Μηνύματα για bullying και ειρήνη μέσω μουσικής ή τέχνης-Πώς θα λειτουργούν τα σχολεία πολιτισμού

Σημαντικά και καίρια θέματα, που απασχολούν την κοινωνία και για τα οποία το Υπουργείο Παιδείας ψάχνει τους κατάλληλους τρόπους, ώστε να μπορεί να τα διδάξει στα παιδιά και να γίνουν κατανοητά, επιδιώκει να αγγίξει το νέο πρόγραμμα που ετοιμάζεται από το Υφυπουργείο Πολιτισμού, σε συνεργασία με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο και μέσω αυτού, με τη χρήση υλικού που έχουν άμεση σχέση με πολιτιστικές δράσεις, οι κυβερνώντες θέλουν να περάσουν κάποια ιδιαίτερα μηνύματα, για θέματα όπως για παράδειγμα το bullying ή η ειρήνη.

Την περασμένη Τρίτη, η υφυπουργός Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, είχε αναφέρει ότι σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, έχει αρχίσει ο καταρτισμός του προγράμματος «Σχολεία Πολιτισμού», κάτι που βρισκόταν στις προτεραιότητες που έθεσε τόσο η ίδια όσο και η Πολιτεία, καθώς θέλουν να επενδύσουν στην πολιτιστική παιδεία και την φιλαναγνωσία. Για να πραγματοποιηθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ήταν σημαντικό να υπάρχει η συνεργασία ανάμεσα στα δύο Υπουργεία και προς αυτό το σκοπό έχει δημιουργηθεί η θέση του συντονιστή πολιτιστικής παιδείας, που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις δύο υπηρεσίες και καταγράφει τις συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο.

Μέσα από το εν λόγω πρόγραμμα, η Κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει μία γέφυρα, ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό, να τον γνωρίσουν, αλλά και να βρουν εκείνα τα μέσα που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να εκφράσουν τις σκέψεις τους, για διάφορα κοινωνικά ζητήματα. Με αυτό τον τρόπο, δίνονται στα σχολεία κάποια σημαντικά εργαλεία, με τα οποία μπορούν να επενδύσουν στην ανάπτυξη αξιών στα παιδιά. Εκτός από αυτό, ένας άλλος στόχος της Κυβέρνησης είναι όπως τα σχολεία αρχίσουν να επενδύουν στις τέχνες και τον πολιτισμό.

Θα δημιουργηθεί δίκτυο σχολείων, έμφαση στη Δημοτική

Όπως και κάθε άλλο καινοτόμο πρόγραμμα, έτσι και αυτό θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε ένα δίκτυο σχολείων, τα οποία θα επιλεγούν μέσω κάποιων κριτηρίων που θα αποφασιστούν από τα αρμόδια Υπουργεία, ενώ στόχος που έχει τεθεί είναι όπως αρχίσει η λειτουργία του από την ερχόμενη σχολική χρονιά, παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο δεν είχε συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό. Κάτι που σημαίνει ότι ο τελικός αριθμός των σχολείων που θα επιλεγούν για να εφαρμόσουν το πρόγραμμα θα κλειδώσει σε κατοπινό στάδιο και αναλόγως του κονδυλίου που θα παραχωρηθεί προς αυτό τον σκοπό.

Τα δύο Υπουργεία θέλουν να δώσουν έμφαση στην Δημοτική Εκπαίδευση, καθώς είναι πιο εύκολο, λόγω αναλυτικού προγράμματος, να εντάξουν τις δράσεις που θα ετοιμάσουν προς αυτό το σκοπό, αλλά την ίδια ώρα στόχος είναι να επενδύσουν από νωρίς στην ανάπτυξη κουλτούρας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα επιλεχθούν και σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης για να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα.

Πώς θα ενταχθεί το πρόγραμμα στα σχολεία

Αυτό που τονίζεται από πλευράς Υφυπουργείου Πολιτισμού, που έχει αναλάβει και την ευθύνη να ετοιμάσει την τελική πρόταση του προγράμματος, είναι ότι δεν θα μπει νέο μάθημα στα σχολεία, άρα δεν προβλέπεται κάποια αλλαγή στο αναλυτικό πρόγραμμα. Αντιθέτως, θα δημιουργηθεί ένα υλικό, το οποίο θα διοχετευτεί στα σχολεία, που θα είναι ανοιχτό και ευέλικτο και θα χρησιμοποιηθεί σε δράσεις, που θα καθορίσει το κάθε σχολείο, ανάλογα με το βελτιωτικό σχέδιο δράσης του, τις ανάγκες και τον μαθητικό πληθυσμό.

Στο επίκεντρο του προγράμματος είναι ο μαθητής, αφού αυτός θα καλείται να συμμετάσχει στις δραστηριότητες που θα ετοιμαστούν. Ουσιαστικά, το Υφυπουργείο Πολιτισμού θα παραδώσει στα σχολεία ένα συγκεκριμένο υλικό, στο οποίο θα περιλαμβάνονται κάποιες ιδέες για δραστηριότητες και αυτό που ζητείται από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους είναι να δουλέψουν πάνω σε αυτό, αλλά να αναπτύξουν και δικές τους ιδέες, κάτι που θα εξελίξει και θα βελτιώσει το πρόγραμμα.

Μέσα από το πρόγραμμα, στόχος των αρμοδίων είναι να ασχοληθούν τα σχολεία με κάποιες συγκεκριμένες θεματικές, όπως είναι το Bullying, η ειρήνη, η αγάπη, η συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών. Θέματα που αυτή τη στιγμή απασχολούν αρκετά τις διευθύνσεις των σχολικών μονάδων, εντούτοις δεν έχει βρεθεί ακόμη η κατάλληλη φόρμουλα, για να καταφέρουν να τα επιλύσουν.

Από πλευράς Υφυπουργείου Πολιτισμού και Υπουργείου Παιδείας, θα δίνεται μέσα από το πρόγραμμα ο θεματικός άξονας, που θα είναι διαφορετικός κάθε χρονιά, με ένα συγκεκριμένο στόχο. Για παράδειγμα, τα σχολεία θα πρέπει να μελετήσουν το θέμα της ειρήνης μέσα από τις τέχνες, κάτι που σημαίνει η μία τάξη μπορεί να το κάνει αυτό μέσα από ποιήματα ή λογοτεχνία, η άλλη μέσα από τη μουσική και μία άλλη μέσα από το χορό. Ουσιαστικά, αυτό που τονίζεται από τους αρμόδιους είναι ότι θα δοθούν τα όπλα στα σχολεία.

Αυτή η μέθοδος λέγεται συνεργατική συναρμολόγηση, μία παιδαγωγική μέθοδος, βάσει της οποίας οι τάξεις θα συνεργάζονται και θα επικοινωνούν μεταξύ τους. Στο τέλος κάθε χρόνου, οι ομάδες θα μοιράζονται μεταξύ τους τις εμπειρίες τους, με απώτερο σκοπό να βελτιώνεται και η οριζόντια και η κάθετη επικοινωνία μέσα στα σχολεία. Σημειώνεται πως, στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς, μέσα από ένα μαθητικό συνέδριο, το κάθε σχολείο θα προβαίνει στην παρουσίαση των δράσεών του και θα αξιολογείται. Όποιο από αυτά πετύχει τους στόχους που έχει θέσει, τότε θα μπαίνει στον κατάλογο των πολιτιστικών σχολείων.

Έγιναν κρούσεις σε επαγγελματίες

Σημειώνεται πως για να μπορούν τα παιδιά να έχουν τα κατάλληλα εφόδια για τον πολιτισμό, θα πρέπει να έρθουν σε επαφή με εκείνους που τον προωθούν επί καθημερινής βάσεως. Αυτοί δεν είναι άλλοι από τους δημιουργούς και τους επαγγελματίες στον τομέα του πολιτισμού, όπως είναι μεταξύ ηθοποιοί, τραγουδιστές, μουσικοί, εικαστικοί, ποιητές ή λογοτέχνες.

Το Υφυπουργείο Πολιτισμού έχει ήδη κάνει κάποιες κρούσεις προς την πλευράς των αρμοδίων, ώστε να μπορούν να καταρτίσουν ένα κατάλογο με τα ονόματα των ατόμων που θα μπορούν να συμμετάσχουν, ο οποίος θα αποστέλλεται στα σχολεία, για να μπορούν να αποταθούν σε εκείνους τα σχολεία. Την ίδια ώρα, έχουν γίνει επαφές και σε επαγγελματικά σώματα, όπως σχολές χορού αλλά και οργανισμούς, όπως ο ΘΟΚ, ενώ στην πορεία των συζητήσεων δεν αποκλείεται να ζητηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς να προτείνουν και οι ίδιοι κάποιους δημιουργούς.

Οι επαγγελματίες δημιουργοί θα κληθούν να συνεργαστούν με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους, σε μία προσπάθεια να τους βοηθήσουν να παράξουν το τελικό τους έργο, που θα παρουσιάσουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Πάντως, μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, οι μαθητές αναμένεται να βγουν και εκτός σχολείου και να επισκεφτούν χώρους όπου παράγεται πολιτισμός, όπως είναι τα θέατρα, τα μουσεία, οι σχολές χορού, καθώς με αυτό τον τρόπο θα αποκομίσουν εμπειρίες, τις οποίες θα μπορούν να εντάξουν στις δράσεις τους.

Δειτε Επισης

Έσβησε για πάντα το χαμόγελο της δημοσιογράφου Γεωργίας Ψαριά…
ΒΙΝΤΕΟ: Από το καλοκαίρι στο χειμώνα-Άνοιξαν οι κρουνοί του ουρανού στη Λευκωσία
Μεγάλη η συνεισφορά του αθλητικού τουρισμού-Ρεκόρ συμμετοχών στο τουρνουά Αγίας Νάπας
Με μηνύματα για επανένωση και διεκδικήσεις εργαζομένων η Κύπρος τίμησε την Πρωτομαγιά (pics)
Φλαούνες, πασκιές, κόκκινα αυγά-Τα έθιμα του Πάσχα που αναβιώνουν ξανά
Με εκδηλώσεις και πορείες τιμά την Εργατική Πρωτομαγιά η Κύπρος
Δεν υποχωρεί η σκόνη, βροχές και καταιγίδες στο μενού του καιρού
«Παιδάκι πήρε δώρο ένα παιχνίδι και έτρεχε στον κήπο… Ήταν χαρά και λύπη μαζί»
Γυρίζουν την πλάτη στα ορεινά, πάνε παραλία όσοι θα εκμεταλλευτούν τις εορτές του Πάσχα
Ένεση για τα κατεχόμενα χωριά η χαλάρωση κινήτρων για επανεγκατάσταση-Ικανοποίηση για τα μέτρα της Κυβέρνησης