Μπήκαν στην μάχη πριν την έναρξη του Συνοδικού οι μοναχοί-Ένσταση στην δίκη, επικαλούνται παρατυπίες

Σε θέσεις μάχης λίγες ώρες πριν να συνέλθει για πρώτη φορά το Εξαμελές Συνοδικό Δικαστήριο, βρίσκονται οι εμπλεκόμενες πλευρές, ετοιμάζοντας το πλάνο στη βάση του οποίου θα κινηθούν, έτσι ώστε να παρουσιαστούν ενώπιον των Μητροπολιτών και των Επισκόπων που συνθέτουν το Συνοδικό Δικαστήριο.

Από τη μια ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαίας, ο οποίος αναμένεται να είναι ο πρώτος μάρτυρας κατηγορίας που θα καταθέσει για την ενοχή των μοναχών κι από την άλλοι οι δύο μοναχοί που θα καθίσουν στο σκαμνί ως κατηγορούμενοι, προετοιμάζουν, με τους νομικούς τους συμβούλους τις θέσεις που θα παρουσιάσουν ενώπιον του Δικαστηρίου, εάν τελικά παρουσιαστούν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η καθαίρεση της υπόληψης, η δεινή θέση και η κιβωτός σωτηρίας της Εκκλησίας

Ωστόσο, λίγες ώρες πριν την έναρξη του Συνοδικού, οι δικηγόροι των μοναχών, απέστειλαν επιστολή στην Ιερά Σύνοδο, μετά την κλήση που έλαβαν, υποστηρίζοντας πως δεν έχουν τηρηθεί τα όσα προνοεί ο καταστατικός χάρτης, αφού θα έπρεπε να αναμενόταν η ολοκλήρωση των ερευνών της Αστυνομίας, ώστε να διαπιστωθεί αν είναι ένοχοι ή όχι.

Όπως αναφέρουν στην επιστολή τους, «σύμφωνα με την Εκκλησιαστική Ποινική Δικονομία (Παράρτημα Β του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου, άρθρο ΙΙ.2), κάθε καταγγελία που υποβάλλεται στα δικαιοδοτικά όργανα της Εκκλησίας της Κύπρου, θα πρέπει να παραπεμφθεί στην Ανακριτική Επιτροπή, ώστε η εν λόγω καταγγελία να διερευνηθεί και να κριθεί κατά πόσον υφίστανται αποχρώσεις ενδείξεις για την άσκηση ποινικής διώξεως. Η Ανακριτική Επιτροπή, προβλέπεται από το άρθρο ΙΙ.12 και συγκροτείται από πέντε κληρικούς, εκ των οποίων τρεις τουλάχιστον είναι Αρχιερείς, με πενταετή θητεία».

Περαιτέρω, υποδεικνύουν πως Ιερά Σύνοδος «όφειλε κατά την πρόσφατη συνεδρία της να παραπέμψει την υπόθεση στην υφιστάμενη ανακριτική επιτροπή και όχι να συγκροτήσει ad hoc εξαμελές συνοδικό δικαστήριο, η λειτουργία του οποίου δεν προβλέπεται από τον καταστατικό χάρτη. Αντιθέτως προβλέπεται η λειτουργία πενταμελούς συνοδικού δικαστηρίου με ετήσια θητεία των μελών του, που εκλέγονται τον Σεπτέμβριο κάθε έτους. Ενώπιον του δικαστηρίου αυτού η ανακριτική επιτροπή θα υποβάλει το πόρισμα της και το δικαστήριο αυτό θα κρίνει περί της ενοχής ή αθωότητας των καταγγελλομένων. Η συγκρότηση ad hoc εξαμελούς δικαστηρίου πέρα από το γεγονός ότι παραβιάζει τον καταστατικό χάρτη συνιστά και παραβίαση της αρχής της φυσικής δικαιοσύνης η οποία απορρέει από το σύνταγμα και απαγορεύει η ποινική υπόθεση ενός προσώπου να εκδικασθεί από αρμόδιο δικαστήριο που συγκροτείται μετά τη τέλεση της φερόμενης πράξης. Θα πρέπει το δικαστήριο να προϋφίσταται της πράξης κάτι που μετά λύπης μας δεν συνέβην».

Επιπρόσθετα, τονίζουν πως ένεκα αυτής της ουσιώδους παρατυπίας και μη τήρησης της ποινικής εκκλησιαστικής δικονομίας, δεν μπορεί να ξεκινήσει ουδεμία διαδικασία που να επιτρέπει την περαιτέρω εκκλησιαστική δίωξη των μοναχών.

«Διά τους πιο πάνω λόγους και ειδικότερα τη μη τήρηση των όσων επιβάλλονται δια την απονομή της Εκκλησιαστικής Δικαιοσύνης, ως αυτά προβλέπονται ρητά στην Εκκλησιαστική Ποινική Δικονομία, η οποιαδήποτε διαδικασία που κατά τα φαινόμενα προωθείται εναντίον των πελατών μας, αντιβαίνει κατάφωρα τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου. Σε συνέχεια των πιο πάνω, οι πελάτες μας όπως κάθε κατηγορούμενος έχει το δικαίωμα βάσει του εκκλησιαστικού ποινικού δικαίου να πληροφορηθεί και να γνωρίζει τους λόγους δια τους οποίους καλείται να εμφανιστεί εκκλησιαστικού Δικαστηρίου καθώς και τα στοιχεία τα οποία στηρίζουν κατ’ ισχυρισμόν την όποια κατηγορία».

Επιπρόσθετα, αναφέρουν πως «χωρίς επηρεασμό της δέουσας σημασίας των πιο πάνω, σας ενημερώνουμε πως ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής (κατά κόσμον Σπυρίδων Γεωργάκης) επέβαλε ποινές εις τους πελάτες μας ήτοι αργία και παύση των καθηκόντων τους χωρίς να συμμορφωθεί ρητά με τις γενικές διατάξεις που απαιτούνται για την επιβολή εκκλησιαστικής ποινής. Ειδικότερα, δεν κάλεσε τους πελάτες μου σε ακρόαση και δεν τους δόθηκε το δικαίωμα να αμφισβητήσουν τα όσα κατά ισχυρισμόν διέπραξαν. Αντιθέτως με την άσκηση πίεσης, την παράνομη απαγωγή και την φυλάκισή τους και κάτω από συνθήκες τρόμου και φόβου και απειλών, ο Μητροπολίτης εξασφάλισε χωρίς την θέλησή τους την υπογραφή τους περί παραδοχών για την δήθεν διάπραξη εκκλησιαστικών ηθικών παραπτωμάτων και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο εξασφάλισε την υπογραφή τους, χωρίς τη θέλησή τους δια την εκούσια καθαίρεσή τους».

Με βάση τα πιο πάνω, η οποιαδήποτε περαιτέρω εκκλησιαστική δίωξη των μοναχών, όπως σημειώνουν καταληκτικά οι δικηγόροι τους, αντιβαίνει τον ίδιο τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου και ειδικότερα στην Εκκλησιαστική Ποινική Δικονομία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στο σκαμνί και οι Αρχές για την παρουσία τους στην Μονή-Τα ερωτήματα και η ενδεχόμενη ανάγκη για ανεξάρτητους ποινικούς ανακριτές

Τι προβλέπει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας

Πάντως, σε ότι αφορά την προσκόμιση της ενώπιον του Συνοδικού Δικαστηρίου, για το ζήτημα, υπάρχει ρητή αναφορά στον Καταστατικό Χάρτης της Εκκλησίας της Κύπρου, για το τι γίνεται και τι όχι αποδεκτό ως αποδεικτικό στοιχείο ή μαρτυρία, στο Συνοδικό Δικαστήριο. Συγκεκριμένα, στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, και συγκεκριμένα στο Άρθρο 3 του δεύτερου παραρτήματος του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας, τα κυριότερα αποδεικτικά μέσα σε μια εκκλησιαστική δίκη είναι: (α) οι μάρτυρες, (β) τα έγγραφα, (γ) η ομολογία του κατηγορουμένου, (δ) η πραγματογνωμοσύνη (ε) η αυτοψία, ενώ σημειώνεται πως επιτρέπεται και κάθε άλλο μέσο που τείνει στην απόδειξη της ουσιαστικής αλήθειας.

Στο Άρθρο 4 προβλέπεται πως στην εκκλησιαστική δίκη, οι δικαστές δεν είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν αυστηρά τους νομικούς κανόνες της απόδειξης αλλά τόσο κατά την προδικασία, όσο και την κυρίως δίκη, μπορούν να αποφασίζουν κατά συνείδηση.

Σημειώνεται ωστόσο και ενδεχομένως αυτό να έχει σημασία στην προκειμένη περίπτωση πως, αποδεικτικά μέσα που λήφθηκαν παράνομα, δεν λαμβάνονται υπόψη για απόδειξη ενοχής και επιβολή ποινής.

Ωστόσο το Δικαστήριο μπορεί να λάβει υπόψη του τέτοια μέσα, εάν με αυτά αποδεικνύεται αδίκημα κωλυτικό της ιεροσύνης και με την προϋπόθεση ότι η προσαγωγή τους γίνεται από το πρόσωπο που έλαβε το εν λόγω αποδεικτικό μέσο. Τούτο δεν επιδρά στις ενδεχόμενες ευθύνες, ποινικές ή εκκλησιαστικές των προσώπων που είχαν προβεί στη λήψη τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απαντά για την παρουσία του στην Μητρόπολη ο Χρίστου-«Ήμουν μάρτυρας και θα καταθέσω όπου χρειαστεί»

Δειτε Επισης

Κίνδυνος-θάνατος 67χρονος που έτρεχε με 196 χλμ στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Κοκκινοτριμιθιάς (pic)
Καλούνται για κατάθεση οι Γεωργοί για την ένταση στη Νεκρή Ζώνη-Στο σημείο οχήματα των Ηνωμένων Εθνών
Φωτιά σε εγκαταλελειμμένο σιδηρουργείο στη Λεμεσό–Πυρκαγιά και σε όχημα στην Πάφο
Χειροπέδες σε δυο πρόσωπα για σωρεία διαρρήξεων και κλοπών στον Πρωταρά και το Παραλόμνι
Παρανάλωμα του πυρός μοτοσυκλέτα στη Λευκωσία-Δεν εντοπίστηκε ο ιδιοκτήτης της
Τα «μωρά» που επιδιώκουν τη βία σε ένα κράτος που κάνει πως δεν τα βλέπει
Ο κλονισμός της εμπιστοσύνης στους Θεσμούς και η κοινωνική αντίδραση στις αποφάσεις
Καταγγελίες εναντίον γιατρών στη Λεμεσό για άσεμνη επίθεση σε βάρος γυναικών
Ληστεία σε περίπτερο στη Λάρνακα-Υπό κράτηση 34χρονος
Απορρίφθηκε η ένσταση Αϊκούτ για καταχρηστική διαδικασία-Μη διαθέσιμοι οι μάρτυρες λόγω κινδύνου σύλληψης