Απειλές των Χούθι σε Έλληνες πλοιοκτήτες-«Ετοιμαστείτε να δεχτείτε επίθεση»
13:00 - 03 Οκτωβρίου 2024
«Προετοιμαστείτε για επίθεση» είναι το μήνυμα που φέρονται να έχουν λάβει από τους Χούθι τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.
«Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχε φτάσει στα εισερχόμενά του» αναφέρει το δημοσίευμα. Το email το οποίο εστάλη τόσο στο προσωπικό του ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όσο και στο επαγγελματικό, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από τους Χούθι, που στηρίζονται από το Ιράν.
Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει, σύμφωνα με το δημοσίευμα, την απαγόρευση διέλευσης των Χούθι, ελλιμενίζοντας σε ισραηλινό λιμάνι. Γι’ αυτό και θα γινόταν «άμεσος στόχος των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», σύμφωνα με το γραμμένο στα αγγλικά μήνυμα.
«Έχετε την ευθύνη και τις συνέπειες της περίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης», έγραφε το email, που έφερε την υπογραφή του Κέντρου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν οργανισμό που συστάθηκε τον Φεβρουάριο για τη σύνδεση μεταξύ των δυνάμεων των Χούθι και των φορέων εμπορικής ναυτιλίας.
Πάνω από 100 επιθέσεις σε πλοία
Από τον Νοέμβριο, οι Χούθι έχουν επιτεθεί σε σχεδόν 100 πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, έχουν βυθίσει δύο, έχουν καταλάβει άλλο ένα και έχουν σκοτώσει τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς. Όπως αναφέρουν, ενεργούν εις ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους.
Το email που ελήφθη στα τέλη Μαΐου προειδοποιούσε για «κυρώσεις» σε όλο τον στόλο της εταιρείας, εφόσον το πλοίο συνέχιζε «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια» του Ισραήλ. Η εταιρεία και το υψηλόβαθμο στέλεχος αρνήθηκαν να κατονομαστούν για λόγους ασφαλείας.
Το συγκεκριμένο email ήταν η αρχή. Σύμφωνα με πηγές του κλάδου, ήταν το πρώτο από τα πάνω από 12 ολοένα και πιο απειλητικά email που εστάλησαν σε τουλάχιστον έξι ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο.
Απειλούν ολόκληρους στόλους
Οι προειδοποιήσεις μέσω email δείχνουν ότι οι αντάρτες Χούθι έχουν απλώσει τα δίχτυα τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με μικρή ή και καθόλου σχέση με το Ισραήλ, γράφει το Reuters.
Οι απειλές απευθύνονταν επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα πλοία που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.
«Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης», έγραφε ένα email που εστάλη τον Ιούνιο από κυβερνητικό διαδικτυακό τομέα της Υεμένης σε δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. «Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα πλοία της εταιρείας σας ... Με τους καλύτερους χαιρετισμούς, Ναυτικό της Υεμένης», πρόσθεταν οι συντάκτες.
Πάντως, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ή να προχωρήσουν σε οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.
Σχεδόν το 30% των επιθέσεων των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν εκδηλωθεί σε πλοία ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd's List Intelligence, τα οποία δεν διευκρινίζουν αν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ.
Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούθι επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Sounion, το οποίο παραδόθηκε για εβδομάδες στις φλόγες, πριν ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Μετά τα χτυπήματα, πολλές εταιρίες άλλαξαν το δρομολόγιο των πλοίων, που κλήθηκαν να εκτελέσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd's List Intelligence.
Συναγερμός και αύξηση κόστους ασφάλισης
Η επιχείρηση των Χούθι έχει αυξήσει το επίπεδο συναγερμού στις ναυτιλιακές εταιρίες. Την ίδια ώρα, το κόστος ασφάλισης για τους πλοιοκτήτες της Δύσης έχει αυξηθεί, ενώ ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αναστείλει εντελώς την κάλυψη.
Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο της «MV Groton» δύο φορές τον Αύγουστο.
«Κανένα πλοίο (της Conbulk) δεν δραστηριοποιείται στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος. Όταν το πλήρωμα κινδυνεύει, κάθε συζήτηση σταματά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Νταλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο στις 10 Σεπτεμβρίου. Ανάλογη τοποθέτηση έκανε και ο Τόρμπεν Κολν, επικεφαλής του γερμανικού ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg.
Ωστόσο, οι Χούθι δεν έχουν απαγορεύσει τη διέλευση στην πλειονότητα των πλοίων κινεζικής και ρωσικής ιδιοκτησίας, τα οποία μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα από την Ερυθρά Θάλασσα, με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.
«Διαβεβαιώνουμε εκ νέου τα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ισραηλινό εχθρό ότι είναι ασφαλή και ότι έχουν ελευθερία (κίνησης) και (να) διατηρούν τις συσκευές AIS συνεχώς σε λειτουργία.Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας. Έξω», αναφέρει η ηχητική καταγραφή ενός μηνύματος των Χούθι που μεταδόθηκε σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Σεπτέμβριο.
ΔΙΑΒΣΤΕ ΕΔΩ: