνη και ερμηνεία που μπορεί να δίνεται στον όρο «κατοχής» της συσκευής τηλεφώνου, καθώς και στο ότι το νομοσχέδιο αναφέρεται σε κινητή συσκευή μόνο και όχι σε κάρτες τηλεφώνου SIM.
«Προφανώς πρόκειται για ένα αντικείμενο που δεν έχει δηλωμένο ιδιοκτήτη επίσημα και συνεπώς δεν μπορεί να εξακριβωθεί η ιδιοκτησία της συσκευής ή της κάρτας αριθμού τηλεφώνου άμεσα από κάποιο ανεξάρτητο ηλεκτρονικό σύστημα. Αυτό αμέσως και αυτόματα σημαίνει ότι η ιδιοκτησία και ίσως η κατοχή και άρα η ευθύνη για την εν λόγω κινητή συσκευή, θα αποφασίζεται σε κάθε περίπτωση από τα
γεγονότα της υπόθεσης. Τα Δικαστήρια της Κύπρου σε παρόμοιες περιπτώσεις που εξετάζει το θέμα κατοχής, όπως για παράδειγμα περιπτώσεις κατοχής ναρκωτικών, έχει αποκτήσει μια πιο
διευρυμένη ερμηνεία, η οποία συμπεριλαμβάνει και γνώση (δηλαδή να γνωρίζει τι είναι
που κατέχει το άτομο που το κατέχει) άλλα και διαφοροποίηση μεταξύ φυσικής κατοχής
και κατοχής υπό την μορφή «ελέγχου». Δηλαδή περιπτώσεις που δεν εντοπίζεται στην
φυσική του κατοχή άλλα μέσα από μαρτυρία μπορεί να εξακριβωθεί η κατοχή λόγω του
ότι υπήρχε ικανοποιητική μαρτυρία που έδειχνε ότι το άτομο είχε τον έλεγχο του
αντικειμένου, ασχέτως αν το αντικείμενο βρισκόταν σε διαφορετική τοποθεσία κατά την
δεδομένη στιγμή από τον ιδιοκτήτη του αντικειμένου».
Ωστόσο, τονίζει πως τα ποιο πάνω δεν μπορούν να τύχουν εφαρμογής ακριβώς με τον ίδιο τρόπο σε
αντικείμενα, όπως είναι τα κινητά στη Φυλακή. Και αυτό διότι, όπως εξηγεί, μια κινητή συσκευή μπορεί να έχει πολλούς και διάφορους ιδιοκτήτες, οι οποίοι μπορεί να είναι και διαφορετικοί, σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Μια κινητή συσκευή μπορεί να φυλάσσεται σε σημείο, άσχετο μαζί με τον κάτοχο του, ο οποίος κάτοχος μπορεί να είναι και πολλά άτομα μαζί.
«Θεωρούμε αρχικά ότι για σκοπούς συζήτησης θα πρέπει να γίνει αναφορά ότι «κατοχή» σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να θεωρείται μόνο η περίπτωση που εντοπίζεται κινητή συσκευή στη φυσική κατοχή του κρατούμενου ή υπάρχει μαρτυρία η οποία δείχνει ότι είναι δική του η κινητή συσκευή, την οποία μαρτυρία θα έχει δικαίωμα να αμφισβητήσει. Ακόμα και σε συγκεκριμένο κελί να βρεθεί κινητή συσκευή, δεν είναι άμεσα ξεκάθαρο ποιος είναι ο υπεύθυνος για τη κινητή συσκευή, ειδικά αν μένουν στο κελί 3 ή 4 άτομα και πρόσβαση όλη η πτέρυγα τις ώρες που τα κελιά είναι ανοικτά και οι κρατούμενοι
έξω στο προαύλιο της πτέρυγας», αναφέρει καταληκτικά ο κ. Κληρίδης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Καταγγελία σε CPT για έρευνες χωρίς εντάλματα στις Κεντρικές και για σύγκρουση συμφέροντος από Διεύθυνση