Ζητούν νέα Δικαστήρια Λευκωσίας από το 1968, θα κτιστούν σε πέντε χρόνια
10:50 - 13 Μαρτίου 2024
Το νερό στ’ αυλάκι φαίνεται να μπαίνει σε ό,τι αφορά την ανέγερση νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας, με βάση τις διαβεβαιώσεις που έδωσαν στην Επιτροπή Νομικών της Βουλής οι αρμόδιοι Υπουργοί Μεταφορών και Δικαιοσύνης. Οι εγκαταστάσεις στα υφιστάμενα Δικαστήρια κατά καιρούς περιγράφονται ως τραγικές και τριτοκοσμικές, ενώ χαρακτηριστικό της απίστευτης αδράνειας που παρατηρείται είναι το γεγονός πως, σύμφωνα με εκπρόσωπο των πρωτοκολλητών, η πρώτη επιστολή προς την πολιτεία για την κατάσταση των κτιρίων στάλθηκε το… 1968.
Το ζήτημα δεν είναι απλώς η κακή ποιότητα και ο αναχρονιστικός σχεδιασμός των κτιρίων, αλλά πλέον επηρεάζεται και η λειτουργία τους. Όπως επισημάνθηκε στη Βουλή, ακόμη και αν προσληφθούν περισσότεροι δικαστές ή υπάλληλοι δεν υπάρχουν οι υποδομές για να δουλέψουν.
Ο Νίκος Τορναρίτης, ανέφερε πως το θέμα συζητείται στην Επιτροπή Νομικών, της οποίας προεδρεύει, από το 2011, κάτι που επιβεβαίωσε και ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού. Όπως είπε ο κ. Δαμιανού, λάμβαναν διαβεβαιώσεις από μία σειρά από Υπουργούς στο παρελθόν και έδιναν δεσμεύσεις πως είναι έτοιμοι να προχωρήσουν.
«Το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας κτιριακά είναι σε μια άσχημη κατάσταση, που επηρεάζει την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης γενικότερα», παραδέχθηκε ο Υπουργός Δικαιοσύνης Μάριος Χαρτσιώτης, ο οποίος ανέφερε πως έχει σχετική εμπειρία και με την επαγγελματική του ιδιότητα. Ανέφερε ότι πλέον προχώρησαν σε ικανοποιητικό επίπεδο οι διαδικασίες για την ανέγερση νέου κτηρίου και έχουν ολοκληρωθεί οι πλείστες προκαταρτικές εργασίες, όπως η έρευνα από το Τμήμα Αρχαιοτήτων και το ΓΕΕΦ, ενώ έχει γίνει και κατ’ αρχήν κοστολόγηση. Έδωσε, μάλιστα, τα εύσημα στον Υπουργό Μεταφορών, λέγοντας ότι έχει εγκύψει σε αυτό το θέμα με ιδιαίτερη προσοχή.
Από πλευράς του, ο Αλέξης Βαφεάδης εξήγησε ότι το έργο έχει περιληφθεί στα έργα που αποτελούν προτεραιότητα του Υπουργικού Συμβουλίου. Εξήγησε ότι υπήρχε πρόβλημα, λόγω της αναμενόμενης μεγάλης προσέλευσης κοινού και επαγγελματιών, με αρχική εκτίμηση πως θα προσέρχονταν γύρω στα 900 αυτοκίνητα την ημέρα και αυτό δεν απαιτούσε μόνο χώρους στάθμευσης, αλλά και μέτρα που σχετίζονταν με την ασφάλεια του κοινού και των εγκαταστάσεων, καθώς η πρόβλεψη ήταν να κινούνται από ένα πέρασμα. Σε περίπτωση μίας επείγουσας κατάστασης, οποιαδήποτε παρεμπόδιση στη δίοδο θα ήταν πρόβλημα και, ως εκ τούτου, αναζητούσαν δεύτερο σημείο πρόσβασης. Ωστόσο, λόγω των παραπλήσιων εγκαταστάσεων της ΟΥΝΦΙΚΥΠ, αυτό δεν ήταν εφικτό και το θέμα έμεινα στάσιμο.
«Έχουμε μελετήσει το θέμα, έχουμε εντοπίσει δύο άλλες λύσεις και έχει παράλληλα προχωρήσει και το θέμα μετακίνησης της ΟΥΝΦΙΚΥΠ», δήλωσε. Πλέον, είπε, έχουν βρεθεί οι λύσεις, ανεξάρτητα από τη μετακίνηση του στρατοπέδου, και μπορούν να προχωρήσουν. Ο χώρος των νέων Δικαστηρίων είναι πίσω από τα υφιστάμενα κτίρια, ενώ η μετακίνηση της ΟΥΝΦΙΚΥΠ δημιουργεί μελλοντική δυνατότητα επέκτασης. Το επόμενο βήμα είναι η επικαιροποίηση του προϋπολογισμού, ώστε να μειωθεί το κόστος και ακολούθως θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί. Ερωτηθείς πότε θεωρεί ότι θα ολοκληρωθεί το έργο, ανέφερε ότι είναι τεράστιο. Θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια για τις κατασκευαστικές εργασίες, με επιπλέον χρόνο για προσφορές, διαγωνισμό κτλ, με αποτέλεσμα ο συνολικός χρόνος να είναι σε τέσσερα με πέντε χρόνια.
Η λύση που βρέθηκε ικανοποιεί και τον Δήμο Λευκωσίας και άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Από πλευράς του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, ο πρόεδρος Μιχάλης Βορκάς σημείωσε ότι είναι αναγκαίο να εμπλακούν οι δικηγόροι στη διαδικασία, «για να μην πάθουμε ότι πάθαμε με το e-justice», που απουσίαζαν. Από πλευράς του, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Λευκωσίας, ζήτησε να τηρείται το ζήτημα στην επικαιρότητα, ώστε να ασκείται πίεση, εκφράζοντας την ετοιμότητα των δικηγόρων να συνδράμουν.
Γίνεται, πάντως, κατανοητό, πως πλέον θα αναζητηθούν συγκοινωνιακές λύσεις ώστε να μην διακινείται προς τα Δικαστήρια ο αρχικός όγκος αυτοκινήτων που είχε υπολογιστεί, με τον Υπουργό Μεταφορών να αναφέρει ότι, υπό το πρίσμα της πράσινης μετάβασης, θα υπάρξουν αλλαγές, αν και τώρα βρισκόμαστε σε μεταβατική περίοδο. Στόχος του Υπουργείου είναι να δώσει εναλλακτικές, μέσω της δημόσιας επιβατικής μεταφοράς.
Στις δηλώσεις του μετά τη συνεδρία, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι τα προβλήματα που είχαν εντοπιστεί σχετικά με τη διαχείριση των αυτοκινήτων στην περιοχή των νέων δικαστηρίων έχουν επιλυθεί και πλέον μπορούν να ξεκινήσουν τα επόμενα στάδια, δηλαδή η διεξαγωγή του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και ακολούθως η προσφοροδότηση για να ξεκινήσει η υλοποίηση.
Ερωτηθείς για το πρόβλημα που προέκυψε με την ΟΥΝΦΙΚΥΠ και ποιες εναλλακτικές επεξεργάζεται το Υπουργείο, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι οι αρχικές απαιτήσεις προέβλεπαν την παραχώρηση 900 θέσεων στάθμευσης με πρόσβαση μέσω δύο μόνο λωρίδων, κάτι που θα δημιουργούσε πρόβλημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης αν δεν δημιουργείτο και δεύτερο σημείο πρόσβασης.
Αυτή η δεύτερη πρόσβαση ήταν αναγκαστικά μέσω των εγκαταστάσεων της ΟΥΝΦΙΚΥΠ, ορισμένα κτίρια εκ των οποίων έπρεπε πρώτα να μετακινηθούν για να δοθεί δεύτερο σημείο πρόσβασης, συμπλήρωσε ο Υπουργός, προσθέτοντας πως έχουν εντοπιστεί εναλλακτικές λύσεις, κάτι που επιτρέπει την συνέχεια του έργου ανεξαρτήτως εξέλιξης με τις εγκαταστάσεις της ειρηνευτικής δύναμης, η οποία κινείται παράλληλα.
Σε ερώτηση αν ενδέχεται να προκύψουν κίνδυνοι λόγω της δραστηριότητας του κατοχικού καθεστώτος στη Νεκρή Ζώνη και αν θα αποφευχθεί η κατασκευή ψηλού κτηρίου στην περιοχή, ο Υπουργός Μεταφορών είπε ότι ήδη υπάρχει στον χώρο συγκρότημα με συγκεκριμένο ύψος και πως αν το νέο κτήριο διατηρήσει τα ίδια ύψη δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα.
Ερωτηθείς επίσης αν υπήρξε αντίδραση από το κατοχικό καθεστώς για τη μετακίνηση του στρατοπέδου της ΟΥΝΦΙΚΥΠ είτε αμφισβήτηση της Νεκρής Ζώνης, είπε ότι δεν έχει καμία τέτοια ενημέρωση.
Σε άλλη ερώτηση για το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ο κ. Βαφεάδης είπε ότι πρόκειται για ένα πολύπλοκο έργο κόστους 100 εκατ. ευρώ, με τις κατασκευαστικές εργασίες να απαιτούν δύο με τρία χρόνια και μαζί με τις διαδικασίες του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και της προσφοροδότησης αναμένεται να φτάσουν τα 4-5 χρόνια.
Ερωτηθείς αν οι χώροι στάθμευσης θα είναι υπόγειοι ή υπέργειοι, ο Υπουργός είπε ότι το ζήτημα των χώρων στάθμευσης θα πρέπει να μελετηθεί υπό το φως των δεσμεύσεων της χώρας για την πράσινη μετάβαση ούτως ώστε αυτοί οι χώροι να μπορούν στο μέλλον να αξιοποιηθούν και από τις δημόσιες μεταφορές από τη στιγμή που θα μειωθεί ο αριθμός των αυτοκινήτων.