Τραγικές οι συνέπειες από τη μη χρήση παιδικού καθίσματος στα οχήματα-Η νομοθεσία και τα πρόστιμα

Πολλά είναι τα παιδιά παγκοσμίως αλλά και στην Κύπρο που τραυματίζονται ή χάνουν τη ζωή τους έπειτα από τροχαίο δυστύχημα. Αυτό, στις πλείστες των περιπτώσεων, οφείλεται στο γεγονός πως τα παιδιά δεν βρίσκονται τοποθετημένα στα ειδικά καθίσματα. Πιο πρόσφατο παράδειγμα, ο τραυματισμός ενός κοριτσιού τριών ετών στην Πάφο, το οποίο βρισκόταν στο παιδικό κάθισμα, ωστόσο δεν ήταν δεμένο, με αποτέλεσμα μετά από σύγκρουση να εκτιναχθεί εκτός του αυτοκινήτου.

Η συζήτηση για τα παιδικά καθίσματα απασχόλησε κατά καιρούς τόσο την Αστυνομία, όσο και την Βουλή, σε μια προσπάθεια να αυστηροποιηθεί η νομοθεσία, ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά προς τους γονείς που ενδεχομένως να παίρνουν το ρίσκο και να μην δένουν ή να μην τοποθετούν τα παιδιά τους στο ειδικό κάθισμα.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παιδιά ύψους κάτω των 1.50μ. πρέπει να μεταφέρονται στο αυτοκίνητο με το κατάλληλο σύστημα συγκράτησης, το οποίο θα είναι σύμφωνα με το βάρος τους. Τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά εντάσσονται σε πέντε «ομάδες μάζας». Πρόκειται για την ομάδα 0 που είναι για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 10 κιλών. Για την ομάδα 0+ για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 13 κιλών. Η ομάδα I για παιδιά που ζυγίζουν από 9 έως 18 κιλά. Η ομάδα II για παιδιά που ζυγίζουν από 15 έως 25 κιλά. Και η ομάδα III για παιδιά που ζυγίζουν από 22 έως 36 κιλά.

Στα οχήματα που δεν είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας:

  • Τα παιδιά κάτω των 3 χρονών δεν μπορούν να ταξιδεύουν, με αυτά
  • Τα παιδιά άνω των 3 χρονών, ύψους μεταξύ 1.35μ. και 1.50μ. μπορούν να μεταφέρονται σε οποιοδήποτε οπίσθιο κάθισμα, αφού φέρουν ζώνη ασφαλείας.
  • Παιδιά κάτω των 3 χρονών και παιδιά άνω των 3 χρονών, ύψους μεταξύ 1.35μ. και 1.50μ. μπορούν να μεταφέρονται χωρίς σύστημα συγκράτησης, στο πίσω μέρος αυτοκινήτου ταξί, όταν δεν υπάρχει σε αυτό το κατάλληλο σύστημα συγκράτησης.

Στη νομοθεσία σημειώνεται επίσης πως δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται παιδικά καθίσματα με μέτωπο προς τα πίσω σε θέση επιβάτη, η οποία προστατεύεται με αερόσακο εκτός αν αυτός απενεργοποιηθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τρίχρονη εκτινάχθηκε από όχημα μετά από τροχαίο-Θετική στο ναρκοτεστ η μητέρα της

Επιπρόσθετα, σε περίπτωση καταγγελίας για μη χρήση ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο για παιδιά και ενήλικες το πρόστιμο ανέρχεται στα 150 ευρώ για κάθε επιβάτη. Αν υπάρξει δεύτερη καταγγελία σε περίοδο τριών χρόνων, το πρόστιμο αυξάνεται στα 300 ευρώ.

Ενδεικτικό παράδειγμα ότι η χρήση παιδικού καθίσματος μπορεί να σώσει τη ζωή του παιδιού, αποτελεί το θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε τον Απρίλιο του 2023, στον δρόμο Σωτήρας-Λιοπετρίου, όταν όχημα που οδηγούσε 23χρονη μητέρα συγκρούστηκε με λεωφορείο. Αποτέλεσα της σύγκρουσης ήταν η 23χρονη να χάσει τη ζωή της ενώ το 2,5 ετών κοριτσάκι της το οποίο βρισκόταν προσδεμένο στο παιδικό κάθισμα να τραυματιστεί ελαφρά.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από την Αστυνομία, από την περίοδο 2016-2020, έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο συνολικά οκτώ παιδιά από 0- 14 ετών. Στη συνέχεια φαίνεται πως η αυστηροποίηση της νομοθεσίας λειτούργησε θετικά καθώς από το 2021 έως το 2023, έχασε τη ζωή του στην άσφαλτο ένα παιδί κάτω των 14 ετών.

Επίσης, όπως αναφέρουν ειδικοί στην οδική ασφάλεια, η σωστή χρήση παιδικών καθισμάτων μπορεί να μειώσουν κατά 70% την πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού ενός παιδιού, καθώς προστατεύουν κεφάλι και αυχένα, όπου είναι τα πιο συχνά σημεία τραυματισμού, ενώ τονίζεται η σημασία το παιδικό κάθισμα να βρίσκεται στα πίσω καθίσματα του οχήματος, λόγω του ο κίνδυνος τραυματισμού στο μπροστινό κάθισμα είναι μεγαλύτερος.

Δειτε Επισης

Πυκνή ομίχλη στον αυτοκινητόδρομο κοντά στο ΓΣΠ και σε περιοχές στη Λευκωσία-Προσοχή συνιστά η Αστυνομία
Μακελειό στο Μαγδεμβούργο: «Ψυχοπαθής» ο δράστης, «μισούσε τους πάντες»
Δέκα χρόνια έστηνε η Μοσάντ το κόλπο με τους βομβητές που διέλυσαν τη Χεζμπολάχ-«Θέλαμε τραυματίες, όχι νεκρούς»
Πήραν πίσω τις θέσεις τους οι Βοηθοί Αρχηγοί, ανέβηκε σκαλοπάτι και ο Μαυρόχαννας
Υπερασπίζεται τον συμβασιούχο αστυνομικό ο ΣΑΚ-«δεν ήταν στα καθήκοντα του η φύλαξη κρατουμένου»
Ύψωσαν ελληνικές σημαίες και τους συνέλαβαν οι Τούρκοι στην Αγιά Σοφιά-Χειροπέδες σε Κύπριους και Ελλαδίτες
Νέα απάτη με τηλεφωνικές βιντεοκλήσεις-Παριστάνουν λειτουργούς της Revolut
Το μεταναστευτικό σημαντικότερο θέμα για Κύπριους σε σχέση με μέσο όρο ΕΕ
Γυρίζουν την πλάτη στους θεσμούς οι Κύπριοι-Πάνω από τους μισούς δεν τους εμπιστεύονται
Δεν έλαβε ακόμη απάντηση ο ΠτΔ για την ημερομηνία της συνάντησης με Τατάρ-«Έχουμε και εμείς κόκκινες γραμμές»