Τέθηκαν οι γραμμές για αποφυγή παραπλανητικών εκπτώσεων-Μέχρι και 1 εκατ. το πρόστιμο στους παραβάτες
07:02 - 23 Ιουνίου 2024
Ακόμη πιο ξεκάθαρα έγιναν τα πράγματα στον χώρο των επιχειρήσεων, αναφορικά με την πρακτική που ακολουθείτο μέχρι σήμερα για την εφαρμογή των εκπτώσεων, αφού μέσα από τον «Οδηγό» που έχει συσταθεί από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή προς τις επιχειρήσεις, δεν θα υπάρχει καμία δικαιολογία για λάθη και παραλείψεις εις βάρος των καταναλωτών, ενώ το πρόστιμο στους παραβάτες που θα αγγίζει μέχρι και το ένα εκατομμύριο ευρώ, θέτει περισσότερες ασφαλιστικές δικλίδες στην αγορά.
Μετά και τις καταγγελίες που έχουν προκύψει από τους προηγούμενους μήνες από καταναλωτές, για εκπτώσεις-μαϊμού από τις επιχειρήσεις, η Υπηρεσία έχει προχωρήσει στη δημιουργία του «Οδηγού Επιχειρήσεων για πρακτικής Προσφορών για Εκπτώσεις», και έχει τεθεί ήδη στη διάθεση των διάφορων επιχειρήσεων, οι οποίες οφείλουν από τούδε και στο εξής να τον ακολουθούν κατά γράμμα, σε διαφορετική περίπτωση θα υπόκεινται σε τσουχτερά πρρόστιμα.
Για τη νέα πολιτική που αποφασίστηκε, μίλησε στον REPORTER o διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, ο οποίος εξήγησε ότι στόχος είναι να βοηθηθούν οι επιχειρηματίες, με ένα οδηγό που θα τους κατευθύνει όσον αφορά στις πρακτικές των προσφορών και εκπτώσεων, ώστε να ευθυγραμμίζονται σωστά και να κάνουν σωστές προσφορές και εκπτώσεις στους καταναλωτές. «Πίσω από αυτές τις εκπτώσεις και τις προσφορές υπάρχουν νόμοι που ορίζουν πώς να τις παρουσιάζουν. Εμάς προσπάθειά μας είναι να τους εκπαιδεύσουμε, να τους βοηθήσουμε και μέσα από τις εκπαιδεύσεις διαπιστώσαμε ότι υπήρχαν επαγγελματίες που είχαν κακές αντιλήψεις της εφαρμογής των νομοθεσιών», ανέφερε ο κ. Καραγιώργης.
Μέσα από αυτό τον οδηγό, η Υπηρεσία προσπαθεί να δώσει με απλά παραδείγματα το πώς πρέπει να γίνονται οι πρακτικές των προσφορών και των εκπτώσεων, προκειμένου να μην δημιουργούνται αθέμιτες πρακτικές. «Είναι προς όφελος των καταναλωτών για να ξέρουν τι συμβαίνει στην αγορά και να επωφελούνται σωστά, είναι υπέρ του ανταγωνισμού ώστε κάποιες εταιρείες να μην χρησιμοποιούν πρακτικές που είναι έναντι άλλων εταιρειών που χρησιμοποιούν καλές πρακτικές. Εμείς θα παρακολουθούμε τη διαδικασία και με τον οδηγό, δεν θα υπάρχει δικαιολογία για τις λάθος πρακτικές που θα ακολουθούνται», πρόσθεσε ο κ. Καραγιώργης.
Πρόστιμο μέχρι και 1 εκατομμύριο ευρώ στους παραβάτες
Την ίδια ώρα, ιδιαίτερα αυστηρό είναι τα πρόστιμα που προβλέπονται για τους παραβάτες, τα οποία αγγίζουν μέχρι και το ένα εκατομμύριο ευρώ. Σύμφωνα με τη νομική λειτουργό του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, «πρόκειται για μια πράξη η οποία υιοθετήθηκε και εφαρμόστηκε και από άλλα κράτη. Από την πλευρά μας, ως Σύνδεσμος Καταναλωτών λαμβάνουμε εβδομαδιαία αναφορά για το τι κάνουν και οι άλλες οργανώσεις καταναλωτών, αλλά και οι άλλες αρμόδιες αρχές. Αυτό που διαφαίνεται, είναι ότι σε αρκετές περιπτώσεις εκεί που δεν εφαρμόστηκε η Νομοθεσία και συγκεκριμένα εκεί που είδαμε επιχειρήσεις να ξεγελούν και να παραπλανούν τους καταναλωτές, όσο αφορά το κομμάτι των εκπτώσεων, επιβλήθηκαν πολύ ψηλά πρόστιμα, τα οποία άγγιζαν τις 100.000 ευρώ».
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ενώπιον του ο Σύνδεσμος Καταναλωτών, πρόκειται για μια Ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία εφαρμόζεται από το 2021 και στην ουσία δίνει κάποια επιπρόσθετα δικαιώματα στον καταναλωτή και υποχρεώσεις προς τις επιχειρήσεις, βάση των οποίων διαμορφώνεται το χρονικό πλαίσιο των εκπτώσεων. Δηλαδή, σύμφωνα τη νομική σύμβουλο, «δεν μπορεί μια επιχείρηση να παρουσιάζει ένα προϊόν σε τιμή έκπτωσης, ενώ αν ανατρέξουμε στην προγενέστερη τιμή να βλέπουμε ότι η αρχική τιμή του προϊόντος ήταν χαμηλότερη, από την υφιστάμενη τιμή που παρουσιάζεται σε έκπτωση».
Μέσα από τους ελέγχους που διενεργεί η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και μέσα από τις εκπαιδεύσεις των επιχειρήσεων που κάνει από την πλευρά του ο Σύνδεσμος τα τελευταία πέντε χρόνια, διαπιστώθηκε ότι κάποιες μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις, δεν διαθέτουν νομικούς συμβούλους για να ακολουθούν τη Νομοθεσία και δεν αντιλαμβάνονται το νομοθετικό πλαίσιο και πώς να το εφαρμόσουν σωστά. «Επομένως, αυτό που έκανε η Υπηρεσία για να βοηθήσει τις εταιρείες, είναι να δημιουργήσει ένα οδηγό, μέσα στον οποίο τοποθέτησε φωτογραφίες, για να δείξει ακριβώς στις επιχειρήσεις πώς ακριβώς να παρουσιάζουν ένα προϊόν με έκπτωση στους καταναλωτές».
Μάλιστα, από την πλευρά του, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, έχει ζητήσει όπως ονοματίζονται οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν συμμορφώνονται με τις προειδοποιητικές επιστολές που αποστέλλονται από την Υπηρεσία, χωρίς ωστόσο, να λάβει οποιαδήποτε απάντηση επί του θέματος και αναμένει τις επόμενες συναντήσεις για να καθοριστούν τα επόμενα βήματα.