«Ανεξεταστέοι» οι μαθητές από τη χρήση των κινητών στην τάξη-Πέφτουν οι μαθησιακές τους ικανότητες
Άντρια Δημητρίου 06:00 - 30 Σεπτεμβρίου 2024
Με τις προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας να απαγορεύσει την χρήση των κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές καθ’όλη τη διάρκεια της σχολικής μέρας να εντείνονται, δημιουργείται εύλογα το ερώτημα εάν και πώς επηρεάζει τις μαθησιακές ικανότητες των εφήβων η χρήση κινητών εντός των σχολικών μονάδων αλλά και εκτός.
Αναφερόμενη στα μειονεκτήματα της χρήσης των κινητών και τον επηρεασμό των μαθησιακών ικανοτήτων, η κλινική ψυχολόγος Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου Τρυφωνίδου εξήγησε στον REPORTER πως όταν ο μαθητής διαβάζει και την ίδια στιγμή έρχεται ένα μήνυμα στο κινητό του, στην προσπάθειά του να το διαβάσει και να επιστρέψει πίσω στο διάβασμα, εκείνη τη στιγμή ο εγκέφαλος πρέπει να αναδιαμορφωθεί, πηγαίνοντας από την μια εργασία στην άλλη. Πρέπει ο μαθητής να θυμηθεί τι έκανε πριν και τι σκεφτόταν σχετικά με αυτό, κάτι το οποίο χρειάζεται χρόνο. Όταν συμβαίνει αυτό, τα αποδεικτικά στοιχεία δείχνουν ότι μειώνεται η απόδοση του μαθητή και γίνεται πιο αργός εξαιτίας της εναλλαγής. Όπως επισήμανε, έρευνες δείχνουν ότι η τεχνολογική περίσταση προκαλεί σταδιακά κατά μέσο όρο πτώση δέκα μονάδων στον δείκτη νοημοσύνης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Μαθητές κατέστρεψαν τη ζωή μίας οικογένειας»-Καταγγελία για τα κινητά εντός των σχολείων
Στη συνέχεια σημείωσε πως, όταν ο μαθητής εκτελεί εναλλάξ εργασίες, αρχίζουν να εμφανίζονται σφάλματα που διαφορετικά δεν θα είχαν συμβεί. Στην προσπάθεια που γίνεται από κάποιο να πάει από τη μία εργασία στην άλλη, το μυαλό χρειάζεται να κάνει λιγάκι πίσω, για να δει πού έχει σταματήσει, κάτι το οποίο δεν μπορεί να γίνει με ακρίβεια, αφού προκύπτουν προβλήματα. Αποτέλεσμα είναι να προκύπτει διαρροή δημιουργικότητας, κάτι το οποίο είναι ένας τρόπος εκφύλισης.
Παράλληλα, η ψυχολόγος είπε πως, περνώντας πολύ χρόνο επεξεργασίας με εναλλαγές και διορθώσεις σφαλμάτων, δίδονται λιγότερες ευκαιρίες στον εγκέφαλο να ακολουθήσει συνειρμικές συνδέσεις σε καινούργια μέρη και να κάνει πραγματικά πρωτότυπες σκέψεις. Συνέπεια όλων αυτών είναι η μειωμένη μνήμη, κάτι το οποίο συμβαίνει επειδή χρειάζεται πνευματικός χώρος και ενέργεια για να μετατρέψουν τα παιδιά τις εμπειρίες τους σε αναμνήσεις. Δαπανείται, την ίδια στιγμή, ενέργεια περνώντας από το ένα πράγμα στο άλλο πολύ γρήγορα και τότε θυμούνται και μαθαίνουν λιγότερα.
Η βία και η παραβατικότητα
Ερωτηθείσα εάν η χρήση των κινητών από τους μαθητές συνδέεται με την βία και την παραβατικότητα, η Δρ Αριστονίκη Θεοδοσίου Τρυφωνίδου εξήγησε πως κάποιοι επιστήμονες υποψιάζονται ότι τα παιδιά που κάνουν υπερχρηση του κινητού τους τις νυκτερινές ώρες και τους λείπει ύπνος, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο μεγαλώνοντας να εκδηλώσουν άνοια. «Όταν κοιμόμαστε επαρκώς κάνουμε επισκευές, αναπληρώνεται και αποκαθίσταται το επίπεδο της ενέργειάς μας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η στάση του ΔΗΣΥ κρίνει την παρτίδα για την απαγόρευση της χρήσης των κινητών στα σχολεία
Έρευνες δείχνουν ότι η υπερχρήση έξυπνου κινητού και η πολύωρη επαφή με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης καθιστά τα παιδιά ευάλωτα, θυμωμένα, επιθετικά και κατ’ επέκταση, με λιγότερη ενσυναίσθηση. Η Δρ. Τρυφωνίδου πιστεύει πως ναι, επηρεάζει η χρήση κινητού και μέσων κοινωνικής δικτύωσης την εκδήλωση βίας. «Οι επιστήμονες αποδεικνύουν ότι βλέπουμε κατά μέσο όρο κάτι αρνητικό και εξωφρενικό παρά κάτι θετικό. Αυτό ονομάζεται μεροληψία αρνητικότητας. Η θυμώδης αντίδραση λαμβάνει περισσότερα likes και όσο περισσότερο οργίζεσαι, τόσο περισσότερο κοινωνικοποιείσαι. Έτσι αλλάζει η κουλτούρα και μετατρέπει την εκδήλωση βίας σε συνήθεια. Οπότε, με βάση τα ερευνητικά δεδομένα, ναι σχετίζεται η χρήση του κινητού με την εκδήλωση της βίας. Επίσης το έξυπνο κινητό χρησιμοποιείται και ως εργαλείο για εκδήλωση παραβατικής συμπεριφοράς: π.χ βιντεοσκόπηση, ηχογράφηση χωρίς την άδεια των παιδιών ή ενηλίκων που συμμετέχουν», εξήγησε.
Άρα, όπως σημείωσε, όταν κάποιος κάνει κάτι πιο εύκολο, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι καλό για τον άνθρωπο και στην προκειμένη περίπτωση για το παιδί. Το μήνυμα που παίρνουν τα παιδιά είναι το ότι κερδίζει ο πιο ικανός να αρπάξει και να κρατά την προσοχή μέσω του κινητού και αυτό το μήνυμα μπορεί να ωθήσει τα παιδιά που έχουν επιρρέπεια προς την βία.
Μείωση ή όχι της εξάρτησης από τα κινητά;
Ερωτηθείσα αν μπορεί η απαγόρευση της χρήσης των κινητών στα σχολεία να βοηθήσει στην μείωση της εξάρτησής των μαθητών από αυτά, η κλινική ψυχολόγος δήλωσε πως, αφού τα έξυπνα κινητά επιδρούν με τους τρόπους που αναλύθηκαν, βοηθούν στον εθισμό των παιδιών. Το παιδί, όπως είπε, δυσκολεύεται περισσότερο από έναν ενήλικα να αντισταθεί σε πειρασμούς και δη σε πειρασμούς στους οποίους έχει εθιστεί. Άρα, το να έχει μαζί του το παιδί το έξυπνο κινητό, θα δυσκολέψει την προσαρμογή του στους κανόνες του σχολείου, θα κλέβει την προσοχή του εν ώρα μαθήματος και διαλείμματος και θα επηρεάσει και την κοινωνικοποίησή του, ενώ ταυτόχρονα είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για να τραβήξει την προσοχή των άλλων.
«Όσο για το επιχείρημα για την επικοινωνία των γονιών με το παιδί, θα μπορούσε να είναι μια λύση η χρήση ενός συμβατού κινητού παλιάς τεχνολογίας, που επιτρέπει μόνο χρήση τηλεφώνου και μηνύματος, το οποίο θα έχουν κλειστό και θα επιτρέπεται η χρήση μόνο για ανάγκες επικοινωνίας με τους γονείς», κατέληξε Δρ. Τρυφωνίδου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Βγάζει το mute και ανοίγει τη συζήτηση για απαγόρευση κινητών στα σχολεία η Βουλή
- Μαθητές επιδίδονται σε τζόγο και challenges μέσω κινητών-Υπογραμμίζει την ανάγκη για απαγόρευση η ΥΠΑΝ
- Κινητό μαθητή άρχισε να καίγεται στην τσέπη του-Το πέταξε στο έδαφος και εξερράγη
- Για κινητά, κλιματιστικά και στολές συζήτησαν μεταξύ άλλων ΥΠΑΝ και ΠΣΕΜ