Ανησυχία για τους ηλικιωμένους πίσω από το τιμόνι, στα συρτάρια η αλλαγή της διαδικασίας έκδοσης αδειών

Ο θάνατος του 96χρονου πίσω από το τιμόνι που σημειώθηκε προ ημερών στη Λάρνακα, έφερε εκ νέου στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από την ανανέωση των αδειών οδήγησης στους ηλικιωμένους. Ένα θέμα το οποίο συζητήθηκε κατά καιρούς, χωρίς ωστόσο να γίνονται ουσιαστικές ενέργειες προκειμένου να αλλάξει ο τρόπος της ανανέωσης αδειών, παρά το γεγονός πως έχουν υποβληθεί σχετικές εισηγήσεις.

Μιλώντας στον REPORTER, ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Τάσος Ασιήκκης, ανέφερε πως κάθε πρόσωπο, το οποίο συμπληρώνει το 70ο έτος της ηλικίας του, υποχρεούται όταν υποβάλει αίτηση για έκδοση άδειας οδήγησης ή κατέχει άδεια και επιθυμεί να την ανανεώσει, να εξασφαλίσει πιστοποιητικό υγείας, βάσει του οποίου διαπιστώνεται ότι πληροί τα ελάχιστα επίπεδα σωματικών και διανοητικών ικανοτήτων. Εξήγησε περαιτέρω, πως το εν λόγω πιστοποιητικό θεωρείται ότι βρίσκεται σε ισχύ για χρονική περίοδο τριών χρόνων από την ημερομηνία έκδοσης της άδειας οδήγησης, για την οποία έχει υποβληθεί.

Σύμφωνα με την νομοθεσία, το ιατρικό πιστοποιητικό μπορεί να το υπογράψει οποιοσδήποτε γιατρός, αρκεί να είναι εγγεγραμμένος στον Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο. Αυτή η πρόνοια της νομοθεσίας, φαίνεται πως δεν ικανοποιεί την Αστυνομία και προς αυτή την κατεύθυνση, είχε ζητήσει από το 2010 την εξέταση του ενδεχομένου τροποποίησης της νομοθεσίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Νέα τραγωδία στην άσφαλτο... Νεκρός 96χρονος μετά από ανατροπή του οχήματος του στη Λάρνακα

Η εισήγηση της Αστυνομία, είναι να αλλάξει ο τρόπος που εξασφαλίζουν οι ηλικιωμένοι τα πιστοποιητικά υγείας, βάσει των οποίων ανανεώνονται οι άδειες οδήγησης των προσώπων άνω των 70 ετών. Η εισήγηση προνοούσε όπως η εξέταση των ηλικιωμένων οδηγών να διενεργείται από επιτροπή, αποτελούμενη από ιατρικούς λειτουργούς διαφόρων ειδικοτήτων και όχι από ένα και μόνο ιατρό.

Επιπρόσθετα, όπως εξήγησε ο κ. Ασιήκκης, «εάν η πρόταση της Αστυνομίας γινόταν τότε αποδεκτή, σημαίνει ότι κάθε φορά που ένα άτομο 70 ετών και άνω επιθυμούσε να συνεχίσει να είναι κάτοχος άδειας οδήγησης, θα έπρεπε να τυγχάνει ιατρικής εξέτασης από ιατρική επιτροπή, η σύσταση της οποίας θα αποφασιζόταν σε συλλογικό επίπεδο, από τις αρμόδιες υπηρεσίες και κυρίως αφού ληφθούν σοβαρά υπόψη και οι απόψεις του Υπουργείου Υγείας. Μια πρόταση όμως, η οποία δεν έγινε αποδεκτή».

Στην ακίδα της συζήτησης, μπαίνει και σχετική Ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία προνοεί πως ένας οδηγός θα πρέπει να επιτυγχάνει σε όλες τις ενδεικνυόμενες ιατρικές εξετάσεις, για να αποκτήσει ή να διατηρήσει άδεια οδήγησης. Με την προτεινόμενη οδηγία, όπως επεσήμανε ο κ. Ασιήκκης, είναι δυνατό να καλύπτονται όχι μόνο οι ηλικιωμένοι, αλλά και ευρύτερα όλες οι υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.

Αυτό, όπως εξήγησε, σημαίνει ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αναγνωριστεί, μέσω μιας προτεινόμενης οδηγίας, ότι οι ιατρικές εξετάσεις που διενεργούνται με βάση την ηλικία δεν θεωρούνται οι πλέον ενδεδειγμένες. «Είναι προφανές από τα όσα έχουν εκτεθεί, αλλά και από τη μελέτη της προτεινόμενης οδηγίας, η ετοιμασία / σύνταξη της είναι απόρροια της εκτίμησης ότι σε οδικές συγκρούσεις, συνεπεία των οποίων προκαλείται θάνατος ή σοβαρός τραυματισμός, σημαντικό παράγοντα συνιστούν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που θα πρέπει να διακρίνουν τους οδηγούς, δηλαδή οι δεξιότητες, οι γνώσεις για τις νομικές υποχρεώσεις, η οδική συμπεριφορά και η κατάσταση της υγείας τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σε θανατηφόρο εξελίχθηκε σύγκρουση τεσσάρων οχημάτων-Κατέληξε 83χρονη μία εβδομάδα μετά

Κληθείς από τον REPORTER, αρμόδιος λειτουργός του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, να σχολιάσει τις διαδικασίες αλλά και την απόρριψη της πρότασης που έγινε από πλευράς Αστυνομίας, ανέφερε πως η εν λόγω πρόταση, δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί, καθώς είναι μεγάλος ο όγκος των πολιτών άνω των 70 που προχωρούν σε ανανέωση αδειών οδήγησης και ως εκ τούτου οι διαδικασίες θα ήταν χρονοβόρες.

Ακολούθως, όπως επεσήμανε, με βάση την υπάρχουσα διαδικασία, ο γιατρός που υπογράφει την ιατρική βεβαίωση, μπορεί να εισηγηθεί πως η άδεια θα ανανεωθεί για λιγότερο από τρία έτη, ώστε να επανεξετάσει τον ενδιαφερόμενο. Επίσης, όπως μας υποδείχθηκε, ο ιατρός μπορεί να ζητήσει γνωμάτευση και από συναδέλφους του άλλων ειδικοτήτων, όπως είναι για παράδειγμα, επιπρόσθετη εξέταση από οφθαλμίατρο και αν κρίνει ότι μπορεί να ανανεωθεί η άδεια, τότε προχωρεί η διαδικασία.

Eπιπλέον, σύμφωνα με την αξιολόγηση των στοιχείων από τις οδικές συγκρούσεις, η Αστυνομία κατέληξε στο συμπέρασμα πως για την τριετία 2021-2023, οι περισσότεροι νεκροί άνδρες ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-39 ετών, σε ποσοστό 30,9%, ενώ οι περισσότερες νεκρές γυναίκες ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 60 ετών και άνω, σε ποσοστό 45,5%.

Συνολικά, οι περισσότεροι νεκροί χρήστες του οδικού δικτύου ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 60 ετών και άνω, σε ποσοστό 28,4%.

Δειτε Επισης

Έλεγαν έκαναν έρευνες αλλά ήταν νεκρή στην ίδια της την πολυκατοικία-Εκτεθειμένο το ΤΑΕ Λεμεσού, σωρεία ερωτημάτων
Αλλαγές στη συνεργασία EUROPOL με ιδιώτες και επεξεργασία προσωπικών δεδομένων
Έργα κατά τις προσεχείς ημέρες, τα οποία θα επηρεάσουν την τροχαία κίνηση
Σοβαρός τραυματισμός 84χρονου-Συγκρούστηκε με όχημα, εγκατέλειψε τη σκηνή ο δεύτερος οδηγός
Διεύρυνση περιπτώσεων μεταφοράς κατάδικου σε άλλη χώρα για να εκτίσει ποινή
Πληρώνονται υπερωρίες μέχρι και τον Αύγουστο 2024 οι Αστυνομικοί ύψους €2,8 εκ.
Νεκρή στην πολυκατοικία όπου διέμενε εντοπίστηκε η 59χρονη που είχε δηλωθεί ελλείπουσα στη Λεμεσό
Χάθηκαν τα ίχνη της 13χρονης Κωνσταντίνας από την οικία της στη Λευκωσία (pic)
Στη Νομική Υπηρεσία ο φάκελος για τον ανήλικο που έστελνε email για βόμβες στα αεροδρόμια της Ελλάδας
Κολλημένες στην Εισαγγελία εννέα υποθέσεις για το σκάνδαλο Αββακούμ, σε εξέλιξη άλλες έξι