Υπερψηφίστηκε η πρόταση νόμου για τους Takata-Αποκτά εργαλεία το Υπουργείο Μεταφορών
16:15 - 16 Δεκεμβρίου 2024
Ψηφίστηκε η πρόταση Νόμου των Κυριάκου Χατζηγιάννη, Νίκου Σύκα και Σταύρου Παπαδούρη για να ρυθμιστούν διατάξεις και να δοθούν εργαλεία στον υπουργό Μεταφορών, ώστε να ενωθεί η αλυσίδα ενημέρωσης για τους ελαττωματικούς αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ.
Με 51 ψήφους υπέρ και μία ψήφο κατά, η Βουλή παραχώρησε όλες εκείνες τις εξουσίες που χρειάζεται η εκτελεστική εξουσία, ώστε να διασφαλιστούν οι πολίτες που καθημερινά χρησιμοποιούν τα οχήματά τους. Αρχικά τέθηκαν σε ψηφοφορία οι τροπολογίες συνολικά, οι οποίες υπερψηφίστηκαν από 51 βουλευτές.
Ο εκ των εισηγητών της πρότασης Νόμου, Σταύρος Παπαδούρης, αναφέρθηκε αρχικά κατά την ομιλία του, στο ιστορικό της υπόθεσης με τους ΤΑΚΑΤΑ, που ξεκινά από τη δεκαετία του 2000 με την πρώτη ανάκληση, όπως υπέδειξε. Ακολούθως αναφέρθηκε επιγραμματικά στις εξελίξεις με το θανατηφόρο με θύμα τον Κυριάκο όξινο τον Ιανουάριο του 2023 και το θάνατο της Στυλιανής Γιωργαλλή, τον Οκτώβριο του 2024. Επίσης, αναφέρθηκε στα όσα ακολούθησαν ενώπιον της Βουλής, που διαπιστώθηκε ότι χάθηκε η αλυσίδα ενημέρωσης, μέσα από τις τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων φορέων.
Επεξήγησε τι περιέχει η πρόταση Νόμου και πως έπρεπε να ενταχθούν κάποιες ποινές, καθώς και τι θα ισχύει από τούδε και στο εξής όταν ένα όχημα φθάνει στη χώρα, για το οποίο πρέπει να εκδίδεται έντυπο που να διαβεβαιώνει ότι δεν υπόκειται σε ανακλήσεις, εντός πέντε εργάσιμων ημερών. Τόνισε επίσης ότι ξέρουν πως θα προκύψουν προβλήματα και ταλαιπωρία, ωστόσο είναι πιο σημαντικές οι ανθρώπινες ζωές.
Από την πλευρά του, ο δεύτερος εκ των τριών εισηγητών της πρότασης, Κυριάκος Χατζηγιάννης, κατήγγειλε ότι η Αστυνομία δεν έδωσε τα στοιχεία που ζήτησαν σε ότι αφορά στους τραυματισμούς από τους ΤΑΚΑΤΑ, ενώ επιτέθηκε και στο Υπουργείο Εμπορίου και Βιομηχανίας, το οποίο απουσιάζει, όπως υποστήριξε.
Σε έντονους τόνους, αναφέρθηκε ότι υπάρχουν ανακλήσεις και σε άλλα θέματα, για τα οποία δεν εφαρμόστηκαν οι κανονισμοί. «Δεν εφάρμοσαν καμία Νομοθεσία, όταν ανοίξαμε το θέμα κάποιοι μας χλεύαζαν».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, είπε πως κάποιοι τις τελευταίες μέρες λένε ότι θα υπάρξει ταλαιπωρία, θα ακινητοποιηθούν οχήματα και λοιπά. Όποιος δεν θέλει να πάει στο μύλο δέκα μέρες κοσιηνίζει».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας, με λακωνική του δήλωση κάλεσε άπαντες να υπεψηφίσουν την πρόταση Νόμου.
Καταγγελίες για ελέγχους της Ηλεκτρομηχανολογικής από Κώστα
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, υπέδειξε πως πρόκειται για ένα ζήτημα ζωής και θανάτου. Αναφέρθηκε σε περιστατικό του 2017, όταν ένας άνθρωπος τραυματίστηκε με αποτέλεσμα σήμερα να υποβάλλεται στην 30η του επέμβαση. Κατήγγειλε εξάλλου ότι η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία προέβη τότε σε τεστ για τους αερόσακους ΤΑΚΑΤΑ, τα σίδερα από τους οποίους είναι καρφωμένα ακόμα σε τσίγκους.
«Επιτρέπεται να έρχεται η Νομική Υπηρεσία σε σύσκεψη και να μας λέει ότι υπάρχει κανονισμός από το 2018 και να μην την εφάρμοσε κανένας; Γίνεται να ρωτούμε για ανακλήσεις από τη Σιγκαπούρη και να μην ξέρουν; Πρέπει να μπουν ανακριτές και να διερευνήσουν πως φθάσαμε μέχρι εδώ; Έλεγα την περασμένη εβδομάδα για 40 χιλιάδες οχήματα και κάποιοι με έβλεπαν περίεργα. Σήμερα σας λέω ότι μπορεί να είναι 100 χιλιάδες τα οχήματα».
Αναφέρθηκε σε περίπτωση ανθρώπου που εξερράγη ο αερόσακος του την ώρα που κινείτο και μίλησε για τους αερόσακους ARC, μιας κινέζικης εταιρείας που εξαγόρασε τους ΤΑΚΑΤΑ και συνεχίζει το έργο τους.
Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, σε δική του τοποθέτηση τόνισε ότι η στήριξη των πολιτών είναι δεδομένη και πρώτιστος στόχος. Παράλληλα, εξέφρασε τις ανησυχίες τους σε περίπτωση ακινητοποιήσεων οχημάτων, για τους ανθρώπους που δεν έχουν εναλλακτικό μέσο μεταφοράς.
Έκκληση προς τον Υπουργό να βρει τον «μαγικό τρόπο» να δει αυτούς που πραγματικά έχουν ανάγκη και δεν θα μπορούν να κάνουν τα βασικά, απηύθυνε ο βουλευτής του ΕΛΑΜ, Λίνος Παπαγιάννης. Από πλευράς του ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης, δήλωσε πως τα σενάρια για το πώς θα επηρεαστούν οι συμπολίτες μας δεν συνδέονται με το τι θα ψηφίσει η Βουλή.
Αρκετοί από τους βουλευτές που έλαβαν τον λόγο κατήγγειλαν το κράτος. «Δυστυχώς δεν έκαναν τίποτα. Είχαν εργαλεία; Βεβαίως. Από το 2018 είχαν εργαλεία τα οποία έπρεπε να αξιοποιήσουν και ο κανονισμός του 2018 δίνει τη δυνατότητα στον αρμόδιο Υπουργό να ακινητοποιήσει οχήματα. Δυστυχώς είδαμε ένα κράτος να αποποιείται την ευθύνη του, να αφήνει τη δημόσια ασφάλεια υπό διαπραγμάτευση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής.
«Σήμερα η Βουλή γίνεται η φωνή του Κυριάκου Όξινου, της Στυλιανής Γιωργαλλή και του νεαρού που από το 2017 ζει χωρίς στόμα, με ακρωτηριασμένο χέρι και με 30 επεμβάσεις», ανέφερε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας. Την ευθύνη της εποπτείας για την ομαλή διαδικασία αντικατάστασης των προβληματικών αερόσακων την έχει η εκτελεστική εξουσία. Εύχομαι να μην κρυφτούν πίσω από την πρόταση νόμου, πρόσθεσε. «Η νομοθετική εξουσία ήταν η απαρχή και η αιτία για να συζητούμε σήμερα», δήλωσε περαιτέρω, κάνοντας λόγο για πολιτική ευθύνη. Εμείς θα είμαστε υποστηρικτικοί, είπε, αλλά θα κριθούν οι αρμόδιοι κατά την εφαρμογή.
Απαντώντας από το στρατόπεδο της συμπολίτευσης, ο Χρύσανθος Σαββίδης επεσήμανε πως ο νυν Υπουργός έχει κληρονομήσει το πρόβλημα, λέγοντας πως πάντα είμαστε επιμηθείς και όχι προμηθείς. Από πλευράς του, ο κ. Μουσιούττας ανέφερε πως ίσως αυτή η νομοθεσία έπρεπε να είχε προωθηθεί προ πενταετίας.
Σημειώνεται ότι για δεύτερη φορά παρούσα ήταν και η μητέρα του Κυριάκου Όξινου στην Ολομέλεια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εξήντα δύο τα οχήματα της Αστυνομίας που έχουν εγκατεστημένους αερόσακους Takata