Οι περσινές υποσχέσεις, οι φετινές προαναγγελίες και οι πολίτες στη μέση για τους επικίνδυνους αερόσακους
Γιώργος Χατζηπαναγή 06:00 - 15 Νοεμβρίου 2024
Πριν από περίπου ένα χρόνο, είχαν κληθεί στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για το θέμα με τους αερόσακους Takata, στον απόηχο του θανάτου του 24χρονου Κυριάκου Όξινου, που σκοτώθηκε από θραύσματα μετάλλου του αερόσακου του οχήματός του, ώστε το θέμα να συζητηθεί και να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, για την ασφάλεια των πολιτών που έχουν αερόσακους της συγκεκριμένης μάρκας.
Σε εκείνη τη συνεδρία της Επιτροπής, ο υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης είχε αναφερθεί σε τρία διαφορετικά ζητήματα που προκύπτουν. Το πρώτο αφορούσε την επιτήρηση από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών της διαδικασίας ανάκλησης, δυνάμει του ισχύοντος ενωσιακού νομοθετικού πλαισίου, ωστόσο, όπως είπε, η ευθύνη αντικατάστασης ελαττωματικών εξαρτημάτων σε οχήματα βαραίνει την κατασκευάστρια εταιρεία. Το δεύτερο ήταν πως από τον Ιανουάριο του 2023, συμφώνως οδηγίας που έχει εκδώσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, σε περίπτωση που γίνεται αντιληπτό ότι πρόσωπο δεν έχει ανταποκριθεί σε ειδοποίηση ανάκλησης, το πρόσωπο αυτό καλείται κατά τον τεχνικό έλεγχο του οχήματός του να αποταθεί στην κατασκευάστρια εταιρεία για αντικατάσταση του εξαρτήματος.
Το τρίτο και πιο σημαντικό, ήταν πως έχουν εντοπιστεί κενά σε ότι αφορά τα οχήματα τα οποία εισάγονται στη Δημοκρατία από κράτη εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου, για τα οποία δεν εφαρμόζεται η σχετική ενωσιακή νομοθεσία και συναφώς, το Υπουργείο του μελετά τον τρόπο με τον οποίο θα καταστεί δυνατός ο εντοπισμός των ελαττωματικών εξαρτημάτων και η ενημέρωση των ιδιοκτητών ή των οδηγών των επηρεαζόμενων οχημάτων.
Μετά από εκείνη την συνεδρία της Βουλής και την τοποθέτηση όλων των αρμοδίων, η Επιτροπή είχε απευθύνει έκκληση προς τον υπουργό, όπως πραγματοποιήσει συνάντηση με τους εκπροσώπους των εμπλεκόμενων φορέων, με σκοπό τη διασφάλιση αποτελεσματικής διαδικασίας ανακλήσεων ελαττωματικών εξαρτημάτων οχημάτων από τρίτες χώρες.
Το κατά πόσον έγινε ή όχι αυτή η συνάντηση, είναι άγνωστο, ωστόσο δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι πως ένα χρόνο μετά, το θέμα με τους αερόσακους Takata επανήλθε στο προσκήνιο, μετά το θάνατο της 19χρονης Στυλιανής Γιωργαλλή από το Αυγόρου, ο οποίος φαίνεται με βάση και τα αποτελέσματα της ιατροδικαστικής εξέτασης, να συνδέεται με τους συγκεκριμένους αερόσακους.
Σήμερα, η εικόνα γύρω από το θέμα που έχει πλέον αναδειχθεί σε μείζον στην κυπριακή κοινωνία, αφού οι πολίτες ανησυχούν για τα οχήματά τους και κατ’ επέκταση για ζωή τους, αφού βαδίζουν στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα. Κι αυτό διότι, ούτε γνωρίζουν, αλλά ούτε μπορούν να ενημερωθούν επαρκώς για το κατά πόσον κυκλοφορούν καθημερινά με μια παγίδα θανάτου να βρίσκεται μπροστά από το στήθος τους.
Ο υπουργός Μεταφορών, με δηλώσεις του στην κρατική τηλεόραση την περασμένη Τετάρτη, είπε πως πρέπει να κλείσει η αλυσίδα της ενημέρωσης, αλλά και ότι ενημερώθηκε το πρωί της ίδιας μέρας από το ΤΟΜ, πως σκέφτονται με την παραμικρή παράκληση το αυτοκίνητο να μην περνά από ΜΟΤ.
Αυτή ήταν μια ιδέα που επεξεργάζεται η Επιτροπή Εμπορίου, ώστε να ρυθμίσει νομοθετικά το ζήτημα, κάτι που ανακοινώθηκε μετά το πέρας της συνεδρίας της περασμένης Τρίτης. Ως εκ τούτου, οι πολίτες διερωτούνται-εύλογα-γιατί δεν λήφθηκε μια τέτοια απόφαση από το ΤΟΜ μετά τον θάνατο του 24χρονου Κυριάκου, αλλά ένα χρόνο αργότερα και μετά την εισήγηση της Επιτροπής.
Επίσης, το κενό στην ενημέρωση ήταν ένα πρόβλημα που παρατηρήθηκε και πέρυσι, μετά την ανάδειξη του προβλήματος με τους αερόσακους Takata, με τον κάθε πολίτη να θέτει ερωτήματα για το όχημά του. Είναι γνωστό και ειπώθηκε και στη Βουλή, ότι δεν μπορούν να ελεγχθούν όλα τα οχήματα, ειδικότερα αυτά που φθάνουν από την ιαπωνική αγορά, που είναι ίσως και ο μεγαλύτερος πάροχος οχημάτων στην Κύπρο, ωστόσο το κράτος, οφείλει να βρει τις λύσεις για το θέμα, κάτι που επίσης αναγνωρίστηκε από τους βουλευτές της Επιτροπής Εμπορίου.
Ο υπουργός Μεταφορών, κατά τη διάρκεια των ίδιων δηλώσεών του, είπε πως ο καθένας πρέπει να έχει έγνοια το αυτοκίνητό του, πράγμα που είναι αλήθεια, όμως όταν ο πολίτης δεν γνωρίζει εάν έχει ή όχι τους επικίνδυνους αερόσακους, πώς μπορεί να έχει έγνοια το όχημα του;
Η απάντησή του ήταν ότι, «δεν είναι θέμα που εμείς έχουμε αρμοδιότητα. Στείλαμε επιστολή στην Υπηρεσία Καταναλωτή, η οποία μας είπε ότι είναι μία ιδιωτική διαφορά. Δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί η Υπηρεσία Καταναλωτή να επέμβει ή να ρυθμίσει».
O κ. Βαφεάδης, θέλοντας να καθησυχάσει το κοινό, τόνισε πάντως ότι «δεν είναι όποιος έχει Takata, έχει πρόβλημα. Όποιος έχει Takata, έχει ένα προϊόν που σε πολλές άλλες περιπτώσεις έχει πρόβλημα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Ξέσπασε η μητέρα του 24χρονου που σκοτώθηκε από αερόσακους Takata-«Ποιος με προστατεύει ως πολίτη;»
- Χιλιάδες τα οχήματα με αερόσακους που δεν ανακλήθηκαν-Καταγγελίες για ελέγχους με χρέωση από εταιρεία
- Ανοίγει ξανά ο φάκελος των ελαττωματικών αερόσακων-Ζητά εξηγήσεις για τη μη απόσυρσή τους η Βουλή
- Το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο θάνατος του Κυριάκου και τα μέτρα στην Κύπρο