Καταγγελίες για την ασφάλιση ηλικιωμένων για οδήγηση ενώπιον της Βουλής-Παράπονα για μη παραχώρηση δανείων

Καταγγελίες για την μη ασφάλιση ηλικιωμένων από ασφαλιστικές εταιρείες, μετά από μια ηλικία, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να καταφεύγουν στην κοινοπραξία ασφαλειών, αλλά και καταγγελίες για το ύψος του κόστους των ασφαλειών των ατόμων τρίτης ηλικίας, καταγράφηκαν ενώπιον της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η οποία εξέτασε το θέμα, κατόπιν αυτεπάγγελτης έρευνας της βουλεύτριας Αλεξάνδρας Ατταλίδου.

Ανάμεσα στις καταγγελίες που καταγράφηκαν ενώπιον της Επιτροπής, από την κ. Ατταλίδου, ήταν πως άτομο που δεν είχε ποτέ οποιοδήποτε ατύχημα και σταμάτησε την ασφάλειά του για να πάει στο εξωτερικό, είχε ως αποτέλεσμα, όταν επέστρεψε να αρνούνταν να του κάνουν νέα ασφάλεια, καταλήγοντας στην κοινοπραξία ασφαλειών.

Στην αρχική της αναφορά, η κ. Ατταλίδου έθεσε ζήτημα ηλικιακού ρατσισμού, αλλά και άγχους που δημιουργείται στα άτομα τρίτης ηλικίας, λόγω της στάσης που τηρείται με τις ασφάλειες οχημάτων, ζητώντας μάλιστα στοιχεία για τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται ηλικιωμένοι και κατά πόσον αυτοί ευθύνονται για τα τροχαία ή κατά πόσον είναι τα θύματα στις συγκεκριμένες περιπτώσεις.

Απαντώντας στην κ. Ατταλίδου, ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας, ανέφερε ότι παρουσιάζεται μια σημαντική εμπλοκή των ατόμων άνω των 60 ετών σε οδικές συγκρούσεις, αφού όπως ανέφερε οι περισσότερες νεκρές γυναίκες είναι πάνω από τη συγκεκριμένη ηλικία, σε ποσοστό 45,5%. Όπως εξήγησε, εξάλλου, από το συνολικό ποσοστό θανάτων, το 28,4% είναι άνω των 60 ετών.

Τότε, τόσο η κ. Ατταλίδου, όσο και η πρόεδρος της Επιτροπής, Ειρήνη Χαραλαμπίδου αντέδρασαν και έντονα, ζητώντας διευκρινίσεις για το κατά πόσον τα άτομα ευθύνονταν για το θάνατό τους, έπειτα από τροχαία σύγκρουση ή κατά πόσον πέθαναν λόγω ευθύνης τρίτων. Ως εκ τούτου ζήτησαν από τον υπεύθυνο της Αστυνομίας στοιχεία που να διευκρινίζουν τι ισχύει, διότι όπως τόνισαν, είναι διαφορετική η προσέγγιση εάν ήταν θύματα, παρά εάν ήταν θύτες στα εν λόγω τροχαία.

Ο εκπρόσωπος της Αστυνομίας ανέφερε ακόμα ότι υπάρχουν ανησυχίες για τα άτομα τρίτης ηλικίας, διότι παρατηρείται δυσκολία στα αντανακλαστικά τους και υπάρχουν λειτουργικές αδυναμίες.

Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, σε δική του τοποθέτηση, ανέφερε ότι η άδεια οδήγησης είναι προνόμιο και όχι δικαίωμα, τονίζοντας πως «κάποιοι δεν μπορούν να έχουν άδεια, επειδή δεν αξιολογούν σωστά τις δυνατότητές τους». Λόγω του γεγονότος ότι τέθηκε επί τάπητος και το πρόβλημα των συγκοινωνιών στην Κύπρο, σημείωσε ότι «επειδή δεν έχουμε καλές συγκοινωνίες, δεν σημαίνει ότι θα ανανεώνουμε τις άδειες χωρίς τους ανάλογους ελέγχους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ασφαλιστικές δεν καλύπτουν ηλικιωμένους για άδειες κυκλοφορίας-Ζητά εξηγήσεις η Βουλή

Υπεραμύνονται οι ασφαλιστικές

Από την πλευρά τους, οι ασφαλιστικές εταιρείες σήκωσαν το γάντι σε σχέση με τις καταγγελίες που έγιναν ενώπιον της Επιτροπής και αφορούσαν τη μη έκδοση ασφαλειών ή την παραπομπή ατόμων τρίτης ηλικίας στην κοινοπραξία, λέγοντας πως δεν είναι απέναντι στους ηλικιωμένους, αλλά ότι είναι ο προορισμός όλων μας η συγκεκριμένη ηλικία.

Σε ότι αφορά στην κοινοπραξία, ο εκπρόσωπος των ασφαλιστικών διευκρίνισε ότι από τους εβδομήντα χιλιάδες ηλικιωμένους που έχουν άδεια, μόνο οι τέσσερις χιλιάδες είναι γραμμένοι στην κοινοπραξία, ενώ όλοι οι υπόλοιποι σε ασφαλιστικές.

«Έχουμε 22 εταιρείες που ασφαλίζουν οχήματα και θεωρώ ότι είναι αρκετές, υπάρχει ανταγωνισμός. Εάν αποφασίσουν οι ασφαλιστικές ότι το ρίσκο που θέλουν να πάρουν δεν θα ξεπερνά άτομα των 80 ετών, είναι δικαίωμά τους. Δεν θεωρώ ότι είναι ηλικιακός ρατσισμός. Στην κοινοπραξία τους ασφαλίζει μέχρι 16 άλογα αυτοκίνητο με 505 ευρώ τον πρώτο χρόνο και με 10% έκπτωση, ενώ το δεύτερο με 440 ευρώ και 20% έκπτωση».

«Δεν μας κάνουν ούτε δάνεια, ούτε μας δίνουν πιστωτικές»

Την ίδια ώρα, ενώπιον της Επιτροπής, τοποθετήθηκαν και οργανώσεις που εκπροσωπούσαν την τρίτη ηλικία. Εκ μέρους της ΠΑΣΥΔΥ, ο κ. Σωτήρης Αυγουστή έθιξε ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα, που αφορά απόφαση των τραπεζών να μην δίνουν, όπως κατήγγειλε δάνεια και πιστωτικές κάρτες σε άτομα τρίτης ηλικίας.

Τόνισε εξάλλου, ότι δημιουργείται ζήτημα και με το γεγονός ότι έκλεισαν αρκετά υποκαταστήματα τραπεζών, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι ηλικιωμένοι.

Εκ μέρους της ΠΕΟ, ο Κώστας Σκαρπάρης, σημείωσε για το θέμα πως δεν καταλαβαίνει το λόγο που δεν δίνουν δάνεια στους ηλικιωμένους, λέγοντας πως «οι τράπεζες τιμωρούν την Τρίτη ηλικία, μετά το κλείσιμο του Συνεργατισμού.

Απαντώντας στις καταγγελίες των οργανώσεων, η εκπρόσωπος της Κεντρικής Τράπεζας υπέδειξε μεταξύ άλλων ότι υπάρχει οδηγία για τα κριτήρια χορήγησης δανείων.

«Η ικανότητα αποπληρωμής είναι το σημαντικότερο κριτήριο. Δεν υπάρχει απαγόρευση για τους συνταξιούχους, αλλά σε περίπτωση που το δάνειο εκτείνεται περισσότερο από τη συνταξιοδότησή του και τα μελλοντικά έσοδα, πρέπει να προσμετράτε.

Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Τραπεζών, Ανδρέας Κωστουρής, παραδέχθηκε ότι αν δεν υπήρχε οποιοδήποτε πρόβλημα, δεν θα βρίσκονταν στη Βουλή, ενώ παραδέχθηκε ότι απέτυχαν στην καλή εξυπηρέτηση και στην άμεση εξυπηρέτηση, ωστόσο προανήγγειλε συνάντηση με τις οργανώσεις των ηλικιωμένων.

Σε δηλώσεις της μετά το τέλος της συνεδρίας, η πρόεδρος της Επιτροπής, Ειρήνη Χαραλαμπίδου ανέφερε ότι, «ζούμε σε ένα κράτος που περιθωριοποιεί τους ηλικιωμένους πολίτες  και τους στερεί την αξιοπρέπεια τους. Τους οδηγεί στην Κοινωνική απομόνωση. Οι Δημόσιες συγκοινωνίες είναι σχεδόν ανύπαρκτες ενώ την ίδια ώρα οι διαδικασίες για χορήγηση και ανανέωση άδειας οδήγησης είναι εξοντωτικές. Επιπρόσθετα  καλούνται οι ηλικιωμένοι οδηγοί να καταβάλλουν δυσβάσταχτο κόστος στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων τους».

Σημείωσε ότι «από τη στιγμή που αυτό το κράτος δεν έχει υποδομές σε συγκοινωνίες για να διευκολύνει τους πολίτες του, δεν νομιμοποιείται να εφαρμόζει κανονισμούς και νόμους που να οδηγούν στην κοινωνική τους περιθωριοποίηση».

Επισήμανε επίσης ότι «σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, επιβάλλεται μέσα από νομοθεσίες στις ασφαλιστικές εταιρείες και στα τραπεζικά ιδρύματα, να λαμβάνουν υπόψη τους, κατά την αξιολόγηση των αιτημάτων από ηλικιωμένους πολίτες, στατιστικά δεδομένα. Στην Κύπρο δεν υπάρχει αυτή η υποχρέωση και ως εκ τούτου, έχουμε πρόθεση, ως Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, να καταθέσουμε πρόταση νόμου για να καλύψουμε αυτή την πτυχή».

Θα σταλεί, τόνισε η κ. Χαραλαμπίδου, «επιστολή προς τον Αρχηγό Αστυνομίας με την οποία θα ζητούμε να κατατεθούν αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για τα οδικά ατυχήματα στα οποία να φαίνεται ο βαθμός εμπλοκής ηλικιωμένων οδηγών και να διαφανεί αν δικαιολογείται η επιβολή ψηλών ασφαλίστρων ή η άρνηση ασφάλισης από εταιρείες».  

Όπως εξήγησε, «μας ενόχλησε η αναφορά του Τμήματος Οδικών Μεταφορών για έλλειψη συνεργασίας από πλευράς ΟΑΥ στην προσπάθεια να διασυνδεθούν τα δυο ηλεκτρονικά συστήματα και αρχεία, ώστε το ΤΟΜ να λαμβάνει άμεσα πληροφόρηση για την υγεία ηλικιωμένων οδηγών που αποτείνονται για ανανέωση άδειας οδηγού και να μην προκαλείται επιπρόσθετη ταλαιπωρία στους ηλικιωμένους. Θα σταλεί επιστολή και προς τον ΟΑΥ για αυτό το ζήτημα».

Προβλήματα αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι και με τις τράπεζες, συνέχισε η κ. Χαραλαμπίδου, «αφού αναφέρθηκαν περιπτώσεις όπου αποτάθηκαν ηλικιωμένοι σε τραπεζικά ιδρύματα για πιστωτικές διευκολύνσεις και τα αιτήματα τους απορρίφθηκαν, παρόλο που υπήρχαν οι ανάλογες εξασφαλίσεις και διαθέσιμα ποσά από μέρους των αιτητών».

Καταληκτικά είπε ότι, «οι αρμόδιοι φορείς, τόσο σε σχέση με τις τραπεζικές εργασίες, όσο και με τις ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να ενσκήψουν με περισσότερη ευαισθησία στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι. Κυρίως θα πρέπει να τους διευκολύνουν ως προς τις διαδικασίες που θα πρέπει να εκτελούνται ηλεκτρονικά, λαμβάνοντας υπόψη και τον τεχνολογικό αναλφαβητισμό που μπορεί να αντιμετωπίζει μεγάλος αριθμός ηλικιωμένων, ενώ διευκολύνσεις θα πρέπει να δίνονται και σε ηλικιωμένους που ζουν στην ύπαιθρο και δεν έχουν πρόσβαση στα λίγα καταστήματα τραπεζών που παραμένουν σε λειτουργία».

Η εισηγήτρια του θέματος, Αλεξάνδρα Ατταλίδου, είπε ότι στη συζήτηση διαφάνηκε πως, από μία ηλικία και πάνω οι οδηγοί θεωρούνται από τις ασφαλιστικές εταιρείες ως αυξημένου κινδύνου και γι’ αυτό είτε δεν ανανεώνεται το συμβόλαιό τους, είτε ανανεώνεται με πολύ αυξημένο κόστος, είτε παραπέμπονται στην κοινοπραξία που έχουν κάνει ασφαλιστικές εταιρείες για ασφάλειες με ειδικούς κινδύνους που δεν θέλουν να αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Σημείωσε, δε, ότι δεν παρουσιάστηκαν στοιχεία για το ποιοι ευθύνονται για τα δυστυχήματα, αλλά για το ποιοι χάνουν τη ζωή τους από τροχαία δυστυχήματα, σημειώνοντας ότι άτομα της τρίτης ηλικίας είναι πολύ πιο εύκολο να χάσουν τη ζωή τους λόγω του ευάλωτου της ηλικίας τους.

Η κ. Ατταλίδου αναφέρθηκε, επίσης, στη δυσκολία στην πρόσβαση σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, επισημαίνοντας ότι όλα αυτά οδηγούν στην απομόνωση των ατόμων της τρίτης ηλικίας και στην επιβάρυνση της ψυχολογίας και της υγείας τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δειτε Επισης

Αυτοί είναι οι μαγικοί αριθμοί που χαρίζουν πάνω από 1 εκ. ευρώ στο Τζόκερ
Τον θεμέλιο λίθο για τη Μονάδα Κυκλοτρονίου στο Ογκολογικό κατέθεσε ο Πρόεδρος
Υπερψηφίστηκε νομοθεσία που ενισχύει πλαίσιο καταπολέμησης εταιρικής φοροδιαφυγής
Ψηφίστηκε νόμος για κύρωση συμφωνίας ΚΔ-Ελλάδας για φυσικές καταστροφές
Ανακαλούνται τα επιβληθέντα πρόστιμα για πραγματικούς δικαιούχους εταιρειών
Δεν αλλάζει το νομοσχέδιο για Συνήγορο του Ασθενή το Υπ. Υγείας-Μπήκε στο τελικό στάδιο στη Βουλή
«Μαθητές καπνίζουν, σπάζουν παράθυρα, κρέμονται από τα παράθυρα»-Αρκετές καταγγελίες για λεωφορεία
Αποσύρθηκαν από την κυπριακή αγορά παιδικά προϊόντα
Εντός έξι μηνών ολοκληρώνονται οι προσφορές για το δρόμο Πάφου και Πόλης-Εκτιμήσεις για κόστος 90 εκ.
Σοβαρά προβλήματα λειτουργίας στο Νοσοκομείο Αθαλάσσας λόγω υπερπληρότητας και ελλείψεων