Τα μέτρα του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για τη θαλάσσια ρύπανση-Απαντά στα πυρά του Δήμου Λεμεσού

Το μείζον θέμα που αφορά στην επιτήρηση και προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος απαιτεί στοχευμένη αντιμετώπιση και συντονισμένη δράση, κάτι που το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, αντιλαμβάνεται, αναφέρει σε ανακοίνωσή του την Τρίτη, το εν λόγω Υφυπουργείο σημειώνοντας ότι «τα βιαστικά συμπεράσματα και η προσπάθεια απόδοσης ευθυνών από συγκεκριμένο συναρμόδιο φορέα, δεν θα επιλύσουν το πρόβλημα. Αντίθετα δυσχεραίνουν τον απαιτούμενο συντονισμό για αποτελεσματική αντιμετώπιση τυχόν φαινομένων ρύπανσης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυξημένες καταγγελίες για θαλάσσια ρύπανση στη Λεμεσό-Ζητά κρατική συνδρομή ο Δήμος

Όπως αναφέρεται είναι προφανές ότι φαινόμενα ρύπανσης δεν απορρέουν από ένα και μόνο παράγοντα, αφού οι χερσαίες δραστηριότητες, οι ατμοσφαιρικοί ρύποι, οι θαλάσσιες εξορύξεις και οι ακούσιες ή εκούσιες απορρίψεις συμβάλουν στη θαλάσσια ρύπανση πολύ περισσότερο από τη ναυτιλιακή δραστηριότητα, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι οι πηγές ρύπανσης δεν διαφοροποιούνται από περιοχή σε περιοχή.

Προστίθεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP), η ρύπανση που προέρχεται από την ξηρά αντιστοιχεί περίπου στο 75% της συνολικής θαλάσσιας ρύπανσης. 

Σημειώνεται ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας αναγνωρίζοντας τις διαστάσεις του σοβαρού αυτού θέματος, και μελετώντας το πρόβλημα στο σύνολο του, προχώρησε σε μια σειρά από ενέργειες.

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι ανέλαβε για πρώτη φορά την πρωτοβουλία σύστασης επιτροπής, με απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου, την οποία συντονίζει, με τη συμμετοχή όλων των συναρμόδιων φορέων (Υφυπουργείο Ναυτιλίας, Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Υφυπουργείο Τουρισμού, Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών, Ένωση Δήμων Κύπρου, Αρχή Λιμένων Κύπρου, Λιμενική και Ναυτική Αστυνομία, Τμήμα Περιβάλλοντος, Μονάδα Αεροπορικών Επιχειρήσεων) αντιμετωπίζοντας με αυτό τον τρόπο, το χρόνιο πρόβλημα του κατακερματισμού των αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποτελεσματική πρόληψη, αποτροπή και καταστολή τυχόν φαινομένων ρύπανσης. Η Επιτροπή έχει ήδη χαρτογραφήσει τις αρμοδιότητες και εξουσίες των διαφόρων υπηρεσιών, καθώς και τις δυνατότητες αποτελεσματικής εποπτείας, προστίθεται. Επιπλέον, αναφέρεται, έχει ήδη συλλέξει ιστορικά δεδομένα από φαινόμενα ρύπανσης των τελευταίων χρόνων ώστε να υπάρξει μια κατανόηση των συνήθων πηγών ρύπανσης.

Δεύτερον, συνεχίζει η ανακοίνωση, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον κόλπο της Λεμεσού, πραγματοποιώντας ειδική συνεδρίαση που συγκάλεσε το Υφυπουργείο στις 07/08/2024 με τη συμμετοχή των αρμοδίων φορέων, μεταξύ αυτών του Δήμου Λεμεσού και της κοινοπραξίας VSS-EPE/VTS (ανάδοχος εταιρεία που εκτελεί την προσφορά του Δήμου Λεμεσού για επιτήρηση και καταστολή της θαλάσσιας ρύπανσης), όπου συμφωνήθηκαν ομόφωνα, άμεσες ενέργειες για λήψη συγκεκριμένων μέτρων πρόληψης αλλά και εντοπισμού των πηγών ρύπανσης, τα οποία θα ληφθούν την τρέχουσα καλοκαιρινή περίοδο.

Συγκεκριμένα αποφασίστηκαν, μεταξύ άλλων, να αυξηθούν περαιτέρω οι περιπολίες στη θάλασσα από το Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών καθώς και οι έλεγχοι σε σκάφη αρμοδιότητας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Επίσης, αποφασίστηκε η διενέργεια εκστρατείας επιθεώρησης του παραλιακού μετώπου Λεμεσού από επιθεωρητές του Υφυπουργείου Ναυτιλίας και του Δήμου Λεμεσού και η τοποθέτηση απορροφητικών φραγμάτων (Boom) από το Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών σε συγκεκριμένα σημεία. Ακόμη αποφασίστηκε όπως καθοριστούν επιπρόσθετοι παράμετροι βάσει των οποίων θα διενεργούνται οι εργαστηριακές αναλύσεις για εξακρίβωση του είδους τυχόν ρύπανσης και να ζητηθεί από τον ΕΟΑ να αποστείλει στην Επιτροπή χάρτη με τους αγωγούς που καταλήγουν στη θάλασσα από την στεριά στο κόλπο Λεμεσού.

Σημειώνεται ότι τις τελευταίες 2 εβδομάδες βρίσκονται σε εξέλιξη οι ενέργειες που αφορούν στην εκστρατεία επιθεώρησης του παραλιακού μετώπου Λεμεσού και στις περιπολίες εντός της θάλασσας, χωρίς μέχρι σήμερα να εντοπιστούν οποιαδήποτε φαινόμενα ρύπανσης, με εξαίρεση κάποια μεμονωμένα φαινόμενα αφρών τα οποία δεν είναι κατά ανάγκη ρύπανση. Επιπλέον, αναφέρεται, έχει τοποθετηθεί απορροφητικό φράγμα (Boom) σε ένα σημείο αυξημένου κινδύνου ενώ εξετάζονται και περαιτέρω σημεία. Επίσης το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους ακτοπλοϊκών σκαφών.

Τρίτον, συνεχίζει η ανακοίνωση του Υφυπουργείου, οι διατάξεις του υφιστάμενου Νόμου & Κανονισμών περί Ταχυπλόων σκαφών, τα οποία δυνητικά συνιστούν μια πιθανή πηγή ρύπανσης, βρίσκονται σε ισχύ εδώ και 32 χρόνια. Το Υφυπουργείο, όπως αναφέρεται, προχώρησε στον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου και ετοίμασε νέα νομοθεσία («Ο περί Ναυσιπλοΐας Αναψυχής στη Δημοκρατία Νόμος 2024» και προσχέδιο Κανονισμών με τίτλο «Οι περί Ναυσιπλοΐας Σκαφών Αναψυχής στη Δημοκρατία Κανονισμοί του 2024») τα οποία εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 24/04/2024 και κατατέθηκαν στην Βουλή των Αντιπροσώπων στις 20/06/2024. Το εν λόγω νομοθετικό πλαίσιο, μεταξύ άλλων, διευρύνει το πεδίο εφαρμογής του νόμου σε όλα τα σκάφη αναψυχής μήκους μέχρι 24 μέτρα, ενισχύει τις εξουσίες εποπτείας της αρμόδιας αρχής και αυστηροποιεί τις ποινές περιλαμβανομένης και της δυνατότητας εξώδικης ρύθμισης αδικημάτων, αναφέρεται.

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει ως τέταρτο σημείο το γεγονός ότι συνεργάζεται με επιστημονικούς φορείς και βρίσκεται στη διαδικασία αξιοποίησης συγκεκριμένων τεχνολογικών μέσων, τόσο για την πρόληψη και έγκαιρο εντοπισμό, αλλά και για την αντιμετώπιση των περιστατικών ρύπανσης.

«Με γνώμονα την ολιστική προσέγγιση και τη σοβαρότητα που απαιτούν οι περιστάσεις, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας προχωρά σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς στην υλοποίηση της συγκροτημένης στρατηγικής του, ώστε να εκλείψουν τόσο τα δυσάρεστα φαινόμενα, όσο και οι αιτίες που τα προκαλούν», αναφέρεται.

Τέλος, σημειώνεται ότι περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης μπορούν να καταγγέλλονται επώνυμα στην 24ωρη τηλεφωνική υπηρεσία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας στους αριθμούς 25848114 και 25848277.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

«Μαθητές καπνίζουν, σπάζουν παράθυρα, κρέμονται από τα παράθυρα»-Αρκετές καταγγελίες για λεωφορεία
Αποσύρθηκαν από την κυπριακή αγορά παιδικά προϊόντα
Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.
Σοβαρά προβλήματα λειτουργίας στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας λόγω υπερπληρότητας και ελλείψεων
Τις προκλήσεις του επαγγέλματος ανέλυσε ο Υπ. Δικαιοσύνης σε νέους δικηγόρους
Ανατροπή με την συλλογική σύμβαση στη ξενοδοχειακή βιομηχανία- «Όχι» ΠΑΣΥΞΕ στην πρόταση Παναγιώτου
Δεν κάνουν πίσω ούτε ο ΟΚΥπΥ ούτε οι συντεχνίες-Ζήτησε νέα πρόταση για οικονομικά κριτήρια η Επ. Υγείας
Τραβά κόκκινη γραμμή η Μητρόπολη ΓΟΧ Κιτίου για μοναχούς Αββακούμ-Δεν προσχωρούν στους Παλαιοημερολογίτες
Άμεση ψήφιση νομοθεσίας για ξενόγλωσσα προπτυχιακά ζητούν Πρυτάνεις Πανεπιστήμιο Κύπρου και ΤΕΠΑΚ
Σε ομάδα εργασίας στις Βρυξέλλες το Γραφείο Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων