Έξι χιλιάδες το μέτρο θα στοιχίσει το μισό έργο του δρόμου Πάφου με Πόλη-Πάνω από 100 εκ. το κόστος
06:52 - 24 Νοεμβρίου 2024
«Όλα παραπέμπουν σε αύξηση της τάξης του 20-30% σε σχέση με τα ισχύοντα το έτος 2019, (χρονολογία που κατακυρώθηκε η προσφορά). Συνεπώς, μια λογική προσέγγιση λέει, πως ένα έργο των 70 εκατομμυρίων ευρώ με βάση το 30%, δυνητικά θα μας στοιχήσει 20 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον. Δηλαδή, αναμένουμε ότι μία λογική τιμή θα ήταν ενενήντα εκατομμύρια ευρώ».
Αυτή ήταν η τοποθέτηση του υπουργού Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, που εξέτασε αυτεπάγγελτα το θέμα του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, η σύμβαση για τον οποίο ακυρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Πρόκειται για ένα ποσό το οποίο θα αφορά την Α’ Φάση και όχι ολόκληρο το έργο, το οποίο είναι χωρισμένο σε δύο φάσεις. Ως εκ τούτου, το κράτος και κατ’ επέκταση οι πολίτες αναμένεται να επιβαρυνθούν ένα ποσό της τάξης των είκοσι εκατομμυρίων ευρώ -στο περίπου- για την ολοκλήρωση της πρώτης και φυσικά ποιο μεγάλης και δύσκολης φάσης του έργου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.
Παρόλα αυτά, θα πρέπει να προσμετρήσει κανείς ότι η αύξηση του κόστους από τα 70 εκατομμύρια στα 90, αφορά ποσά χωρίς τον ΦΠΑ, καθότι εάν προσθέσει κάποιος και το συγκεκριμένο ποσό, το κόστος θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Στο πιο κάτω γράφημα, παρουσιάζεται το πλάνο του Υπουργείου Μεταφορών, που αναρτήθηκε στα μέσα ενημέρωσης την 1η Ιουλίου 2022, ημέρα κατά την οποία άρχισαν μετά βαΐων και κλάδων οι κατασκευαστικές εργασίες του δρόμου.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το ποσό συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ξεπερνά τα 86 εκατομμύρια ευρώ κι ως εκ τούτου, εάν αφαιρέσει κάποιος το 19% (ποσό ΦΠΑ), το κόστος πέφτει στα 73 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το ποσό των 90 εκατομμυρίων που αναφέρθηκε από τον υπουργό Μεταφορών στη Βουλή, αναμένεται με την συμπερίληψη του ΦΠΑ να εκτοξευτεί πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ, όταν προστεθεί το ΦΠΑ.
Εάν συνυπολογίσει κανείς ότι η πρώτη φάση του έργου, σύμφωνα πάντα με το γράφημα καλύπτει μια απόσταση μήκους 15,5 χιλιομέτρων, με απλές μαθηματικές πράξεις σημαίνει ότι το κόστος ανά χιλιόμετρο ξεπερνά τα 6,6 εκατομμύρια ευρώ. Με μια πιο ενδελεχή ανάλυση των αριθμών, θα κοστίσει 6 χιλιάδες ευρώ το μέτρο για τη δημιουργία του δρόμου. Επίσης πρέπει να συνυπολογιστεί ότι εάν ενδεχομένως το κράτος χάσει στη δικαστική μάχη από τον εργολάβο, τότε το ποσό που θα κληθεί να καταβάλει θα πρέπει να συνυπολογιστεί ως έξοδο του δρόμου Πάφου-Πόλης.
Σημειώνεται ότι το έργο ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί σε 42 μήνες, ήτοι 3,5 χρόνια, ωστόσο μετά τον τερματισμό της σύμβασης, στην καλύτερη περίπτωση θα ολοκληρωθεί το 2028, ωστόσο πολλοί εκτιμούν ότι το χρονικό πλαίσιο αναμένεται να επεκταθεί και θα φθάσουμε μέχρι το 2030.
Μπορεί τη δεδομένη στιγμή να μοιάζει ως μακρινή η β’ φάση του έργου, η οποία εκτιμήθηκε γύρω στα 53 εκατομμύρια ευρώ με τον ΦΠΑ, όμως κανείς δεν μπορεί να αναφερθεί με ασφάλεια ως προς το κόστος που θα έχει τελικά η συγκεκριμένη φάση, τη στιγμή που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται.
Σημειώνεται ότι η Α’ φάση περιλαμβάνει την κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου για σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου, ενός κυκλικού κόμβου στην Τσάδα και ενός στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί. Προνοείται, επίσης, η κατασκευή δύο διατρητικών σηράγγων μήκους 720μ. και 290μ. έκαστη, πέντε κοιλαδογεφύρων συνολικού μήκους 1.500μ., δύο υπέργειων διαβάσεων και εννέα υπόγειων διαβάσεων. Τέλος, λόγω της ανωφέρειας του δρόμου, θα κατασκευαστούν πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ).
Την ημέρα που όλοι οι αρμόδιοι βρέθηκαν στο χώρο για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του δρόμου Πάφου-Πόλης, ο τότε πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «μετά από 20 χρόνια, πάλι η κυβέρνηση του Δημοκρατικού Συναγερμού όπως ξεκίνησε η όδευση, τώρα με τον Νίκο Αναστασιάδη γίνεται πράξη. Όμως ένα δίδαγμα ακόμα μια φορά, αν ο δρόμος ξεκινούσε το 2002 και ολοκληρωνόταν, θα τέλειωνε με 50-60 εκατομμύρια, τώρα για να τελειώσει ίσως να μην φτάσουν 400 εκατομμύρια».
Δύο χρόνια μετά, αυτή η δήλωση και βάσει των εξελίξεων, μπορεί να θεωρείται κάπως υπερβολική, ωστόσο εάν το κόστος των υλικών συνεχίζει να αυξάνεται και εάν προκύψουν παρόμοια περιστατικά όπως με την πρώτη σύμβαση, δεν αποκλείεται στο τέλος να επιβεβαιωθεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Σε ντόμινο εξελίσσονται οι ακυρώσεις συμβάσεων σε μεγάλα έργα-Πληρώνει τα σπασμένα της πρώην η νυν Κυβέρνηση
- Είδε δημάρχους και αντιδημάρχους στην Πόλη Χρυσοχούς ο Βαφεάδης-«Θα χρειαστούμε χρόνο για τον δρόμο»
- Εκτιμήσεις για ολοκλήρωση του δρόμου μεταξύ Πάφου και Πόλης εντός τριετίας-Ζήτησε παράταση 59 μηνών ο εργολάβος
- Σύγκλιση απόψεων για ελέγχους των Τakata μέσω ΜΟΤ-Σκέψεις και για ακινητοποίηση οχημάτων
- Μαθητές σκαρφάλωσαν σε εν κινήσει λεωφορείο, άλλος πυροβολούσε με πλαστικά σφαιρίδια-Σωρεία καταγγελιών στη Βουλή