Πρόστιμα με δόσεις, αύξηση βαθμών ποινής και χρονόμετρα-Οι πέντε προτάσεις για αλλαγές στις κάμερες
06:00 - 21 Μαρτίου 2024
Σειρά προτάσεων για αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος φωτοεπισήμανσης και στην έκδοση των προστίμων στους οδηγούς, τίθενται ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, σε μια προσπάθεια που καταβάλλεται ούτως ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση που επικρατεί τους τελευταίους μήνες με τα χιλιάδες εξώδικα που εκδίδονται, εκ των οποίων αρκετά είναι ανεξόφλητα.
Πιο συγκεκριμένα, από τις πέντε προτάσεις που θα βρεθούν στο επίκεντρο της συζήτησης στη Βουλή, η πρώτη έχει να κάνει με το ύψος του εξώδικου προστίμου που προβλέπεται για το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με την υποχρέωση στάσης σε φωτεινό σηματοδότη και να διαβαθμίζεται και να διαμορφώνεται ανάλογα με το σημείο που βρίσκεται το όχημα. Δηλαδή, όπως εξήγησε στον REPORTER ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας, στην παρούσα φάση αυτό που ισχύει είναι πως όταν το όχημα πατήσει την πρώτη γραμμή, τότε το πρόστιμο ανέρχεται στα 25 ευρώ, ενώ όταν πατήσει τη δεύτερη άσπρη γραμμή είναι στα 300 ευρώ.
Η εισήγηση της πρότασης του προέδρου της Επιτροπής, είναι να παραμείνει το πρώτο πρόστιμο στα 25 ευρώ, αλλά όταν πατήσει τη δεύτερη γραμμή το όχημα και είναι στο δεύτερο τετράγωνο, αντί 300 ευρώ που είναι το πρόστιμο, να γίνει 85 ευρώ. «Όταν περάσει το όχημα τα πρώτα φώτα είναι στα 300 ευρώ και πέραν των δεύτερων φώτων στην άλλη πλευρά δηλαδή, το ύψος είναι στα 500 ευρώ», ανέφερε ο κ. Μουσιούττας. Σημειώνεται ότι το πρόστιμο ύψους 25 ευρώ σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση στάσης πριν τη γραμμή στάσης σε φωτεινό σηματοδότη, η οποία αποτελεί παράβαση σήματος τροχαίας, εξακολουθεί να ισχύει και δεν επηρεάζεται από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Στη δεύτερη πρόταση, εισάγονται ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες, δεν θα ασκείται ποινική δίωξη ούτε θα επιδίδεται γραπτή ειδοποίηση για εξώδικη ρύθμιση, σε περίπτωση καταγραφής παράβασης μη συμμόρφωσης με κανόνες για φώτα τροχαίας ή παραβίασης του ορίου ταχύτητας, όταν ο οδηγός του οχήματος είναι εκπαιδευόμενος και οδηγεί κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής του όχημα, το οποίο ανήκει σε αδειοδοτημένο εκπαιδευτή οδηγό ή σχολή οδηγών, νοουμένου ότι η παράβαση είναι επουσιώδης και δεν έχει σοβαρή επίπτωση στην ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου.
Επιπρόσθετα, η τρίτη πρόταση, έχει να κάνει με την τοποθέτηση χρονόμετρου, για ειδοποίηση των οδηγών, αναφορικά με το κόκκινο φανάρι, όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης. Πρόταση, που θα εξαρτηθεί από τη θέση του Υπουργείου Μεταφορών, για να διαφανεί κατά πόσο μπορούν να τοποθετηθούν χρονόμετρα σε σημεία όπου υπάρχουν συστήματα φωτεπισήμανσης.
Η τέταρτη εισήγηση που θα βρεθεί στο επίκεντρο της Επιτροπής Μεταφορών, είναι η πιθανότητα παραχώρησης δυνατότητας στους πολίτες για να αποπληρώνουν το εξώδικο πρόστιμο που αφορά σε τροχαίες παραβάσεις σε δυο έως και πέντε ισόποσες μηνιαίες άτοκες δόσεις.
Επιπλέον, η πέμπτη πρόταση, έχει να κάνει με τη μείωση των δικαστικών υποθέσεων και τις στερήσεις αδειών οδήγησης. Γι' αυτό το λόγο, προτείνεται όπως αυξηθούν από δώδεκα σε είκοσι, οι βαθμοί ποινής για τη στέρηση του δικαιώματος κατοχής ή απόκτησης άδειας οδήγησης.
Καθοριστικής σημασίας ωστόσο, θεωρείται η θέση του Υπουργείου Μεταφορών για την υλοποίηση των εν λόγω προτάσεων, με τους Βουλευτές από την πλευρά τους να αναμένουν ουσιαστικά τις απαντήσεις που λάβουν για να καθορίσουν τα επόμενα βήματα των προτάσεων που εισηγούνται. Ενόψει της συζήτησης, o κ. Μουσιούττας ανέφερε ότι, «θα είναι μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση και αναμένουμε κυρίως τις απαντήσεις του Υπουργείου Μεταφορών και αναλόγως θα πράξουμε με τις διάφορες προτάσεις που έχουμε ενώπιον μας. Πρόθεσή μας είναι να προχωρήσουμε μέχρι τέλους με την εφαρμογή των προτάσεων και εάν έρθει το Υπουργείο Μεταφορών μετά να αποφασίσει κάτι άλλο, ας το προσθέσει σε αυτές τις προτάσεις».
Τα προβλήματα που απασχολούν τους οδηγούς τους τελευταίους μήνες λόγω του συστήματος φωτοεπισήμανσης, είναι αμέτρητα σύμφωνα με τον κ. Μουσιούττα και γι’ αυτό τον λόγο κρίθηκε η ανάγκη για να συζητηθούν διάφορες προτάσεις στην Βουλή, εκ των οποίων η μια είναι μετά από εισήγηση του ίδιου του προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών. «Από πλευράς ηλεκτρομηχανολογικής υπηρεσίας, μας είπαν ότι μπορεί να υπάρχουν τεχνικά προβλήματα για να μπορέσουν να εφαρμοστούν ορισμένες προτάσεις με τα πρόστιμα και εμείς τους είπαμε να μελετήσουν το θέμα και να μας ενημερώσουν εάν μπορεί τεχνικά τουλάχιστον να γίνει, δηλαδή εάν μπορεί το λογισμικό των καμερών αντί δυο ειδών παραπτώματα, να μπορεί να καταγράψει τέσσερα».
Επίσης, αρκετές είναι διαμαρτυρίες των πολιτών για το πράσινο βελάκι στα φώτα τροχαίας, το οποίο αφού σβήσει και το όχημα παραμένει εκτεθειμένο, τότε φωτογραφίζεται. «Πρέπει να μας απαντήσουν οι αρμόδιοι τελικά τι θα γίνει γιατί όσα ακούσαμε μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη και δεν μπορούν να υλοποιηθούν», ανέφερε ο κ. Μουσιούττας.
Αφού ακούσουν τις θέσεις του Υπουργείου Μεταφορών, οι βουλευτές, θα κρίνουν με το τέλος της Επιτροπής ποιες και πόσες από αυτές τις προτάσεις θα προχωρήσουν, ή αν θα αναμένουν να ολοκληρώσει το Υπουργείο Μεταφορών το πλάνο που έχει θέσει για τις κάμερες και μετά να τεθούν σε εφαρμογή. «Εάν μας αναφέρουν για παράδειγμα από πλευράς Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας ότι χρειάζονται τρεις μήνες για να αλλάξουν το λογισμικό, μπορούμε να πούμε ότι η εφαρμογή αυτών των μέτρων θα είναι από την 1η Ιουνίου. Περιμένουμε αρκετές απαντήσεις από τους αρμόδιους που θα καθορίσουν και τα επόμενά μας βήματα», κατέληξε ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών.