Πρόληψη, έγκαιρη διάγνωση, παιδαγωγικός ρόλος και αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού οι στόχοι του ΥΠΑΝ

Η φιλοσοφία του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας εδράζεται στην ανακατανομή κονδυλίων, «ώστε να δοθεί έμφαση στις βασικές μας προτεραιότητες: στην πρόληψη, την έγκαιρη διάγνωση, τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου, αλλά και στη στοχευμένη και καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μας για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα», είπε η πολιτική προϊστάμενη του Υπουργείου, Αθηνά Μιχαηλίδου.

Σε δηλώσεις της στη Βουλή μετά το πέρας της παρουσίασης του Προϋπολογισμού του Υπουργείου για το 2025 ενώπιον της  Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, η κ. Μιχαηλίδη είπε πως «βασικός μας στόχος είναι η μετάβαση στο σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό και συμπεριληπτικό σχολείο, όπως και η καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων στους μαθητές και τις μαθήτριές μας, ώστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο αποδοτικό. Προς αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, είναι που διαμορφώσαμε και τον Προϋπολογισμό μας», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι ο υπό συζήτηση Προϋπολογισμός του Υπουργείου μας ανέρχεται στο €1 δισ. και 550 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας συνολική αύξηση γύρω στα 6% σε σχέση με τον προηγούμενο προϋπολογισμό του 2024.

«Οι κυριότερες αυξήσεις μας παρουσιάζονται σε θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης, στις χορηγίες μας προς τις Σχολικές Εφορείες, στην επέκταση της Προδημοτικής Εκπαίδευσης, στα θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού των σχολείων μας, στα θέματα που έχουν να κάνουν με τη φρούρηση των σχολείων και στις χορηγίες προς τα Πανεπιστήμια», πρόσθεσε.

Είπε, παράλληλα, ότι κατά τη συζήτηση παρουσιάστηκαν συνοπτικά οι πολιτικές και οι δράσεις τους, οι οποίες υλοποιήθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά και δόθηκε έμφαση στις δράσεις τις οποίες συνεχίζουν για το 2025.

«Οι σημαντικότερες αφορούν στον διάλογο που γίνεται για την αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης και τις δράσεις που προωθούμε εκεί. Στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για τη Διά Βίου Μάθηση, στην Αξιολόγηση για τη Διασφάλιση της Ποιότητας, στα θέματα που έχουν να κάνουν με την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση στην ηλεκτρονική διοίκηση της εκπαίδευσης και της Αγωγής, το eΔΕΑ. Επιπρόσθετα, ενημερώσαμε για τις προτεραιότητες στον Αθλητισμό, οι οποίες περιλαμβάνουν το Σχέδιο Στήριξης Νεαρών Πρωταθλητών και το Πρόγραμμα Αθλητισμός για Όλους και τα θέματα που αφορούν στη Νεολαία, που αφορούν κυρίως στην προώθηση της συμμετοχής των νέων μας στη δημοκρατική ζωή και τη διοικητική αναδιοργάνωση βεβαίως του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου», σημείωσε.

Σε ερώτηση για το ποιές δράσεις και έργα που είναι σε εξέλιξη προγραμματίζεται ότι θα ολοκληρωθούν το 2025, η κ. Μιχαηλίδου είπε ότι τα θέματα της Eιδικής Εκπαίδευσης είναι προτεραιότητα και εντός του 2025 ολοκληρώνουν με βάση τον προγραμματισμό τους και τις αλλαγές στη νομοθεσία.

«Στα θέματα των Αναλυτικών Προγραμμάτων, ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση και αναμένεται το 2025 να προχωρήσουμε και με τις ψηφιακές δεξιότητες στα Αναλυτικά μας, δηλαδή στο τι διδάσκουμε, αλλά και με τη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Είναι θέματα που έχουν να κάνουν με τις υποδομές: αρκετά νέα κτήρια, βελτιώσεις, ανακαινίσεις, αναβαθμίσεις κτηρίων ολοκληρώνονται εντός του 25 και αναμένεται και η ολοκλήρωση του μεγάλου θέματος του Καταλόγου Διοριστέων και της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση για το τι εννοεί λέγοντας θέματα Ειδικής Εκπαίδευσης, η Υπουργός είπε ότι εννοούν τις αλλαγές ώστε να πάμε προς το συμπεριληπτικό σχολείο, προς την Ενιαία Εκπαίδευση.

«Δηλαδή να διευκολύνουμε όλα τα παιδιά να είναι στην τάξη, να απαμβλύνουμε τα προβλήματα που σήμερα υπάρχουν και που εμποδίζουν όλα τα παιδιά να είναι στην τυπική τάξη και να διευκολύνουμε και μέσω των επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών και του κατάλληλου υλικού, ώστε να διαφοροποιεί ο εκπαιδευτικός το υλικό του ανάλογα με τα παιδιά που έχει μπροστά του και τις ανάγκες τους», πρόσθεσε.

Ερωτηθείσα αν στον Προϋπολογισμό του 2025 διαχωρίζεται το ποσό που είναι για την Παιδεία από το ποσό που είναι για τη Νεολαία και το ποσό που είναι για τον Αθλητισμό η κ. Μιχαηλίδου απάντησε καταφατικά λέγοντας ότι «ναι, είναι πολύ αυστηρά διαχωρισμένα και πολύ συγκεκριμένα».

Ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, σε δηλώσεις του είπε ότι θεωρούν ότι ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της προσπάθειας που καταβάλλεται από τους συνεργάτες της Υπουργού και την ίδια την Υπουργό και την Επιτροπή Παιδείας στο σύνολο της για τη βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας μόρφωσης στα παιδιά.

«Μας λείπουν κομμάτια, τα οποία έχουν σχέση με την πνευματικότητα και την ηθική. Περισσότερα κομμάτια που έχουν πολιτική αντίληψή των πραγμάτων στον τομέα της παιδείας, νοουμένου ότι η κοινωνία αδυνατεί να ανταποκριθεί στις παρακμιακές της εκφάνσεις», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, σε δηλώσεις του είπε ότι επεσήμαναν τη συγκράτηση και αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων για το μέλλον, ειδικά για το μισθολόγιο.

«Ταυτόχρονα, καταγράφουμε στον προϋπολογισμό αυτό ανοιχτά μέτωπα. Στόχος είναι πάντοτε, στα πλαίσια αυτής της προσπάθειας να βελτιώσουμε την ποιότητα της εκπαίδευσης για να έχουμε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Καταγράφουμε στον προϋπολογισμό ωστόσο θετικά στοιχεία. Πολλά θετικά, τολμώ να πω, και δράσεις ανάπτυξης σε πολλούς τομείς. Επισημαίνουμε, όσον αφορά τα ανοιχτά μέτωπα, την εκκρεμότητα για το νέο σχέδιο διορισμών με την όλη αβεβαιότητα και αναστάτωση που καταγράφουμε. Και το Υπουργείο Παιδείας, η Κυβέρνηση γενικά θα πρέπει το συντομότερο να τοποθετηθεί επί τούτου», πρόσθεσε.

Ο κ. Κάρουλλας κάλεσε το Υπουργείο Παιδείας να θέσει ενώπιόν τους σαφείς θέσεις και χρονοδιαγράμματα όσον αφορά τη νέα νομοθεσία για την ειδική εκπαίδευση, για το συμπεριληπτικό σχολείο που να περιλαμβάνει και δράσεις για τα χαρισματικά παιδιά.

«Ταυτόχρονα αναμένουμε την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, όπως μας είχε ανακοινωθεί πριν μήνες για τον ερχόμενο Δεκέμβριο την ετοιμασία της νέας αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς, αλλά συνάμα και να δούμε δράσεις πραγματικής αναθεώρησης των αναλυτικών προγραμμάτων. Υπάρχει σχεδιασμός, αλλά θέλουμε να δούμε ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό για όλη την Κύπρο και στην επαρχία Αμμοχώστου υπάρχουν ανάγκες για νέες σχολικές μονάδες, τις οποίες ναι πρέπει να τις δούμε στην λεπτομέρεια τους, το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς», σημείωσε.

Είπε, επίσης, ότι σε πάρα πολλά σχολεία σε όλη την Κύπρο καταγράφεται υπερπληθυσμός και αυτό ναι όντως πρέπει να τύχει άμεσης διαχείρισης.

«Ως ΔΗΣΥ με επίκεντρο πάντοτε το παιδί και την ολιστική θεώρηση, την ισόρροπη θεώρηση για τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας παρεχόμενης εκπαίδευσης, θα είμαστε πάντα εδώ έτοιμοι δημιουργικά πάντοτε να συμβάλουμε προς την επίτευξη, προς στόχο αναβάθμισης της ποιότητας εκπαίδευσης», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι στον χώρο της παιδείας έχουν γίνει κάποια θετικά βήματα, τα οποία έγιναν και με τη στήριξη του ΑΚΕΛ, όπως η επέκταση της Προδημοτικής Εκπαίδευσης, η κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνων, η κατάργηση της απαράδεκτης αγοράς υπηρεσιών.

«Όλα αυτά, αν δεν υπήρχε η θετική συνδρομή του ΑΚΕΛ δεν θα περνούσαν. Άλλωστε αυτές είναι θέσεις στις οποίες παλέψαμε για πάρα πολλά χρόνια κόντρα στην προηγούμενη Κυβέρνηση. Παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει, βεβαίως παραμένουν σοβαρότατα ζητήματα τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Από το περιεχόμενο της παιδείας μας, το περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων αλλά και τους στόχους μας και εδώ να σημειώσω ότι έχουν γίνει πολύ μικρές αλλαγές τα τελευταία χρόνια στα αναλυτικά προγράμματα. Μέχρι βεβαίως, θέματα που αφορούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που αν δεν προσέξουμε πρόκειται για μία ωρολογιακή βόμβα που μπορεί να εκραγεί και να επιφέρει σοβαρό οικονομικό, εκπαιδευτικό, κοινωνικό κόστος στον τόπο μας», συμπλήρωσε.

Υπάρχουν, συνέχισε, πολλά άλλα ζητήματα βέβαια. «Ξέρουμε ότι το θέμα των κτηρίων στα σχολεία μας είναι ένα από τα σοβαρά ζητήματα. Το θέμα της ανέγερσης νέων σχολείων σε ραγδαία αναπτυσσόμενες περιοχές. Υπάρχει το θέμα του καταλόγου διοριστέων και διορισίμων του νέου συστήματος διορισμού. Είπαμε και σήμερα ότι είναι απαράδεκτο ειδικότητες να γράφουν εξετάσεις και να επιτυγχάνει το 7% και άλλες ειδικότητες να πετυχαίνει το 90%. Είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά. Είναι το θέμα της ειδικής ενιαίας εκπαίδευσης. Περιμένουμε συνολική πρόταση για να δούμε πώς προχωρά ο ευαίσθητος τομέας που έχει να κάνει με την εκπαίδευση των παιδιών μας με αναπηρία», σημείωσε.

Αυτά, είπε ο κ. Χριστοφίδης, «και άλλα ζητήματα είχαμε την ευκαιρία να θέσουμε σήμερα, εκφράζοντας την έγνοια μας, αλλά να θυμίσω ότι έχουμε καταθέσει και σωρεία προτάσεων και θέσεων».

«Δεν έχουμε απλά ερωτήματα, απορίες και κριτική. Έχουμε κυρίως στον χώρο της παιδείας να δώσουμε εισηγήσεις και προτάσεις στα πλαίσια ενός διαλόγου, γιατί το βασικό δικό μας κριτήριο είναι το καλό των παιδιών μας και κατ΄ επέκταση το καλό της κοινωνίας», πρόσθεσε.

Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ, Ανδρέας Αποστόλου, σε δηλώσεις του είπε ότι η συνεργασία τους με την Υπουργό Παιδείας είναι άψογη και θεωρεί ότι από τη μέρα που ανάλαβε τα καθήκοντά της, η παιδεία του τόπου πηγαίνει προς τα εμπρός και ήδη έχουν ξεκινήσει να προωθούνται σοβαρές μεταρρυθμίσεις και είναι κάτι το οποίο είναι κοινά αποδεκτό από όλους όσους ασχολούνται με τα θέματα της παιδείας.

«Χαιρόμαστε γιατί το 2024 υλοποιήσαμε, με τη δική μας στήριξη, σημαντικές μεταρρυθμίσεις, όπως είναι η επέκταση της προδημοτικής, η αναβάθμιση του ολοήμερου σχολείου και η επέκταση του προαιρετικού ολοήμερου σχολείου. Έπειτα από δική μου εισήγηση και πρωτοβουλία ξεκίνησε και ένα πολύ σοβαρό πρόγραμμα για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού, το οποίο ήδη έχει πάει σε 104 σχολεία σε όλη την Κύπρο και ως Βουλευτής Λάρνακας οφείλω να επισημάνω ότι έχουμε δουλέψει αρκετά κι είμαστε στο τελικό στάδιο, είμαι σε συντονισμό τόσο με τον Πρόεδρο όσο και με την Υπουργό Παιδείας για την εξαγγελία της δημιουργίας της δημόσιας πανεπιστημιακής σχολής του ΤΕΠΑΚ στην Λάρνακα, κάτι το οποίο αναμένουμε να υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου», συμπλήρωσε.

Ανέφερε, επίσης, ότι οι προκλήσεις προφανώς είναι πάρα πολλές και για το 2025. «Εμείς δίνουμε έμφαση σημαντική στο γεγονός ότι θα πρέπει επιτέλους να μεταβούμε από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση, στη στήριξη των παιδιών με αναπηρίες και στη συμπερίληψή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Κάτι το οποίο για μας είναι ένας από τους μεγάλους στόχους του 2025. Η περαιτέρω αναβάθμιση των προαιρετικών ολοήμερων σχολείων και το να πάρουμε το στόχο έτσι ώστε κάθε σχολείο, το οποίο αιτείται την λειτουργία ολοήμερου σχολείου, να μπορούμε να ανταποκριθούμε και να το στηρίζουμε, αλλά επίσης και σειρά άλλων θεμάτων τα οποία άπτονται είτε τον κτιριολογικών είτε της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μας, είτε της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που έχουμε σημαντικά νομοσχέδια ενώπιον μας», πρόσθεσε.

Ο κ. Αποστόλου είπε πως είναι πολύ αισιόδοξος για τα χρόνια τα οποία έρχονται για την παιδεία του τόπου. «Θέλω να ευχαριστήσω την κυρία Μιχαηλίδου, αλλά και τους Διευθυντές και τους συνεργάτες της για την άψογη συνεργασία. Το έργο τους προφανώς είναι δύσκολο, αλλά νομίζω ότι μετά από πάρα πολλά χρόνια όλοι μας αντιλαμβανόμαστε ότι ξεκίνησαν να γίνονται πράγματα, τα οποία ήταν για πολλά χρόνια κλειδωμένα στα συρτάρια του Υπουργείου», σημείωσε.

Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Αλέκος Τρυφωνίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι οι πολιτικές και οι στρατηγικοί στόχοι που έχουν τεθεί από την Υπουργό Παιδείας και τους συνεργάτες της τους βρίσκουν σύμφωνους ως ΔΗΠΑ - Συνεργασία «και συμβάλλουμε καθημερινά, θετικά, λειτουργικά και εποικοδομητικά προς υλοποίηση αυτών των στόχων».

«Αυτοί οι στόχοι έχουν ως επίκεντρο ένα μαθητοκεντρικό, συμπεριληπτικό, ασφαλές και ευχάριστο σχολείο, που δίνει έμφαση στην πρόληψη, στη διάγνωση και στην έγκαιρη παρέμβαση, που είναι προσανατολισμένο στις δεξιότητες των παιδιών με βελτιωμένες υποδομές και μεγαλύτερη παιδαγωγική αυτονομία, μέσα σε ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον. Η αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων, η σοβαρότατη βελτίωση της ειδικής εκπαίδευσης όπου αναμένουμε τα σχετικά νομοσχέδια που θα κατατεθούν, που θα αναβαθμίζουν την ειδική εκπαίδευση μαζί και τους σχολικούς συνοδούς, οι οποίοι πρέπει να αναβαθμιστούν και μισθολογικά και με πολλούς άλλους τρόπους, γιατί θεωρούμε τους σχολικούς συνοδούς ως 1/2 δάσκαλο, δεύτερο γονιό και η παρουσία τους είναι σημαντικότατη», συμπλήρωσε.

Ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι ένα σοβαρότατο θέμα, το οποίο αναμένουν από την Υπουργό να φέρε,ι να τελειώσει το διάλογο με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και να φέρει τα ανάλογα νομοσχέδια, γιατί πρέπει να συνδυαστεί με την αξιολόγηση των μαθητών που έγινε για να μπορούν να έχουν τα σωστά αποτελέσματα που χρειάζονται.

«Η αναβάθμιση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και η εφαρμογή παρεμβατικών προγραμμάτων για τον ρατσισμό, τη μεταναστευτική βιογραφία, την ισότητα των φύλων, τη βία και την παραβατικότητα, τις εξαρτήσεις και τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Αναφορικά με το σύστημα διορισίμων και διοριστέων, τους καταλόγους, πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει ένας ενδελεχής διάλογος, ούτως ώστε οι καθηγητές και οι δάσκαλοι που πάνε μπροστά στην έδρα να μπορούν να στέκονται μπροστά στους μαθητές, να έχουν την κατάλληλη μεταδοτικότητα και να τους σέβονται οι μαθητές. Άρα, το σύστημα μόνο με τις εξετάσεις δεν μας ικανοποιεί. Αναμένομαι από την Υπουργό τις νέες της προτάσεις για να λύσουμε και αυτό το θέμα», πρόσθεσε.

Αναφορικά με την επέκταση του θερινού σχολείου στα ειδικά σχολεία, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι θεωρούν σημαντικό το καλοκαίρι όλα τα ειδικά σχολεία να λειτουργήσουν ως θερινά για να μπορούν να είναι τα παιδιά εκεί για να έχουν υγιή απασχόληση.

«Όσον αφορά την υλικοτεχνική υποδομή, ζητήσαμε και πρέπει να μας φέρουν τον προγραμματισμό τους. Πράγματι υπάρχει ένας προϋπολογισμός 150 εκατομμυρίων για υλικοτεχνική υποδομή, όμως υπάρχουν τεράστιες ανάγκες, όπως η δημιουργία νέου περιφερειακού Δημοτικού Σχολείου στην Σολιά στην περιοχή Κακοπετριάς- Γαλάτας και των υπόλοιπων χωριών. Η ανέγερση Γυμνασίου στο Τσέρι , η ανέγερση Λυκείου στη Μαλούντα Κλήρου, και άλλες υποδομές», συμπλήρωσε.

Καταλήγοντας, ο κ. Τρυφωνίδης είπε ότι ζήτησαν από την Υπουργό να εξασκήσει όλες τις αρμοδιότητές της και τις εξουσίες, ούτως ώστε στον Προϋπολογισμό του Πανεπιστημίου Κύπρου να έχει σοβαρότατο κονδύλι για φοιτητικές εστίες στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, αφού τώρα οι φοιτητές αντιμετωπίζουν δυσβάστακτα ενοίκια.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Μυστήριο με άγνωστη φυλή που ζει στον Αμαζόνιο-Φωτογραφίες φέρνουν στο φως στοιχεία για τη ζωή τους
Κηδεύτηκε η εγκλωβισμένη «Κουλλού» της Αγίας Τριάδας-«Ένα πρόσωπο φωτεινό, γεμάτο αγάπη»
Σε διαθεσιμότητα ο Αστυνομικός που φρουρούσε τον 49χρονο δραπέτη
Από την γαστρεντερίτιδα στην κλινική και τελικά στην απόδραση-Στη δημοσιότητα η φωτογραφίες του 49χρνου
Στο νοσοκομείο τέσσερα πρόσωπα μετά από τροχαίο στον Άγιο Συλά
Απέδρασε κρατούμενος που νοσηλευόταν υπό αστυνομική φρούρηση σε ιδιωτική κλινική
Φιντάν σε Αλ Τζολάνι: «Δεν υπάρχει καμία απολύτως θέση για το PKK στη Συρία»
ΒΙΝΤΕΟ: Τουλάχιστον δέκα νεκροί από συντριβή μικρού αεροπλάνου στο κέντρο τουριστικής πόλης της Βραζιλίας
Ερωτηματικά για τους χειρισμούς των υπηρεσιών που διέθεταν πληροφορίες για τον 50χρονο δράστη στο Μαγδεμβούργο
Πυκνή τροχαία κίνηση στον Καλοπαναγιώτη λόγω του Χριστουγεννιάτικου Χωριού-Οι διευθετήσεις της Αστυνομίας