Στο τραπέζι ΤΟΜ και βουλευτές για την ανάκληση των αερόσακων Takata-Διαβουλεύσεις επί της πρότασης Νόμου
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 22 Νοεμβρίου 2024
Έστω και με χρονοκαθυστέρηση οι εμπλεκόμενοι φορείς ενέσκηψαν στο ζήτημα των ελαττωματικών αερόσακων Takata και βρήκαν τη φόρμουλα για συνεργασία, ώστε να προχωρήσουν τις διαδικασίες και να νομοθετηθεί άμεσα ο υποχρεωτικός έλεγχος όσων οχημάτων κρίνονται ως επικίνδυνα, μέσω των ΜΟΤ.
Μπορεί τις τελευταίες ημέρες το πρόβλημα με τους αερόσακους Takata να μετακινήθηκε από την διάσταση του πραγματικού προβλήματος σε αυτή της πολιτικής, με τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπορίου και βουλευτή του ΔΗΣΥ, Κυριάκο Χατζηγιάννη να ζητά την παραίτηση του υπουργού Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη, σε δύο περιπτώσεις, ωστόσο το σκηνικό άλλαξε άρδην κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Μεταφορών, που εξέτασε το θέμα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σύγκλιση απόψεων για ελέγχους των Τakata μέσω ΜΟΤ-Σκέψεις και για ακινητοποίηση οχημάτων
Άπαντες έβαλαν νερό στο κρασί τους και μέσα από τον διάλογο να συμφώνησαν να προχωρήσουν μαζί για να φθάσει το συντομότερο δυνατό στην Ολομέλεια της Βουλής το θέμα, για ψήφιση. Μάλιστα οι τρεις εισηγητές της πρότασης Νόμου, βουλευτές, Κυριάκος Χατζηγιάννης, Νίκος Σύκας και Σταύρος Παπαδούρης θα έχουν συνάντηση στις 11:30 το πρωί με μέλη του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, ώστε να καθορίσουν κάποιες πρόνοιες της πρότασης Νόμου, για τις οποίες το Υπουργείο εξέφρασε την πεποίθηση ότι πρέπει να αλλάξουν, ώστε να οδηγηθεί για νομοτεχνικό έλεγχο. Ακολούθως, κι αν δεν προκύψει οτιδήποτε μεμπτό, τότε θα υποβληθεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής για ψήφιση στην συνεδρία της ερχόμενης Πέμπτης.
Ουσιαστικά, σε περιπτώσεις που θα γίνεται ανάκληση ενός εξαρτήματος από ένα όχημα ή εάν είναι σε ισχύ η ανάκληση για ένα εξάρτημα, όπως οι αερόσακοι Takata, τότε θα ανακαλείται το πιστοποιητικό καταλληλότητας (ΜΟΤ) μέχρι να προβεί σε αλλαγή ο ιδιοκτήτης και στη συνέχεια θα του εκδίδεται νέο πιστοποιητικό.
Ωστόσο, αυτό που θέλει το Υπουργείο να ρυθμιστεί, είναι ο όρος ανάκληση, αφού όπως εξήγησε ενώπιον της Βουλής ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης υπάρχουν εξαρτήματα για τα οποία γίνονται ανακλήσεις αλλά δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για τον οδηγό, τους επιβάτες ή τους οδηγούς άλλων οχημάτων.
Επίσης, μέσα από την πρόταση αναμένεται να ρυθμιστεί και η ευθύνη κατά την εγγραφή ή μεταβίβαση του αυτοκινήτου, αφού θα πρέπει να επισυνάπτεται το έντυπο – βεβαίωση για την αποπεράτωση των απαραίτητων τεχνικών εργασιών ανάκλησης, η οποία θα βαραίνει αντιπροσώπους και διανομείς.
Στις σκέψεις του Υπουργείου είναι εξάλλου και το ενδεχόμενο να λάβει κονδύλι μέσω συμπληρωματικού προϋπολογισμού, ώστε να καλυφθούν οικονομικά όσοι θα αναλάβουν τη διαδικασία ανάκλησης των πιστοποιητικών καταλληλότητας, αφού θα χρειαστούν εργατικά χέρια.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Εδώ και... 687 μέρες χαμένοι στα «θα» οι αρμόδιοι-Αγγίζουν άπαντες οι ευθύνες για την αναλγησία με τους Takata
Επί τάπητος και η παραχώρηση «Ζ»
Κατά τη συνάντηση, δεν αποκλείεται να τεθεί επί τάπητος και το θέμα της παραχώρησης οχημάτων ενοικιάσεως σε όσους πολίτες τους αφαιρεθεί το ΜΟΤ, ώστε να έχουν μέσο μεταφοράς μέχρι την επιδιόρθωση του προβλήματος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, ώστε να χρησιμοποιούν κάποιο άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση, θα χρειαστεί επίσης η εκχώρηση κονδυλίου από το κράτος, με κάποιους βουλευτές να εκτιμούν ότι το κόστος δεν θα είναι τόσο μεγάλο, αφού βρισκόμαστε σε «νεκρή περίοδο» για τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων οχημάτων κι ως εκ τούτου το κόστος θα είναι μικρό.
Πάντως, βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης, δήλωσε την ετοιμότητά του να στείλει στην Βουλή πρόταση Νόμου για ακινητοποίηση των οχημάτων, που χρειάζονται ανάκληση, εάν δεν το πράξει η Κυβέρνηση, με τον Αλέξη Βαφειάδη να απαντά πως «το κατά πόσον θα υπάρξει ακινητοποίηση των οχημάτων είναι κάτι που εξετάζουμε».
Όπως υπέδειξε, «πρέπει να μελετήσουμε ποια οχήματα θα πρέπει να ακινητοποιηθούν. Οι εταιρείες στις ανακλήσεις καθορίζουν αν είναι σοβαρό το πρόβλημα ή όχι. Για παράδειγμα αν το πρόβλημα είναι η κοντέσα του κλιματιστικού, αυτός είναι λόγος για ανάκληση, αλλά όχι για ακινητοποίηση. Είμαστε θετικοί να στηρίξουμε τις προτάσεις Νόμου, όμως αυτό που λέμε είναι να ορίσει το ΤΟΜ τις λέξεις που θα υπάρχουν στην πρόταση».
Σημειώνεται ότι όπως αναφέρθηκε και στην Επιτροπή Μεταφορών, ένα υπό εξέταση ζήτημα που παραμένει αναπάντητο, αφορά μια εγκύκλιο που εξέδωσε το 2017 το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, η οποία απαλλάσσει τις εταιρείες διανομής από την ευθύνη στον εντοπισμό και ενημέρωση των εισαγόμενων, μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από τρίτες χώρες και θεωρεί ότι αυτή η εγκύκλιος σπάει την αλυσίδα δεδομένων για τις τρίτες χώρες.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα, που πιθανότατα να φωτογραφίζει και μέρος των ευθυνών για το θέμα που ανέκυψε, ο υπουργός Μεταφορών αναμένει απαντήσεις από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, σε σχετική ερώτηση που απέστειλε.
Πάντως, μετά τη συνεδρία της Επιτροπής και την κοινή συνισταμένη που κατέληξαν οι αρμόδιοι, δεν προέκυψαν οποιεσδήποτε δημόσιες αναφορές που να ζητούν παραίτηση του υπουργού, με τον ίδιο να απαντά σε ερώτηση δημοσιογράφου πως το πρόβλημα υπήρχε πριν αναλάβει ο ίδιος θέση στο Υπουργείο και διερωτήθηκε γιατί να παραιτηθεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Προσλαμβάνει διαστάσεις το σκάνδαλο με τους αερόσακους «Takata»-Έθεσε ερωτήματα στη Κομισιόν ο Χατζηπαντέλα
- Πολίτης επικοινώνησε με αντιπροσωπεία στην Κύπρο για τους Takata και τον παρέπεμψαν στην Ιαπωνία
- Οι περσινές υποσχέσεις, οι φετινές προαναγγελίες και οι πολίτες στη μέση για τους επικίνδυνους αερόσακους
- Ξέσπασε η μητέρα του 24χρονου που σκοτώθηκε από αερόσακους Takata-«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη;»