Καταγγέλλει παραπλανητικές προσφορές ο Σύνδεσμος Καταναλωτών-Ζητά διαφάνεια και πριν από το e-kalathi
Άννη Χαραλάμπους 06:00 - 06 Οκτωβρίου 2024
Διαφάνεια και δημοσιοποίηση ονομάτων των υπεραγορών που αναφέρονται στα δείγματα του παρατηρητηρίου τιμών, ζητά ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, με αφορμή την τελευταία καταγραφή τιμών που δημοσιοποιήθηκε για τον Αύγουστο 2024, κάνοντας λόγο για παραπλανητικές προσφορές και συγκάλυψη. Από πλευράς της, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή τόνισε πως προτεραιότητά της είναι πάντα ο καταναλωτής, στέλνοντας το μήνυμα πως αν φοβόταν τη διαφάνεια, δεν θα έδινε μάχη για το e-kalathi.
Στο τελευταίο παρατηρητήριο έγινε σύγκριση μεταξύ τριών μεγάλων υπεραγορών, με σκοπό να σημειωθεί το όφελος που θα έχει ο καταναλωτής μεταξύ της φθηνότερης και της ακριβότερης υπεραγοράς, όπως επίσης και το όφελος από το μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ. Για το συγκεκριμένο παρατηρητήριο τιμών, έχουν αναζητηθεί και εντοπιστεί τιμές για πενήντα πέντε συγκεκριμένα προϊόντα από τρεις υπεραγορές στην Επαρχία Λευκωσίας και με τον τρόπο αυτό, έχει προκύψει ένα κοινό καλάθι αγορών, για το οποίο γίνεται σύγκριση του συνολικού κόστους αγοράς.
Σύμφωνα με το εν λόγω παρατηρητήριο, το συνολικό κόστος των 55 κοινών προϊόντων που συγκρίθηκαν, στην υπεραγορά ένα ανερχόταν στα 241,93 ευρώ, στην υπεραγορά δύο στα 240,08 ευρώ και στην τρία στα 231,57 ευρώ. Ταυτόχρονα, εκ των 55 κοινών προϊόντων στην Υπεραγορά ένα, υπήρχαν πέντε πιο φθηνά προϊόντα, στην δύο 14 πιο φθηνά προϊόντα και στην τρία 42. Αναφορικά με το όφελος από το μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ, η υπεραγορά ένα είχε όφελος €7,36, η δύο €7,20 και η τρία €7,39.
Μιλώντας στον REPORTER, ο Πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, ανέφερε πως, «ως Σύνδεσμος, εδώ και καιρό ζητούμε διαφάνεια και ζητούμε να ξέρουμε ποιες είναι οι εν λόγο υπεραγορές για να ξέρουμε κι εμείς και οι καταναλωτές, ποιες είναι οι πιο φθηνές και ποιες οι πιο ακριβές. Βομβαρδιζόμαστε από προσφορές, οι οποίες δεν τυγχάνουν εμπιστοσύνης. Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, πρέπει να κατονομάζει αυτές τις υπεραγορές. Γιατί να υπάρχει συγκάλυψη;»
Συνεχίζοντας πρόσθεσε ότι, «αφού υποτίθεται όταν μπει σε λειτουργία η εφαρμογή του e-kalathi, ο καταναλωτής θα μπορεί να βλέπει τις τιμές της κάθε υπεραγοράς», ενώ διερωτήθηκε «γιατί δεν τα δίνουν και τώρα στη δημοσιότητα τα ονόματα των υπεραγορών;».
Πριν περίπου δύο μήνες, ανέφερε πως αποστάλθηκε από τον Σύνδεσμο επιστολή στην Υπηρεσία, όπου ζητούσε να δίνονται τα ονόματα των υπεραγορών που συμπεριλαμβάνονται στο παρατηρητήριο, όπως επίσης, να γίνει έλεγχος στις προσφορές.
Ωστόσο, όπως ανέφερε, ο κ. Δρουσιώτης, «η απάντηση που λάβαμε ήταν ότι οι τιμές διαμορφώνονται ελεύθερα. Αυτό ισχύειτ, παρ’ όλα αυτά, οι προσφορές διέπονται από νομοθεσία και περιορισμούς, για να μην είναι παραπλανητικές. Αφού ελέγχονται οι προσφορές, γιατί δεν ανακοινώνει τουλάχιστον ότι μετά τον έλεγχο που έγινε, διαπιστώθηκε πως βρίσκονται εντός των νομοθετικών πλαισίων;».
Κληθείς να τοποθετηθεί επί του θέματος ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, ανέφερε πως, «δεν φοβόμαστε καθόλου τη διαφάνεια. Μέσα από το πλαίσιο ακριβώς της πλήρης διαφάνειας και της πλήρης σύγκρισης τιμών, καθώς και της πλήρης ενημέρωσης του καταναλωτή, μέσα από δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία, καταφέραμε ως Υπουργείο να περάσουμε ένα νομοσχέδιο, το e-kalathi, ακριβώς για να έχει πλήρη διαφάνεια ο καταναλωτής, να μπορεί να συγκρίνει τις τιμές και να κάνει τις πιο συμφέρουσες οικονομικά επιλογές. Επίσης, σε αυτό το σημείο να σημειώσω ότι, αυτό το εργαλείο θα είναι έτοιμο μέχρι τα Χριστούγεννα».