Δίνει μάχη με το χρόνο το ΥΠΑΝ για αντιμετώπιση της παραβατικότητας στα σχολεία-Οι δύο δράσεις στα σκαριά
Φοινιώ Σάββα 06:00 - 25 Απριλίου 2024
Έντονο προβληματισμό και μεγάλη ανησυχία έχουν προκαλέσει οι αποκαλύψεις και οι καταγγελίες που έχουν γίνει ενώπιον της Βουλής, αναφορικά με την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία και τα περιστατικά βίας, φυσικές αλλά και σεξουαλικής, καθώς και για τη χρήση και διακίνηση των ναρκωτικών, με το Υπουργείο Παιδείας και γενικά την Κυβέρνηση να ψάχνει λύση για να αντιμετωπίσει ολιστικά το συγκεκριμένο πρόβλημα. Το μεγάλο στοίχημα για το Υπουργείο Παιδείας είναι να καταφέρει να εφαρμόσει όσα έχει αναφέρει πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Το γεγονός ότι τα σχολεία αντιμετώπιζαν αρκετά προβλήματα ήταν κοινό μυστικό, αφού δεν ήταν λίγες οι φορές που είχαν γνωστοποιηθεί επεισόδια βίας ανάμεσα σε μαθητές στις αυλές των σχολικών μονάδων, αλλά και τα περιστατικά εκφοβισμού από παιδιά σε παιδιά και από εκπαιδευτικούς σε παιδιά. Είναι χαρακτηριστικό πως την προηγούμενη σχολική χρονιά, τα κακώς έχοντα στα σχολεία είχαν αρχίσει να έρχονται στην επιφάνεια από την αρχή της ακαδημαϊκής περιόδου. Προς αυτό το σκοπό είχε κατατεθεί και πρόταση νόμου από την Πρόεδρο της Βουλής και πρόεδρο του Δημοκρατικού Συναγερμού, Αννίτα Δημητρίου, για ποινικοποίηση του σχολικού εκφοβισμού.
Κι ενώ όλοι ήξεραν την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία, με τους διάφορους φορείς να κρούουν καμπανάκι αρκετές φορές, τα μέτρα που λήφθηκαν μέχρι στιγμής όχι μόνο δεν άλλαξαν την κατάσταση, αντιθέτως άφησαν περιθώριο να συνεχίζονται τα κακώς κείμενα, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή εικόνα, που οι καταγγελίες για σεξουαλική βία ακόμη και σε Δημοτικά, είναι καθημερινό φαινόμενο, ενώ τα ναρκωτικά δίνουν και παίρνουν.
Στην επιδείνωση της κατάστασης συνέβαλε και το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν είχε εφαρμοστεί η νομοθεσία που ψηφίστηκε το 2021, για τη δημιουργία κέντρων ημέρας, όπου θα πηγαίναν οι μαθητές με σοβαρή παραβατική συμπεριφορά, που κάποιες φορές οδηγούν στη διάπραξη εγκληματικών ενεργειών, ώστε να παρακολουθούνται από ειδικούς.
Μία νομοθεσία που ψηφίστηκε, με στόχο να αποτραπούν αυτά τα φαινόμενα, έμεινε στα συρτάρια, με την Αθηνά Μιχαηλίδου να καλείται να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά και σε σύντομο χρονικό διάστημα να λάβει αποφάσεις επ’ αυτού, ώστε να μπει ένα τέλος στα φαινόμενα που δεν περιποιούν τιμή για κανένα, ειδικά την ώρα που γίνεται μία προσπάθεια για να αλλάξει παιδαγωγικά, με την επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων και τις αναπροσαρμογές στους κανόνες λειτουργίας των σχολείων.
Η υπουργός Παιδείας, μετά και τα όσα έχουν ακουστεί ενώπιον της Βουλής, αλλά έχοντας και σφαιρική εικόνα, μέσα από τις ενημερώσεις που έχει λάβει από τα σχολεία, έχει ήδη καταρτίσει το σχέδιο δράσης της, για να αντιμετωπίσει την κατάσταση, με τα όσα έχει κατά νου να εφαρμόσει από τη μία είναι μέρος της κείμενης νομοθεσίας, όπως είχε ψηφιστεί αλλά δεν εφαρμόστηκε μέχρι στιγμής και από την άλλη, είναι δράσεις που θέτουν στο επίκεντρο το παιδί και του παρέχεται όλη η στήριξη που χρειάζεται.
Ουσιαστικά, το ένα μέτρο που έχει υποσχεθεί η υπουργός Παιδείας ότι θα θέσει σε εφαρμογή από την ερχόμενη σχολική χρονιά είναι τα εναλλακτικά προγράμματα φοίτησης, για εκείνα τα παιδιά που δεν μπορούν να βρίσκονται εντός των σχολικών μονάδων, λόγω της έντονης παραβατικής τους συμπεριφοράς, καθώς επίσης και του γεγονότος ότι είναι χρήστες ναρκωτικών και πρέπει να βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένα περιβάλλοντα, για να μην υπάρχει η εξάρτηση. Μέσα από αυτή τη μεγαλεπίβολη δράση που θέλει να εφαρμόσει το Υπουργείο Παιδείας, τα παιδιά ενώ θα παρακολουθούν ένα διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θα έχουν επαφή με τους αρμοδίους, όπως παιδοψυχολόγους και άλλους επιστήμονες, για να λαμβάνουν στήριξη. Στη συνέχεια, όπως περιέγραψε το Υπουργείο Παιδείας, τα παιδιά αφού αξιολογηθούν, τότε θα επιστέψουν στα σχολεία τους.
Πέραν τούτου, ένα άλλο όπλο στη φαρέτρα του Υπουργείου Παιδείας είναι και ο φάκελος του μαθητή, που ουσιαστικά θα περιέχει όλη την ιστορία του παιδιού από την Προδημοτική μέχρι και το Λύκειο. Με αυτό τον τρόπο, το Υπουργείο Παιδείας θέλει να δημιουργήσει ένα αρχείο για τον κάθε μαθητή, στο οποίο θα περιλαμβάνει όλα τα δεδομένα, από την αρχή που θα ενταχθεί στο σχολείο, μέχρι την τελευταία ημέρα που θα αποφοιτήσουν από το Λύκειο, ώστε οι αρμόδιοι να είναι σε θέση να μελετήσουν τη συμπεριφορά του μαθητή και να μπορούν να παρέμβουν σε περίπτωση που κριθεί ανάγκη.
Το μεγάλο στοίχημα του χρόνου
Κι ενώ όλα αυτά ακούγονται θετικά και προς την σωστή κατεύθυνση, το Υπουργείο Παιδείας έχει ένα πολύ δύσκολο αντίπαλο να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει κι αυτός δεν είναι άλλος από τον χρόνο που τρέχει και πιέζει, δεδομένου ότι η Βουλή κλείνει για το Πάσχα και επιστρέφει μόνο μία εβδομάδα μετά την Κυριακή του Θωμά και μετά κλείνει και πάλι για τις εκλογές και επιστρέφει τον Ιούνιο.
Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει μέσα στον επόμενο ένα μήνα που μένει να ολοκληρώσει όλα τα απαραίτητα που απαιτούνται, ώστε να υποβληθούν στη Βουλή τα τελικά κείμενα για συζήτηση, πριν την ολοκλήρωση των εργασιών για το καλοκαίρι στις αρχές Ιουλίου. Αυτό συνεπάγεται ότι η Αθηνά Μιχαηλίδου και οι συνεργάτες της πρέπει να εργαστούν με εντατικούς ρυθμούς για να γίνουν όλα όσα χρειάζονται για να αλλάξει η εικόνα.