Με χαμηλή ταχύτητα η εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο-Αγκάθι οι τιμές των οχημάτων
Πέτρος Πετρή 06:00 - 09 Φεβρουαρίου 2024
Την ώρα που το Υπουργείο Μεταφορών έχει ανακοινώσει το νέο σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο, σε μια προσπάθεια που καταβάλλεται ούτως ώστε να ενθαρρυνθούν οι πολίτες για να προχωρήσουν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η πραγματικότητα, φαίνεται να μην είναι τόσο ελπιδοφόρα, καθώς σύμφωνα με τους ειδικούς, ο δρόμος της ηλεκτροκίνησης στο νησί μας, είναι μακρύς, αφού χρειάζονται ακόμη αρκετές προσπάθειες για την ολική εφαρμογή της.
Αναμφισβήτητα, το ποσό της χορηγίας των 53 εκατομμυρίων μέσω του Σχεδίου, το οποίο δίνει την ευκαιρία σε χιλιάδες ενδιαφερόμενους να υποβάλουν αιτήσεις από τις 17 Φεβρουαρίου, ανοίγει διάπλατα τον δρόμο για να πολλαπλασιαστούν τα ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν. Ωστόσο, υπάρχουν ταυτόχρονα αρκετά πράγματα που πρέπει να γίνουν, ώστε ο Κύπριος πολίτης να αισθάνεται άνετος με την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, όπως για παράδειγμα η απουσία υποδομών, σταθμών φόρτισης αλλά και η κατάσταση των δρόμων, οι οποίοι αναντίρρητα χρήζουν βελτίωσης και αναβάθμισης.
Σημειώνεται ότι το σχέδιο, το οποίο ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, αφορά την χρηματοδότηση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, δηλαδή οχημάτων των οποίων οι εκπομπές καυσαερίων και ρύπων είναι 0%, απόσυρση παλιών ρυπογόνων οχημάτων και ταυτόχρονη χρηματοδότηση οχημάτων με χαμηλά επίπεδα ρύπων, όπως και αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Στα αξιοσημείωτα επίσης, καταγράφεται η στήριξη σε όσους αδυνατούν οικονομικά να αγοράσουν ένα καινούργιο ηλεκτρικό όχημα και έτσι μέσω του σχεδίου, οι ενδιαφερόμενοι έχουν την ευχέρεια να προχωρήσουν στην αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος, με τη χορηγία να ανέρχεται στις 9.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι για την εν λόγω επιλογή, υπάρχουν συνολικά διαθέσιμες 104 χορηγίες.
Επιπλέον, θα παρέχεται η δυνατότητα σε άτομα ΑμεΑ που είναι δικαιούχοι αναπηρικού οχήματος, να αποσύρουν το παλαιό ρυπογόνο τους όχημα και να προχωρήσουν στην αγορά καινούργιου οχήματος, με ποσό χορηγίας 15.000 ευρώ και για αγορά καινούργιου αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος με χορηγία 20.000 ευρώ. Ακόμη, για στήριξη των πολύτεκνων οικογένεια, υπάρχει επίσης πανομοιότυπη χορηγία για αγορά νέο οχήματος με 15.000 ευρώ και για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με χορηγία ύψους 20.000 ευρώ.
Αυτό που διαμήνυσε πάντως ο αρμόδιος υπουργός, είναι ότι στόχος του σχεδίου είναι η μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα κι εντάσσεται στην προσπάθεια της Κύπρου για λήψη μέτρων για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ενώ διαμήνυσε ότι πρόκειται να έρθει νέο σχέδιο για φορτιστές, ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να εγκαταστήσουν φορτιστές στα σπίτια τους.
Οι επιλογές, οι υποδομές και το ταβάνι των 80.000 ευρώ
Αγκάθι για τον μέσο πολίτη, ώστε να προχωρήσει στην αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, αποτελεί η τιμή, καθώς σήμερα κοστολογούνται αρκετές χιλιάδες ευρώ, με τον μέσο όρο αξίας τους να είναι στις 30.000 ευρώ, ενώ μπορούν να φθάσουν μέχρι τις 100.000. Πάντως, το Υπουργείο Μεταφορών στο σχέδιο που προκήρυξε, υπάρχει ταβάνι μέχρι τις 80.000 ευρώ, για να είναι κάποιος δικαιούχος.
Όπως εξήγησε σε δηλώσεις του στον REPORTER, o πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων, Αλέξης Άννινος, «υπάρχουν και ηλεκτρικά οχήματα των οποίων η τιμή τους είναι κάτω από 30.000, τα οποία είναι βεβαίως με πιο μικρή μπαταρία, με αποτέλεσμα η αυτονομία του αυτοκινήτου να είναι μειωμένη σε σχέση με τα πιο ακριβά οχήματα του ίδιου μεγέθους. Ένα μοντέλο ηλεκτρικού αυτοκινήτου συγκεκριμένα με πιο μικρή μπαταρία η τιμή του μπορεί να κυμαίνεται στις 28.000 ευρώ και ένα όχημα με την κανονική μπαταρία στις 32.000».
Όσον αφορά το ενδιαφέρον των πολιτών προς την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, ο κ. Άννινος υπέδειξε ότι, «γενικώς, υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο, αλλά πέραν αυτού, ο κόσμος επιλέγει ανάλογα με το μπάτζετ του, τον τρόπο που χρησιμοποιεί το όχημά του, τα χιλιόμετρα που διανύει και τη δυνατότητα φόρτισης του. Για παράδειγμα, εάν κάποιος έχει στο δικό του σπίτι σταθμό φόρτισης, με την παροχή τριφασικού ρεύματος και μπορεί να εγκαταστήσει φορτιστή θα μπορεί να εξυπηρετηθεί. Κάποιος ο οποίος δεν έχει στη διάθεσή του φορτιστή όμως, θα πρέπει να ψάξει και να εξυπηρετηθεί από αλλού».
Εάν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στην Κύπρο για τη διακίνηση με ηλεκτρικό όχημα, ο κ. Άννινος, ανέφερε ότι, «το ιδανικότερο είναι ότι κάποιος που έχει ηλεκτρικό όχημα, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να το φορτίζει στο σπίτι του. Η υποδομή στην Κύπρο, όπως γνωρίζουμε, τώρα έχει αρχίσει να παίρνει φόρα, καθώς ακόμη βρίσκεται σε πολύ μικρό βαθμό, καθώς τα σημεία φόρτισης ακόμη, δεν είναι πολλά».
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο στόχος που έχει τεθεί από τους αρμόδιους, είναι ότι το 25% των εγγραφών νέων οχημάτων το 2030 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και μέχρι το 2035 το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στο 100%. Ωστόσο, αυτό που δήλωσε ο κ. Άννινος είναι, «άλλο η πρόθεση και ο στόχος και άλλο η πραγματικότητα. Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μια δραματική αύξηση των σημείων φόρτισης Παγκύπρια και βλέπουμε ότι γίνονται προσπάθειες, ωστόσο, ακόμη ο δρόμος είναι μακρής για να υιοθετηθεί η ηλεκτροκίνηση».
Όσον αφορά το πόσο βοηθητικό είναι το σχέδιο που προκηρύχθηκε, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων, εκτιμά ότι, «είναι πολύ βοηθητικό το σχέδιο που ανακοίνωσε το Υπουργείο Μεταφορών, καθώς υπάρχουν παρόμοια σχέδια σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στόχος της χορηγίας, είναι ότι με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί η διαφορά ανάμεσα σε ένα συμβατικό και ηλεκτρικό όχημα. Δηλαδή, εάν η διαφορά είναι 15.000 ευρώ, τότε με το σχέδιο γίνεται 6.000. Σκοπός είναι να μειωθεί η διαφορά σε σύγκριση με ένα κανονικό όχημα, ούτως ώστε κάποιος να το σκεφτεί σοβαρά για να προχωρήσει στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος».
Εν κατακλείδι, αναφορικά με τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αυτή φαίνεται να είναι μειωμένη σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα, διότι είναι διαφορετική η τεχνολογία τους. «Σε ένα κανονικό όχημα, στο service του, θα πρέπει να αλλαχτεί το λάδι και το φίλτρο του κινητήρα. Ωστόσο, το λάδι και το φίλτρο στα ηλεκτρικά οχήματα δεν υπάρχουν, έτσι αυτόματα, γλυτώνεις ένα σημαντικό κομμάτι της συντήρησης», κατέληξε ο κ. Άννινος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Αυτό είναι το σχέδιο προώθησης της ηλεκτροκίνησης-Πώς θα κατανεμηθούν οι χορηγίες €36,5 εκατ.