Τα τελευταία εννιά δραματικά λεπτά της μοιραίας πτήσης της Jeju Air

Απαντήσεις για το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα των τελευταίων πολλών ετών στη Νότια Κορέα αναζητούν οι αρχές της χώρας καθώς πληθαίνουν τα ερωτήματα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το Boeing 737-800 της Jeju Air έκανε προσγείωση χωρίς να ανοίξει το σύστημα προσγείωσης και χωρίς να αναπτυχθούν τα πτερύγια ανάσχεσης με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε έναν τοίχο και 179 από τους 181 επιβαίνοντες να χάσουν τη ζωή τους.

Το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας φαίνεται να επιμένει στην εκδοχή της σύγκρουσης με πουλιά εν πτήσει που προκάλεσαν προβλήματα στο αεροσκάφος καθώς τα ξημερώματα σήμερα ανακοίνωσε ότι ο πιλότος του μοιραίου αεροσκάφους είχε δηλώσει στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της πόλης Μουάν ότι σημειώθηκε σύγκρουση με πουλιά και είχε κηρύξει «mayday».

Σύμφωνα με το χρονολόγιο που έγινε γνωστό, στις 8:54 (ώρα Νότιας Κορέας) ο πύργος ελέγχου έδωσε το πράσινο φως στους πιλότους του Boeing να προχωρήσουν σε προσγείωση.

Τρία λεπτά αργότερα, ο πύργος ελέγχου ενημέρωσε τους πιλότους για τον κίνδυνο πρόσκρουσης με πουλιά στον αέρα.

Μετά από ένα λεπτό ήταν που ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου (mayday), χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόβλημα που αντιμετώπιζε.

Στις 9:03 το αεροπλάνο προσγειώθηκε με την «κοιλιά», χωρίς τροχούς, σύρθηκε για λίγα δευτερόλεπτα στον διάδρομο προσγείωσης και τελικά έγινε μια μπάλα φωτιάς όταν προσέκρουσε σε τοίχο.

Τι προκάλεσε την τραγωδία

Η έρευνα για τα αίτια βρίσκεται σε εξέλιξη - με τους εμπειρογνώμονες και τους αξιωματούχους να κάνουν λόγο για διάφορους πιθανούς παράγοντες.

Ειδικοί της αεροπορίας δήλωσαν ότι οι αρχές του αεροδρομίου της Νότιας Κορέας θα πρέπει να αντιμετωπίσουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τσιμεντένιο τοίχο στον οποίο συγκρούστηκε ένα αεροπλάνο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 179 άνθρωποι.

«Όχι μόνο δεν υπάρχει καμία δικαιολογία [για να βρίσκεται εκεί], αλλά νομίζω ότι αγγίζει τα όρια του εγκλήματος να βρίσκεται εκεί», δήλωσε ο Βρετανός ειδικός Ντέιβιντ Λίαρμαουντ.

Μάρτυρες ανέφεραν ότι είδαν μεγάλο αριθμό πτηνών γύρω από τον διάδρομο λίγο πριν από τη συντριβή και ο πύργος ελέγχου είχε προειδοποιήσει τον πιλότο για την πιθανότητα πρόσκρουσης πτηνών. Ένα λεπτό αργότερα το αεροπλάνο έστειλε σήμα κινδύνου.

Όταν το αεροπλάνο προσγειώθηκε στη δεύτερη προσπάθειά του στις 9.03 π.μ., το σύστημα προσγείωσης δεν είχε ανοίξει.

Ο Ντέιβιντ Λίαρμαουντ πιστεύει ότι οι επιβαίνοντες είχαν καλές πιθανότητες επιβίωσης μόλις ο πιλότος προσγείωσε το αεροπλάνο στο έδαφος, παρά το γεγονός ότι ταξίδευε με μεγάλη ταχύτητα.

«Το κατέβασε [ο πιλότος] όμορφα δεδομένων των συνθηκών, πηγαίνουν πολύ γρήγορα αλλά το αεροπλάνο είναι ακόμα άθικτο καθώς γλιστράει στο έδαφος», είπε.

Καθώς έφτασε στο τέλος του αεροδρομίου και χτύπησε στον τοίχο, το αεροπλάνο καταστράφηκε σχεδόν αμέσως.

«Αυτού του είδους η δομή δεν θα έπρεπε να υπάρχει εκεί», τόνισε.

Το Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν άνοιξε το 2007 και έχει γίνει ένας πολυσύχναστος περιφερειακός κόμβος στο νότιο τμήμα της χώρας. Το διαχειρίζεται η κρατική εταιρεία Korea Airports Corporation. Δορυφορικοί χάρτες δείχνουν ότι η τσιμεντένια κατασκευή βρισκόταν στο νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης κοντά στον περιμετρικό φράχτη για πολλά χρόνια.

Διαθέτει το σύστημα προσγείωσης με όργανα, το οποίο βοηθά τους πιλότους να προσγειώνονται τη νύχτα ή όταν η ορατότητα είναι κακή. Στα περισσότερα αεροδρόμια τα συστήματα αυτά τοποθετούνται σε πτυσσόμενες κατασκευές.

«Το να υπάρχει ένα σκληρό αντικείμενο περίπου 200 μέτρα ή λιγότερο μέσα στην υπερπήδηση, δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο πουθενά στο παρελθόν», πρόσθεσε ο Λίαρμαουντ.

Αν το αεροπλάνο δεν είχε προσκρούσει στον τοίχο, πρότεινε ότι θα είχε χτυπήσει μέσα από έναν περιμετρικό φράχτη, θα είχε ταξιδέψει πάνω από έναν δρόμο και πιθανότατα θα είχε σταματήσει σε ένα παρακείμενο χωράφι.

«Υπήρχε άφθονος χώρος για να επιβραδύνει το αεροσκάφος και να σταματήσει. Και νομίζω ότι όλοι θα ήταν ζωντανοί... οι πιλότοι μπορεί να είχαν υποστεί κάποια ζημιά περνώντας μέσα από τον φράχτη ασφαλείας ή κάτι τέτοιο. Αλλά υποψιάζομαι ότι μπορεί και να είχαν επιβιώσει».

Μια άλλη ειδικός σε θέματα αεροπορίας, η Σάλι Γκέθιν, δήλωσε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της σχετικά με τη θέση του τείχους, αλλά διαφωνεί ότι όλοι θα είχαν επιβιώσει.

Η Γκέθιν είπε ότι «φαινόταν να διατηρεί την ταχύτητα, οπότε ακόμη και αν υπήρχε περισσότερος χώρος στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε καταλήξει καταστροφικά».

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της χώρας Joo Jong-wan δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου 2.800 μέτρων δεν ήταν παράγοντας που συνέβαλε στη συντριβή - και υποστήριξε ότι τα τοιχώματα στα άκρα ήταν κατασκευασμένα σύμφωνα με τα βιομηχανικά πρότυπα.

Οι ειδικοί δήλωσαν στο CNN ότι το σύστημα προσγείωσης του αεροπλάνου - συγκεκριμένα, οι τροχοί που χρησιμοποιούνται για την απογείωση και την προσγείωση - φαίνεται ότι δεν είχαν αναπτυχθεί πλήρως πριν από την προσγείωση. Αλλά το τι προκάλεσε αυτή την δυσλειτουργία είναι ακόμη ασαφές.

Αναλυτές της αεροπορίας δήλωσαν ότι χρειάζονται περισσότερα στοιχεία προτού οι αρχές της Νότιας Κορέας μπορέσουν να προσδιορίσουν οριστικά τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή της Κυριακής, συμπεριλαμβανομένων εικασιών από τοπικούς αξιωματούχους για πιθανή πρόσκρουση πουλιών πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους.

Τα σχόλια έγιναν αφού ο Lee Jeong-hyun, επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας Μουάν, ενημέρωσε τα μέσα ενημέρωσης ότι η αιτία «εκτιμάται ότι είναι η εμφάνιση χτυπήματος πουλιών ή κακών καιρικών συνθηκών». Τα πλάνα από τη συντριβή έδειχναν καθαρό ουρανό εκείνη τη στιγμή.

Ο Ντέιβιντ Σούσι, πρώην επιθεωρητής ασφαλείας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι «οι εικασίες είναι ο χειρότερος εχθρός ενός ερευνητή».

«Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προστατεύεται τόσο πολύ όταν υπάρχει μια έρευνα αεροπορικού ατυχήματος, οι πληροφορίες προστατεύονται. Υποτίθεται ότι δεν πρέπει να γίνονται εικασίες για τέτοιου είδους πράγματα», δήλωσε ο Σούσι .

Ο σύμβουλος της αεροπορικής βιομηχανίας Scott Hamilton επανέλαβε τις ανησυχίες του Soucie και προέτρεψε τις αρχές της Νότιας Κορέας να «σταματήσουν να κάνουν δηλώσεις» σε αυτό το στάδιο.

Η συντριβή της Κυριακής είναι «πολύ αινιγματική», δεδομένου ότι τόσο το αεροσκάφος όσο και το αεροπλανοφόρο έχουν ισχυρό ιστορικό ασφάλειας και οι συνθήκες πτήσης ήταν άριστες, δήλωσε δημοσιογράφος της αεροπορίας.

Το Boeing 737-800 είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα αεροσκάφη στον κόσμο και το καθένα χρησιμοποιείται για περίπου τέσσερις ή πέντε πτήσεις την ημέρα, δήλωσε ο Τζέφρι Τόμας, συντάκτης του Airline News,  στο CNN.

«Είναι το πιο αξιόπιστο αεροσκάφος στον κόσμο και βρίσκεται σε υπηρεσία εδώ και 20 χρόνια», είπε. «Όλοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί. Και λειτουργεί πραγματικά, πραγματικά καλά. Και η συντήρηση που γίνεται στη (Νότια) Κορέα είναι όσο καλύτερη γίνεται σε όλο τον κόσμο».

«Είναι λίγο ασαφές αν το σύστημα προσγείωσης κατέρρευσε κατά την προσγείωση ή αν το σύστημα προσγείωσης δεν αναπτύχθηκε καθόλου. Αυτό είναι ένα πραγματικά σοβαρό ζήτημα στο οποίο προφανώς οι ερευνητές θα επικεντρωθούν σε μεγάλο βαθμό», πρόσθεσε ο Τόμας. Πρόσθεσε ότι «είναι αινιγματικό» το γεγονός ότι συνέβη η συντριβή, δεδομένου ότι η προσγείωση έγινε υπό ξηρές και ηλιόλουστες συνθήκες σε ένα καλό αεροδρόμιο.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Jeju Air δήλωσε ότι το αεροσκάφος δεν είχε δείξει «κανένα σημάδι προβλήματος» πριν από το ατύχημα της Κυριακής.

«Αυτή τη στιγμή, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η αιτία του ατυχήματος και πρέπει να περιμένουμε την επίσημη ανακοίνωση της έρευνας από την αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία», δήλωσε ο Kim Yi-bae κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο αεροδρόμιο.

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες

Συγκλονισμένες οικογένειες συγκεντρώθηκαν στην αίθουσα αφίξεων του αεροδρομίου με δάκρυα στα μάτια, καθώς περίμεναν την ταυτοποίηση των πτωμάτων. Ορισμένοι από τους νεκρούς αναγνωρίστηκαν μόνο από τα δακτυλικά τους αποτυπώματα.

Ο Μάενγκ Τζι-Σου, 78 ετών, δήλωσε στο BBC ότι ο ανιψιός του και οι δύο γιοι του ανιψιού του ήταν στο αεροπλάνο.

Ήταν το πρώτο ταξίδι της οικογένειας στο εξωτερικό, με αφορμή την ολοκλήρωση των εισαγωγικών εξετάσεων του μικρότερου γιου στο κολέγιο.

«Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ολόκληρη η οικογένεια απλά εξαφανίστηκε», είπε. «Η καρδιά μου πονάει τόσο πολύ».

Στους επιβάτες περιλαμβάνονταν 173 Νοτιοκορεάτες και δύο υπήκοοι Ταϊλάνδης.

Σε μια άλλη ιστορία, ο Τζέον Τζε-γιουνγκ βλέπει και ξαναβλέπει το βίντεο με το αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν η κόρη του και άλλοι 180 άνθρωποι να συντρίβεται στο τοιχίο του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο της Μουάν και αναρωτιέται πως κόπηκε έτσι άδοξα η ζωή της 45χρονης κόρης του.

«Όταν είδα το βίντεο, το αεροπλάνο φαινόταν εκτός ελέγχου. Οι πιλότοι μάλλον δεν είχαν άλλη επιλογή. Η κόρη μου, που είναι μόλις 45, να τελειώσει έτσι. Είναι απίστευτο» είπε, ενώ έδειξε σε δημοσιογράφους τα τελευταία μηνύματα που πήρε από την κόρη του πριν σκοτωθεί.

Η κόρη του Τζέον επέστρεφε στο σπίτι της, αφού πέρασε τις διακοπές των Χριστουγέννων με φίλους στην Μπανγκόκ. Αφήνει πίσω της το σύζυγο και την έφηβη κόρη της.

«Το νερό κοντά στο αεροδρόμιο δεν είναι βαθύ. Υπάρχουν και αγροί, με πιο μαλακό έδαφος από τον τσιμεντένιο διάδρομο. Γιατί δεν μπορούσε να προσγειωθεί εκεί;» διερωτήθηκε ο Τζέον.

Η κόρη του, η Μι-σόοκ, αναγνωρίστηκε από τα δακτυλικά αποτυπώματά της και η οικογένειά της αναζητά τώρα ένα γραφείο τελετών κοντά στη γενέτειρά της, το Γκουανγκτζού, για να μεταφέρει εκεί τη σορό της.

«Είχε σχεδόν επιστρέψει, για αυτό δεν χρειαζόταν να τηλεφωνήσει στην οικογένεια για να αφήσει κάποιο τελευταίο μήνυμα. Νόμιζε ότι γύριζε στο σπίτι» είπε ο Τζέον.

Στην πτήση υπήρχαν και Ταϊλανδοί πολίτες, σύμφωνα με τις αρχές της Νότιας Κορέας.

Ο πατέρας ενός από τα θύματα, είπε στο Associated Press ότι «δεν πίστευε ποτέ ότι αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που θα βλεπόμασταν για πάντα».

Η κόρη του εργαζόταν σε ένα εργοστάσιο στη Νότια Κορέα για αρκετά χρόνια, είπε στο AP. Είχε επιστρέψει στην Ταϊλάνδη επισκεπτόμενη την οικογένειά της πριν αναχωρήσει με πτήση από την Μπανγκόκ για το Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν.

«Άκουσα ότι το αεροπλάνο εξερράγη στην Κορέα σήμερα το πρωί. Αλλά δεν περίμενα καθόλου ότι η κόρη μου θα ήταν σε αυτή την πτήση», είπε.

Μία άλλη συνταρακτική αποκάλυψη ήρθε από φίλο ενός εκ των θυμάτων, το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα τον διάλογο που είχε μαζί τους μέσω SMS, δευτερόλεπτα πριν σκοτωθεί.
Ο διάλογος που είχε μαζί του – και ο οποίος δημοσιεύτηκε στα ΜΜΕ της Νότιας Κορέας, είχε ως εξής:

Επιβάτης: Κρατάμε. Ενα πουλί χτύπησε το φτερό του αεροπλάνου
Φίλος: Ε;
Επιβάτης: έτσι δεν μπορούμε να προσγειωθούμε ακόμη
Φίλος: Πότε έγινε αυτό;
Επιβάτης: Μόλις τώρα. Μήπως να αφήσω την διαθήκη μου;

Πηγή: Πρώτο Θέμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Οι παράξενες διπλές εκλογές, το πατατράκ των κομμάτων και οι φόβοι για το μέλλον
Άνοιγμα σε ΗΠΑ, αμυντική θωράκιση και νέα οπλικά συστήματα-Στο επίκεντρο ο τομέας της ασφάλειας για το ΥΠΑΜ
Μετά τα Φώτα η μεταφορά ασθενών στη νέα Κλινική Ψυχικής Υγείας-Καμία αλλαγή στον αριθμό κλινών
Με νόμο και όχι διάταγμα καθορίζεται ο Εθνικός Κατώτατος Μισθός-Εν αναμονή του τελικού κειμένου
ΒΙΝΤΕΟ: Αυτός είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος κυκλικός κόμβος στον κόσμο-Σε ποια χώρα βρίσκεται
Το 2025 ίσως να είναι μία πιο «πολεμική» χρονιά από το 2023 και το 2024 μαζί
Αυτή είναι η ευρωπαϊκή πόλη που απαγορεύει το κάπνισμα και στους εξωτερικούς χώρους
Σχέση του δράστη της επίθεσης στη Νέα Ορλεάνη με ISIS ερευνούν οι Αρχές-Αναζητούν εκρηκτικούς μηχανισμούς
Συνελήφθησαν οι δύο καταζητούμενοι για την απόπειρα φόνου στη Λεμεσό
Πέντε νεκροί σε εκρήξεις αυτοσχέδιων πυροτεχνημάτων στη Γερμανία-Εκατοντάδες συλλήψεις