Η πρώτη ανάλυση του δοκιμίου των Νέων Ελληνικών-«Προάγει την κριτική σκέψη, επίκαιρα τα θέματα»

Ένα γραπτό που δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολο, αντίθετα ήταν βατό και μπορούσαν οι μαθητές να ανταποκριθούν, χαρακτηρίζεται το δοκίμιο των Νέων Ελληνικών των Παγκύπριων Εξετάσεων, με τα θέματά του να θεωρούνται επίκαιρα, ενώ ο τρόπος που ήταν δομημένο έδινε την ευκαιρία στους μαθητές να μπορούν να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη.

Το μάθημα των Νέων Ελληνικών είναι το μοναδικό, στο οποίο παρακάθονται όλοι οι υποψήφιοι των Παγκύπριων Εξετάσεων και κάθε χρόνο, η προσοχή στρέφεται στο δοκίμιο που δίνεται στους μαθητές, δεδομένου ότι πρέπει να είναι και βατό, ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα στην επίλυσή του, αλλά και να έχει ένα ικανοποιητικό βαθμό δυσκολίας.

Στον REPORTER μίλησε η φιλόλογος, Κατερίνα Τρύφωνος, η οποία έκανε μία πρώτη ανάλυση του γραπτού εξηγώντας πως επρόκειτο για ένα δοκίμιο «που είχε προβληματίσει τους μαθητές και είναι σημαντικό επειδή θεωρώ ότι μπορεί να προαχθεί η κριτική σκέψη μέσα από αυτό. Ήταν ένα γραπτό που δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες. Αν προετοιμαζόταν ο μαθητής από την αρχή, θα μπορούσε να απαντήσει. Είχε να κάνει με καίρια και επίκαιρα θέματα, που ταλανίζουν την κοινωνία. Οι μαθητές πλέον πρέπει να μάθουν να σκέφτονται. Πρέπει να προάγουν την κριτική σκέψη και να μάθουν να εκφράζονται. Το γραπτό έδωσε αυτή τη δυνατότητα στους μαθητές, χωρίς να σκέφτονται μόνο τη βαθμολογία».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτό είναι το δοκίμιο των Νέων Ελληνικών για τις Παγκύπριες (pics)

Συνδυασμός τριών θεμάτων η έκθεση

Αναφορικά με το θέμα της έκθεσης, όπως εξήγησε η κα. Τρύφωνος, παρατηρήθηκε ότι υπήρχε ένας συνδυασμός τριών θεμάτων, που ήταν η τεχνολογική ανάπτυξη και συγκεκριμένα η τεχνητή νοημοσύνη, η παιδεία και η κλιματική αλλαγή.

«Το θέμα ήταν αρκετά επίκαιρο και αφορούσε την τεχνολογία και αυτό που με χαροποιεί ιδιαίτερα είναι η συμπερίληψη της κλιματικής αλλαγής, επειδή είναι ένα σύγχρονο θέμα. Η ανθρώπινη δραστηριότητα επηρεάζει σταδιακά το κλίμα της γης, προσθέτοντας τεράστιες ποσότητες αερίων, που ουσιαστικά δημιουργεί ένα σωρό προβλήματα. Αυτό που θέλω να τονίσω για τον ανθρώπινο παράγοντα είναι ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί μία επείγουσα αλλαγή για τον πλανήτη μας, όμως όλοι μας μπορούμε να κάνουμε κάτι για να την αντιμετωπίσουμε και να οικοδομήσουμε ένα καλύτερο μέλλον».

Η φιλόλογος, συνεχίζοντας, πρόσθεσε πως στο συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές μπορούσαν να αναφερθούν στην υπερθέρμανση του πλανήτη, που σε λίγα χρόνια θα οδηγήσει σε ακόμη περισσότερα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως είναι οι πλημμύρες, ξηρασίες, ασθένειες και άλλα πολλά, καθώς επίσης και στη συμβολή της ανθρώπινης δραστηριότητας.

«Είναι πολύ σημαντική, επειδή η ανθρώπινη δραστηριότητα, ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα θέμα που έχει ουσιαστικά απασχολήσει πάρα πολύ και είναι ένα θέμα ατομικής ευθύνης αλλά και αλλαγή νοοτροπίας και τρόπου ζωής. Δεν αποτελεί θέμα της διεθνούς πολιτικής ατζέντας, είναι θέμα ατομική ευθύνης. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που ο καθένας από εμάς μπορεί να μειώσει αυτό το περιβαλλοντικό αποτύπωμά του. Οι μαθητές, μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας και της διαδικασίας απόκτησης δυνατοτήτων και της απόκτησης ανθρωπιστικής παιδείας, μπορούν να το κάνουν αυτό. Η ανθρωπιστική παιδεία μπορεί να θέσει κάποιες βάσεις, επειδή ουσιαστικά συντελεί στην πνευματική ανύψωση του ατόμου, της προσωπικότητας, συμβάλλει στην διαμόρφωση την πολιτική αγωγή».

Η ανάλυση της λογοτεχνίας

Όσον αφορά στο μέρος της λογοτεχνίας, ένα εκ των ποιημάτων που αναφερόταν ήταν ο «Φίλιππος» του Τάκη Σινόπουλου και οι μαθητές έπρεπε να αναφέρουν δύο σημεία που προβάλλουν την αγωνιστικότητα του Φίλιππου.

«Να δώσουμε έμφαση στο ποίημα για τον Φίλιππο, που ήταν ένα σύγχρονο πρόσωπο και φίλος του ποιητή Τάκη Σινόπουλου, που εκτελέστηκε από τους Γερμανούς το 1942. Αφορά τις νωπές, τραυματικές εμπειρίες μίας γενιάς ματωμένης, που ωρίμασε μέσα στον πόλεμο και τη Γερμανική κατοχή και την αντίσταση, αλλά και τον εμφύλιο διχασμό. Ο Φίλιππος θα έπρεπε να τονιστεί ότι ήταν σύμβολο της εθνικής αντίστασης, απαλλαγμένος από τα συμφέροντα και τις υλικές ανάγκες, ανυπότακτος χαρακτήρας, ασυμβίβαστος, άνθρωπος του πνεύματος και με δυναμική προσωπικότητα».

Σημαντικό χαρακτηρίστηκε και το γεγονός ότι στο εξεταστικό δοκίμιο συμπεριλήφθηκε ένα ποίημα, που άπτεται της τουρκικής εισβολής. Συγκεκριμένα, στο δοκίμιο των Νέων Ελληνικών, υπήρχε το ποίημα του Κυριάκου Χαραλαμπίδη «Στα στέφανα της κόρης του» και οι μαθητές έπρεπε να αναφέρουν δύο στοιχεία για το εξωλογικό στοιχείο.

«Όσον αφορά τον Ιούλιο του 2024 κλείνουμε 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή του 1974, άρα ήταν αναμενόμενο το ποίημα “Στα στέφανα της κόρης του”. Ζητούσε να γίνει αναφορά στο εξωλογικό στοιχείο, που προσδίδει συναισθηματική ένταση και δραματικότητα. Επίσης, το δραματικό στοιχείο και η αφηγηματική γραφή που ορίζει το χαρακτήρα μίας σύγχρονης παραλογής. Είναι σαφής η σύνδεση του ποιήματος με την παραλογή του νεκρού αδελφού, επειδή και τα δύο στηρίζονται στην ανέγερση του νεκρού από τον τάφο και της σύντομης επανόδου στη ζωή. Το εξωλογικό στοιχείο προσδίδει συναισθηματική ένταση και δραματικότητα, επειδή στα στέφανα της κόρης του λέει ότι παίρνει την θέση του στο χώμα και αυτό αποκαλύπτει μία ακούσια στον Άδη κάθοδο».

Δειτε Επισης

Προειδοποιεί η ΠΑΣΥΝΟ-Θα αποσύρει τα μέλη της από τα ΤΑΕΠ αν δεν παρθούν μέτρα για τις επιθέσεις
Έστειλαν μήνυμα στον ΠτΔ οι κάτοικοι Αθηένου-«Δεν θα δεχθούμε διάνοιξη οδοφράγματος αν δεν ανοίξει το Πυρόι»
Σήμερα η απάντηση στην μεσολαβητική πρόταση για τον κλάδο σκυροδέματος
Βροχές και μεμονωμένες καταιγίδες στο μενού του καιρού-Αναμένεται μικρή άνοδος της θερμοκρασίας
Πού εστιάζουν οι πέντε πυλώνες της Εθνικής Στρατηγικής για βία στα σχολεία-Στο επίκεντρο γονείς και μαθητές
Θέλει να «αποσωληνώσει» την απόφαση για απεργία ο Δαμιανός-Τελευταίος γύρος διαβουλεύσεων με τις δύο πλευρές
Ψάχνουν λύση για τις καταχρηστικές ρήτρες που ταλαιπωρούν τους καταναλωτές-Η δικαστική απόφαση ορόσημο
Αυτοί είναι οι αριθμοί που κερδίζουν 1 εκατ. ευρώ στο Τζόκερ
Εγκατάσταση υπόγειου καλωδίου 14.300 μέτρων στο Δάσος Πάφου για μείωση των πυρκαγιών
Το 43% των εφήβων στην Κύπρο έχει συνεχή διαδικτυακή επαφή