Βίντεο με αναπαράσταση και ηχητικά στη δίκη για τον θάνατο Γιαννιού-Ακούστηκε «πάμε, go» πριν την μοιραία πτώση

Συνεχίστηκε ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου Λευκωσίας, η δίκη για την υπόθεση θανάτου του Συμβασιούχου Οπλίτη Δεκανέα Καταδρομών, Παναγιώτη Γιαννιού, που σκοτώθηκε τον Ιούνιου του 2022 κατά τη διάρκεια άσκησης που προνοούσε πτώση από το ελικόπτερο στη θάλασσα, στην οποία κατηγορούμενος βρίσκεται ο Αρχιλοχίας της μοίρας καταδρομών που ήταν ο υπεύθυνος ρίψης στο ελικόπτερο.

Κατά την χθεσινή διαδικασία, ανετεξετάστστηκε ο υπαστυνόμος Β’, Ανδρέας Γιαννακού, ο οποίος υπηρετεί στην Μονάδα Αεροπορικών Επιχειρήσεων της Αστυνομίας και ήταν εκ των ερευνητών που κλήθηκαν να διερευνήσουν τα αίτια του δυστυχήματος που ανέλαβε το ΤΑΕ Πάφου.

Στο πλαίσιο της αντεξέτασης του από την συνήγορο υπεράσπισης του κατηγορούμενου, Αναστασία Ιωάννου, έγινε αναφορά για το μαύρο κουτί του ελικοπτέρου (καταγραφέας συνομιλιών), με τον μάρτυρά να εξηγεί ότι στον καταγραφέα υπάρχουν τέσσερα κανάλια, τα οποία μπορούν να καταγράψουν διαφορετικούς χρόνους το κάθε ένα, ενώ όπως είπε, η ποιότητα του ήχου αλλάζει στο κάθε κανάλι.

Ερωτηθείς ο μάρτυρας από την κ. Ιωάννου εάν όλα τα κανάλια καταγράφουν τον ίδιο ή υπάρχουν διαφορετικές καταγραφές στο κάθε κανάλι, ο μάρτυρας απάντησε πως όλα τα κανάλια έχουν τις ίδιες συνομιλίες, ωστόσο, μπορεί να υπάρχει απόκλιση στον χρόνο, εξηγώντας πως «αν ακούσουμε το πρώτο λεπτό της καταγραφής από το κανάλια 1, 2, 3, θα ακούσουμε το ίδιο ίσως με μια μικρή απόκλιση δευτερολέπτων, ωστόσο το κανάλι 4 καταγράφει ήχο από το πιλοτήριο και έτσι ο ήχος δεν είναι καλός, ενώ τα άλλα τρία καταγράφουν από τα μικρόφωνα φέρουν στα κράνη τους».

Όπως λέχθηκε ενώπιον Δικαστηρίου, τα δεδομένα του μαύρου κουτιού αποστάλθηκαν στην Ιταλία και στην κατασκευάστρια εταιρεία, με την συνήγορο να ρωτά τον μάρτυρα εάν είχε γίνει οποιαδήποτε ανάλυση προηγουμένως, με τον ίδιο να απαντά πως έγινε καταγραφή των σημαντικών σημείων.

-Συνήγορος: Όταν λέτε τα σημαντικά, τι εννοείται, ποια ήταν τα σημαντικά;

-Μάρτυρας: Τα σημαντικά ήταν όλη η διαδικασία, όχι μόνο η πτώση.

-Συνήγορος: Αναλύθηκαν όλα; Αφού έγινε ανάλυση γιατί στάλθηκαν στην Ιταλία;

-Μάρτυρας: Καταγράφηκαν όσα ακούγαμε. Υπήρχαν κάποια κομμάτια που δεν τα ακούγαμε και γι αυτό αποταθήκαμε και στην κατασκευάστρια εταιρεία, με τα μηχανήματα που έχει να βοηθήσει στα σημεία που δεν ακούγαμε.

Ακολούθως, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις της συνηγόρου, ο υπαστυνόμος ανέφερε πως «ο καταγραφέας μπορεί να γράψει για 25 ώρες, εμείς ζητήσαμε να γίνει ανάλυση της τελευταίας πτήσης», ενώ κληθείς να απαντήσει γιατί μετέβη ο ίδιος στην Ιταλία και όχι κάποιο άλλο μέλος της ανακριτικής ομάδας, ανέφερε πως μετέβη ο ίδιος λόγω της εμπειρογνωμοσύνης του αλλά και της εμπειρίας που κατέχει.

Τα USB και οι χρόνοι παραλαβής τεκμηρίων

Κατά την αντεξέταση, η συνήγορος υπεράσπισης, ρώτησε τον μάρτυρα γιατί μετέβη περισσότερες από μια φορές στην αεροπορική βάση «Ανδρέας Παπανδρέου» και δεν πήρε όλα τα τεκμήρια από την πρώτη του επίσκεψη, δεδομένου πως ο ίδιος στην μαρτυρία του ανέφερε πως στις 29/6/2022 επιθεώρησε το ελικόπτερο και παρέλαβε ένα usb με όλα τα στοιχεία.

Ο υπαστυνόμος ανέφερε πως «πήγα ξανά στις 3/7/2022, καθώς το usb με τα στοιχεία χρειάζεται ένα ειδικό λογισμικό για να ανοίξει. Πήγαμε και παραλάβαμε τον πύργο του υπολογιστή για να μπορούμε να ανοίξουμε τα δεδομένα». Ωστόσο, η συνήγορος υπεράσπισης, επέμεινε και έθεσε εκ νέου ερώτημα στον μάρτυρα, εάν πήγε ξανά στις 11//7/2022 στην αεροπορική βάση και γιατί υπάρχουν δυο usb.

Συνήγορος: Σε αυτά τα δυο usb υπάρχουν διαφορετικά δεδομένα; Γιατί δεν τα πήρατε από την αρχή;»

Μάρτυρας: Στις 11 Ιουλίου 2022, μεταβήκαμε στη αεροπορική βάση για να παραλάβουμε φορητό υπολογιστή. Δεν τον πήραμε στην προηγούμενη επίσκεψη, γιατί θεωρήσαμε ότι δεν τον χρειαζόμασταν. Στο δεύτερο usb, καταγράφονται τα ίδια δεδομένα, ωστόσο, το πήραμε γιατί έπρεπε να έχουμε buck up. Ο λόγος που δεν το πήραμε από την αρχή, είναι γιατί δεν ξέραμε ότι θα τα στέλναμε στην Ιταλία.

Επιπλέον, η δικηγόρος Αναστασία Ιωάννου, ρώτησε τον μάρτυρα αν το υλικό το οποίο παρέλαβε θα μπορούσε να είχε επεξεργαστεί, καθώς όπως είπε, αυτό κατέβηκε από μέλη της Aεροπορίας, με τον υπαστυνόμο να αναφέρει πως το υλικό αυτό δεν μπορεί να τύχει επεξεργασίας, καθώς η μορφή του υλικού, είναι τέτοια που δεν επιδέχεται παρεμβολές, σημειώνοντας πως «είναι ''only read''».

Ωστόσο, η συνήγορος υπεράσπισης, υπέβαλε στον μάρτυρα πως «υπάρχουν εφαρμογές που μπορούν να αλλοιώσουν το υλικό».

Στο επίκεντρο το μαύρο κουτί

Ακολούθως, η κ. Ιωάννου, έθεσε στον μάρτυρα το ερώτημα, αν το μαύρο κουτί μπορεί να αφαιρεθεί από το ελικόπτερο, λαμβάνοντας καταφατική απάντηση, ενώ στη συνέχεια, ρώτησε τον υπαστυνόμο εάν το ελικόπτερο είναι λειτουργικό και χωρίς το μαύρο κουτί.

Ο μάρτυρας από την πλευρά του, απάντησε ότι το ελικόπτερο για να εκτελέσει πτήση, πρέπει να έχει καταγραφέα, με την δικηγόρο του κατηγορούμενου να θέτει ζήτημα ως προς το προνικό περιθώριο που μεσολάβησε μέχρι να παραληφθεί το μαύρο κουτί για έρευνες.

Συνήγορος: Γνωρίζεται αν το ελικόπτερο τέθηκε σε λειτουργία μετά το περιστατικό;

Μάρτυρας: Δεν το γνωρίζω.

Συνήγορος: Σου υποβάλλω ότι δεν λήφθηκαν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι δεν θα αλλοιωθεί το υλικό.

Βίντεο με αναπαράσταση και ηχητικό

Σημαντικό κομμάτι στην αντεξέταση του μάρτυρα διαδραμάτισαν τα ηχητικά από τον ελικόπτερο, αλλά και το βίντεο της αναπαράστασης που ετοίμασαν οι Ιταλοί, στο οποίο ακούγονται οι συνομιλίες, ενώ φαίνονται και οι ενδείξεις που καταγράφονταν στα συστήματα του ελικοπτέρου.

Συγκεκριμένα, στο σχετικό βίντεο της αναπαράστασης, καταγράφεται η πορεία του ελικοπτέρου πάνω από την θάλασσα, το οποίο «συνοδεύεται» από τον αυθεντικό ήχο, όπως αυτός καταγράφεται στο μαύρο κουτί. Στο βίντεο, ακούγεται ο πιλότος να αναφέρει ύψος και ταχύτητα σε τακτά χρονικά διαστήματα, ενώ σε κάποια στιγμή ακούγεται να λέει κάποιος «πάμε, go», με την Κατηγορούσα Αρχή να θεωρεί πως ήταν το σήμα που δόθηκε στον αδικοχαμένο ΣΥΟΠ.

Η πλευρά της υπεράσπισης έθεσε ζήτημα ότι άλλοι αριθμοί καταγράφονταν στα συστήματα του ελικοπτέρου και άλλους έλεγε ο πιλότος στην ενδοεπικοινωνία.

Συγκεκριμένα, στο βίντεο που προβλήθηκε στο Δικαστήριο, ακούγεται ο πιλότος να αναφέρεται στο ύψος και στην ταχύτητα του ελικοπτέρου 10/10, ωστόσο στα συστήματα καταγράφονται 12/14, με τον μάρτυρα να εξηγεί ότι μπορεί ο πιλότος να το πει λίγο νωρίτερα και αυτό είναι κάτι που παρατηρήθηκε και σε άλλες περιπτώσεις. Επιπλέον, η συνήγορος υπεράσπισης έθεσε το ερώτημα στον μάρτυρα αν σε κάποια στιγμή παρατηρείται ταχύτητα, ύψος 10/10, με τον κ. Γιαννακού, να απαντά, πως «καταγράφηκε στιγμιαία».

Σε σχέση με την φωνή που ακούστηκε να λέει «πάμε, go», η συνήγορος υπεράσπισης ρώτησε τον μάρτυρα εάν μπορεί αναγνωρίσει ποιος είναι αυτός που το είπε, με τον ίδιο να απαντά αρνητικά, λέγοντας ωστόσο πως «ακούστηκε από την καμπίνα». Περαιτέρω, ανέφερε ότι «αναλύοντας το ηχητικό, κατέληξα ότι αυτό ανήκει στον υπεύθυνο της καμπίνας, γιατί έχει ρύθμιση στο κράνος του το μικρόφωνο να ανοίγει αυτόματα με την φωνή και είναι ρυθμισμένο να δίνει περισσότερη ένταση στη φωνή για να ακούγεται λόγω του θορύβου. Η ρύθμιση γίνεται μόνο στον υπεύθυνο καμπίνας».

Ανάμεσα στα τεκμήρια που κατατέθηκαν στο Δικαστήριο, ήταν και οι αναφορές με του χρόνους του βίντεο της αναπαράστασης, με το μάρτυρα να σημειώνει τα σημαντικά σημεία, ωστόσο, η υπεράσπιση ανέφερε ότι αυτοί οι χρόνοι είναι λανθασμένοι και πως «το συγκεκριμένο τεκμήριο συντάχθηκε πρόχειρα».

Στη συνέχεια, η δικηγόρος ρώτησε τον μάρτυρα εάν άκουσε όλα τα κανάλια του καταγραφέα, με τον υπαστυνόμο να απαντά, ότι άκουσε το ένα. Τότε, η συνήγορος υπεράσπισης, υπέβαλε στον μάρτυρα πως «για να θεωρηθεί ότι καταγράψατε με ακρίβεια, έπρεπε να ακούσετε και τα τέσσερά κανάλια», ενώ ο υπαστυνόμος από την πλευρά του ανέφερε πως δεν υπάρχει τέτοια πρόνοια στην διαδικασία.

Η ακροαματική διαδικασία θα συνεχιστεί μέσα Ιουνίου, κατά την οποία θα κλητευθούν νέοι μάρτυρες κατηγορίας.

Δειτε Επισης

Γυναίκα επιτέθηκε και έσπρωξε αστυνομικό-Επιχείρησε να ταξιδέψει από το αεροδρόμιο Πάφου με πλαστά στοιχεία
ΒΙΝΤΕΟ: Δρόμοι ποτάμια και κατολισθήσεις στην Επαρχία Λεμεσού λόγω έντονης βροχόπτωσης
Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
Αδυναμία στην πρόληψη για τους βανδαλισμούς σε μαθητικά λεωφορεία, εμπόδια στην τοποθέτηση καμερών
Έλεγαν έκαναν έρευνες αλλά ήταν νεκρή στην ίδια της την πολυκατοικία-Εκτεθειμένο το ΤΑΕ Λεμεσού, σωρεία ερωτημάτων
Αλλαγές στη συνεργασία EUROPOL με ιδιώτες και επεξεργασία προσωπικών δεδομένων
Έργα κατά τις προσεχείς ημέρες, τα οποία θα επηρεάσουν την τροχαία κίνηση
Σοβαρός τραυματισμός 84χρονου-Συγκρούστηκε με όχημα, εγκατέλειψε τη σκηνή ο δεύτερος οδηγός
Διεύρυνση περιπτώσεων μεταφοράς κατάδικου σε άλλη χώρα για να εκτίσει ποινή
Πληρώνονται υπερωρίες μέχρι και τον Αύγουστο 2024 οι Αστυνομικοί ύψους €2,8 εκ.