Τραγικές οι συνέπειες από τη μη χρήση παιδικού καθίσματος στα οχήματα-Η νομοθεσία και τα πρόστιμα

Πολλά είναι τα παιδιά παγκοσμίως αλλά και στην Κύπρο που τραυματίζονται ή χάνουν τη ζωή τους έπειτα από τροχαίο δυστύχημα. Αυτό, στις πλείστες των περιπτώσεων, οφείλεται στο γεγονός πως τα παιδιά δεν βρίσκονται τοποθετημένα στα ειδικά καθίσματα. Πιο πρόσφατο παράδειγμα, ο τραυματισμός ενός κοριτσιού τριών ετών στην Πάφο, το οποίο βρισκόταν στο παιδικό κάθισμα, ωστόσο δεν ήταν δεμένο, με αποτέλεσμα μετά από σύγκρουση να εκτιναχθεί εκτός του αυτοκινήτου.

Η συζήτηση για τα παιδικά καθίσματα απασχόλησε κατά καιρούς τόσο την Αστυνομία, όσο και την Βουλή, σε μια προσπάθεια να αυστηροποιηθεί η νομοθεσία, ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά προς τους γονείς που ενδεχομένως να παίρνουν το ρίσκο και να μην δένουν ή να μην τοποθετούν τα παιδιά τους στο ειδικό κάθισμα.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, παιδιά ύψους κάτω των 1.50μ. πρέπει να μεταφέρονται στο αυτοκίνητο με το κατάλληλο σύστημα συγκράτησης, το οποίο θα είναι σύμφωνα με το βάρος τους. Τα συστήματα συγκράτησης για παιδιά εντάσσονται σε πέντε «ομάδες μάζας». Πρόκειται για την ομάδα 0 που είναι για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 10 κιλών. Για την ομάδα 0+ για παιδιά που ζυγίζουν κάτω των 13 κιλών. Η ομάδα I για παιδιά που ζυγίζουν από 9 έως 18 κιλά. Η ομάδα II για παιδιά που ζυγίζουν από 15 έως 25 κιλά. Και η ομάδα III για παιδιά που ζυγίζουν από 22 έως 36 κιλά.

Στα οχήματα που δεν είναι εξοπλισμένα με συστήματα ασφαλείας:

  • Τα παιδιά κάτω των 3 χρονών δεν μπορούν να ταξιδεύουν, με αυτά
  • Τα παιδιά άνω των 3 χρονών, ύψους μεταξύ 1.35μ. και 1.50μ. μπορούν να μεταφέρονται σε οποιοδήποτε οπίσθιο κάθισμα, αφού φέρουν ζώνη ασφαλείας.
  • Παιδιά κάτω των 3 χρονών και παιδιά άνω των 3 χρονών, ύψους μεταξύ 1.35μ. και 1.50μ. μπορούν να μεταφέρονται χωρίς σύστημα συγκράτησης, στο πίσω μέρος αυτοκινήτου ταξί, όταν δεν υπάρχει σε αυτό το κατάλληλο σύστημα συγκράτησης.

Στη νομοθεσία σημειώνεται επίσης πως δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται παιδικά καθίσματα με μέτωπο προς τα πίσω σε θέση επιβάτη, η οποία προστατεύεται με αερόσακο εκτός αν αυτός απενεργοποιηθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τρίχρονη εκτινάχθηκε από όχημα μετά από τροχαίο-Θετική στο ναρκοτεστ η μητέρα της

Επιπρόσθετα, σε περίπτωση καταγγελίας για μη χρήση ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο για παιδιά και ενήλικες το πρόστιμο ανέρχεται στα 150 ευρώ για κάθε επιβάτη. Αν υπάρξει δεύτερη καταγγελία σε περίοδο τριών χρόνων, το πρόστιμο αυξάνεται στα 300 ευρώ.

Ενδεικτικό παράδειγμα ότι η χρήση παιδικού καθίσματος μπορεί να σώσει τη ζωή του παιδιού, αποτελεί το θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε τον Απρίλιο του 2023, στον δρόμο Σωτήρας-Λιοπετρίου, όταν όχημα που οδηγούσε 23χρονη μητέρα συγκρούστηκε με λεωφορείο. Αποτέλεσα της σύγκρουσης ήταν η 23χρονη να χάσει τη ζωή της ενώ το 2,5 ετών κοριτσάκι της το οποίο βρισκόταν προσδεμένο στο παιδικό κάθισμα να τραυματιστεί ελαφρά.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από την Αστυνομία, από την περίοδο 2016-2020, έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο συνολικά οκτώ παιδιά από 0- 14 ετών. Στη συνέχεια φαίνεται πως η αυστηροποίηση της νομοθεσίας λειτούργησε θετικά καθώς από το 2021 έως το 2023, έχασε τη ζωή του στην άσφαλτο ένα παιδί κάτω των 14 ετών.

Επίσης, όπως αναφέρουν ειδικοί στην οδική ασφάλεια, η σωστή χρήση παιδικών καθισμάτων μπορεί να μειώσουν κατά 70% την πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού ενός παιδιού, καθώς προστατεύουν κεφάλι και αυχένα, όπου είναι τα πιο συχνά σημεία τραυματισμού, ενώ τονίζεται η σημασία το παιδικό κάθισμα να βρίσκεται στα πίσω καθίσματα του οχήματος, λόγω του ο κίνδυνος τραυματισμού στο μπροστινό κάθισμα είναι μεγαλύτερος.

Δειτε Επισης

Από ποιες χώρες μπορεί να συλληφθεί ο Νετανιάχου μετά το ένταλμα από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο
Στους 82 οι νεκροί από βομβαρδισμούς του Ισραήλ στην Παλμύρα
Καταιγίδες και χαλάζι στο καιρικό μενού-Στους 24 βαθμούς η θερμοκρασία
ΒΙΝΤΕΟ: Δρόμοι ποτάμια και κατολισθήσεις στην Επαρχία Λεμεσού λόγω έντονης βροχόπτωσης
Οι παρεμβάσεις της Άγκυρας στα κατεχόμενα, οι υποψίες για deal και η αντίδραση Τατάρ
Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
Αδυναμία στην πρόληψη για τους βανδαλισμούς σε μαθητικά λεωφορεία, εμπόδια στην τοποθέτηση καμερών
Έλεγαν έκαναν έρευνες αλλά ήταν νεκρή στην ίδια της την πολυκατοικία-Εκτεθειμένο το ΤΑΕ Λεμεσού, σωρεία ερωτημάτων
Αλλαγές στη συνεργασία EUROPOL με ιδιώτες και επεξεργασία προσωπικών δεδομένων
Έργα κατά τις προσεχείς ημέρες, τα οποία θα επηρεάσουν την τροχαία κίνηση