Παραμένουν απλήρωτα και χωρίς παραλήπτη τα μισά εξώδικα από κάμερες-Πλησιάζουν τα δέκα εκατ. τα έσοδα
15:12 - 21 Μαρτίου 2024
Ασταμάτητα συνεχίζουν να αναβοσβήνουν τα φλας από τις σταθερές και τις κινητές κάμερες, οι οποίες καταγράφουν διαφόρων ειδών παραβάσεων από τους οδηγούς, οι οποίοι από την πλευρά τους δυσφορούν από την επικρατούσα κατάσταση και γι’ αυτό τον λόγο παραμένουν απλήρωτα και χωρίς παραλήπτη πάνω από τα μισά εξώδικά τα οποία στο σύνολό τους έχουν φθάσει τα 320.447.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε το Τμήμα Τροχαίας της Αστυνομίας, μέχρι σήμερα έχουν πληρωθεί τα 147188 πρόστιμα, ενώ δημιουργήθηκε ποινικός φάκελος για τα 24165 και παραμένουν επίσης, μη επιδομένα τα 149094 εξώδικα. Πιο συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και τις 19 Φεβρουαρίου του 2024 οι παραβάσεις ανήλθαν στις 137838, ενώ από τις κινητές κάμερες υπήρξαν άλλες 202172 καταγγελίες.
Όσο αφορά το είδος της καταγγελίας που εκδόθηκε, για την παράβαση του κόκκινου σηματοδότη τα φλας αναβόσβησαν συνολικά 79108 φορές. Χαρακτηριστικά, στη Λευκωσία υπήρξαν 40603 καταγγελίες, στη Λεμεσό 22746, στη Λάρνακα 9368 και στην Πάφο 6391. Για την παράβαση της γραμμής του στοπ καταγράφηκαν συνολικά 13925 καταγγελίες, εκ των οποίων οι 10065 ήταν στη Λευκωσία, οι 1992 στη Λεμεσό, οι 1416 στη Λάρνακα και οι 452 στην Πάφο. Για την ταχύτητα, σημειωθήκαν συνολικά 44805 καταγγελίες, εκ των οποίων οι 25291 ήταν στη Λευκωσία, οι 8989 στη Λεμεσό, οι 6306 στη Λάρνακα και οι 4219 στην Πάφο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ποσό που εισπράχθηκε μέχρι σήμερα από το σύστημα φωτοεπισήμανσης που βρίσκεται σε λειτουργία, ανέρχεται στα 9.329.369 εκατομμύρια ευρώ.
Συνοψίζοντας από την πλευρά της η Αστυνομία τη λειτουργία των καμερών, αυτό που έχει διαφανεί είναι ότι υπήρξε ιδιαίτερη μείωση στον αριθμό των νεκρών από τροχαία δυστυχήματα. Μιλώντας με αριθμούς, από το 2019 όπου έσβησαν στην άσφαλτο 52 συνολικά οδηγοί ή επιβάτες, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στο 2023 σε 34. Όσον αφορά τις χρονιές που μεσολάβησαν, για το 2020 υπήρξαν 48 νεκροί, το 2021 άλλοι 45 και το 2022 άλλοι 37.
Ψάχνουν άκρη στη Βουλή για την τροποποίηση των προστίμων
Πολλά από τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών στη Βουλή, παρέθεσαν νεότερες και παλαιότερες προτάσεις νόμου, με τις οποίες, όπως είπαν, αποσκοπούν να καλύψουν κενά και παραλείψεις που διαπιστώνουν.
Η Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, με παρέμβαση της στη συνεδρίαση, επεσήμανε ότι η ανάγκη για προτάσεις νόμου από Βουλευτές προκύπτει γιατί δεν έχει έρθει ολιστική προσέγγιση από την Κυβέρνηση για τα να λυθούν τα προβλήματα.
Εξάλλου, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, υπογράμμισε ότι το σύστημα αποδίδει και ότι πρέπει να ρυθμιστούν οι αστοχίες. Μεταξύ των μέτρων που υποστήριξε, συμπεριέλαβε και την εγκατάσταση χρονομέτρων στους φωτεινούς σηματοδότες, όπως πρότειναν οι Βουλευτές του ΕΛΑΜ, καθώς και ενημερωτικές εκστρατείες, αλλά και επανεξέταση από την αστυνομία των ορίων ταχύτητας.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα, υπογράμμισε κατά τη συνεδρίαση ότι τα βαν με κινητές κάμερες για έλεγχο ταχύτητας, πολύ συχνά δεν τοποθετούν προειδοποιητικές πινακίδες, κάτι που, όπως είπε, υποδεικνύει ότι είναι καθαρά μέτρο φοροεισπρακτικό. Σημείωσε, δε, ότι δεν υπάρχει και διαδικασία ένστασης για τα πρόστιμα που επιβάλλονται.
Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση , ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, σημείωσε ότι συζητήθηκε και πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, η οποία αφορά στην καταβολή των εξωδίκων προστίμων που αφορά τροχαίες παραβάσεις σε δυο έως πέντε ισόποσες δόσεις.
«Το σύστημα φωτοεπισήμανσης έχει στόχο την πρόληψη και τη μείωση των οδικών συγκρούσεων. Δυστυχώς, σήμερα, έχει καταντήσει ένα φοροεισπρακτικό μέσο στα χέρια του κράτους, λειτουργεί ως παγίδα για τους οδηγούς και τα 300αρια πέφτουν βροχή, κυρίως εκεί όπου υπάρχουν σταθερές κάμερες», είπε.
Όσον αφορά τις κινητές κάμερες, επεσήμανε ότι «αντί να τοποθετούνται στα μελανά σημεία του οδικού δικτύου, κρύβονται πίσω από δέντρα, στήνονται εκεί όπου γίνεται εναλλαγή του ορίου ταχύτητας, πολλές φορές δεν χρησιμοποιείται η προειδοποιητική πινακίδα και αντί να λειτουργούν με στόχο την πρόληψη για τη μείωση των οδικών συγκρούσεων, λειτουργούν με στόχο την είσπραξη προστίμων από την τσέπη των πολιτών».
«Για αυτό το λόγο καλούμε τα αρμόδια Υπουργεία Μεταφορών και Δικαιοσύνης, όπως επανεξετάσουν το θέμα, αναθεωρήσουν την πολιτική τους και προχωρήσουν στον εξορθολογισμό του συστήματος φωτοεπισήμανσης το οποίο σήμερα έχει χάσει το χαρακτήρα για τον οποίο έχει θεσπιστεί», κατέληξε.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι είναι μία λάθος αρχή το γεγονός ότι από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων της Αστυνομίας, φάνηκε κατά τη συνεδρίαση να μην αναγνωρίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν στο σύστημα φωτοεπισήμανσης. Πρόσθεσε, δε, ότι και τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάστηκα ήταν λανθασμένα, γιατί θα πρέπει να γίνει ανάλυση διακύμανσης των δεδομένων (πχ: έλλειψη σήμανσης στα βαν ή ρύθμιση φωτεινού σηματοδότη).
Σημείωσε ότι το ΔΗΚΟ κατέθεσε δύο προτάσεις νόμου για την άμβλυνση των προβλημάτων. Η μία πρόταση αφορά την αύξηση των βαθμών ποινής από τους 12 στους 20, υπογραμμίζοντας ότι η πρόταση δεν αλλάζει τίποτα στους κανόνες οδικής ασφάλειας. Η δεύτερη αφορά του ιδιοκτήτες σχολών οδηγών, οι οποίοι καλούνται να πληρώνουν εξώδικα ακόμα και για ήσσονος σημασίας παραβάσεις, όπως είπε, τις οποίες μπορεί να τύχει να κάνουν οι εκπαιδευόμενοι οδηγοί.
Εκ μέρους του ΕΛΑΜ, ο Σωτήρης Ιωάννου παρουσίαση στην Επιτροπή για να τοποθετηθούν χρονόμετρα στους φωτεινούς σηματοδότες, λέγοντας ότι με τη ρύθμιση που εφαρμόζεται τώρα, πολλοί ελαττώνουν ελαττώνουν ταχύτητα ακόμα και με πράσινο, από φόβο μήπως αλλάξει, ενώ μπορεί να φρενάρουν απότομα με πορτοκαλί και συμβαίνει να προκαλούνται και ατυχήματα. Ακόμα, κατέθεσε πρόταση για δυνατότητα καταβολής του ποσού του προστίμου με δόσεις.