Ο πόλεμος της εικόνας και της προπαγάνδας στα πεδία των μαχών-«Μπορεί να καθορίσει την κρίση των πολιτών»
Στέλιος Χαραλάμπους 06:00 - 07 Οκτωβρίου 2024
Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας δεν άλλαξε μόνο τον τρόπο των πολεμικών συγκρούσεων, αλλά και το πώς αυτές καλύπτονται. Πλέον, η πληροφόρηση στην κοινή γνώμη είναι άμεση, εκατοντάδες φωνογραφίες και βίντεο κατακλύζουν το διαδίκτυο, ενώ οι πολίτες σε πολλές περιπτώσεις μπορούν να βλέπουν σε ζωντανή μετάδοση όλα όσα συμβαίνουν στις εμπόλεμες ζώνες.
Οι εικόνες, αλλά και οι πληροφορίες που αναπαράγονται - κατά κύριο λόγο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - μπορεί να είναι άμεσες, ωστόσο πολλές φορές δεν είναι επιβεβαιωμένες και αντικειμενικές.
Όπως εξήγησε στον REPORTER, ο καθηγητής επικοινωνίας Γιώργος Πλειός, «οι εικόνες και οι πληροφορίες που δημοσιεύονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συνήθως είναι από χρήστες που βρίσκονται κοντά στο σημείο των γεγονότων, ακόμα και οι πληροφορίες που μεταδίδουν, οι ίδιοι χρήστες από το σημείο, δεν είναι όμως δημοσιογραφικές και ως επί το πλείστο δεν είναι διασταυρωμένες».
Επιπρόσθετα, όπως σημείωσε ο κ. Πλειός, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε κάποιες άλλες περιπτώσεις αναπαράγουν πληροφορίες από επαγγελματίες δημοσιογράφους και αυτό είναι προς όφελος των πολιτών, καθώς η πληροφορία διαχέεται σε περισσότερο κόσμο.
Παράλληλα, όπως ανέφερε ο Καθηγητής, σε περιόδους κρίσης, όπως είναι μια πολεμική σύρραξη, τα μέσα που αναπαράγουν εικόνες ή πληροφορίες, εξυπηρετούν ένα σκοπό, σημειώνοντας πως «σε περιπτώσεις πολέμων συχνά τα μέσα μεταδίδουν εικόνες και πληροφορίες υποστηρίζοντας, την μια ή την άλλη πλευρά και αυτό γίνεται πάντα για πολιτικούς λόγους».
Επιπλέον, εξήγησε πως η δύναμη της εικόνας είναι τεράστια και μπορεί να καθορίσει την κρίση και την θέση των πολιτών, η οποία θεωρείται σημαντική, καθώς όπως είπε, «η επιρροή της εικόνας είναι όπλο για να κάνει τους πολίτες να υποστηρίζουν την θέση της μίας ή της άλλης πλευράς. Τα κράτη και οι ένοπλες δυνάμεις θέλουν την κάλυψη για να προωθήσουν το δικό τους αφήγημα και ως εκ τούτου διοχετεύουν εικόνες και πληροφορίες από τις στρατιωτικές επιχειρήσεις».
Στην εξίσωση, μπαίνει και η προπαγάνδα, καθώς θεωρείται ένα ακόμα όπλο στα χέρια των αντιμαχόμενων πλευρών, ένα όπλο που δεν σκοτώνει, αλλά διαμορφώνει συνειδήσεις, με τον κ. Πλειό, να σημειώνει πως έχει σημαντικό ρόλο στην έκβαση και κατάληξη των πολέμων και δεν έχει να κάνει με το ποιος έχει δίκαιο ή άδικο, έχει να κάνει με τις πολίτικές επιδιώξεις των πλευρών που εμπλέκονται.
Κληθείς να σχολιάσει κατά πόσο με την ευρεία χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να μειωθεί η προπαγάνδα, ο κ. Πλειός ανέφερε ότι, «χαρακτηριστικό αυτών των πολέμων και κυρίως της Ουκρανίας με τη Ρωσία, είναι ότι οι πληροφορίες διοχετεύονταν κατά κύριο λόγο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάτι που ανεβάζει και τον αριθμό των Fake News».
Επιπλέον, όπως εξήγησε, «η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, είναι διαφορετική καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι η κύρια πηγή πληροφόρησης, αλλά εκεί παραμένουν ψηλά τα παραδοσιακά μέσα όπως εφημερίδες και διεθνή πρακτορεία ειδήσεων».
Πάντως, πλέον, πέραν από τον πόλεμο στα πεδία των μαχών, διεξάγεται και ένας άλλος παράλληλος πόλεμος, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη διοχέτευση των πληροφοριών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: