Φοιτητές εγκατέλειψαν τις σπουδές λόγω ακρίβειας-Καταγγελίες για μαγειρεμένα στοιχεία από Κυβέρνηση

Το θέμα της ακρίβειας και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και οι καταναλωτές, έθεσε επί τάπητος η Βουλή, σε μία συνεδρία που ακούστηκαν καταγγελίες ότι φοιτητές εγκατέλειψαν τις σπουδές τους λόγω ψηλού κόστους ζωής, ενώ χαμηλοσυνταξιούχοι δεν λαμβάνουν στήριξη, αφού δεν εντάσσονται στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Στο μεταξύ, βουλευτές εξαπέλυσαν πυρά κατά της Κυβέρνησης για μαγειρεμένους δείχτες τιμών, που δεν απεικονίζουν την πραγματικότητα και είναι δυσκολονόητοι.

Η Επιτροπή Εμπορίου και Ενέργειας έθεσε επί τάπητος την έκθεση που είχε ετοιμάσει το καλοκαίρι ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, για τα παράπονα που υπάρχουν και συνέδεσε και το πρόβλημα της ακρίβειας, σε μία προσπάθεια να λάβει απαντήσεις από τους αρμόδιους της Κυβέρνησης, για πολιτικές που θα ακολουθηθούν, με στόχο την παροχή στήριξης προς τους πολίτες.

Το λόγο πήρε η νομική σύμβουλος του Κυπριακού Συνδέσμου Προστασίας Καταναλωτή, Βιργινία Χρίστου, η οποία επεσήμανε πως ως Σύνδεσμος διατηρούν τηλεφωνικό κέντρο, στο οποίο δέχονται παράπονα. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην έκθεση που είχε ετοιμάσει ο Σύνδεσμος για τις καταγγελίες που έλαβε το πρώτο εξάμηνο του 2024, υπογραμμίζοντας πως υπήρξε μία αύξηση στα παράπονα, δεδομένου ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2023 ήταν στις 86, ενώ για το 2024 ήταν στις 151.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κυβερνητικές ζυμώσεις για την ακρίβεια-Μελετά τα μέτρα των συντεχνιών, διαβουλεύεται με τη συμπολίτευση

Η κα. Χρίστου σημείωσε πως ο Σύνδεσμος χωρίζει τις καταγγελίες σε τέσσερις κατηγορίες, που κατέγραψαν την μεγαλύτερη αύξηση και αυτές είναι:

-Τα δικαιώματα επιβατών

-Απάτες μέσω διαδικτύου και μηνυμάτων

-Ακρίβεια

-Πολιτική επιστροφών

Αναφερόμενη στην πρώτη κατηγορία, η Βιργινία Χρίστου επεσήμανε ότι «αν συνδέσουμε τα παράπονα βλέπουμε το πρόβλημα με τις αεροπορικές. Έγινε προσπάθεια από το Υπουργείου Μεταφορών για να λυθεί το κράτος, εγώ απάντησα πως δεν μπορεί το κράτος να παρέμβει σε ένα ευρωπαϊκό κανονισμό. Σε σχέση με τα οργανωμένα ταξίδια, φέτος το καλοκαίρι πολλοί διοργανωτές επηρεάστηκαν λόγω των ακυρώσεων, με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα με τους καταναλωτές. Υπήρχαν καταγγελίες για αλλαγές διαδρομών και στέγαση καταναλωτών σε ξενοδοχεία πιο χαμηλών αστέρων από εκείνο που έκλεισαν. Είχαμε προβλήματα επειδή δεν λειτουργούσαν οι εφαρμογές και έπρεπε ο καταναλωτής να πάει στο αεροδρόμιο και να πληρώσει 50 ευρώ περισσότερα για να κάνει check in».

Αναφορικά με τις απάτες μέσω διαδικτύου και μηνυμάτων, η κα. Χρίστου σημείωσε πως «από τον Απρίλιο εκκρεμούν καταγγελίες για μία συγκεκριμένη σελίδα που πουλά προϊόντα στους καταναλωτές. Εμείς τη στείλαμε στην Αστυνομία, η Αστυνομία μας την έστειλε πίσω και εμείς τη στείλαμε στην Υπηρεσία Καταναλωτή, δεν έγινε κάτι και η Αστυνομία ξεκαθάρισε πως ο αρμόδιος να κατεβάσει την σελίδα είναι η Υπηρεσία Καταναλωτή».

Αναφορικά με το μείζον θέμα της ακρίβειας, η νομική σύμβουλος του Κυπριακού Συνδέσμου Προστασίας Καταναλωτή υπέδειξε ότι «έχουμε φοιτητές που τερματίζουν τις σπουδές τους στη Λεμεσό και Λευκωσία επειδή δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ψηλές τιμές των ενοικίων και των καυσίμων. Έχουμε και ηλικιωμένους που έχουν πρόβλημα με τις ψηλές τιμές πώλησης προϊόντων».

Στη συνέχεια έκανε αναφορά στο πρόβλημα με την ενέργεια και τα σχέδια χορηγιών, που υπάρχουν συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού που δεν είναι δικαιούχοι. Όπως υπέδειξε «για το θέμα ενέργειας, έχουμε καταγγελίες για υπερχρεώσεις λογαριασμούς της ΑΗΚ, ότι δεν απαντούν τα τηλέφωνα σε κάποιες επαρχίες. Προσπαθήσαμε να βρούμε λύση με την εκπρόσωπο της ΑΗΚ για να μπορεί να επικοινωνεί ο κόσμος. Σχέδια χορηγιών, για τα φωτοβολταϊκά για όλους. Έχουμε παράπονα από πολύτεκνους και τρίτεκνους που θέλουν να ενταχθούν όμως δεν καλύπτονται. Για τη μη αναγραφή τιμών, το πρόβλημα είναι επειδή δεν υπάρχουν επαρκείς έλεγχοι. Είναι περισσότερο σε Πάφο και Λεμεσό, που δεν γίνεται επαρκής έλεγχος. Καταβάλαμε καταγγελία τρεις φορές για εταιρείες στην Υπηρεσία Καταναλωτή, η Υπηρεσία μας απάντησε πως έστειλαν επιστολή αλλά δεν συμμορφώθηκαν».

Όσον αφορά στην τέταρτη κατηγορία, αυτή για τις πολιτικές επιστροφής, η κα. Χρίστου σημείωσε ότι οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν ποια είναι η πολιτική επιστροφής των καταστημάτων.

Σε αυτό το σημείο πήραν το λόγο οι βουλευτές, οι οποίοι εξαπέλυσαν πυρά κατά της Κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστα, αναφέρθηκε σε δημόσιες τοποθετήσεις του προϊστάμενου της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνου Καραγιώργη, αναφορικά με προσπάθειες δημιουργίας εντυπώσεων και για τον τρόπου που μετριέται η αισχροκέρδια, ενώ επεσήμανε πως δεν γίνονται έλεγχοι στην αγορά, καθώς καθημερινά οι τιμές των προϊόντων ανεβαίνουν με γοργούς ρυθμούς και κατεβαίνουν με ρυθμούς φτερού. Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου και βουλευτής του Δημοκρατικού Συναγερμού, Κυριάκος Χατζηγιάννης, άφησε ξεκάθαρες αιχμές για μαγειρεμένους δείκτες για την κατάσταση στην αγορά από πλευράς Κυβέρνησης, οι οποίοι δυσκολονόητοι.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, Λούκας Αριστοδήμου, εξέφρασε την αγανάκτησή του για το γεγονός ότι η Επιτροπή έθεσε προς συζήτηση την έκθεση ενός Συνδέσμου και την έκθεση της Ένωσης δεν την εξέτασαν. «Εμείς κάναμε μία έκθεση, που δεν έγινε ξανά στην Κύπρο. Είναι 53 σελίδες και η διαφορά με τις άλλες έρευνες, είναι ότι ενώ οι άλλες είναι ποσοτικές, αυτή η έρευνα, λόγω των συνθηκών που περνά ο καταναλωτής, περιέχει και στοιχεία ποιοτικά. Όπως για παράδειγμα η ποιότητα ζωής του Κύπριου. Οι νέοι που δήλωσαν ότι 4 στους 10 μένουν με τους γονείς τους μέχρι τα 35, επειδή δεν έχουν λεφτά για να χτίσουν. Δεν λάβατε υπόψη αυτή την έρευνα».

Στη συνέχεια, ο κ. Αριστοδήμου επεσήμανε πως «ο καταναλωτής έχει επιπτώσεις από όλα όσα συμβαίνουν στο κράτος. Εμείς θέσαμε ενώπιον του Προέδρου τις θέσεις μας. Είχαμε τρία σημεία. Η προστασία του καταναλωτή και για την ακρίβεια. Πρέπει να υπάρχει δίκαιη τιμολόγηση. Το δεύτερο η πάταξη της αιχροκέρδιας και το τρίτο οι περισσότεροι έλεγχοι. Αυτή τη στιγμή η ακρίβεια είναι μεγαλύτερη, λόγω και του γεγονότος ότι πτώχευσε ο κόσμος».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Υπό διαρκή αξιολόγηση μέτρα στήριξης της κοινωνίας από Κυβέρνηση-«Γνωρίζουμε τα προβλήματα των νοικοκυριών»

Ζητούν κίνητρα οι πολύτεκνοι, αγανακτισμένοι οι χαμηλοσυνταξιούχοι

Ο εκπρόσωπος της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων, Αργύρης Αργυρού, στην τοποθέτησή του, σημείωσε πως τα προβλήματα και η αύξηση του κόστους ζωής είναι εμφανέστερα σε πολυμελείς οικογένειες, που έχουν έξι και πλέον μέλη. «Τα παιδιά των πολυτέκνων μπορεί να είναι μέχρι και 30 ετών. Οι πολύτεκνες οικογένειες τιμωρούνται διπλά και τετραπλά από τις αυξήσεις. Θα θέσω δύο θέματα. Τα εισοδηματικά κριτήρια για επίδομα τέκνου να φύγουν για τις πολύτεκνες και πολυμελείς οικογένειες. Υπάρχει ένα φορολογικό πακέτο στα σκαριά. Πρέπει να επιστρέψουμε στο παλιό που δίνονταν εκπτώσεις στις οικογένειες που είχαν παιδιά στο σπίτι τους. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πολύτεκνες οικογένειες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, μετά το Εθνικό είναι το δημογραφικό. Πρέπει να δώσουμε κίνητρα στους νέους για να γεννούν παιδιά».

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Ένωσης Κύπριων Συνταξιούχων, Κώστας Σκαρπάρης, επεσήμανε πως «η ακρίβεια παραμένει τα τελευταία χρόνια, χτυπά αλύπητα τους συνταξιούχους. Οι ευάλωτες ομάδες δεν αντέχουν άλλο. Έχουμε προβλήματα. Κάποια άτομα έφυγαν από τη ζωή, επειδή δεν είχαν λεφτά να χρησιμοποιήσουν το aircondition. Πρέπει να αντιμετωπιστεί το θέμα με την αύξηση των τιμών. Εμείς θέσαμε τα προβλήματα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αναμένουμε και ζητούμε και τη στήριξη της Βουλής. Οι χαμηλοσυνταξιούχοι δεν ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Το γεγονός ότι σταματά η επιδότηση του ρεύματος την 1η Νοεμβρίου θα επιφέρει προβλήματα».

Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της ΣΕΚ σημείωσε πως «χρειάζεται πολιτική ελέγχων, να υπάρχουν αυστηρές ποινές σε όσους αισχροκερδούν. Πρέπει να δοθούν στοιχεία από την αρμόδια υπηρεσία για να δούμε τι έλεγχοι γίνονται. Αν δεν υπάρξει μία ενιαία πολιτική, οι αυξήσεις θα συνεχίζονται. Θα μπούμε σε ένα φαύλο κύκλο χωρίς αποτέλεσμα».

Ο εκπρόσωπος της ΠΕΟ, στη δική του αναφορά, ζήτησε κάποια μέτρα στήριξης. «Όσα διαπιστώσαμε σήμερα, δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Ζητούμε μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, των καυσίμων, επαναφορά του 0% ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, που χρειάζεται να ζήσει μία οικογένεια, φορολόγηση απροσδόκητων κερδών, ουσιαστικών και αποτελεσματικών ελέγχων. Να παραχωρείται ΑΤΑ προσαρμοσμένη στις σημερινές συνθήκες».

Έντονες επικρίσεις στην Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε η εκπρόσωπος της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού, αναφέρθηκε στη δράση της ΕΠΑ εξηγώντας πως προβαίνει σε ελέγχους, είτε κατόπιν καταγγελίας είτε αυτεπάγγελτα, όταν υπάρχει κάποιο έναυσμα. Ωστόσο, αυτή η αναφορά προκάλεσε την έντονη ενόχληση του προέδρου της Επιτροπής ο οποίος χαρακτηριστικά δήλωσε «λειτουργείε ανεπαρκέστατα. Η πολιτική είναι ανεπαρκής. Πρέπει να μας καταθέσετε στοιχεία. Ο ανταγωνισμός δεν προστατεύεται. Έχετε καταστεί υπάλληλοι συγκεκριμένων ατόμων σε όλη την Κύπρο. Έχουμε κατάσταση που ο ανταγωνισμός δεν ελέγχεται. Όταν ακούω υπουργό που να λέει στην ΕΠΑ ότι δεν έχει δικαίωμα να τοποθετείται, δείχνει ότι κάποιοι δεν έχουμε καταλάβει το ρόλο μας».

Η λειτουργός της Επιτροπής είχε αναφέρει πως θα μεταφέρει τις απόψεις που ακούστηκαν στους προϊστάμενούς της, με τον βουλευτή της ΔΗΠΑ, Αλέκο Τρυφωνίδη, να σημειώνει «ακόμη και να το μεταφέρει, τι θα αλλάξει; Πρέπει να έρθουν εδώ οι πολιτικοί προϊστάμενοι, που είναι αρμόδιοι να λάβουν πολιτικές αποφάσεις». Στην αναφορά αυτή απάντησε ο κ. Χατζηγιάννης, που επεσήμανε ότι ακόμη και να καλεστούν, δεν παρευρίσκονται, με τον κ. Τρυφωνίδη να τονίζει πως αν γίνεται αυτό, να βγουν ως βουλευτές να το καταδικάσουν δημόσια.

Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της υπηρεσίας επιδομάτων του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας, Χρίστος Διομήδους, σημείωσε πως δίνουν κάθε χρόνο μισό δισεκατομμύριο ευρώ σε επιδόματα. «Αυτό είναι βάσει των αναγκών που παρατηρούμε, μέσω λογαριασμών. Είμαστε στη διαδικασία για αλλαγές. Είμαστε σε προχωρημένο στάδιο για αύξηση των οροφών σε επίδομα τέκνου, ΕΕΕ, επίδομα ενοικίου. Τρέχουμε πολλά σχέδια και έχουμε πολλά σχέδια για συμφιλίωση της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής».

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών σημείωσε πως σε ό,τι αφορά το θέμα της ακρίβειας, οι διάφορες εξελίξεις είναι υπό εξέταση και μελέτη από το Υπουργείο, το οποίο προβαίνει σε παρεμβάσεις με μέτρα. «Έχουν υποβληθεί σειρά από εισηγήσεις από συντεχνίες και κόμματα, που αξιολογούνται και κοστολογούνται και την κατάλληλη στιγμή θα υπάρχει παρέμβαση».

Λογομαχία Χατζηγιάννη-Καραγιώργη

Τελευταίος το λόγο πήρε ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, ο οποίος σημείωσε πως «εμείς εξετάζουμε το κάθε παράπονο και καταγγελία ξεχωριστά, στη βάση και της νομοθεσίας για το καταναλωτικό δίκαιο. Αναφορικά με την ακρίβεια, δεν θεωρούμε ότι οφείλεται στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή. Για το θέμα της ηλεκτρικής ενέργειας, αυξήσαμε τη στήριξη για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Το σχέδιο φωτοβολταϊκά για όλους έχει αγκαλιαστεί. 13,000 αιτήσεις το 2022, έχουμε 26,000 αιτήσεις σήμερα».

Αναφερόμενος στην έκθεση του Κυπριακού Συνδέσμου Προστασίας Καταναλωτή, σημείωσε πως βασική έγνοια της Υπηρεσίας είναι η προστασία των δικαιωμάτων του καταναλωτή. «Έχουμε αυξήσει τους ελέγχους, έχουμε ενισχύσει τα τελευταία δύο χρόνια το νομοθετικό πλαίσιο. Οι επιχειρήσεις είναι εταίροι μας και προσπαθούμε να διορθώσουμε την ακαταστασία που υπήρχε».

Στη συνέχεια έκανε αναφορά σε δύο νομοσχέδια που κατατέθηκαν, προς αυτή την κατεύθυνση. Το ένα εξ αυτών ήταν εκείνο για το e-kalathi, που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. «Όταν ψηφίστηκε, εφαρμόστηκε μία διαδικασία, που επιβάλλει το Γενικό Λογιστήριο και επιταχύναμε τις διαδικασίες».

Αυτή η αναφορά προκάλεσε την αντίδραση του Κυριάκου Χατζηγιάννη, ο οποίος του ζήτησε να μην επιχειρήσει να εισέλθει σε αυτή την κατεύθυνση στην τοποθέτησή του, υποδεικνύοντάς του ότι πρέπει να μιλούν λιγότερο και να πράττουν περισσότερα. «Ήρθαμε εδώ για να σας απαντήσουμε. Το δεύτερο νομοσχέδιο είναι για αντιμετώπιση της αισχοκέρδιας, σε χώρους που δεν υπάρχουν έλεγχοι της ΕΠΑ και βρίσκεται σε εκκρεμότητα στην Επιτροπή σας».

Στο σημείο αυτό, τον διέκοψε για ακόμη μία φορά ο κ. Χατζηγιάννης, που θέλησε να ξεκαθαρίσει πως πρόκειται για το νομοσχέδιο για το πλαφόν στην τιμή πώλησης του νερού στα αεροδρόμια. «Να μην προβάλλετε στους καταναλωτές ότι είναι για όλη την κοινωνία. Επικοινωνιακά σας ακούμε καθημερινά».

Ο κ. Καραγιώργης, θέλοντας να απαντήσει, σε ψηλούς τόνους επεσήμανε πως «μέσα στο νομοσχέδιο είναι ξεκάθαρο σε ποιους χώρους θέλουμε να επιβάλουμε το πλαφόν. Αφήστε με να απαντήσω».

Η συζήτηση δεν είχε οποιαδήποτε κατάληξη, με τους βουλευτές να κλείνουν ραντεβού με τους καλεσμένους για επόμενες συνεδρίες.

Δειτε Επισης

Πρωτοφανές περιστατικό-Αμερικανικό F-18 καταρρίφθηκε από φίλια πυρά στην Ερυθρά Θάλασσα
Στόχος του ΟΑΥ η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών-Στο επίκεντρο η αντιμετώπιση των καταχρήσεων και η ενδυνάμωση του ΓεΣΥ
Χωρίς σύστημα καταγραφής κεραυνών η Κύπρος-Προσπάθειες απόκτησης από τη Μετεωρολογική Υπηρεσία
Η Ζιζέλ έμαθε σε όλο τον πλανήτη πως η ντροπή πρέπει πάντα να βαραίνει τους βιαστές
Πρώτο σοβαρό κρούσμα γρίπης των πτηνών σε άνθρωπο στην Καλιφόρνια-Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η Πολιτεία
ΒΙΝΤΕΟ: Ξεπερνούν τους 32 οι νεκροί στη Βραζιλία μετά τη σύγκρουση λεωφορείου με φορτηγό
Απουσιάζει από τον χώρο διαμονής της στη Λευκωσία 17χρονη (pic)
Συσσώρευση νερού και κατολισθήσεις βράχων στους δρόμους λόγω έντονων βροχοπτώσεων
«Πιο κοντά από ποτέ» η συμφωνία για κατάπαυση του πυρός-Τι λένε η Χαμάς και δύο παλαιστινιακές οργανώσεις
Γνωστός στις Αρχές ο δράστης της επίθεσης στη Γερμανία-Από το 2013 απειλούσε για εγκληματικές πράξεις