Χιλιάδες τα οχήματα με αερόσακους που δεν ανακλήθηκαν-Καταγγελίες για ελέγχους με χρέωση από εταιρεία

Ανυπολόγιστα είναι τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους και τα οποία ενδέχεται να έχουν προβλήματα με τους αερόσακούς τους, τύπου Takata, αφού δεν υπάρχει επαρκής εποπτικός μηχανισμός ελέγχου από το κράτος, ώστε να χαρτογραφηθεί η κατάσταση και να ενημερωθούν όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων επηρεάζονται.

Ενώπιον της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, τέθηκε για δεύτερη φορά σε δύο χρόνια το θέμα των ελαττωματικών αερόσακων, εξ αφορμής του θανάτου της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή, που σκοτώθηκε σε τροχαίο ατύχημα στο δρόμο Αυγόρου-Φρενάρους, πριν από περίπου δύο εβδομάδες. Σύμφωνα με τη νεκροτομή επί της σορού της, ο θάνατός της επήλθε από αιμορραγικό σοκ, συνέπεια ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικό αντικείμενο, στο πλαίσιο διερευνώμενου οδικού τροχαίου δυστυχήματος. Αυτό καταδεικνύει ότι ενδεχομένως ο θάνατος της άτυχης 19χρονης να επήλθε από τον ελαττωματικό αερόσακο του οχήματός της, κάτι το οποίο καλείται να ξεκαθαρίσει η Αστυνομία, αφού η νεκροτομή έδωσε κατεύθυνση και έδειξε ότι ο θάνατος της Στυλιάνας Γιωργαλλή δεν επήλθε λόγω του τροχαίου ατυχήματος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανοίγει ξανά ο φάκελος των ελαττωματικών αερόσακων-Ζητά εξηγήσεις για τη μη απόσυρσή τους η Βουλή

Κατά τη συνεδρία της Επιτροπής, διαφάνηκε ότι ενδεικτικά, δώδεκα χιλιάδες οχήματα τα οποία κυκλοφορούν στους δρόμους, θα πρέπει να περάσουν από έλεγχο, αφού πιθανόν να έχουν αερόσακους τύπου Τakata, ωστόσο ο συγκεκριμένος αριθμός αφορά μόνο τα οχήματα που αγοράστηκαν ως καινούργια ή μεταχειρισμένα από την Ευρώπη. Ωστόσο, δεν μπορεί να ξεκαθαριστεί ο ακριβής αριθμός κι αυτό διότι πολλά άλλα οχήματα φθάνουν στην Κύπρο μέσω τρίτων χωρών, όπως για παράδειγμα την Ιαπωνία, που είναι ένας κολοσσός παραγωγής οχημάτων.

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών, παραθέτοντας στοιχεία ενώπιον της Επιτροπής, υπέδειξε ότι την τελευταία δεκαετία έγιναν 55 χιλιάδες ανακλήσεις αερόσακων. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ήταν ένας ή και περισσότεροι ανά όχημα. Από αυτούς, σε 33 χιλιάδες αντικαταστάθηκαν οι αερόσακοι , ενώ σε περίπου 20 χιλιάδες δεν έγινε επιδιόρθωση.

Σε ότι αφορά στον τελευταίο ένα χρόνο, καταχωρήθηκαν, σύμφωνα πάντα με τον εκπρόσωπο του Υπουργείου, οκτώ χιλιάδες οχήματα, από τα οποία τα 4,5 χιλιάδες επιδιορθώθηκαν και τους εκδόθηκε άδεια κυκλοφορίας. Κατόπιν συζητήσεων με τα μέλη της Επιτροπής, για να ξεκαθαριστεί ο ακριβής αριθμός οχημάτων που πρέπει να τύχουν ελέγχου, τόνισε ότι αυτά είναι περίπου δώδεκα χιλιάδες, ωστόσο στην πορεία ξεκαθαρίστηκε ότι αυτά αφορούν μόνο τα ευρωπαϊκά.

Κληθείς από τους βουλευτές να απαριθμήσει τις ενέργειες που έγιναν τα τελευταία χρόνια, ώστε να ελεγχθούν όλα εκείνα τα οχήματα που πρέπει να αξιολογηθούν, επικαλέστηκε ευρωπαϊκούς κανονισμούς, λέγοντας ότι «η διαδικασία δεν προβλέπει ενημέρωση από εμάς (σ.σ. στους πολίτες), αλλά από τους διανομείς οχημάτων.

Η συγκεκριμένη αναφορά έφερε την έκρηξη του βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρου Παπαδούρη, ο οποίος τόνισε πως «έπρεπε να πάμε σε πιο σκληρά μέτρα. Αν κινδυνεύουν άτομα να σκοτωθούν, να τις βράσω τις ευρωπαϊκές οδηγίες».

Ακολούθως, κλήθηκε να τοποθετηθεί η εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενέργειας, επί της απάντησης που δόθηκε από τον υπουργό, σε ερώτηση της Επιτροπής για το κατά πόσον μπορεί το θέμα να ρυθμιστεί νομοθετικά, με την απάντηση που λήφθηκε να ήταν ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει. Εξήγησε ότι σε περιπτώσεις ανακλήσεων έχουν ομάδα, η οποία προωθεί τα προϊόντα στις αρμόδιες υπηρεσίες. «Στο ΤΟΜ είναι τόσες πολλές οι ανακλήσεις που περιοριζόμαστε να κατανέμουμε για να διαβιβάσουμε στις εποπτικές αρχές».

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και προεδρεύων της Επιτροπής, Νίκος Σύκας, αντέδρασε στην αναφορά της εκπροσώπου του Υπουργείου Ενέργειας, σημειώνοντας πως, « εγώ λέω ότι δεν είναι ευθύνη σας. Αλλά όταν βρίσκουμε το πρόβλημα δεν πρέπει να το ρυθμίσουμε; Προτείναμε τη λύση, είναι το ΜΟΤ, να μην περνούν το ΜΟΤ, όταν δεν περάσει από έλεγχο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Θρήνος για τη 19χρονη Στυλιανή-Έσβησε στο δρόμο για τη δουλειά, εξετάζονται οι συνθήκες του δυστυχήματος

Καταγγελίες για χρέωση του ελέγχου

Ακολούθως, προέκυψε καταγγελία από την εκπρόσωπο του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, η οποία ανέφερε ότι για συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία έγινε καταγγελία από πολίτη ότι του ζήτησαν 160 ευρώ χρέωση, ώστε να ελέγξουν κατά πόσον ήταν ελαττωματικός ο αερόσακος του.

Όπως υπέδειξε η ίδια, από τότε φθάνουν κι άλλες καταγγελίες ενώπιόν τους για παρόμοια θέματα. Οι βουλευτές ζήτησαν από τον εκπρόσωπο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων να ζητηθεί από τα μέλη τους να γίνονται δωρεάν οι έλεγχοι, ωστόσο επικαλέστηκε το ελεύθερο εμπόριο, με τον βουλευτή του ΑΚΕΛ, Κώστα Κώστα να αντιδρά και να εκφράζει τη θέση ότι δεν πρόκειται για ελεύθερο εμπόριο στην προκειμένη περίπτωση, αλλά για την ασφάλεια των πολιτών.

Κατά τη συζήτηση τέθηκε εξάλλου το θέμα κι άλλων ανακλήσεων πέραν από τους αερόσακους, με τους εκπροσώπους των Υπουργείων να παραδέχονται ότι η ροή της πληροφόρησης αλλάζει συνεχώς και φέρνει νέα δεδομένα και επιπρόσθετες ανακλήσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο θάνατος του Κυριάκου και τα μέτρα στην Κύπρο

Οι τοποθετήσεις των βουλευτών

Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνεδρίας, ο προεδρεύων της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας ανέφερε ότι τίθεται περαιτέρω σε κίνδυνο η ασφάλεια των πολιτών, αφού επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση ο μη σωστός έλεγχος, το αλαλούμ μεταξύ υπηρεσιών και κράτους ιδιαίτερα στους αερόσακους. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν χιλιάδες αυτοκίνητα στους δρόμους που δεν έχουν ανακληθεί για το θέμα των αερόσακων, όπως και άλλα οχήματα χωρίς ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Πρόσθεσε ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί γιατί είναι πολύ σοβαρό το θέμα και ο ΔΗΣΥ θεωρεί ότι προέχει η ασφάλεια των πολιτών και είπε ότι κάλεσαν τα αρμόδια Υπουργεία «να βάλουν επιτέλους διαδικασία εντοπισμού και ελέγχου».

Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι ενώ υπάρχει πιθανώς ακόμα ένας θάνατος από ελαττωματικό αερόσακο πριν από λίγες μέρες, από τους αρμόδιους άκουσαν «και πάλι τα ίδια». Πρόσθεσε ότι δεν έλαβαν ξεκάθαρες απαντήσεις από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) γιατί δεν ενημερώνει τους ιδιοκτήτες για τους αερόσακους και αναμένει από τις εταιρείες.

Πρόσθεσε ότι όπως τους ενημέρωσε το ΤΟΜ, την τελευταία δεκαετία είχαν 55,000 περιπτώσεις ανακλήσεων αερόσακων, οι 52,000 έχουν ενημερωθεί οι 33,000 έχουν διορθωθεί και υπάρχουν περιορισμοί σε 8,0000 περιπτώσεις. Σήμερα ανέφερε, περίπου 15,000 περιπτώσεις ανακλήσεων εκκρεμούν και 12,000 αυτοκίνητα κυκλοφορούν στην Κύπρο με αερόσακους Takata που θα πρέπει να αντικατασταθούν. Ωστόσο, ανέφερε ότι ο αριθμός αυτός αφορά μόνο τα αυτοκίνητα από Αγγλία και ΕΕ και κανείς δεν ξέρει ποιος είναι ο αριθμός για αυτοκίνητα που εισήχθησαν από άλλες χώρες.

Ανέφερε επίσης ότι ενώ αντιπροσωπείες είχαν διαβεβαιώσει ότι δεν θα χρέωναν για έλεγχο του αερόσακου υπήρξαν καταγγελίες ότι χρεώνουν κάποιοι €160 για να τους πουν ότι ο αερόσακός τους είναι Takata. Ωστόσο όπως είπε δεν υπάρχει νομοθεσία που να τους υποχρεώνει να μην χρεώνουν.

Κάλεσε όλους τους αρμόδιους να βρουν τη λύση για να αντικατασταθούν όλοι οι ελαττωματικοί αερόσακοι που έχουν προκαλέσει τραυματισμούς και επιβεβαιωμένους θανάτους. Πρόσθεσε ότι την ευθύνη για να προστατέψει τους πολίτες την έχει το κράτος.

Όπως ανέφερε μετά από τη συνεδρία της Επιτροπής ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσης Παντελίδης, ενώ η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία είναι σαφής και η κυπριακή νομοθεσία εναρμονισμένη, υπάρχει πρόβλημα στην εφαρμογή και στο βαθμό ανάκλησης τέτοιων ελαττωματικών προϊόντων στην πράξη.

Σημείωσε ότι γύρω στα 10.000-12.000 οχήματα ενδέχεται να έχουν ελαττωματικούς αερόσακους, ενώ οι αριθμοί ενδεχομένως να είναι μεγαλύτεροι, αφού οι αριθμοί αυτοί αφορούν μόνο οχήματα που έχουν εισαχθεί στο πλαίσιο της ΕΕ σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ενώ, όπως είπε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με ελαττωματικούς αερόσακους είτε ενημερώθηκαν από τις εταιρείες είτε από ανακοινώσεις, η διαδικασία ελέγχου δεν έχει ολοκληρωθεί. Πρόσθεσε ότι η Επιτροπή θα ασχοληθεί με την εφαρμογή της νομοθεσίας και την ικανότητα και δυνατότητα των κρατικών υπηρεσιών να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο και να βεβαιωθούν ότι δεν κυκλοφορούν ελαττωματικά προϊόντα.

Κάλεσε επίσης όσους έχουν τέτοιου είδους μοντέλα και τους χρεώνουν για αυτούς τους ελέγχους να το καταγγείλουν στην υπηρεσία καταναλωτών.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι ενώ πέρυσι είχαν συζητήσει το θέμα, ένα χρόνο μετά ακόμα ψάχνονται και δεν υπάρχουν όλα τα στοιχεία, αφού δεν είναι κάτω από τα ευρωπαϊκά πρότυπα όλα τα αυτοκίνητα.

Ανέφερε ακόμα ότι ζήτησαν να γίνει μια ιστοσελίδα που να καθοδηγεί τον καταναλωτή να ελέγξει ο ίδιος αν το αυτοκίνητό του εμπίπτει στη διαδικασία ανάκλησης.

Είπε ακόμα ότι υπάρχουν άτομα που έχουν ενημερωθεί και δεν έχουν προχωρήσει στην αντικατάσταση του αερόσακού τους, αφού εντοπίστηκε ότι σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει χρέωση για να ελέγξουν απλώς το αυτοκίνητο, ύψους 160 ευρώ.

Ανέφερε ακόμα ότι μπορεί αυτή τη στιγμή στους δρόμους μας να κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα με ανακλήσεις στα φρένα, αερόσακους και αλλού, με όλες τις συνέπειες που έχει αυτό.

Δειτε Επισης

Υπερασπίζεται τον συμβασιούχο αστυνομικό ο ΣΑΚ-«δεν ήταν στα καθήκοντα του η φύλαξη κρατουμένου»
Ύψωσαν ελληνικές σημαίες και τους συνέλαβαν οι Τούρκοι στην Αγιά Σοφιά-Χειροπέδες σε Κύπριους και Ελλαδίτες
Νέα απάτη με τηλεφωνικές βιντεοκλήσεις-Παριστάνουν λειτουργούς της Revolut
Το μεταναστευτικό σημαντικότερο θέμα για Κύπριους σε σχέση με μέσο όρο ΕΕ
Γυρίζουν την πλάτη στους θεσμούς οι Κύπριοι-Πάνω από τους μισούς δεν τους εμπιστεύονται
Δεν έλαβε ακόμη απάντηση ο ΠτΔ για την ημερομηνία της συνάντησης με Τατάρ-«Έχουμε και εμείς κόκκινες γραμμές»
Συνελήφθη σε υπό ανέγερση πολυκατοικία ο δραπέτης-Most Wanted στη Σουηδία για απάτη εκατομμυρίων
Μονόλεπτη σιγή στην Ολομέλεια για τον θάνατο του Ευστάθιου Ευσταθίου
Τα πρωτόκολλα μας έπεσαν απ' τα χέρια... Απέδρασαν από το παράθυρο οι «καμπάνιες», ζητούμενο η επάρκεια
«Με βίασαν οι κακοποιοί του Άσαντ, αλλά πλέον δεν φοβάμαι να δείξω το πρόσωπό μου»-Η ιστορία του Ρενέ και της Νουτζίν