Η ηλεκτρική διασύνδεση προκαλεί ρήγματα στις σχέσεις Λευκωσίας κι Αθηνών-Αυστηρή προειδοποίηση Σκυλακάκη

Ηχηρό μήνυμα προς την Κύπρο σχετικά με την απόφαση να ζητήσει νέα μελέτη κόστους - οφέλους για το μεγάλο έργο του υποθαλάσσιου καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector στέλνει ο υπουργός Ενέργειας της Ελλάδος, Θεόδωρος Σκυλακάκης με συνέντευξή του στην εφημερίδα «Ημερησία».

Το σαφές μήνυμα που ουσιαστικά έστειλε ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας στη Λευκωσία, είναι πως αν χαθούν οι προθεσμίες για τα κονδύλια από την Ε.Ε. που αφορούν στο μεγάλο project του Great Sea Interconnector, δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ με υποθαλάσσιο καλώδιο, τότε «μειώνεται δραματικά η πιθανότητα να διασυνδεθεί με το καλώδιο η Κύπρος με την υπόλοιπη Ευρώπη».

Αυτή η προειδοποίηση έρχεται μετά την εκδήλωση από την κυπριακή πλευρά της πρόθεσης να υπάρξει επικαιροποίηση της μελέτης κόστους – οφέλους για το τμήμα Κύπρου - Κρήτης, με τον Θεόδωρο Σκυλακάκη να ξεκαθαρίζει πως «αναλάβαμε με παρότρυνση και της κυπριακής πλευράς μια ευθύνη έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει αξιολογήσει το έργο και έχει δώσει και μεγάλη ενίσχυση. 

Αν η ενίσχυση χαθεί, η πιθανότητα να συνδεθεί η Κύπρος με την υπόλοιπη Ευρώπη με το καλώδιο μειώνεται δραματικά. Αυτό είναι κάτι που θα το αξιολογήσει προφανώς και η κυβέρνηση της Κύπρου. Για την Ελλάδα το σημαντικό από την δική μας οπτική γωνία είναι να προστατευθεί ο έλληνας καταναλωτής και φορολογούμενος και αυτό και θα κάνουμε». Επισημαίνεται πως με βάση τη συμφωνία του 2017 ο καταμερισμός του κόστους βαραίνει σε ποσοστό 63% τους Κύπριους καταναλωτές και 37% τους Έλληνες. 

«Εχουμε δείξει πλεόνασμα καλής θέλησης σε αυτό το θέμα για να βοηθήσουμε να μην χαθεί το έργο, αλλά σε τελική ανάλυση η ευθύνη μας είναι απέναντι στον έλληνα καταναλωτή και φορολογούμενο», επαναλαμβάνει ο κ. Σκυλακάκης. 

Για την Ελλάδα - παρατηρεί - το έργο αυτό είναι θετικό διευκολύνει την ισορροπία, αλλά δεν είναι κρίσιμο έργο. «Η Ελλάδα δεν είναι ενεργειακό νησί. Το σημαντικό είναι να προστατευθεί και ο έλληνας καταναλωτής. Και με αυτά τα δυο κριτήρια θα κινηθούμε. Και αν χαθεί η χρηματοδότηση της Κομισιόν η πιθανότητα να γίνει αυτό το έργο μειώνεται δραματικά. Και σε αυτή την περίπτωση δεν θα χρειάζεται καμία ανάλυση κόστους - οφέλους».

Τι ζήτησε η Κύπρος

Σημειώνεται πως το όλο έργο έχει λάβει επιδότηση από την Εκτελεστική Υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον, η οποία ανέρχεται στα 657 εκατομμύρια ευρώ και αφορά κονδύλια από το Connecting Europe Facility της Ένωσης.

Σημειώνεται ότι για το κομμάτι Κύπρου – Κρήτης ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου ζήτησε από τον ΑΔΜΗΕ νέα μελέτη κόστους – οφέλους, για επικαιροποίηση παλαιότερης μελέτης που κατέθεσε ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης, EuroAsia Interconnector.

Εξάλλου για το θέμα τοποθετήθηκε και ο υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός, ο οποίος με γραπτή δήλωσή του, εκφράζει τον προβληματισμό της Κύπρου για το υψηλό κόστος της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Ελλάδα, τονίζοντας ότι είναι φυσικό να ζητά ορισμένες διασφαλίσεις, με δεδομένο και το υψηλό κόστος του έργου για τους φορολογούμενους της χώρας. 

Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται πως βρίσκεται εν ισχύ πρόσφατη σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου η οποία αντιπροσωπεύει τα πραγματικά δεδομένα και θέτει τις ασφαλιστικές δικλείδες για προστασία των συμφερόντων του φορολογούμενου πολίτη.

Και προσθέτει πως, «το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης έχει υψηλό κόστος επένδυσης επηρεάζει ολιστικά τη στρατηγική ενέργειας της Κυπριακής Δημοκρατίας και έχει κοινωνικοοικονομικές προεκτάσεις. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητη η λεπτομερής εξέταση όλων των πτυχών του στη βάση ανεξάρτητων μελετών και η συνεργασία όλων των εμπλεκομένων για τη λήψη των βέλτιστων αποφάσεων προς όφελος του κύπριου καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας. Διαρκείς, αυθαίρετες δηλώσεις δεν συνεισφέρουν προς αυτή την κατεύθυνση».

«Το Υπουργείο Οικονομικών θα τοποθετηθεί, αναφορικά με τη μετοχική συμμετοχή της Κύπρου, όταν τεθεί ενώπιόν του τεκμηριωμένο αίτημα με όλα τα απαραίτητα στοιχεία και έγγραφα», υποδεικνύει ο Μάκης Κεραυνός.

Υπενθυμίζεται ότι ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, κ. Μ. Μανουσάκης, σε δηλώσεις του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, άφησε να εννοηθεί ότι το Ισραήλ στηρίζει τη διασύνδεση αλλά υπάρχουν κάποιες αμφιβολίες για την Κύπρο.

Δειτε Επισης

Ενισχύεται η πρωτοβουλία Αμάλθεια-«Εξαιρετικής σημασίας η διεθνής αναγνώριση για τον ρόλο της Κύπρου
Η απόσταση της πολιτικής από τους νέους, ο παράλληλος κόσμος και η αναμενόμενη αντίδραση
Ευγνωμοσύνη ΟΗΕ για ανθρωπιστικό διάδρομο-«Oı HΠΑ και η Κύπρος αύξησαν την ανθρωπιστική βοήθεια»
Βανδάλισαν πτοεκλογική πινακίδα του Νικολέττου-«Δεν θα μας πτοήσει» (pic)
Επανέρχεται ξανά η CMC-«Αν η ΕΤΥΦΑ συνεχίσει να αλλάζει τους κανόνες δικαιούμαστε αποζημίωση»
Δεν βλέπει αδιέξοδο στην προσπάθεια της Ολγκίν η Λευκωσία-«Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για να αξιοποιηθούν»
Αυστηρό μήνυμα Προέδρου για το τερματικό στο Βασιλικό-«Το κράτος δεν εκβιάζεται»
Κατηγορεί την ΕΤΥΦΑ η CMC για τερματικό LNG-«Παραβιάζει επίμονα τις υποχρεώσεις πληρωμής»
Παπαναστασίου για τερματικό στο Βασιλικό-«Η σιωπή μας να μην θεωρείται αδυναμία»
Συνολικά 310 παλέτες ανθρωπιστικής βοήθειας στην πλωτή πλατφόρμα στη Γάζα