Η ώρα της εφαρμογής: Μετά την ψήφιση του νόμου, η ευθύνη όλων μας μεγαλώνει

Η Βουλή των Αντιπροσώπων έκανε επιτέλους το πρώτο βήμα, ψηφίζοντας το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση της κρίσης των αερόσακων Takata. Ένα βήμα που θεωρείτο αναγκαίο και επείγον, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια χιλιάδων πολιτών που καθημερινά κινούνται στους δρόμους με οχήματα δυνητικά επικίνδυνα για τη ζωή τους.

Ωστόσο, η ψήφιση του νόμου δεν αποτελεί το τέλος της προσπάθειας, αλλά την απαρχή μιας απαιτητικής περιόδου εφαρμογής, που θα κρίνει εάν οι νομοθετικές προθέσεις θα μεταφραστούν σε απτά αποτελέσματα. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που επηρεάζονται εξακολουθούν να παραμένουν «στο σκοτάδι». Οι πληροφορίες που δημοσιεύονται στα μέσα ενημέρωσης υποδεικνύουν ότι η κατάσταση παραμένει πολύπλοκη και το «μπάχαλο» δεν έχει ακόμη τερματιστεί. Οι πολίτες χρειάζονται άμεση, πλήρη και κατανοητή ενημέρωση, ώστε να γνωρίζουν ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουν, ποια δικαιώματα τους προστατεύουν πλέον οι νέες ρυθμίσεις και ποιες διευκολύνσεις θα τους προσφερθούν.

Είναι κρίσιμο όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές – το Υπουργείο Μεταφορών, οι αντιπροσωπείες, οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι φορείς πιστοποίησης – να συνεργαστούν αποτελεσματικά. Ο νέος νόμος αποτελεί ένα νομικό εργαλείο, όμως η επιτυχία του θα κριθεί από την άμεση δράση και τον σωστό συντονισμό. Χρειάζεται:

  1. Διαφάνεια και άμεση επικοινωνία: Να τεθούν σε λειτουργία μηχανισμοί ενημέρωσης των κατόχων οχημάτων, με σαφείς οδηγίες για την αντικατάσταση των αερόσακων. Κανείς δεν πρέπει να αγνοεί πώς να κινηθεί ή να παραμένει σε αβεβαιότητα ως προς την επικινδυνότητα του οχήματός του.
  2. Πλήρης κάλυψη του κόστους αντικατάστασης: Το οικονομικό βάρος δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μετακυλιστεί στον πολίτη. Οι οδηγίες του νόμου πρέπει να εφαρμοστούν πιστά, διασφαλίζοντας ότι η αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων θα γίνεται χωρίς κόστος για τον ιδιοκτήτη.
  3. Στήριξη για τους οδηγούς που ακινητοποιούν τα οχήματά τους: Ο νέος νόμος προβλέπει τη δυνατότητα ακινητοποίησης των επηρεαζόμενων οχημάτων. Είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν αποτελεσματικοί μηχανισμοί αποζημίωσης και υποστήριξης, είτε με τη μορφή παροχής εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, είτε με επιστροφές τελών κυκλοφορίας και «πάγωμα» ασφαλίστρων.
  4. Εντατικοί έλεγχοι και κυρώσεις: Οι αντιπροσωπείες και όσοι φορείς εμπλέκονται στη διαδικασία αντικατάστασης πρέπει να λογοδοτούν για τυχόν καθυστερήσεις ή παραλείψεις. Ο νόμος δίνει τα εργαλεία επιβολής κυρώσεων, και αυτά πρέπει να χρησιμοποιηθούν όπου κριθεί αναγκαίο.
  5. Κοινωνική διάσταση: Όπως επισημάνθηκε και στο παρελθόν, οι πιο ευάλωτες οικονομικά ομάδες είναι αυτές που πλήττονται περισσότερο. Η εφαρμογή του νόμου πρέπει να συνοδεύεται από κοινωνικές πρόνοιες, ώστε κανείς να μη βρεθεί σε κατάσταση μετακίνησης υπό καθεστώς ανασφάλειας ή οικονομικής ανέχειας.

Η ψήφιση του νόμου ήταν μια σημαντική, απαραίτητη κίνηση. Όμως η αποτελεσματικότητα της λύσης θα κριθεί στην πράξη, εκεί όπου κάθε μέρα, κάθε ώρα, σε κάθε δρόμο, διακυβεύονται ανθρώπινες ζωές. Η ευθύνη πλέον βαραίνει όλους: το κράτος, τις επιχειρήσεις, τους φορείς, και βεβαίως την κοινωνία, που απαιτεί λύσεις εδώ και τώρα, όχι αόριστες υποσχέσεις ή περαιτέρω καθυστερήσεις.

Είναι η στιγμή να αποδείξουμε ότι η νομοθετική ρύθμιση δεν ήταν απλώς ένα βεβιασμένο βήμα «για το θεαθήναι», αλλά μια ουσιαστική κίνηση προς την έμπρακτη προστασία της ανθρώπινης ζωής. Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει και κάθε καθυστέρηση συνεχίζει να μετριέται σε δυνητικά χαμένες ζωές στους δρόμους μας.

Δημήτρης Δημάδης

Επιχειρηματίας - Υπεύθυνος Οριζόντιου Χαρτοφυλακίου Μεταφορών ΔΗ.ΣΥ.

Δειτε Επισης

Αστυνομία και Δημόσια τάξη: «Η εξουσία χωρίς στρατηγική είναι σαν ένα πλοίο χωρίς πυξίδα»
Πληρώνω όσο (για να) πετώ
Η περίπτωση του σώματος των αδιάφθορων
«Κάμερες αυτοκινήτου (Dash Cams)»: Πώς η νέα τεχνολογία μεταμορφώνει την τεκμηρίωση τροχαίων και το ασφαλιστικό τοπίο
2025: Ευρώπη σε θέση οδηγού και όχι ουραγού
Τα νομοθετημένα καθήκοντα των ΣΕΑ και η διαταγή άσκησης άλλων καθηκόντων από την Αστυνομία
Όταν οι «αρμόδιες πηγές» της Αστυνομίας είναι αδιάβαστες
Η ώρα της εφαρμογής: Μετά την ψήφιση του νόμου, η ευθύνη όλων μας μεγαλώνει
Συζήτηση για ένταξη στο ΝΑΤΟ: Σαφής ο δυτικός προσανατολισμός μας
«Ο Γλαύκος Κληρίδης και εγώ για Αρχηγός Αστυνομίας..!!»