Σωρεία καταγγελιών από καταναλωτές για τις εκπτώσεις-Απολογίες και επιστροφή χρημάτων από επιχειρήσεις
06:00 - 30 Νοεμβρίου 2024
Η Black Friday έχει μπει για τα καλά στην κουλτούρα των Κυπρίων, με πολλούς πολίτες να κατακλύζουν τα καταστήματα για να επωφεληθούν από τις εκπτώσεις. Το γεγονός ότι αρκετός κόσμος βγαίνει για ψώνια δίνει το έναυσμα σε ορισμένα καταστήματα να το εκμεταλλευτούν και να επιχειρήσουν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Οι καταγγελίες προς τον Σύνδεσμο Προστασίας Καταναλωτών είναι δεκάδες, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να απολογηθούν και να επιστρέψουν χρήματα σε πολίτες.
Οι εκπτώσεις, αλλά και οι παρατυπίες, ξεκίνησαν από τις αρχές του μήνα και κορυφώθηκαν την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου, με τα εμπορικά κέντρα, αλλά και οι καταγγελίες, να έχουν την τιμητική τους.
Μιλώντας στον REPORTER, η Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρίστου, ανέφερε ότι οι καταγγελίες πολιτών προς τον Σύνδεσμο ξεκίνησαν από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου. Όπως εξήγησε, πολλές επιχειρήσεις παρουσίαζαν προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές λόγω της Black Friday ήδη από τις πρώτες μέρες του μήνα.
Επιπρόσθετα, όπως επισήμανε η κα. Χρίστου, «οι καταγγελίες αφορούσαν λανθασμένη αναγραφή τιμών, καθώς οι επιχειρήσεις δεν συμπεριέλαβαν στην απόδειξη το ποσοστό έκπτωσης που αναγραφόταν πάνω στο προϊόν, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πληρώσουν μεγαλύτερο ποσό».
Μάλιστα, όπως σημείωσε η κα. Χρίστου, μετά τις καταγγελίες ο Σύνδεσμος προχώρησε σε σχετικά διαβήματα προς τις επιχειρήσεις που παρανόμησαν, με αποτέλεσμα να επιστραφούν χρήματα στους καταναλωτές.
Παράλληλα, πολλά από τα παράπονα καταναλωτών αφορούσαν διαδικτυακές αγορές που έγιναν από ιστοσελίδες εταιρειών από τρίτες χώρες. Σύμφωνα με την κα. Χρίστου, αυτές οι ιστοσελίδες παρουσίαζαν εκπτώσεις έως και 90%, ωστόσο αρκετοί καταναλωτές που αγόρασαν προϊόντα από τις αρχές του μήνα δεν τα έχουν παραλάβει, παρότι η παράδοση θα γινόταν εντός τεσσάρων ή πέντε ημερών. Όπως ανέφερε η κα. Χρίστου, πολλές από αυτές τις εταιρείες είναι «φαντάσματα» που εκμεταλλεύονται την περίοδο των εκπτώσεων για να εξαπατήσουν πολίτες και να αποσπάσουν χρήματα. Ο Σύνδεσμος Καταναλωτών, ωστόσο, δεν μπορεί να παρέμβει, καθώς οι εταιρείες αυτές εδρεύουν σε τρίτες χώρες, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να χάνουν τα χρήματά τους.
Επιπλέον, η Βιργινία Χρίστου αναφέρθηκε σε συγκεκριμένο άρθρο της νομοθεσίας για την προστασία των καταναλωτών, το οποίο ρυθμίζει τον τρόπο που μια επιχείρηση πρέπει να προβάλλει την έκπτωση σε περιόδους όπως η Black Friday. Όπως εξήγησε, η νομοθεσία προβλέπει ότι η έκπτωση πρέπει να εφαρμόζεται στη χαμηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί τον τελευταίο μήνα. Παρ’ όλα αυτά, υπήρξαν καταγγελίες για επιχειρήσεις που δεν συμμορφώθηκαν με τις διατάξεις της νομοθεσίας. Σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο έως και 500 χιλιάδες ευρώ.
Ανάμεσα στις καταγγελίες που καταγράφηκαν ήταν και η περίπτωση επιχείρησης που παρουσίαζε πλασματικές εκπτώσεις, ακόμα και ύψους 70%. Ωστόσο, όταν οι καταναλωτές επισκέφθηκαν το κατάστημα, διαπίστωσαν ότι η έκπτωση αυτή αφορούσε μόνο ένα προϊόν.
Επίσης, κατά τη φετινή Black Friday καταγράφηκε ένα οξύμωρο φαινόμενο, καθώς οι μεγαλύτερες ουρές σχηματίστηκαν σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, κάτι που συνέβη για πρώτη φορά, όπως ανέφερε η κα. Χρίστου, καθώς συνήθως ο περισσότερος κόσμος ψωνίζει ηλεκτρικές συσκευές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: